Det där nya, achievements

Inaktiv
Det där nya, achievements

Började min dag med att försova mig. Det intressanta är att jag inte förstod att jag försovit mig.
05:00 - P4 går igång på min klockradio. Normalt tar det några minuter innan jag vaknar, men idag tog det en timme och några minuter.
06:07 - Jag konstaterar kallt att jag kan slumra en kvart till innan jag måste stiga upp. Undrar hur det kommer sig att det är så ljust ute.
06:21 - Jag stänger av radion, lätt förvirrad över varför programpunkten "Steg för steg" inte sändes idag.
06:40 - Sätter på TV4+ och märker att Conan O'Brien är på, vilket det inte borde vara.
07:05 - Sitter som förstenad och stirrar på klockan. Vad har hänt? Kontrollerar med klockradion. Jodå, jag har just varit med om en tidsresa. Hoppas chefen är nöjd med den förklaringen.

Achievements hit, achievements dit, alla talar om achievements, som om det vore något att hetsa upp sig över. Jag menar, achievements har ju funnits ända sedan batteriminnets glansdagar; någon som hört begreppet time trial någon gång? Någon som fått platinamedaljer på alla banor? Någon som samlat hundra diamanter? Någon som...
Enda skillnaden är att det idag går att ladda upp sina resultat och jämföra sig mot resten av världen, och det har lett till att det i detta ögonblick sitter folk och spelar, inte för att det är roligt utan för att jaga den där sista achievementen, en sista samlarbild i en annars komplett kortlek.
En slags IRL hi score-hets; den som har flest poäng när han dör vinner!
Det får ni gärna tro, men sluta bete er som om achievements vore Microsofts frälsning till världen, för i grund och botten är det ett fenomen lika gammalt som spelkulturen själv.

#blogg


signatur

Now where's your fucking god?!

Medlem
Det där nya, achievements

Håller med dig helt angående achievements.

Tycker också att just poängmanin helt förlorat sin mening när man nu får en "klapp på ryggen" och ännu en e-penisförlängning så fort man trycker på Start-knappen vid titelskärmen (se The Simpsons Game, bitande sarkasm). Ingen utmaning överhuvudtaget.

Det löjliga är att Microsoft tar det på så stort allvar att dom nu börjat bannlysa fuskare från Xbox LIVE och märker deras GamerCards med ordet "cheater". Ännu värre är att Sony nu tänker apa efter med mjukvaran Home som kommer ha ett virtuellt pokalrum.

Jag var som lyckligast när jag kunde lira Metal Slug på en urgammal arkadmaskin, slå hi-scoren och mata in K-U-K på topp tio listan för omvärlden att skåda

1
Skriv svar