Datorn är nära

Avstängd
Datorn är nära

De som har läst mina tidigare blogginlägg vet säkert att jag har tänkt köpa en ny dator. Det jag har väntat på är att HD 4870 ska släppas. Idag såg jag att Datorbutiken har lagt in det i sitt sortiment, så om två dagar, när jag får lönen, så ska jag beställa följande från nämnda sida:

Grafikkort: Sapphire Radeon HD4870 512MB DDR5
Processor: Intel Core 2 Duo E8400
Moderkort: MSI P35 NEO2-FIR iP35
RAM: 2 st Corsair XMS2-6400 2x1024 800 MHz
Hårddisk: Samsung SpinPoint HD250HJ 250GB
Chassi: Arctic Cooling T2
Övrigt: Floppy, Billig optisk mus, DVD-brännare.

Summa: 7 545:-

Ifall ni undrar varför jag inte köper en större hårddisk så har jag redan en extern 500 GB, så jag behöver inte mer än 250 GB i datorn. Sedan har jag redan högtalare, skärm, mus och tangentbord hemma, den billiga musen köper jag åt min syster eftersom hon ska köpa datorn som jag nu skriver på för 2000. Ifall ni är intresserade är det en X1600, 4000+, 2 GB DDR, MSI K8N, 320 GB.

Lämna gärna er synpunkt på mitt hopplock. Det kan alltid vara bra att få lite tips om det är något man kan byta ut, och så vidare.

Edit:

Imorgon eller så ska jag beställa datorn. I kväll gjorde jag några justeringar. Priset på 4870-korten har sjunkit, med någon hundralapp, jag ska köpa Asus Extreme för 2320. Jag tar den istället för Sapphire (som kostar 10 kr mer), för det kortet kommer in två dagar tidigare.
Sedan valde jag att inte ta något crossfire-moderkort ändå, och så bytte jag mus och dvd till två mer prisvärda.

#blogg

Medlem
Datorn är nära

Det ser trevligt ut, hoppas du blir nöjd!

Avstängd

Mm. Jag har en känsla av att jag kommer att bli det.

Medlem

Det tror jag säkert att du kommer att bli. ^^ Men jag hade struntat i floppyn då den bara tar onödig plats (hindrar luftflöde), drar lite el och kostar lite extra.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Det tror jag säkert att du kommer att bli. ^^ Men jag hade struntat i floppyn då den bara tar onödig plats (hindrar luftflöde), drar lite el och kostar lite extra.

Glöm inte bort att floppys inte används längre heller


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Ser fint ut, men för 8kr till hade du fått en 320gb hårddisk istället.
Borde vara värt det oavsett om du behöver det eller inte

Avstängd

Jag tog bort floppyn. Hittils har jag alltid resonerat att det kan vara bra för säkerhetsskull, men ja. Ni övertygade mig.

Tack för tipset, MrMadMan. Det hade jag tydligen missat.

Medlem

Inga problem, ha så kul när burken kommer

Inaktiv

Ser mycket lovande ut! Hd4870 ser oerhört saftigt ut. *drool*

Avstängd

Mm. En irriterande grej med Datorbutiken är det att de får slut på allting nästan jämt. Allt i min varukorg på hemsidan är slut för tillfället och kommer in den 7:e. Det är nästan så jag funderar på att köpa datorn från Komplett i stället.

Avstängd

Nu är frågan om jag ska köpa ett moderkort som klarar a Crossfire bra. Jag undrar nämligen om jag kommer att satsa på Crossfire längre fram. I sådana fall är det bäst att köpa ett x38, vilket kostar ca 1600. Om jag inte ska satsa på Crossfire så får jag ett lämpligt kort för typ hälften.

Kanske ska jag göra så att jag skaffar ett icke-CF-kort nu, så får vi se längre fram vad som händer.

Medlem

Då frågar jag dig; varför slösa pengar på crossfire?


signatur

Bengebolle

Avstängd

Ja, jag hade först tänkt att jag skulle skaffa ett moderkort för crossfire, så kan man köpa till ett likadant kort längre fram istället för att köpa ett nytt, men med tanke på den grova prisskillnaden så struntar jag i det och lämnar framtiden och framtiden.

Medlem

Bra packet, jag brukar lägga ungefär 9 LAX på ett nytt data packet varje år, köpte senast i JULAS och sedan uppgradera lite under året.

Det packetet du anger verkar riktigt bra, som sagt man får ju de senaste för stunden om man pungar ut runt 7-10 på lådan.

Avstängd

Jo, det känns som att realpriset på datorer har sjunkit.

1
Skriv svar