We are the internet (generation)

Skägg.
10 Chambers
We are the internet (generation)

Av någon anledning har jag alltid saknat ett namn på min generation, 80-talisterna. Har till och med sneglat lite avundsjukt på den ironiska generation, främst för att Killingfolket alltid fått mig att garva. Kanske är jag inte först men idag kom jag på det - vi är Internet-generationen.

Det var vi som lärde oss melodin modemet knorrade när den ringde upp förbindelsen. Det var vi som började samla digital musik på våra gigabyte-hårddiskar. Det var vi som lärde oss knacka html i notepad och förakta animerade gifs. Det var vi som byggde upp kamratskapskretsar online, var man inte uppkopplad så fanns man inte. Det var vi som dregglade över bredband på 128kbit och hade tålamodet att installera spel med disketter.

Det var vi som optimerade bat- och cfg-filer. Det var vi som bar tunga datorer och bildskärmar till varandra. Det var vi som mötte varandra över nollmodemskabel. Det var vi som önskade oss multimediadatorer. Det var vi som aldrig byggde klart textäventyr i qbasic. Det var vi som startade communities.

Vi är the internet (generation).

#blogg


signatur
Medlem
We are the internet (generation)

Det var vi som satt uppe hela natten och klagade på hur trötta vi var nästa dag!


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av KlosterKatten:

Det var vi som satt uppe hela natten och klagade på hur trötta vi var nästa dag!

uptime = status på modemtiden


signatur
Antikvitet

Vackert Calle, mycket vackert. Jag blir rörd.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Tänk att det växer upp folk som aldrig hört ett modem pipa och tjuta, allt för att man ska kunna sitta och vänta på att diverse sidor ska ta upp emot minuten för att visas. Fast jag saknar verkligen inte de dagarna.

Medlem

i princip allt du listar matchar 70-talisterna också, och vi gjorde det med djupare kunskap

Medlem

Mja, 90-talisterna är internetgenerationen, allmäna kännetecken för internetgenerationen är genomgående desamma som för barn med adhd. Det och att ingen kan stava.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av raslon:

Mja, 90-talisterna är internetgenerationen, allmäna kännetecken för internetgenerationen är genomgående desamma som för barn med adhd. Det och att ingen kan stava.

Äh, vi var före 90-talisterna, de får istället kallas cs-kiddie-generationen. Jag tänker inte dela


signatur
Medlem
Skrivet av spiken:
Skrivet av raslon:

Mja, 90-talisterna är internetgenerationen, allmäna kännetecken för internetgenerationen är genomgående desamma som för barn med adhd. Det och att ingen kan stava.

Äh, vi var före 90-talisterna, de får istället kallas cs-kiddie-generationen. Jag tänker inte dela

Ni kan få 'internetgenerationen'¨spiken, men faktum kvarstår(och ni kan väl få en liiiiten släng av "cs-kiddie"-sleven också ), 70-talisterna(iaf vi som var teknikfreaks) kunde identifiera uppkopplingshastigheter genom att lyssna på valsången från modem, från 300 till v90/x2

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Rainbearer:

...identifiera uppkopplingshastigheter genom att lyssna på valsången från modem, från 300 till v90/x2

Haha, det är en kunskap som gått förlorad, helt klart.


signatur
Medlem

Vet inte vad man ska kallas, nörd räcker och det är en titel som man faktiskt bär med stolthet även om vanliga människor (de flesta andra) inte förstår varför man kan tycka att det är så kul att spendera en natt framför en dator

När jag såg topic så tänkte jag genast på http://www.wearetheweb.org/ men jag kom på att det inte riktigt var samma sak


signatur
1
Skriv svar