Svensk PS3 kostar närmare 7000 kronor?

Robot
QRT
Medlem
Svensk PS3 kostar närmare 7000 kronor?

Tråkigt om det stämmer

Inaktiv

blir import från usa isåfall och sony dödar sig själva nästan i sverige..


signatur

/_\_/_\
/_\

Flakmonkey

Mycket pengar helt klart, men det som stör mig personligen är dock inte att konsolen är dyr utan att den kostar så otroligt mycket mer i Europa i allmänhet och Sverige synnerhet... i USA går Playstation 3 på 600 dollar vilket, om jag inte har helt fel valutakurs i huvet, hamnar någonstans kring 4500 och i Japan är den ännu lite "billigare". När konsolen nu släpps i Europa blir det priset i de flesta länder 600euro vilket väl blir runt 5500? Redan där är det 1000 kr dyrare än i USA. Sedan ska vi då lägga på 1000 kr till för att vi bor i Sverige...

Börjar bli allt mer attraktivt att importera en Playstation 3, spelen är ju ändå regionsfria, enda man missar är att filmer kör en amerikansk/asiatisk region, men det är kanske bara något positivt egentligen?

Medlem

De vill verkligen inte vinna konsollkriget, bah.

Inaktiv
Skrivet av the wookiee:

De vill verkligen inte vinna konsollkriget, bah.

Det ä inte SONY´s fel ok? Det e skatten


signatur

Redigerat 1992-02-22 20:42 av Jianlian23

Medlem

man får väl vänta 2 - 3 år då priset har gått ner


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Lär ju vänta och köpa! Kommer nog säkert lägga min 7laxar på datorn istället och få lite grymma uppdateringar på den. Tex så man kan lira Crysis etc

PS3 kommer jag köpa men inte för 7000kr

Medlem
Skrivet av Jianlian23:
Skrivet av the wookiee:

De vill verkligen inte vinna konsollkriget, bah.

Det ä inte SONY´s fel ok? Det e skatten

Resten av priset då? Momsen är ju bara 25%...

Sedan till alla som räknar USA-pris rakt av till SEK. De har skatt i USA också, vilken varierar från delstat till delstat, men de flesta ligger runt 7-9%, men spänner sig från 4-13%. Med undantag för två stater som har 0%. Tror det är två.


signatur
Medlem
Skrivet av Jianlian23:
Skrivet av the wookiee:

De vill verkligen inte vinna konsollkriget, bah.

Det ä inte SONY´s fel ok? Det e skatten

Det är Sonys fel att de gör så förbannat dyr konsol bara för att de vill få ut Bluray-spelare. Till och med den billigare har ju blueray. Knappast så att det verkligen behövs för spel.


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Mycket pengar helt klart, men det som stör mig personligen är dock inte att konsolen är dyr utan att den kostar så otroligt mycket mer i Europa i allmänhet och Sverige synnerhet... i USA går Playstation 3 på 600 dollar vilket, om jag inte har helt fel valutakurs i huvet, hamnar någonstans kring 4500 och i Japan är den ännu lite "billigare". När konsolen nu släpps i Europa blir det priset i de flesta länder 600euro vilket väl blir runt 5500? Redan där är det 1000 kr dyrare än i USA. Sedan ska vi då lägga på 1000 kr till för att vi bor i Sverige...

Börjar bli allt mer attraktivt att importera en Playstation 3, spelen är ju ändå regionsfria, enda man missar är att filmer kör en amerikansk/asiatisk region, men det är kanske bara något positivt egentligen?

'

Och i Japan så snackar vi närmare 3500 för 60GB versionen vilket skulle göra en import från Japan overkligt attraktiv. Då skulle man även kunna köra eftertraktade japanska PS2 spel på sin PS3 istället för att behöva köpa en chippad PS2 ( europeisk PS3 kommer ej kunna köra amerikanska/japanska PS2 spel). 7000 i sverige är ju dock enbart löjligt och jag blir minst sakt riktigt arg om det nu blir så illa.

Medlem

Aldrig att jag betalar 7000kr. Om sony är villiga att sänka priset i japan så att folk ska köpa konsolen så kan dem göra samma sak här i sverige. Dem tror väl att vi är mer välbetalda här?? Men det stämmer inte, speciellt inte med den höga beskattning vi går igenom också. Så Sony blir nog illa tvungna att sänka priset i länder som Sverige just pga momset. Jag hade en förbokning på ps3, men den kommer jag nog avboka om det här stämmer.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av yonaz:

Det är Sonys fel att de gör så förbannat dyr konsol bara för att de vill få ut Bluray-spelare. Till och med den billigare har ju blueray. Knappast så att det verkligen behövs för spel.

Se där har du fel. Spelen är redan idag flera DVD-skivor stora och kommer antagligen att växa explosionsartat de kommande åren.
http://digg.com/gaming_news/Kojima_wants_50GB_Blu_Ray_disk_fo...

Att släppa en version av konsollen utan stöd för det nya formatet och en version MED stöd skulle vara helt bortkastat då inga spel skulle kunna släppas på det nya formatet (eftersom det skulle exkludera stor del av kunderna).

Medlem

SKulle delarna finnas ute i styck så hade priset var fan så mycket högre, det är en hel del processorkraft man får. Den pungar lätt ut mer fps (som jag förstått det) än vad du får från en dator för 14000kr idag. Och då räknar jag en dator utan blueRay eller hd-dvd.

Emot xbox 360n är den väl väldigt dyr, men som sagt med tanke på vad som finns i så är det inte så mycket.

Inaktiv

Jag får väl vänta minst ett halvår efter det har släppts.


signatur
Medlem

Svenpa nu är det så att de flesta diskuterar priset gentemot en PS3 i Japan eller i USA som verkar bli nästan halva O.o. Inte priset gentemot datorer eller andra konsoller.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

7000kr + Spel 700kr? tjenare kjell säger jag bara.. xbox360 FTW!

Inaktiv

Äsch, tror jag går och köper en bil istället.

Inaktiv

Äh, 7000 för ett tvspel?
Haha!
Nä, max 3500 - 4000.

Medlem

Heh, tur att man aldrig har haft suget att köpa en PS3 alls =P

"Nordisk Film antyder i en kommentar att priset inledningsvis kan komma att bli ett problem men nämner samtidigt att man redan har 5000 garanterande förhandsbokningar."

Oj... 5000

Finns det så många personer i Sverige?

Medlem

själv väntar jag tills den kostar runt 1000 spänn som ps2:an gör just nu
sparar 1000 spänn där också genom att inte köpa ps2:an alls utan vänta ut 3:an


signatur

thank you, come again

Medlem

Shit va dyrt, tur att man får sin gratis


signatur

---
Boo!

Medlem

lite konstigt självsäkra nordisk film är, 5000 förhandsbokningar låter inte speciellt mycket.


signatur

thank you, come again

ha ha ha 7000 ha ha ha ... 7000 spänn
ja tror tamefan att jag skrattar ihjäl mig : D


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Medlem

RYKTEN!, kommer fortfarande vänta ett år innan jag köper ps3

Medlem

7000 är lite väl mycket. Jag kommer vänta ett tag med att köpa min ps3. Inte så mycket för priset utan mer för att slippa att bli slaktad av min bättre hälft, nu när jag redan äger en 360

"Det amerikanska analysföretaget Isupplis har plockat isär och analyserat innehållet i Playstation3 och kommit fram till att maskinen är en superdator. De konstaterar också att Sony går med 2000 kronor back på varje maskin. Därför är det inte heller troligt att konsolen kommer att sänkas i pris särskilt fort."
Då undrar man lite hur mycket back dem går i japan även utan skatten...

Medlem

De känns som de kvittar om man får en miljard extra processor kraft och en blue-ray spelare, när redan stora aktörer och spelskapare säger sig kunna kräma ur mer kraft snabbare och lättare i en maskin som kostar mindre än hälften imot PS3an(tänker på Xbox360).
Personligen ligger PS2an här hemma mig varmt om hjärtat men de spelar ingen som helst roll då jag heldre håller hårt i slantarna och lägger dem på annat.

Har även haft nöjet att låna en Xbox 360 med en massa spel och har annars en Wii i min ägo. Aldrig har jag blivit så besviken på spelen som jag lirat på Xbox 360. De roligaste spelet som vi lirat här hemma på länge är utan problem Zelda Twillight princess till den klenaste av maskinerna i nuvarande konsol krig.


signatur

"It aint about power, it's about balance!" InitialD

Medlem

5600 exklusuve moms. usa priset, om det nu är 600 dollar, går på uppgifter från nån på forumet, är runt 4500 SEK dvs 25% dyrare. inte så mycket att skrika för. i sverige har vi 9 miljoner invånare, i usa 300 miljoner. blir mycket billigare styckpris att skeppa nåt till usa ( över stilla havet) än till europa och då synnerhet norra europa (en del av stilla havet, indiska oceanen, medelhavet, atlanten och nordsjön).
med närmare eftertanke kanske det inte är så mycket längre att skeppa nåt till sveriger men det lönar sig inte att skicka en oljetanker med ps3 till göteborg för vidaredistribution till vårat land. speciellt inte med 7000 förhandsbokningar.

nån som sa nåt att det blir billigare att köpa en ps3 än en dator för 14 tusen men ändå fä ut mer us ps3:an. men då kostar en beggad sjysst datorskärm 500-1000 spänn medans en ps3 måste ha hd tv för att untyttja ps3ans potential.
sen är ps3:an tydligen överjävlig att utveckla spel till (enligt john carmack så hävdar du motsatsen är du antagligen ute på djupare vatten än du kan simma över) så xbox 360 kan i dag utnjyttja mer än ps3:an.
fuck konsol, det är sånt som kompisar köper och som man spelar när man är full. pc ftw!!!!!

edit: hade inte läst inlägget innan mig innan jag skrev, det postades under tiden jag skrev mitt inlägg. just so you know.

Medlem

Jag tänker vänta minst ett år innan det blir en PS3:a. Först ska nog datamaskinen få sig en uppdatering när DX 10 o hela den svängegn går igång på allvar. Gillar ju främst FPS o strategi o de lämpar sig bäst på datorn.

Var det inte XBox förresten som typ toksänktes rätt snart efter lanseringen? Kanske samma sak händer med PS3:an.

Medlem

PS3 kommer nog aldrig att stå i min lägenhet, precis skaffat en xbox så den får kämpa vidare några år innan det blir en 360... konsoller är inte min sak vilket som!

Skriv svar