Nu är jag 19

Avstängd
Nu är jag 19

Igår fyllde jag 19. Kändes lite konstigt. Det var inte alls som en vanlig födelsedag utan snarare som en helt vanlig dag men med några grattis och presenter på morgonen.

Av mamma och papp fick jag en slimmad version av Bibeln (17 mm tjock), en film och alla Indiana Jones (utom nya förstås), en tröja och boken Gud tror inte på ateister. Väldigt bra presenter.

#blogg

Medlem
Nu är jag 19

Kul att få en bibel... naat.... men iaf Grattis!

Medlem
Skrivet av EliasN:

Gud tror inte på ateister

haha tro fan det när ateister inte tror på gud.

//en stolt ateist

Medlem
Skrivet av Philip:
Skrivet av EliasN:

Gud tror inte på ateister

haha tro fan det när ateister inte tror på gud.

//en stolt ateist

Det var nog lite av poängen.

Grattis EliasN!


signatur

I'm a snake, follow me!

Avstängd

Tack.

Poängen med titeln är att författaren menar att det inte finns några riktiga ateister, utan bara agnostiker. Han ger en del skäl för det.

Har man sagt A får man säga B: han menar att om man säger att Gud inte finns säger man indirekt att man har absolut kunskap, eftersom Gud fortfarande kan finnas (läs: finns) även om man tror att han inte gör det. Däremot så kan man säga som agnostikern: "Med kunskapen jag har idag vet jag inte om det finns en Gud" (även om det nu finns agnostiker som tror att det finns en högre makt men som vi inte kan veta något om).

Inaktiv

Tyvärr är begreppsförvirringen stor när det gäller ord som ateist och agnostiker. Det finns så många olika definitioner av orden att de i princip är värdelösa.

Dvs, alla definierar inte ateist som bokens författare, men om han definierar ateist som någon som har absolut kunskap så kan jag hålla med om att ingen kan påstå sig vara ateist, men då finns det heller inga religiösa för hur skulle någon kunna hävda att de har absolut kunskap om att gud (vilken det nu må vara) existerar? Är vi inte alla agnostiker då, undantaget ett antal dårar som hävdar att de vet allt?


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

1
Skriv svar