Den Amerikanska Patriotismen

Medlem
Den Amerikanska Patriotismen

Jag måste erkänna att några av de mest frustrerande tillfällena jag upplevt och kommer fortsätta att uppleva här på vår vida världs webb, är när man stöter på dessa indoktrinerade Amerikanska patrioter.

I och med mitt intresse för historiska krig däribland framförallt Andra världskriget, och en hel del spel så stöter jag ofta samman i heta disskutioner med Amerikaner. Jag har alltid försökt hålla mig på ett neutralt plan och se saker ur ett neutralt perspektiv utan att välja sida, dvs. basera mina ord och synpunkter utifrån fakta. Men ibland är det svårt att hålla sig från att slänga ur sig glop ord om hur patetiskt de flesta beter sig.

De kan handla om allt möjligt från vapen, till atombomber , till vem som gjorde mest i kriget osv osv, och alltid oavsett vilken patriot man snackar med så var dem(USA) alltid störst, bäst och såklart vackrast i deras ögon.

För att dra ett exempel disskuterade jag häromdagen hur otroligt avancerade Tyskarna egentligen var under Andra Världskriget och att de faktiskt låg före i en hel del så som Rocket Science, Jet Plan , Hand leds vapen däribland exempelvis Stg44 som var den första Assault Riflen eller att SS faktiskt prövade infraröda sikten.

Som resultat blev jag kallad Nazist och ett faàn av Tyskland, jag vart även kallad patetisk för enligt dem så "jaha men varför vann inte Tyskarna kriget om de hade bättre teknologi". Jag blev riktigt sur speciellt på punkten varför Tyskarna inte vann kriget, det finns faktiskt mer konkreta faktorer till varför. Dessutom måste man förstå att bara för att man är mest avancerad teknologiskt behöver inte det betyda att man är/var starkast.

Men för att ändå se det så konkret som möjligt, den absoult största anledningen till att de inte van kriget var att de öppnade krig mot för många länder, speciellt mot Ryssland och Östfronten men även den svaga länken att ha Hitler som tog några riktigt dåligt taktiska beslut vilket resulterade i katastrof för ett flertal stora Divisioner.

Vad jag försöker säga här är att varenda gång man springer på någon liten eller stor knatte som är från Amerika så är det 75% chans att han/hon är en patriot. Fakta existerar inte, dem är bäst enligt dem och det har dem alltid varit tydligen samtidigt som alla andra är värdelösa fegisar bara för vi inte springer runt och invaderar länder stup i kvarten, och sedan förväntas vi städa upp skiten dem lämnar efter sig.

Att de idag är världens mest hatade land säger ju en hel del, som toppen av isberget blandade även den här snubben jag snackade med igår ihop Sverige med Schweitz, vilket bara visar hur lite koll de flesta Amerikaner har på omvärlden.

"En undersökning visade att 1/5 av de amerikanska ungdomarna inte kunde peka ut Amerika på Världskartan, de pekade istället på Ryssland för att det var störst till landmassan."

När jag såg den undersökningen blev jag förundrad, de lever verkligen i en bubbla, och kör helt och hållet sitt eget race.

#blogg

Medlem
Den Amerikanska Patriotismen

ironiskt så tog dom ryssland, USAs fiende nr 1
Läskigt att man kan vara så inskränkt i sitt egna land att man inte kan se fakta :/


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Sorgligt tror jag är rätt ord för att beskriva situationen

Medlem

Usa har ett problem , och det är dem själva.

Medlem

Kan hålla med en hel del om det du säger men att klaga på att snubben du pratade med blandade ihop Schweiz och Sverige känns lite extremt. Sverige är egentligen ett litet fjuttland med våra 9 miljoner invånare. Vi är pyttesmå i jämförelse med många andra länder i världen. [Vi är på 88'e plats bara för att ge en referens.] För sjutton, jag är helt sjukt kass på geografi och själv blandar jag lätt ihop länder som slovakien, slovenien och många andra länder i den regionen.

Men annars så får jag hålla med, USA är väldigt egocentriska. Och deras population och tidigare historia har gjort dom till det folket de är. De är en supermakt och de influerar världen... och det vet de nog ganska väl.

Men en tanke jag också haft är hur sjukt mycket Sverige hänger efter USA i hälarna, vi följer valen som om det vore vårat eget och på många sätt försöker vi vara som dom.

Sen måste jag tillägga att sättet de beter sig är både bättre och sämre, i Sverige är vi kalla... vi pratar inte med okända personer och håller oss mycket till oss själva. Amerikanare är öppnare och kan starta konversation med vem som helst. Positivt eller negativt? Beror väl helt på, för ytliga är de flesta där också.

Som notis: jag är själv halv-amerikan (dubbelt medlemskap) och har varit i landet ett flertal gånger.

1
Skriv svar