Precis bränt 1.2 miljoner

Flakmonkey
Precis bränt 1.2 miljoner

Och det känns så otroligt skönt! 1 juli bär det av till bagis

#blogg

Medlem
Precis bränt 1.2 miljoner

Så du köpte den andra lägenheten trots allt?


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem

Grattis! ..tror jag.

bagis?

Medlem

stort och fint lån det där antar jag?


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

1.2 Miljoner är rätt mycket pengar....

Medlem

1.2 miljoner är ju fan bara ca 130000€... Är ju inte så jävla mycket men med tanke på att du skattat järnet för att skrapa ihop pengarna om du nu inte tog lån, så är det fan mkt. Har 12% skatt själv =D

Medlem

Du spenderade pengarna på datorer och spel istället för en lägenhet, eller hur?

Medlem
Skrivet av Hero_Swe:

1.2 Miljoner är rätt mycket pengar....

Är vad en lägenhet kostar nu för tiden. Själv letar jag efter hyresrätt... Jag har ingen tillgång till den nivån av pengar. Då måste jag jobba i 5 år innan jag får tag i så möe...

Sen är det fin ränta på lån med... Så jag undviker att låna överhuvudtaget. Faktum är, jag tänker aldrig låna pengar av en bank.

Flakmonkey
Skrivet av Fargo:

Sen är det fin ränta på lån med... Så jag undviker att låna överhuvudtaget. Faktum är, jag tänker aldrig låna pengar av en bank.

Imo så är det två lån som är "värda" att ta... det ena är studielån och det andra är för att köpa bostad... Köper du en bostad i dagsläget och lånar pengar så kan du i de flesta fallen vara säker på att lägenheten kommer stiga i pris och du kommer kunna betala tillbaka lånet vid en försäljning (iaf i stockholmsområdet). Däremot så förstår jag inte varför folk lånar pengar för att köpa bilar å andra dyra "prylar"... en stor del av värdet försvinner ju på direkten...

Är förresten här som jag ska bo: http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/155115

Medlem

Nja. Skaffar hellre hyresrätt. Lån blir bara en extrautgift i måndaden. Är ganska onödigt för min del iaf.

Och varför skulle jag betala en stor avgift för en lägenhet för att sedan lägga en avgift på lägenheten i månaden? Känns ju bättre att köpa en hyresrätt.

Flakmonkey
Skrivet av Fargo:

Nja. Skaffar hellre hyresrätt. Lån blir bara en extrautgift i måndaden. Är ganska onödigt för min del iaf.

Och varför skulle jag betala en stor avgift för en lägenhet för att sedan lägga en avgift på lägenheten i månaden? Känns ju bättre att köpa en hyresrätt.

Om jag hade fått göra vad jag ville med en hyresrätt så hade det varit ett alternativ. Som det är nu ska väggar rivas och andra sättas upp, dörrar ska bytas, etc etc etc... Det skulle jag knappast fått göra i en hyresrätt... det går ju att tjäna pengar på bostadsrätter också om man vet vad man gör vilket alltid är en trevlig bonus ^^

Medlem

Jag ska ta lån på en bil nästa vecka då jag måste ha en för att komma till mitt nya jobb. Känns rätt tugnt men jag har ingen annan möjlighet. Siktar in mig på en bil för runt 25000 och sedan betala den på ett år och försöka ta lite kontant direkt. Nästa gång jag ska köpa bil ska jag försöka ta från en sparkassa och betala majoriteten av priset direkt iaf. Så man slipper lån på skiten.


signatur

En styck signatur.

Inaktiv
Skrivet av Fargo:

Nja. Skaffar hellre hyresrätt. Lån blir bara en extrautgift i måndaden. Är ganska onödigt för min del iaf.

Och varför skulle jag betala en stor avgift för en lägenhet för att sedan lägga en avgift på lägenheten i månaden? Känns ju bättre att köpa en hyresrätt.

Säg att du får tag i en lägenhet och betalar 8000 kr i månaden med en viss amortering.

Sen har du en hyresrätt för 6300 kr. Visst du "förlorar" 1700 kr på din köpta lägenhet, men det är ett sparande i sig. Säg om 6 år så säljer du av den för samma pris. Om du då har amorterat 800 - 1500 kr i månaden så har du helt plötsligt cirka 82 000 - 25% skatt.

Men efter 6 år så tror jag inte din lägenhet kommer att gå för samma pris som när du köpte det så som Nosnos sa. På grund av inflation och större städer "om du inte bor ute i skogen...."

Visst "jag kan väl spara de pengarna som jag får över på min hyresrätt" Men ärligt talat, ju mer pengar man har löst dessto högre levnadsstandard skaffar man sig. Klart man kan leva på studentinkomst hela livet men inkomster/utgifter går ofta hand i hand. Så ett "forcerat" sparande ser bättre ut i framtiden än vanligt sparande

Fast som sagt kan man spara spontant så är väl det lika bra...

1
Skriv svar