Turok, the dinosaurslayer!

Pansarknekt
Turok, the dinosaurslayer!

När jag första gången såg Turok var det demon till PS3. Jag blev inte särskilt imponerad av spelet fast min kritik riktades sig som vanligt mot att spela FPS med handkontroll. Det fanns dock imponerande moment som malde i bakhuvudet.
Då jag söker jobb åkte jag på en jobbsökarexpedition till Göteborg och övernattade under tiden hos min syster och hennes sambo. Och mot min glada förvåning fanns Turok till PC inlagt och spelklart. Hyffsat mätt efter middagen slog jag mig ner och började lira.

Nu när jag klarat av det måste jag säga att det är en blandad känsla över spelet. För Turok är faktiskt ett bra spel men det finns en del missar och skavanker här och där. Men vi tar det positiva först.
Det som fick mig att verkligen fastna för spelet var dess action. Spelet är blodigt och brutalt med kniven som största behållning. Turok kör utan någon somhelst ånger kniven brutalt in i både fiendersoldater och dinosaurier. Dessa specialrörelser visas i tredjepersonsperspektiv då kameran zoomar ur turok och sedan får man se honom göra färs av motståndaren.

Detta tycker jag är riktigt coolt och man försöker smyga sig på fiender i spelet bara för att få se de coola knivspecialarna. Efter ett tag när man vant sig vid kniven började jag använda den mot alla dinosaurier eftersom dessa inte har handeldvapen och mer än gärna går in i närkamp.

Resterande action består av den i Turok-serien välkända pilbågen och standarduppsättningen kulsprutor, raketgevär och prickskyttegevär som finns i de flesta FPS.
Inget fel med det, det är det man är van vid och förväntar sig så mina första 60 minuter av spelet var riktigt skoj. Men snart börjar dock Turoks dåliga sidor krypa fram. Grafiken är det som slår en först, det ser helt enkelt inte bra ut. Bandesignen är rätt "fattig" med ramper av sten och i hela spelet slussas du genom "djungelmiljöer", inhängnade av stenar.
Det är helt enkelt inte tillräckligt bra när det finns spel som Crysis och Bioshock. Miljöerna är inte direkt omväxlande och man får "har jag inte varit här" känslan flertalet gånger.
AI:n är bland askorkad precis som vanligt, särskilt dina kompisar som man ska lotsa runt på banorna. Det går göra bättre AI så här har man slarvat.
Något annat som jag tyckte var negativt var spelets längd som ändå kändes kort, jag klarade spelet på 6-7 timmar och det var ändå i lugnt tillbakalutat tempo.
Spelet hade säkert varit mer utmanande om man haft riktigt "liv" istället för att bara ställa sig bakom en vägg och vänta tills man var helad igen. Tycker inte om det systemet alls, vill det ska vara oldschool med liv. Man spelar med mer inlevelse då.

Allt som allt så tycker jag Turok är en bra spelupplevelse om man gillar lite mer casual FPS. Det är riktigt linjärt och repetetivt men om man inte gillar spela mer än 30-60 min åt gången kommer det funka utmärkt. Personligen ser jag fram mot en tvåa då jag blev rätt fäst vi Turok, han e bra cool i detta spelet.
Det är riktigt välgjort på action områdena, ljudet är bra, röstskådisarna är också mycket bra och spelet känns brutalt.
Dåligt är grafiken, AI:n är löjligt dålig och spelet är relativt repetetivt.

Grafiken: 2.5/5 Inte dåligt, men inte heller bra. Lite variation på miljöer.
Ljud: 3.5/5 Köttigt, bra röstskådisar, feta dinosaurieskri
Kontroll: 4/5 Väldigt bra för att vara konsolkonvertering
Utmaning: 3.5/5 (Finns trots allt MP annars hade det varit 2.5)
Känsla: 4.5/5 Riktigt cool action

TOTALT: 3.5/5 Grymt coolt spel men ganska kort och variationsfattigt överlag.

#blogg


signatur

Ooooh the drama!

Medlem
Turok, the dinosaurslayer!

Fin recension, körde bara demo'n på 360 och stängde av det ganska fort. Kasst röstskådespeleri och dum AI... inte för skön känsla i kontrollen heller (och jag tycker konsolfps funkar bra).

Skrattar fortfarande åt den trailern där de skryter om hur deras spel har den bästa AIn någonsin... hehehe.

1
Skriv svar