Final Fantasy XII

Robot
Final Fantasy XII

Final Fantasy XII hade både längtan och förväntan hängande över sig (för de som lyckats hålla sig från att importera från Japan, där det kom ut för knappt ett år sen). Så som det alltid varit med spelen i Square Enix hyllade serie. Och tolvan kommer verkligen inte att göra någon besviken.


Medlem
Final Fantasy XII i testbänken

Dags att damma av PS2:an

Final Fantasy here I come!

Medlem

Detta är nått man väntar på.. bara ett litet tag till dock!

Medlem

Har väntat så länge nu... JAG BARA MÅSTE HA DET! >_<

Medlem

FFXII är riktigt bra, personligen gillade jag storyn mer i X, dessutom känns stridssystemet lite obalanserat (nästan aldrig värt att använda black magic och ett överdrivet användande av white magic t.ex) men ändå riktigt riktigt bra. Längtar nå grymt till FFXIII

Medlem

Ugh, vill ha, inte spelat FF sen 7an, inte varit sugen, men har inte råd heller


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Har inte vågat mig på ett nytt final fantasy sen 7:an för jag är tveksam till att det kan bli så mycket bättre än så 8}

Medlem

Kanske dags att byta ut den trasiga PS2'an...

Medlem

Själv tycker jag att storyn i FFXII inte är tillräckligt stark för att man verkligen vill fortsätta spela och döda de där miljoner monster det krävs för att behöva ta sig fram någonstanns. Efter ha klarat ut spelet kändes det verkligen som att inte mycket hände. Då tycker jag att de andra delarna i serien har åtminstonde haft en story, som jag tycker har varit tillräcklig. Dock gillar jag att de vågar röra om lite i spelupplägget, även om det kommer med sina för- och nackdelar.

Även om jag i slutändan inte håller med recensenten, då jag anser att det ges högt betyg endast för det är just ett FF-spel och det är lite hypat, så var det en bra recension och alla ska defentivt åtminstonde testa den tolfte delen i sista fantasin.

Medlem

Måste ha... skaffa nog till PS3:an.

Off topic:
Om man ska ranka FF spelen, då talar jag från PS1 fram tills nu:
7, 9, 10, 8 bäst först.


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Inaktiv

Spelade import versionen i november förra året och var alldeles lyrisk. Spelet är definitivt en av de bättre Final Fantasies. Kanske inte den bästa men klart en av finalisterna.

Storyn är lite vek men det gjorde ingenting när gambitsystemet var så bra. En story blir helt enkelt sekundär vid överlägsen gameplay enligt mig. Striderna blir så smidiga och allt bara glider fram.

Jag la ner ungenfär 100 timmar på spelet innan jag la av och ändå hade jag inte hittat alla extra bossar! 9.5/10

Inaktiv

vi som köpte nintendo förra generationen missade tyvär final fantasy, och kommer säkerligen även missa detta spel.

det ska komma nå slags final fantasy 7 liknande till psp right?

Medlem

"Han är sockersöt, har en blond version av Brolle Jr:s lugg och ett Rebellious Heart (vilket, av en slump, är titeln på Brolle Jr:s första album)." - bästa kommentaren i år

En i raddan av titlar som kommer att införskaffas tillsammans med PS3!


signatur

Your words are as empty as your future...

Medlem

Bästa FF är fortfarande FF III till SNES. Där har vi handling och FF värsta bad guy nånsin!

Just my 2cents

Medlem
Skrivet av F3D:

vi som köpte nintendo förra generationen missade tyvär final fantasy, och kommer säkerligen även missa detta spel.

det ska komma nå slags final fantasy 7 liknande till psp right?

Yes, FF7: Crisis Core. Ska ju handla om Zack osv... typ

Nåväl, vad det gäller FFXII så köpte jag mig US-versionen förra året. Strids- och loot-systemet kan jag väl inte direkt säga att jag är nöjd över det. Kändes att det räckte att det var grindfest varje dag när jag spelade FFXI men här så var det som att man skulle göra grindfest två gånger om. Dessutom om man inte stjäl från varenda fiende man stöter på kan man ju glömma alla pengar.

Jag har dock inte spelat speciellt mycket då jag valde Zelda framför det när jag väl fick min Wii, men jag lär väl dra igång med FFXII snart igen och förhoppningsvis orkar jag traggla igenom det nu när jag tagit pause från FFXI.

Medlem

Pengar är inga problem i FFXII.
Gambits är jättebra i FFXII. Men där tar det slut också. Som någon skrev, det blir meningslöst att använda Black Magic. Time, white och green är det som tar överhanden helt. Vidare förstörs det helt genom att alla blir ungefär lika bra på att lägga magier iom. det genomruttna license-systemet. I början är det lite intressant, men väldigt snabbt har man fler LP än man vet vad man ska göra med.
Storyn känns ganska tunn, även om karaktärerna som alltid är välskapta.
Öht känns FFX som ett större och bättre spel på nästan alla punkter. Hade FFX bara använt samma stridssystem hade jag spelat om det.
Tomas Nilsson verkar vara helt fel person att recensera det här spelet då han knappast verkar hemma i RPG-världen."Nytt är även licenserna..." Vad är nytt med licenser? För Final Fantasy? För RPGer? Snarast känns det som att spelet för full pott för att det just är Final Fantasy eller på brist av spel att jämföra med.

Medlem

PEH-CEEH kanske ännu ett skäl att skaffa PS2, har inte kört FF sen dom slutade med sprites.

Medlem

Om jag bara hade ett PS2... fan

Medlem

var precis o köpte ett begagnat ps2 bara för detta spelets skull lol

BME
Medlem

ONADORE LJUGER


signatur

[TDL]Ngoba thina siya zazi

Medlem

Okami >>>> Final fantasy XII

Medlem

mmm... Final Fantasy är nog en av det bästa spelen till PS2 skulle jag vilja säga. Tur att man har en PS2:a fortfarande


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Kan bara längta till mars när jag ser detta ... Är sjuukt sugen på FFX och XII ... Enda spelen i serien jag missat

Medlem

GIFZ TILL PSP!

Medlem

FFXII är ett riktigt bra spel,gillar det betydligt mer än FFX.

Medlem

Jag som sålt min PS2a^^.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Solidus:

ONADORE LJUGER

Haha, gb2/v

Medlem

Näe, Onadore är en mjukis.
Hur som helst så ogillade jag att de tog bort good vs evil och ersatte det med good vs misinformed, typ och la till en jävla massa typiskt japanes snack om godhet och annat BS och det enda man tänker är att dessa snubbar behöver en bättre manusförfattare. Det funkar kanske på japanesiska. Karaktärsutvecklingen var också heltblä, gillade inte huvudkaraktären eller ens piratsnubben. Spelet var kul att lira men hade verkligen inte lysande story.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

ska fan kidnappa min rumskompis PS2:a, Vill lira detta och God of war 2. Känns som om jag sålde min Ps2:a för tidigt. Hela min FF och RE samling rök, saknar den nu i efterhand :<


signatur

Videomupp

Flakmonkey
Skrivet av WildThing:

ska fan kidnappa min rumskompis PS2:a, Vill lira detta och God of war 2. Känns som om jag sålde min Ps2:a för tidigt. Hela min FF och RE samling rök, saknar den nu i efterhand :<

Man ska aldrig sälja en konsol, om man inte planerar att köpa den vid ett senare tillfälle, man ångrar sig ju alltid efteråt

Måste spela FFXII, problemet är ju bara att hitta tiden som krävs, känns inte som spelet jag vill sitta och lira en halvtimma här och trekvart där direkt... det ska sträckspelas

12
Skriv svar