14 spelmyter som inte stämmer

Robot
14 spelmyter som inte stämmer
Medlem
14 spelmyter som inte stämmer
Skrivet av fz:

Bland annat tar de upp det populära påståendet att FPS bara fungerar på konsol

Hmm, är det inte tvärtom? (Nej jag läste inte artikeln utan bara nyheten)

Medlem
Skrivet av raslon:
Skrivet av fz:

Bland annat tar de upp det populära påståendet att FPS bara fungerar på konsol

Hmm, är det inte tvärtom? (Nej jag läste inte artikeln utan bara nyheten)

håller med, det måste väl ändå vara fel. "FPS bara fungerar på PC" borde det väl stå?

EDIT: ...och om man läser artikeln är det precis de det står


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Flakmonkey

Haha, visst är det så, fixat ^^

Medlem

Kass artiklen, vem är dom att bestämma om fps funkar lika bra på konsoll som på pc (något som förövrigt inte stämmer)?

Medlem

Alla vet att FPS fungerar bättre på PC då det är BETYDLIGT bättre precision och hastighet med mus och tangentbord. Thats fact, case closed.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Flakmonkey

Det är en gigantisk skillnad på att något fungerar bättre och att något inte fungerar alls...

Medlem

"MYTH: The PC is the only good place to play first-person shooters."

så står det och det är dagens sanning. Att spela fps spel på konsol har aldrig funkat bra och kommer aldrig göra det, tills de fixar mus och en slags knapptillsats. Vissa andra spel är även de sega med handkontroll. Jag minns att jag hade en mus till PS-ONE när jag spelade äventyrsspel och x-com, det var för segt utan. Nu har jag precis köpt PS2 och spelar resident evil 2, blir EXTREMT frustrerad på styrningen och vinklarna. Spelade första på PS-ONE men minns inte att det var så här men då hade jag förstås inte en dator.
Så de som påstår att det går lika bra på en konsol har aldrig spelat på en dator eller så leker de konsol-är-bättre-än-dator-kriget.

Medlem
Skrivet av redmac:

Alla vet att FPS fungerar bättre på PC då det är BETYDLIGT bättre precision och hastighet med mus och tangentbord. Thats fact, case closed.

Beror helt på spelet vad som är bättre eller sämrre. Det är helt klart annorlunda på konsoll. Tittar vi t.ex. på Quake och Unreal så ja det funkar helt enkelt inte med handkontroll då hela tjusningen med spelet är det är snabbt och precist. Men tittar vi t.ex. på Gears of War, Rainbow Six Vegas, GRAW osv så ser man helt klart att det funkar, och inte bara det det funkar bra. Då dessa spel bygger inte bara på snabbhet och exakhet utan på andra saker vilket gör att handkontrollen inte är ett stort hinder utan det bara funkar helt enkelt. Sen om man är så pass infantil att man inte kan se detta är ju en helt annan sak.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Det är en gigantisk skillnad på att något fungerar bättre och att något inte fungerar alls...

Men det har väl åandra sidan aldrig något trott på riktigt?

Flakmonkey
Skrivet av Latex:
Skrivet av Nosnos:

Det är en gigantisk skillnad på att något fungerar bättre och att något inte fungerar alls...

Men det har väl åandra sidan aldrig något trott på riktigt?

Igloo verkar ju tro det iaf

Skrivet av igloo-:

"MYTH: The PC is the only good place to play first-person shooters."

så står det och det är dagens sanning. Att spela fps spel på konsol har aldrig funkat bra och kommer aldrig göra det, tills de fixar mus och en slags knapptillsats. Vissa andra spel är även de sega med handkontroll. Jag minns att jag hade en mus till PS-ONE när jag spelade äventyrsspel och x-com, det var för segt utan. Nu har jag precis köpt PS2 och spelar resident evil 2, blir EXTREMT frustrerad på styrningen och vinklarna. Spelade första på PS-ONE men minns inte att det var så här men då hade jag förstås inte en dator.
Så de som påstår att det går lika bra på en konsol har aldrig spelat på en dator eller så leker de konsol-är-bättre-än-dator-kriget.

Samtidigt är det miljontals människor som älskar att spela FPS och andra spel med handkontroll och jag har svårt att se hur ingen av de skulle ha spelat med tangentbord och mus på en PC... Är det verkligen så ofattbart att man kan gilla båda delarna?

Medlem
Skrivet av Wardancer:
Skrivet av redmac:

Alla vet att FPS fungerar bättre på PC då det är BETYDLIGT bättre precision och hastighet med mus och tangentbord. Thats fact, case closed.

Beror helt på spelet vad som är bättre eller sämrre. Det är helt klart annorlunda på konsoll. Tittar vi t.ex. på Quake och Unreal så ja det funkar helt enkelt inte med handkontroll då hela tjusningen med spelet är det är snabbt och precist. Men tittar vi t.ex. på Gears of War, Rainbow Six Vegas, GRAW osv så ser man helt klart att det funkar, och inte bara det det funkar bra. Då dessa spel bygger inte bara på snabbhet och exakhet utan på andra saker vilket gör att handkontrollen inte är ett stort hinder utan det bara funkar helt enkelt. Sen om man är så pass infantil att man inte kan se detta är ju en helt annan sak.

Alla (fps/tps osv) spel som funkar bra med kontroll hade funkat bättre med mus, så är det bara.

Medlem

skulle vara intressant att möta konsollare i multiplayer deathmatch online i typ quake 2. Kan säga att jag skulle krossa de flesta spelandes med föttrna typ. Nja kanske inte riktigt. Men jag tror knappast någon som sitter på en konsoll skulle ha någon störra chans mot en som lirar på PC. Har förövrigt testat en del fps på konsoll (Medal of honor, doom 3) och måste säga att dte var det mest efterblivna styrsystem jag varit med om. Däremot tror jag att wiimoten kommer funka alldeles utmärkt i fps. Men inte på långa vägar som på PC


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

Var det inte DOOMer som vann SM i Quake enbart med keybord?

Det är stort tycker jag iaf


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem

Latex varför bättre? Vad är det som är just bättre? Att du kan hoppa runt ett hörn och sätta 3 headshots innan du landar? Är det bättre? Varför. Kanske i CS där hela spelstilen är riktad till just det. Men Det är inte alltid bättre och själv tycker jag det har förstört en hel del spel just pga att man är för snabb och precis, vilket gör att saker som cover fire, skydd osv är mer eller mindre helt meningslösa. Så sluta säg bättre bara för att du kan sikta mer exakt då det inte alltid är just bättre. FPS/TPS på konsoll är annorlunda inte bättre eller sämre. Men som jag sa ovan så finns det klart spel som helt enkelt förlorar all charm med en handkontroll, t.ex. Quake och Unreal.

Citat:

MYTH: VGA output is better than component video.

Det dom säger där kanske är sant men problemet är att de motbevisar sig själva med en grej de sa tidigare om LCD-TV's. T.ex. med en Xbox360 så får du bara ut t.ex. 720p med en komponent kabel, vilket de flesta LCD tv's jag sett inte har som native upplösning utan de har: 1366 x 768. Vilket gör att bilden blir precis som dem beskriver, lite suddig och grötig just pga hur LCD funkar. Har man en VGA kabel kan man få ut just den upplösningen och det ser bättre ut.

Iallafall så vitt jag har märkt men har dock inte en egen HD-TV att experimentera på men det är väldigt tydligt på min dator monitor när man har "fel" upplösning.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

och så har konsol-är-bättre-än-dator-kriget leken börjat.

Flakmonkey

snarare "konsoler-och-datorer-är-bra-på-olika-sätt" leken

Medlem

Nej igloo-. Konsoll-är-jämförbar-med-dator-kriget.

Till er som spelar FPS på PC konstant: Ni borde testa FPS på en konsoll (och ge det mer än ett par timmar). Det är väldigt, väldigt kul och smidigt att spela med en kontroll.

Medlem

har du rätt i nosnos
kom på att veckans fråga kan bli om just detta

Medlem
Skrivet av the wookiee:

Nej igloo-. Konsoll-är-jämförbar-med-dator-kriget.

Till er som spelar FPS på PC konstant: Ni borde testa FPS på en konsoll (och ge det mer än ett par timmar). Det är väldigt, väldigt kul och smidigt att spela med en kontroll.

har spelat mycket fps på konsol, kommer ihåg att golden eye till nintendo 64 när man spelade mot varandra var skitkul, men styrningen var jobbig. Har spelat sen NES kom vilket blir nästan 20 år, har testat alla genrer, olika rattar, gamepads, möss, tangentbord osv osv. Spelade med handkontroll i vänstra handen och musen i högra till nåt spel till PSONE, hur många har gjort det
fps ska spelas med mus. Så om det fanns en skola i hur man spelar då skulla jag lära ut det.

Medlem

Att kunna spela FPS på konsoll är något man måste träna på, jag kommer ihåg när jag lirade UT till PS2 för första gången, man spenderade nog mest tid med att kolla upp i taket och ner i golvet. Men nu efter flera års träning (mycke tack vare Halo) så är jag kung med handkontrollen i FPS-spel. Och oftast så är det bara såna som är otroligt dålig att hantera en handkontroll som säger att man bara kan lira med mus och tangentbord

Medlem
Skrivet av Wardancer:

Latex varför bättre? Vad är det som är just bättre? Att du kan hoppa runt ett hörn och sätta 3 headshots innan du landar? Är det bättre? Varför. Kanske i CS där hela spelstilen är riktad till just det. Men Det är inte alltid bättre och själv tycker jag det har förstört en hel del spel just pga att man är för snabb och precis, vilket gör att saker som cover fire, skydd osv är mer eller mindre helt meningslösa. Så sluta säg bättre bara för att du kan sikta mer exakt då det inte alltid är just bättre. FPS/TPS på konsoll är annorlunda inte bättre eller sämre. Men som jag sa ovan så finns det klart spel som helt enkelt förlorar all charm med en handkontroll, t.ex. Quake och Unreal.

Tycker att du kommer med missriktad kritik. Det är väl inte spelarnas fel att de blivit bra och lärt sig hur man på bästa sätt utnyttjar vapnen?
Och det är ju spelen som gör det möjligt för en spelare att flyga genom luften och samtidigt sätta 3 headshots.
Du får nog skicka ett klagobrev till spelutvecklarna istället.

De glömde en myt:
Spelpriserna är för höga och selutvecklarna för välbetalda.

Medlem
Skrivet av the wookiee:

...
Till er som spelar FPS på PC konstant: Ni borde testa FPS på en konsoll (och ge det mer än ett par timmar). Det är väldigt, väldigt kul och smidigt att spela med en kontroll.

Den enda orsaken till att det är så "smidigt" på konsoll är för att det alltid erbjuds autoaim. Säg mig, finns det något FPS till PC med autoaim aktiverat som standard?...


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

Shimo Gears of War, ingen autoaim. Rainbow Six, ingen auto aim. Lost Planet, ingen autoaim så vitt jag vet(bara spelat lite på demot). Så det stämmer inte riktigt. Sen hadde gammla Quake 1 autoaim på av default Vilket dock var mera handikapp än vad det var bra då man inte vill skjuta rakt på spelare med raketgeväret utan på deras fötter.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av Wardancer:

Latex varför bättre? Vad är det som är just bättre? Att du kan hoppa runt ett hörn och sätta 3 headshots innan du landar? Är det bättre? Varför. Kanske i CS där hela spelstilen är riktad till just det. Men Det är inte alltid bättre och själv tycker jag det har förstört en hel del spel just pga att man är för snabb och precis, vilket gör att saker som cover fire, skydd osv är mer eller mindre helt meningslösa. Så sluta säg bättre bara för att du kan sikta mer exakt då det inte alltid är just bättre. FPS/TPS på konsoll är annorlunda inte bättre eller sämre. Men som jag sa ovan så finns det klart spel som helt enkelt förlorar all charm med en handkontroll, t.ex. Quake och Unreal.

Tycker att du kommer med missriktad kritik. Det är väl inte spelarnas fel att de blivit bra och lärt sig hur man på bästa sätt utnyttjar vapnen?
Och det är ju spelen som gör det möjligt för en spelare att flyga genom luften och samtidigt sätta 3 headshots.
Du får nog skicka ett klagobrev till spelutvecklarna istället.

Ja, det är helt och hållet utveckladens ansvar där. Titta bara på PRMM till BF2. Där fungerar täck-eld, skydd och allt sådant. Allt hänger på hur spelet är designat, inte på kontrolltypen.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem
Skrivet av Shimo:
Skrivet av the wookiee:

...
Till er som spelar FPS på PC konstant: Ni borde testa FPS på en konsoll (och ge det mer än ett par timmar). Det är väldigt, väldigt kul och smidigt att spela med en kontroll.

Den enda orsaken till att det är så "smidigt" på konsoll är för att det alltid erbjuds autoaim. Säg mig, finns det något FPS till PC med autoaim aktiverat som standard?...

hahaha


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

De glömde en myt:
Spelpriserna är för höga och selutvecklarna för välbetalda.

Därför att dte inte är en myt kanske...


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem
Skrivet av Wardancer:

Shimo Gears of War, ingen autoaim. Rainbow Six, ingen auto aim. Så det stämmer inte riktigt. Sen hadde gammla Quake 1 autoaim på av default Vilket dock var mera handikapp än vad det var bra då man inte vill skjuta rakt på spelare med raketgeväret utan på deras fötter.

Aja, men då får jag väl klaga på den eviga tredjepersons-vyn då Förvirrande ^^

Men i slutändan finns bara ett alternativ: För samman spelare från PC och konsoll på internet.
MS hade väl planer på det i Halo? Men de lade ner dem av någon anledning


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

Jaja, lite jobbigt att försöka argumentera med folk som krampaktigt håller kvar i en gammal föreställning om att FPS/TPS suger på konsoll. Ungefär som att diskutera med religösa fanatiker. Enda som finns att säga är väl "Your loss" helt enkelt. Ni missar många bra spel med den inställningen.

Jag brukade tycka precis som ni att alla shooters suger med handkontroll men efter att ha spelat lite så är det faktiskt riktigt bra på ett helt annat sätt än vad det är på PC. Inget är bättre än det andra bara annorlunda.

Edit: Shimo har jag en enda gång sagt att Konsoll spelare kan tävla mot PC spelare? Nej dock har jag fört fram flera andra anledningar till varför det inte "suger". Jag har tillochmed sagt flera gånger att t.ex. Quake och Unreal skulle inte vara speciellt kul på konsoll då det som gör spelen bra är farten och precisionen. En spelare med handkontroll skulle inte ha en chans mot spelare med mus/tangentbord. Men varför gör det mus/tangentbord bättre, speciellt som man oftast inte tävlar mot varandra så är "Vems kulle vinna blah blah" ett helt dödfött argument.

Edit2: För övrigt så är Rainbow Six i Första Person i alla tillfällen som spelar någon roll i denna diskussion.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

123
Skriv svar