Studie: actionspel förbättrar synen

Robot
Medlem
Studie: actionspel förbättrar synen

Jovars, man tränar ju ögonen på att upptäcka rörelser eller vissa former. Ögonen måste hinna ta in det man ser fort när man spelar snabbare spel som UT eller Quake.

Medlem

det var ju kul att veta. men hur mycket positivt finns det att finna i undersökningen, mer än att man ser luddiga bilder bättre, blir synen bättre/sämre, ökar/sänks mörkerseendet, minskar risken för att behöva ha glasögon/linser?.

Inaktiv

Nja, glasögon hjälper mest mot närsynthet och liknande. Tror inget spel kan fixa den bristen hos mig.

Medlem

sitta framför en data skärm är ju inte heller det bästa för ögonen, kan förstå att man tränar ögonen på att upptäcka rörelser via spel och sånt där, men men.. lite skeptiskt, man kan ju lika gärna träna det genom att kolla på när 2 kompisar passar runt med en boll

Medlem

"Vem vet, framöver kanske du kan inhandla såväl linser som de senaste FPS-tungviktarna hos din lokala optiker."

lmao, ja det lär nog dyka upp!


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Det står ju inte att spelandet förbättrar ögonens optik (vilket är det som optiker och glasögon har till uppgift att korrigera).
Detta handlar om hur hjärnan tolkar informationen från ögonen...

Medlem

Yeah, reflexer ftw."


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Det står ju inte att spelandet förbättrar ögonens optik (vilket är det som optiker och glasögon har till uppgift att korrigera).
Detta handlar om hur hjärnan tolkar informationen från ögonen...

Precis. Det är ju på ett sätt samma sak som att litteratur tränar andra områden i hjärnan, beroende på vad man läser. Läser man mycket geometri så blir man förmodligen också väldigt säker på att se mönster och former, men på ett annat sätt än i fps-spel.Men det påverkar ändå optiken, d.v.s. ens när/lång-synthet.

KoP
Medlem

Jag trodde det var motoriken och inte synen som tränades upp..

Inaktiv

När man kör CS så märker man att den perifiella synen blir starkt förbättrad, i verkligheten så hjälper det tex när man kör bil.

Inaktiv

själv sa min ögon optiker att jag hade för dålig långsynthet pga jag satt för mycket vid datorn och jag spelar mest FPS vid datorn...


signatur

/_\_/_\
/_\

Medlem
Skrivet av snyft:

själv sa min ögon optiker att jag hade för dålig långsynthet pga jag satt för mycket vid datorn och jag spelar mest FPS vid datorn...

Precis som sagt ovan. Optiken blir inte förbättrad utan andra saker som att man möjligen har bättre pereferi seende osv.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv

Jag har också blivigt extremt bra på det där "3 koppar och en kula" spelet där en kula läggs under en kopp och man ska själv hålla koll på vilken kopp den ligger undan när de blandas.

Medlem

Jag kan tänka mig att man får en förbättrad spatiell förmåga och blir bättre på att avläsa och förutsäga rörelser, men detta har givetvis inget att göra med vad optiker sysslar med. Brytningsfel eller andra tillstånd som drabbar ögat förbättras inte. De förändringar som sker skulle jag tippa sker främst i hjärnbarkens syncentrum samt associerade hjärnstamskärnor.
Jag har för mig att jag sett någon studie där man intresserat sig för hur individer som spelar mycket datorspel läser av ett rum jmf med en kontrollgrupp som inte gejmar. De förstnämnda behövde mindre tid för att ta in hela rummet, dels genom att ögonen tittade på en och samma punkt under kortare tid och dels genom att de referenspunkter man använde vid avläsningen låg längre ut mot periferin hos datorspelarna än för kontrollgruppen.

Medlem

Optiken skulle kanske _eventuellt_ kunna påverkas om man sitter väldigt mycket pga att man spänner ögonmusklerna för att fokusera etc. Däremot så märks det som skrivet mer på det hjärnan uppfattar och tolkar av synen. Även vissa blinda människor kan se (omedvetet), beroende på vilken anledning de är blinda av förstås.

Medlem

ptja, tycker det känns rätt logiskt att man blir bättre på att uppfatta snabba situationer samt ta åt sig snabb info om man nöter snabba spel, hjärnan tränas upp.. men kul att de bevisat det också

Medlem
Skrivet av Katana:

ptja, tycker det känns rätt logiskt att man blir bättre på att uppfatta snabba situationer samt ta åt sig snabb info om man nöter snabba spel, hjärnan tränas upp.. men kul att de bevisat det också

Tror inte för en sekund att man blir bättre på att göra saker som inte har med datorspel att göra av att spela just datorspel. De flesta "studier" är för det mesta bara förskönande lögner.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

"visuellt komplexa spel skärper din förmåga att uppfatta grafiska mönster"

Det är väl klart att hjärnan blir bättre på att processa viss information om man nöter vissa spel.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Skrivet av Hipshot:

Tror inte för en sekund att man blir bättre på att göra saker som inte har med datorspel att göra av att spela just datorspel.

hehe

Intresant också att man använder spel som tränsingsredskap inom både det militära och det civila...

Vilka är dessa studier som du pratar om?

Medlem

hipshot: Om alla "studier" bara är förskönande lögner kan du kanske förklara för mig hur det kommer sig att vi faktist haft en hel del utveckling de senaste hundratals åren Utan några "studier" hade det sannolikt inte funnits någon dator att spela på alls till att börja med... Frågan är hur många vetenskapliga artiklar du granskat genom åren, eftersom du kommit fram till den slutsatsen!

Jag hoppas att du förstår att en del tar illa upp när du dissar etn hel vetenskap (kognitionsvetenskap). Jag forskar själv om implicit social kognition, och allt vi gör har vi ytterst att tacka de som gör grundläggande forskning inom kognitionsvetenskap för.

Så skämta du bort den här studien, som kanske inte är så intressant i sitt sammanhang, men man kan inte (inte heller du) veta vad resultatet från den här studien kan få för fördelar i framtiden. Man kan till exempel tänka sig att det kan komma att påverka behandling av de som fått skador på syncentrum i hjärnan...

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Hipshot:

Tror inte för en sekund att man blir bättre på att göra saker som inte har med datorspel att göra av att spela just datorspel.

hehe

Intresant också att man använder spel som tränsingsredskap inom både det militära och det civila...

Vilka är dessa studier som du pratar om?

Lille Juan från Rosengård som brukar spela Apache/Havok blir nog en bra Apache pilot med detta i bagaget.

Skrivet av Grimmy-:

hipshot: Om alla "studier" bara är förskönande lögner kan du kanske förklara för mig hur det kommer sig att vi faktist haft en hel del utveckling de senaste hundratals åren Utan några "studier" hade det sannolikt inte funnits någon dator att spela på alls till att börja med... Frågan är hur många vetenskapliga artiklar du granskat genom åren, eftersom du kommit fram till den slutsatsen!

Jag hoppas att du förstår att en del tar illa upp när du dissar etn hel vetenskap (kognitionsvetenskap). Jag forskar själv om implicit social kognition, och allt vi gör har vi ytterst att tacka de som gör grundläggande forskning inom kognitionsvetenskap för.

Så skämta du bort den här studien, som kanske inte är så intressant i sitt sammanhang, men man kan inte (inte heller du) veta vad resultatet från den här studien kan få för fördelar i framtiden. Man kan till exempel tänka sig att det kan komma att påverka behandling av de som fått skador på syncentrum i hjärnan...

Eftersom det säkerligen gjorts och publicerats flera miljoner studier under hela 1900-talet så är det så klart en massa av dessa som bara är skit, dåligt genomförda, bär dåligt underlag m.m

Eftersom du säger att du själv forskar innom detta ämnet så kan jag ju så klart inte förvänta mig att du skall tycka det är dåligt.

Och det är knappast studier och utvärderingar som bidragit till all utveckling de senaste 100 åren och det var nog knappast en liten studie som skapade datorn från början.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skrivet av Hipshot:

Lille Juan från Rosengård som brukar spela Apache/Havok blir nog en bra Apache pilot med detta i bagaget.

Han har större förutsättningar än hans klasskompis José, som bara vil spela fotboll.

Medlem

Verkar ju som att det inte är själva synen i sig (optiken) som blir bättre utan snarare hjärnans förmåga att urskilja viktiga detaljer från oviktiga i det man ser. (Om jag förstod saken rätt.)
Det låter ju inte så konstigt, trots allt.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Hipshot:

Lille Juan från Rosengård som brukar spela Apache/Havok blir nog en bra Apache pilot med detta i bagaget.

Han har större förutsättningar än hans klasskompis José, som bara vil spela fotboll.

Så, varför har han det då? Och hur mycket större är de exakt? Knappast så mycket större så att det skulle spela någon som helst roll. Snarare är det väl så att José klarar av alla fys-tester bättre eftersom han slipper bli förtvinad...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

1
Skriv svar