Makten hos folket

Avstängd
Makten hos folket

Det är ju så det ska vara. Demokrati. Folket bestämmer. Tyvärr tror jag inte att det är så enkelt här i Sverige. Visst, vi väljer de som ska bestämma, men de gör det åt oss. Hur mycket kan vi påverka egentligen? Vad ger att skapa en namninsamling?

Jag vill gärna tro att det är vi vanliga svenssons som bestämmer, men jag tror inte att det är så enkelt. Ta t.ex. bensinskatten. Priserna är otroligt höga redan nu och ändå kommer det förslag om att höja priserna med mer än det dubbla för att spara på miljön. Det är väl inget fel att spara på miljön, men de priserna skulle bara leda till elände, och förresten så är inte transportsektorn ensam om utsläppen.

Förhoppningsvis skulle det påverka politikerna om vi gick och protesterade i långa rader utanför Riksdagen, men jag vet inte. Politikerna behöver inte bry sig särskilt mycket då de redan har det ordnat för resten av livet med sina feta löner.

Samtidigt kan vi ju fråga oss vad alla nedskärningar beror på. Varje dag i tidningen står det om någon grupp arbetare, något företag eller några vanliga privatpersoner som drabbas av nedskärningar. Vårt lands försvar är i princip borta, sjuksköterskorna ligger i strejk och äldrevården och barnomsorgen är underbemannad, och det till trots att vi faktiskt har världen näst högsta skatter! Vi betalar en tredjedel av våra inkomster, en fjärdedel av det vi betalar och en massa annat i skatt. Om skatter verkligen gör ett land så mycket bättre borde vi vara näst bäst i världen. Är vi det? Nej. Trots att vi tillsammans betalar miljarder på miljarder på miljarder till staten så finns det totalt skattefria länder som har det finare än oss.

Vad beror då allt detta på? Mona Sahlins citat: "När man är sosse tycker man om att betala skatt" poppar upp i huvudet på mig. Sahlin verkar vara en riktig fifflare. "Jag är baske mig ingen ohederlig person, jag är ingen fifflare" sa hon när hon blev upptäckt. Tala om att ljuga folk rätt upp i ansiktet. Här kan ni se en sammansättning av allt som Mona Sahlin har fifflat med. Frågan är om man ska skratta eller gråta. Partiledaren för Sveriges största parti är en riktig fifflare. Det värsta är att hon knappast är ensam om saken. Göran Persson har gjort en hel del och även några Moderater har blivit ertappade.

Jag tror att anledningen till att det dras in på så mycket beror på hög inneffektivitet och höga adminstrationskostnader... samt fiffel.

Trots alla Sveriges nackdelar så har det ändå fördelar, som ett bra skyddsnät för medborgarna och gratis sjukvård. Det är saker som gör att jag är glad att vara född i Sverige.

#blogg

Pansarknekt
Makten hos folket

Oxxå funderat på det där. Vafför e de på detta viset har man tänkt. Själv blir jag less på alla lagar och restriktioner som införs för medborgarna. Vill ha så lite sånt som möjligt. Är jävligt stark motståndare mot överrvakningssamhället. Tycker man borde ubilda folk i civilkurage istället. Har aldrig varit speciellt mycket för att bara stå still o titta på när folk råkar illa ut. De e lungt jag betalar skatt så jag behöver inte göra nåt åt problemet är bland de värsta åsikterna jag hört.
Försvaret är oxxå en galen utveckling tycker jag. Man läser artiklar om hur sverigei inte längre kan försvara sig och så. Detta kan leda till NATO osv osv.
Inte bra alls. Men det är så vår stat fungerar och vi har valt våra ledare. Sen att det känns som dom gör hurfan dom själv vill ibland är ju såklart inte bra.
Det finns fel på vårt kära land men det mesta är dock ändå najs. Finns inget alternativ som kommer i närheten ens.
Titta bara på USA där ledarna med starka band till olje och vapenindustrin tjänat storkovan på iraq o afghanistan krigen. Pricken över i:et vore väl om konspirationsteorierna om att dom hade en hand med i spelet när det gäller 9/11 skulle visa sig vara sanna. Som nån amerikan sa, "Dom har inte hittat Usama för dom letar i fel världsdel. Han är på tebjudning hos Bush och diskuterar nästa steg för deras vinstdrivande projekt".


signatur

Ooooh the drama!

Avstängd

Ja. Säkerheten är diktatorns främsta svepskäl.

Frågan är vad du tänker med, politikerna. Först tar de bort försvaret och sen jämrar de sig över att vi inte har något försvar och försöker få Norge att skydda oss i händelse av krig. :/

Medlem

Så är det när våra fina moderater vill komma med skattesänkningar. Hade hellre haft som det var förut med ett starkare försvar.

Avstängd

Det beror inte på moderaternas obefintliga skattesänkningar kan jag lova. Än har de bara sänkt fastighetsskatten och några andra skatter, men inkomstskatten är fortfarande så löjligt hög att det inte finns.

Socialdemokraterna skar också ner på försvaret, bara så du vet. Borgarna har bara fortsatt på deras linje.

Jag hoppas att, eller vänta... var du ironisk?

Medlem

Tråkigt nog har "nya moderaterna" kopierat sossarnas politik och kör med den ännu hårdare. Anders Borg styr och ställer, allt för att betala av statsskulden.

Minns jag fel när jag säger att moderaterna pratade om ett starkt försvar när de kämpade i valet 2006? Orkar inte kolla upp det, men någon annan kankse vet?

Avstängd

Jag tror att de gjorde det. De gamla moderaterna var bättre. Problemet med de nya moderaterna är just det att misstolkade folket och trodde att vi vill ha mer sossepolitik, men om det hade varit så - varför inte bara rösta in de riktiga sossarna istället för några dåliga kopior?

Det är tråkigt, tycker jag, att de har gjort en så klen insats, även om jag hellre föredrar dem än fiffelpartiet sossarna. Vi får se hur det blir om två år, det vore just snyggt om jag vore stensäker på vad jag skulle rösta på när jag inte fick, för att sedan stå där utan att veta vad man ska välja.

1
Skriv svar