Staten vill inkräkta på Svenssons privatliv

Medlem
Staten vill inkräkta på Svenssons privatliv

Vill börja med att säga att detta inlägg är nog det viktigaste jag har skrivit på denna blogg... det påverkar alla svenskar så snälla, läs igenom texten.

Sweclockers uppmärksammade mig i fredags om en ny lag som ska röstas om senare i juni, under namnet En anpassad försvarsunderrättelseverksamhet. Sweclockers sammanfattar bra om vad lagen gör: "Förutom utrikessamtal med telefon och SMS-meddelanden kommer FRA att övervaka all internettrafik som passerar landets gränser, inklusive e-post, instant messanging, webbsidor som privatpersoner besöker och filer som laddas ned."

Idén är att regeringen drar feta nätverkslinjer från internetleverantörerna och därefter kollar igenom inkommande trafik med hjälp av superdatorer som söker efter vissa söktermer och listan med söktermerna kan ändras allteftersom, allt för att skydda landet mot "yttre hot", där miljöhot, religiösa konflikter och valutahandel verkar räknas in enligt lagen. Men vad händer i framtiden, när de nu väl sätter grunden till att kunna lyssna av en stor del av internettrafiken? Och Sverige har väl inte heller många hot mot sig från utlandet?

Och enligt diverse källor så är denna lagstiftning egentligen bara ett sätt att göra tidigare spaningar lagliga, då det verkar som att tills lagen har gått igenom så har FRA stridit mot svensk grundlag och det har också varit reportage om FRA i Kalla Fakta för ett par år sen.

"Jaha, men det här kommer aldrig gå igenom väl, Sverige är ett land av demokrati" tänker ni kanske? Det läskiga är att nästan alla partier stödjer denna förslag. Endast Folkpartiet i Stockholm, ledamöter i Vänsterpartiet och Miljöpartiet är emot förslaget. Så chansen att detta inte går igenom är nästan obefintlig.

Och självklart ser jag detta inte ur en "Åh nej! Nu kan de spåra piratkopierandet bättre!", detta är våra privatliv de inkräktar på! Jag tänker inte skriva allt för långt för det finns folk som skriver mycket bättre än jag om denna punkt. Så vad ska man göra? Att skriva på en namnlista känns lite smått värdelöst, men jag skulle nog säga att skriva till partierna direkt och visa missnöje över deras stöd för denna lag. Och det andra du kan göra är att sprida denna information så bäst du kan, tala med vänner, familj och andra du känner om denna helt absurda lag.

För visst är Sverige ett land av demokrati och inte diktatorskap?

#blogg

Medlem
Staten vill inkräkta på Svenssons privatliv

Nej tyvärr är Sverige inte ett land av demokrati i den mening att folket skulle styra. Ruttet system med ruttna politiker som påstår sig företräda folket, när dom inte vill ge folket en chans med folkomröstningar och dylikt.

Medlem

Ganska gammal nyhet. Men det blir väl att börja surfa på proxy då

Medlem
Skrivet av Fargo:

Ganska gammal nyhet. Men det blir väl att börja surfa på proxy då

Jo, men jag har inte hört om det innan, tänkte att det är en viktig sak att ta upp... finns säkert fler som inte hört. Och nu är det verkligen aktuellt eftersom röstningen är nära.

Inaktiv

Mig kan dom granksa så länge dom har hufvet på skaft.

Medlem
Skrivet av Orbek:

Mig kan dom granksa så länge dom har hufvet på skaft.

Det är det som är värt att oroa sig över. Vad händer om de börjar med censur? Om någon som har kränkande bevis mot korruption inom staten, kanske staten gör nog mot det?

Nej, för ett land som inte har något hot utifrån(till skillnad från t ex USA) så känns denna lagen som ett väldigt dåligt förslag.

Medlem

Jag tycker det är konstigt att jag inte sett detta i någon "stortidning". Någon får tipsa någon.

För jag tvivlar på att många kommer gilla det.


signatur

På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Medlem

Nästa steg kan mycket väl vara att FRA kommer lyssna av alla telefonsamtal. Det var ju uppe på tapeten för några år sedan, om jag minns rätt, och de fick fett avslag. Men om denna lagen går igenom så... >.<


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem
Skrivet av Shimo:

Nästa steg kan mycket väl vara att FRA kommer lyssna av alla telefonsamtal. Det var ju uppe på tapeten för några år sedan, om jag minns rätt, och de fick fett avslag. Men om denna lagen går igenom så... >.<

Nu är det bara telefonsamtal som går till utlandet, men vem vet vad de vill om något år...

"Finns säkert terrorister INOM Sverige också! Bäst vi kollar allt internt också!"

Medlem
1
Skriv svar