Diablo 3 (alt. Jag är gammal)

Medlem
Diablo 3 (alt. Jag är gammal)

Yay för ett nytt Diablo! Jag tycker fortfarande Diablo 2 är skoj, men det är lite tradigt att vandra genom samma grottor för femtioelfte gången, så lite fräscha miljöer ska bli skoj.

Däremot är det inte utan ett stort *gäääsp* jag tittar på skärmdumparna. Jag vet inte exakt vad det är, men de säger mig ingenting. Dessutom så har man sett allt förut, för kvalitetshöjningen är inte tillräcklig för att skilja det från t.ex. Dungeon Siege. När Diablo 2 annonserades och information om spelet började släppas, så kändes det oerhört spännande. Nu känns det mer "meh", och tyder väl på att jag har blivit gammal.

Troligtvis så kommer jag dock köpa det på releasedagen, för jag kan inte tänka mig att de förstör ett så vinnande koncept som de tidigare spelen har varit. Förhoppningsvis behåller de grundkänslan, och undviker att automatisera allt som i Dungeon Siege. Jag vet inte vad ni tycker, men för mig så var nöjet med Diablo 2 att sitta med fingrarna på funktionstangenterna och febrilt växla mellan olika spells, samtidigt som man klickade sönder fingret på musen.

Hur som helst så är nyheten om ett Diablo 3 endast positiv (om än ganska neutralt positiv), till skillnad från nyheten om Starcraft 2, som kommer med det läskiga bagaget att det kanske inte riktigt blir lika bra som ettan, men ändå förstör ettans stabila (och professionella) community...

Uppdatering
Kollade på gameplay-filmen också. Alltså, jag blir sjukt irriterad. Jag snackade med Steve Olofsson (som var med och fixade Swedish Game Awards i år) angående att det verkar som att de som har koll på Blizzard har slutat, för Starcraft 2 innehåller en del små (men irriterande) designmissar. Nu visar det sig att det har spridit sig till Blizzard North också, för Diablo 3 innehåller samma fel.

Jag vet att den här detaljen kan tyckas vara en petitess, men jag har alltid sett Blizzard som ett ideal när det gäller känsla för speldesign. Detta mycket tack vare att de i princip varit ensamma om i världen om det här... men nu har det gått förlorat. Det kanske var Bill Roper som stod för det, men enligt screenshots från Hellgate London så verkar de ha missat det där också.

Vad är det då för nånting jag gnäller på? Jo, placeringen av mätare vid karaktärer/monster/etc i spel (healthbars och manabars). Det är fult att ha svävande mätare ovanför objekt när man spelar. Det ser ut som små flaggor som hoppar omkring, och ibland sitter de för lågt ner så de täcker en del av objektet de hör ihop med. Ska man ha mätare, gör antingen:

1) Som i Starcraft (och Harvest för den delen), sätt mätaren vid objektets fötter. Det är mycket snyggare!
2) Som i Diablo 2, ha en mätare i nivå med resten av GUI:t, istället för "inne i världen". Man kan ju ändå bara se hälsan för en fiende i taget, och de har en sådan mätare när man möter en boss, så varför inte hela tiden? Det funkade ju i Diablo 2...

Shit, detta är verkligen en "rant", men när man väl börjar tänka på det så blir det som en nagel i ögat. Starcraft 2 innehåller en del andra saker som jag inte gillar, men det får nog bli ett eget inlägg någon dag.

#blogg

Medlem
Diablo 3 (alt. Jag är gammal)

Du har helt rätt när det gäller Healthbars!
SC har den idela lösningen imho

Medlem

Precis före de visade filmerna live (såg på stream från Paris) så sa han att ta allt med en nypa salt och det kommer förmodligen ändras eftersom då det är i tidigt stadium. Inte de exakta orden men jag tycker du överreagerar lite. Kolla t ex på de första Diablo II bilderna och jämför med den slutliga produkten, ser otrolig skillnad där, se Starcraft 2 också, det ändras eftersom hela tiden så med tid tror jag nog de kommer hitta en utmärkt lösning.

Medlem

Jopp, det kommer förmodligen ändras rätt mycket. Läste att de gör nya alphor av SC2 varje månad, och i den senaste så hade de ändrat Zergs tech order, vilket är en ganska dramatisk förändring. Men om de inte gör något åt det, så överdriver jag inte

Medlem

Ja, de ändrar saker hela tiden... Ta nu Starcraft igen som exempel, här har vi ett underbart screenshot (finns fler) som visar vilken enorm ändring Starcraft gick igenom under sin utveckling: [http://images.wikia.com/starcraft/images/e/e0/Zergalpha.jpg]

Lite senare build har vi här: [http://images.wikia.com/starcraft/images/9/98/SC1_Alpha6.jpg]

Enorm skillnad motför slutprodukten så nog tror jag Blizzard kommer jobba hårt med att få det rätt, Diablo II hade en hel del skumma screenshots också back in the days, nu minns jag inte vart de finns. Försökte leta upp dem men hittade inte de jag tänkte på.

Medlem

Mm... Såg just att de har ändrat tillbaka tech order'n igen. Nu ser den ut som förut:

http://74.63.78.12/~sc2gg/upload/knf%20post%201%20day%201/Zer...

Största skillnaden från SC1 är väl att Hydras är Lair-level nu...

Antikvitet

Tips! Länka till D3-nyheten i ditt inlägg så länkar nyheten automagiskt tillbaka till dig.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

1
Skriv svar