Historien bakom Blizzard
Trevlig lördags läsning då melodifestivalen är en katastrof som alltid. Humor som ingen gillar och dåliga låtar. sorry för OT
- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.
...och kvalitén har alltid varit på topp.
Nja, det där var sanning med modifikation. Kvalitén har alltid varit på topp fram till Starcraft. Efter det gick det utför.
Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran
...och kvalitén har alltid varit på topp.
Nja, det där var sanning med modifikation. Kvalitén har alltid varit på topp fram till Starcraft. Efter det gick det utför.
Utför?
Warcraft 3. Det är som himla bra så jag kan knappt sluta spela det. Där är kvaliten på topp enligt mig. Är förvisso inte färdig än. Har 2 kampanger kvar men kul är det. For doomhammer.
Diablo 2 om det nu kom efter Starcraft. Där gick många veckor där.
...och kvalitén har alltid varit på topp.
Nja, det där var sanning med modifikation. Kvalitén har alltid varit på topp fram till Starcraft. Efter det gick det utför.
Warcraft 3, Diablo 2, WoW. Även om den sistnämnda inte går mitt tilltyckte så är alla dom här 3 spelen stora hits som köpts i miljoner exemplar. Om du kallar det gå utför, javisst..
Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.
Jag säger utför för att områden som tex grafik hamnade långt efter sin tid, innehållet blev totalt "mainstreamat" och resten av branschens utveckling verkade totalt ignoreras.
Jag menar inte att Blizzard inte kan göra bra spel, bara att dom inte kan göra bra spel längre. Jag gillade Starcraft, Warcraft 2 och Diablo 1, men uppföjarna på de två sista saknade stämningen och nyskapande.
Bleak: Mina irisar är blåa, men vad har det med saken att göra?
Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran
Jag säger utför för att områden som tex grafik hamnade långt efter sin tid, innehållet blev totalt "mainstreamat" och resten av branschens utveckling verkade totalt ignoreras.
Så du väljer grafik före kvalité? Själv så tycker jag att grafiken är väldigt passande till wow och Warcraft 3.
-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-
Blizzard är världens bästa utvecklare tycker jag
Håller med helt och hållet. Har köpt Blizzard's spel ända sedan Warcraft 1.....blizzard är helt enkelt i en genre för sig. Tråkigt att några av de första anställda har hoppat av men kvalitén har knappast gått utför.....så där har du fel tycker jag.
P.S Ska tilläggas att jag inte spelar MMORPG´s eftersom dom är en social disaster om man har GF och barn. Så WOW har gått mig förbi. Jag är rädd för att köpa det. Antagligen är det bättre än jag vågar tro.
Till alla som brukar se på ett RTS/MMORPG och säga "det är taget från WoW/WC" - läs nu artikeln och en gång för alla fatta att det är WC som har hämtat saker från WH, WH40k samt Toliken. WC och WoW är inte nytt, det är en remake som så mycket annat.
BTW, kul läsning och det skall bli intressant hur SC2 och D3 blir, för jag tror att det kommer. Det dröjer antagligen ett bra tag till dess, men förhoppningsvis kommer det bli riktigt bra också.
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
Lägg ner melodifestivalen!
OT: Blizzard har ju precis som dom själva säger nästan aldrig kommit med något eget utan bara förfinat redan existerande idéer.
Sen att många av grundarna har lämnat företaget ser inte jag som nödvändigtvis dåligt. Det behövs alltid nytt blod och nya idéer. Dom som "hoppat" av kanske behövde en nystart för att behålla sin kreativitet också
Av vad jag sett så verkar Warhammer oerhört stelt. Men det kanske bara var jag skulle mycket hellre se ett Warhammer40k mmorpg gjort av relic. med deras animationer intakta. Jag skulle spela det enbart för dem.
Blizzard har alltid varit en av de bästa speldesigners som funnits tycker jag. Och jag är nog den enda som vill påstå att WoW är det bästa dom gjort hittills (möjligen jämsides med Battle.net, men det är ju inte ett spel). För jag menar, SC och war2 och diablo var pionjärer på sin tid, RTS och actionrollspel som bröt ny mark, var mycket snygga för sin tid (och satte standarden på "blizzardgrafiken", <3 till Samwise och de andra). WoW är _inte_ lika mycket pionjär, men se hur mycket folk som det ändå lyckats locka till sig. Med sin halvdana grafik (men ack så genuint genomarbetad och levande) så kunde man trott att stora massan av dagens spelare skitit i spelet. Jag tycker det talar för hur bra de lyckats med spelet. Men det är bara jag!
Icke nyskapande, mainstreamat och sämre grafik. En ekvation som inte går ihop med antalet spelare per spel Blizzard släpper. Själv är jag en sån person som gillar hjärta mer än grafik, som hellre spelar FF3(6) än det senaste råsnygga RPG:t till Xbox360. Blizzard lägger ner otroligt mycket hjärta i sina spel, spel som dom förfinat genom inspiration från andra, som andra fått inspiration av andra etc etc.
Inte många spelutvecklare är banbrytande, så det är fegt att klanka på Blizzard för den sakens skull. Dom gör ju något som verkligen lyckas och blir uppskattat. Starcraft och Warcraft är ju fortfarande bland de största spelen i Asien till exempel, märkligt, eftersom det släppts tonvis med sjukt mycket bättre grafik SgtKelly.
blizzard fftw
Inga spel dom har gjort har varit dåliga däremot olika bra kan man kanske säga
Sen håller jag med seppu angående att blizzard jobbar på en helt annan plan en alla andra.
När man kör ett blizzard lir oavsett vilket så sitter man alltid med ett litet fånflin
quod similis saporem blandeque coruscant
Icke nyskapande, mainstreamat och sämre grafik. En ekvation som inte går ihop med antalet spelare per spel Blizzard släpper.
Går ihop alldeles förträffligt bra ihop om man ser på WoW iaf.
1. Icke nyskapande jämfört med många andra mmorpg's - Check!
2. Mainstreamat utan dess like - Check!
3. Sämre grafik jämfört med de flesta andra mmorpg's - Check!
Blizzard är dock helt geniala om jag ska ärlig. Men dom lever rätt mycket på sitt namn och sina tidigare meriter. För som jag ser det så har dom egentligen inte kommit med något nytt sen Diablo utan kört sitt race med sina redan existerande spelvärldar och allt som hör till.
Dom har alltså redan en stor spelarbas och dom vet hur man gör uppföljare som går hem hos sina gamla spelare. Hur svårt kan det då vara att lyckas med kommande spel egentligen? Det räcker liksom med att det står Blizzard på spelkartongen så säljer spelet.
Och varför WoW blivit så framgångsrikt är väl ingen direkt hemlighet? Ta allt bra från tidigare mmorpg's, satsa på att göra det nybörjarvänligt och låt det utspela sig i en redan känd och omtyckt spelvärd = $$$.
Sen att det nu är många Blizzard fanbois som vägrar inse detta, som aldrig tidigare spelat ett mmorpg, som tror att Warhammer är ett plagiat och som gillar hjärndött end game är ju en annan sak.
Hur som helst så det vore nästan en underdrift att kalla Blizzard för tidernas största och mest framgångsrika utvecklare. De står absolut högst upp på pedistalen medans resten av alla utvecklare slåss om smulorna som blir över.