Robot
Nintendo Wii

Nintendos senaste skapelse kom och hela världen fick Wii på hjärnan, även vi. Ibland kan dock det första intrycket vara en aning förskönande så för att få lite perspektiv och tid att reflektera över dess kvaliteter valde vi att recensera konsolen en månad efter dess lansering.


Medlem
Recension - Nintendo Wii

Låter som ett korrekt betyg...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag skulle nog sträcka mig till

,
så 3,5 kan jag tro på.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

Recensionen va väl helt ok, känner igen en hel del.

Har svårt att se en gamer ha Wii som första hands konsol.
Hur kul är alla dessa partyspel igentligen? Wario ware fick bättre betyg än zelda.
Får nästan mardrömmar när jag kollar vilka spel som kommer till wii. Spel som Wario ware och Cooking mama är det sånt skit man ska hållas med till Wii?
Tack o lov har jag flera konsoler i inväntan på bättre Wii-spel, för stunden känns det bara trist med Wii.

Medlem

Riktigt bra recension, tummen upp för Simon!

Medlem

Jag tycker man vänta med att ge konsolen betyg. Spelutbudet är för litet för att dels kunna bedömma hur konsolen fungerar. I slutet på mars och fram till halvåret kommer en rad spel-releaser, vilket jag tror kommer sätta färg på Wii. Men endå skrev du många sanna ord. Bra recension!

Medlem

Rätt meningslöst att recensera konsolen idagsläget! Allt kommer ju förbättras inom detta år, t.ex grafiken har vi inte fått se riktigt ännu vad Wii kan prestera. Sedan har vi Live-Move som möjliggör t.ex äkta rörelser i ett spel som Red Steel vid fäktning, jag tror hårt på Wii's framtid och finess..

Medlem
Skrivet av radiuz:

Rätt meningslöst att recensera konsolen idagsläget! Allt kommer ju förbättras inom detta år, t.ex grafiken har vi inte fått se riktigt ännu vad Wii kan prestera. Sedan har vi Live-Move som möjliggör t.ex äkta rörelser i ett spel som Red Steel vid fäktning, jag tror hårt på Wii's framtid och finess..

kan bara hålla med och vara glad


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Jag kan inte annat än att hålla med (jag läste iofs bara slutstycket), men jag är mycket besviken på tredjeparternas satsningar till konsolen. PS2-portar och partyspel är det mesta de verkar bry sig om i dagsläget. De verkar vänta och se hur den klarar sig innan de börjar satsa - säkert också fullt medvetna om att den kanske inte klarar sig ifall de inte börjar satsa.

Inaktiv

Kanske borde satsa då Nintendo redan sålt _ut_ nästan 4 miljoner konsoler på mindre än 2 månader...

Medlem

Är intresserad av en Wii och någon av de andra. Men som sagt så är spelutbudet alldeles för litet för tillfället och man har inte fått läsa om några tänkbara storspel till konsollen någon annanstans, precis som peak säger - dåligt tredjepartsstöd. Man kan ju tänka sig att det tar ett tag för utvecklarna att lära sig kontrollen, men man borde hört om lite fler spel tycker jag..

Jag kommer nog sitta kvar med min PS2 i lite över ett halvår innan jag skaffar någon currentgen (?) konsoll.


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Medlem
Skrivet av mixxor:

Jag tycker man vänta med att ge konsolen betyg. Spelutbudet är för litet för att dels kunna bedömma hur konsolen fungerar.

Visst måste man väl kunna recensera consolen även om det inte finns så många spel, men man bör inte fokusera på spelen när man recenserar en _console_. Det är långt ifrån bara spelen som gör en console dålig. Just till Wiin däremot har det lanserats många fler (och bättre) spel än vad det normalt gör till consoler, så om det är NÅGON console man kan recensera rättvist så här tidigt, är det Wii.

Kan hålla med om att det är SVÅRT att recensera en console "så pass" tidigt, och därför krävs det en recensent som vet vad han har att göra med, jag tycker Simon har lyckats ypperligt.

Medlem

det är väl helt rätt att recensera en konsol när den släpps, recensioner finns ju för att potentiella köpare ska få läsa vad maskinen går för.
det är väl inte så kul att se att wii släpps och inte en käft säger nåt om den. varken bu eller bää. tyckte den här recensionen var oerhört bra eftersom den är väldigt objektiv, inge fanboy fasoner åt något håll. och det klargörs tydligt att det inte finns mycket spel men att det kommer varpå man får hoppas på nya recensioner och jämförelser av alla konsoler.

Medlem

Hmmm några säger att man ska vänta tills fler spel är släppta före man säger vad man tycker om konsollen... Undra varför inte folk kan vara lika vettiga när det gäller PS3? Där sågas det friskt utan att man ens har sett konsollen mer än på bilder... Hatar när det är mode att hata ett företag, förr var det Steam/CS/Valve, nu är det Sony, undra vad nästa företag är som får skit över sig bara för att folk vill vissa sig tuffa?


signatur

Gaming since 1986 and still going strong!

Medlem

Jag tror inte att det är många spelutvecklare/utgivare som inte tror på konsolen som sådan. Däremot är det väldigt få tredjepartsspel som säljer bra till Nintendos maskiner* och därav finns det en tveksamhet att satsa på en Nintendokonsol.

Edit; * gäller stationära konsoler.


signatur

system: online

Medlem
Skrivet av LocSin:

Hmmm några säger att man ska vänta tills fler spel är släppta före man säger vad man tycker om konsollen... Undra varför inte folk kan vara lika vettiga när det gäller PS3? Där sågas det friskt utan att man ens har sett konsollen mer än på bilder... Hatar när det är mode att hata ett företag, förr var det Steam/CS/Valve, nu är det Sony, undra vad nästa företag är som får skit över sig bara för att folk vill vissa sig tuffa?

Sluta Sony-kapa en Nintendo-tråd, din lilla fanboi där... Har snackar vi Nintendo, och ärligt talat börjar jag bli smått irriterad på er kapare, och "säg inte så om Sony å PS3 *grin, grin*". Ingen har nämnt ett ord om SONY i denna tråden! Ju mer jag läser din text, desto mindre förstår jag... Varför skrev du det? Ahhh!?

Anyhow, det enda jag väntar på just nu är lite fler spel. Har redan klarat Zelda till cuben, och att köpa en Wii bara för att spela om det, spegelvänt, tycker jag inte riktigt är smart. Jag hoppas starkt på Metroid, och sen hoppas jag även Resident Evil-spelet som komma skall, är en riktig fest... Men den som lever får se, antar jag :D.

Inaktiv

Tycker betyget verkar vettigt med tanke på hur ny maskien är. Fast man kanske skulle göra en ny recension när det släppts fler spel. Det gäller väl alla maskinerna då dock...

Medlem

Fick min på releasedatumet. Ungarna tyckte det var kul nån vecka. Sen har den bara luggit o dammat. Så jag sålde den. Fick så pass bra betalt att jag ska köpa mej en xbox360 och ha kvar 1000kr fickan.

Anledningen till at den bara dammat beror mest på att mitt chippade PS2 har mycket större spelutbud och det är mest den som har gått varm i huset.

Medlem
Skrivet av radiuz:

t.ex grafiken har vi inte fått se riktigt ännu vad Wii kan prestera.

Tror nog att vi har sett vad Wii presterar grafiskt vid det här laget då Wii bygger på 5år gammal grafik och inte kan bli så mycket bättre. Däremot så tror jag att Wiimoten kan utvecklas till det bättre. Men att det är för tidigt för en recension tycker jag absolut inte, alla recenstioner ska göras då produkten är ny, sen får framtida spel visa Wiis prestanda. Rättvist betyg btw

Medlem
Skrivet av Mahone:
Skrivet av radiuz:

t.ex grafiken har vi inte fått se riktigt ännu vad Wii kan prestera.

Tror nog att vi har sett vad Wii presterar grafiskt vid det här laget då Wii bygger på 5år gammal grafik och inte kan bli så mycket bättre. Däremot så tror jag att Wiimoten kan utvecklas till det bättre. Men att det är för tidigt för en recension tycker jag absolut inte, alla recenstioner ska göras då produkten är ny, sen får framtida spel visa Wiis prestanda. Rättvist betyg btw

Jasså? XBox 360 visade ju aldrig upp riktigt vad det gick för förrens Gears of Wars kom och hur länge tog inte det? 1-2år? Bland de snyggaste spelen på Gamecuben var ju Metroid också och det är fortfarande några månader bort till Wii så grafiken har de knappast sagt sista ordet om.

Inaktiv

Vi är säkert rolig men saknar stora speltitlar och håller inte i längden.

Medlem

Vänta bara, stora speltitlar kommer snart med Metroid Prime 3, Smash brothers och andra ljuva Nintendo-spel som vi alla älskar

Och vem orkar bry sig om grafiken? Är spelen roliga så skiter jag fullständigt i grafiken. Hearts of Iron II är ju skitkul men inte är det nått man får orgasm av rent grafikmässigt-

Flakmonkey
Skrivet av Lord Ahriman:

Vänta bara, stora speltitlar kommer snart med Metroid Prime 3, Smash brothers och andra ljuva Nintendo-spel som vi alla älskar

Och vem orkar bry sig om grafiken? Är spelen roliga så skiter jag fullständigt i grafiken. Hearts of Iron II är ju skitkul men inte är det nått man får orgasm av rent grafikmässigt-

Metroid Prime kommer ju i slutet av året... samma sak med Mario Galaxy... då har vi kvar smash bros och i viss mån mario party som kommer att släppas innan sommaren... räcker det verkligen?

Medlem
Skrivet av Mahone:
Skrivet av radiuz:

t.ex grafiken har vi inte fått se riktigt ännu vad Wii kan prestera.

Tror nog att vi har sett vad Wii presterar grafiskt vid det här laget då Wii bygger på 5år gammal grafik och inte kan bli så mycket bättre. Däremot så tror jag att Wiimoten kan utvecklas till det bättre. Men att det är för tidigt för en recension tycker jag absolut inte, alla recenstioner ska göras då produkten är ny, sen får framtida spel visa Wiis prestanda. Rättvist betyg btw

Hur kan du veta det? Wii är betydligt kraftigare än GameCube och Xbox, vi har bara inte fått se vad den kan prestera ännu. Kolla på t.ex Mario Galaxy, lava-bossen - Där ser man att det finns potential till en mysig och levande grafik. Den grafiken är bra mycket bättre mot t.ex det hittils snyggaste spelet till Wii : Zelda Twilight Princess.

Men nog om grafik, jag struntar rent sakt i hur Wii's grafik är. Här är det spelglädjen som räknas!
Efter att ha klarat igenom Gears of War så måste jag säga att grafik är bara grafik, det gjorde inte spelet roligare utan bara snyggare. Men visst skadar det inte om man får se lite mer ögongodis på Wii.

Är de bekräftade förseningar eller bara rykten? Jag minns nyheterna men inte innehållet.

Medlem
Skrivet av LordDaimos:
Skrivet av Mahone:
Skrivet av radiuz:

t.ex grafiken har vi inte fått se riktigt ännu vad Wii kan prestera.

Tror nog att vi har sett vad Wii presterar grafiskt vid det här laget då Wii bygger på 5år gammal grafik och inte kan bli så mycket bättre. Däremot så tror jag att Wiimoten kan utvecklas till det bättre. Men att det är för tidigt för en recension tycker jag absolut inte, alla recenstioner ska göras då produkten är ny, sen får framtida spel visa Wiis prestanda. Rättvist betyg btw

Jasså? XBox 360 visade ju aldrig upp riktigt vad det gick för förrens Gears of Wars kom och hur länge tog inte det? 1-2år? Bland de snyggaste spelen på Gamecuben var ju Metroid också och det är fortfarande några månader bort till Wii så grafiken har de knappast sagt sista ordet om.

Anedningen till att det är sån stor skillnad på releasespelen och GoW är för det första att 360n är en nextgen konsoll, vilket inte Wii är, och för det andra så går utveckligen framåt i spelvärlden och 360n stödjer framtiden, vilket inte hårdvaran i Wii gör. Wii har samma kapasitet som Xbox 1, om ens det.
Så jo, vi har sett exakt vad grafiken till Wii går för. Varför kunde inte Nintendo bjuda på lite när det gäller hårdvaran när både MS och Sony går minus för varje enhet dom säljer. Ni som säger att MS och Sony är pengakåta, ta en titt på Nintendo en sekund, för dom om någe är väl pengakåt som tjänar på sin konsoll (som enligt mig kostar mer än vad det smakar) samtidigt som dom tjänar på vartenda spel som säljs till Wii.

Medlem

Då kan vi ju sluta helt och hållet med utveckligen av grafik etc. då mest spelglädje ändå finns på Ice Hockey på 16-bitars NES..

Medlem
Skrivet av LordDaimos:
Skrivet av Mahone:
Skrivet av radiuz:

t.ex grafiken har vi inte fått se riktigt ännu vad Wii kan prestera.

Tror nog att vi har sett vad Wii presterar grafiskt vid det här laget då Wii bygger på 5år gammal grafik och inte kan bli så mycket bättre. Däremot så tror jag att Wiimoten kan utvecklas till det bättre. Men att det är för tidigt för en recension tycker jag absolut inte, alla recenstioner ska göras då produkten är ny, sen får framtida spel visa Wiis prestanda. Rättvist betyg btw

Jasså? XBox 360 visade ju aldrig upp riktigt vad det gick för förrens Gears of Wars kom och hur länge tog inte det? 1-2år? Bland de snyggaste spelen på Gamecuben var ju Metroid också och det är fortfarande några månader bort till Wii så grafiken har de knappast sagt sista ordet om.

glöm inte Resident evil 4 ^^


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Funderar på att göra som med Game cube dvs sälja maskinen nu efter bara 1-3 månader för att sedan köpa den igen efter några år med alla bra spel för runt 200kr styck.

Inaktiv

Ps3 vinner kriget och som i denna rencion att wii förlorar (i mitt eget tycke)


signatur

My way is better than yours :D

12
Skriv svar