Razer Barracuda AC-1

Robot
Razer Barracuda AC-1

Razer har nu under lång tid försett oss med förstklassiga möss. Sedan har de successivt klivit ut på andra områden. Tangentbord och ljud närmare bestämt. För inte så länge sedan släppte de ett kritikerrosat headset, Razer Barracuda HP-1. Nu har den andra delen i deras ljudlösning för gamers anlänt, ljudkortet Barracuda AC-1.


Medlem
Testat - Razers ljudkort Barracuda AC-1

Kul att det jämfördes med ett X-Fi kort men jag skulle hemskt gärna se en jämförelse med X-Fi Elite Pro.

Medlem

"Razer har nu under lång tid försett oss med förstklassiga möss"

Hette inte mössen "Razor" eller är jag helt ute och cyklar? Trampelitramp

Medlem

Razer Boomslang hette de väl?

Medlem

Razer står det på min boomslang

Medlem

hu, 1700 för ett ljudkort, vad måste man lägga ut på högtalare för att få nytta av det? 10000?

Medlem

Synd att ni inte gjorde RMAA mätningar...

Medlem

Kan man tycka, men i ärlighetens namn, hur mycket säger de egentligen?


signatur

Bicycle races coming your way, so forget all your dutys oh yeah!

Medlem

Det är lite deprimerande med många recensioner av ljudkort på internet som inte verkar ta hänsyn till att Creative korten ens finns, då vissa kort som är svindyra men ändå inte bättre än X-fi korten får toppbetyg utan några minus. Jag är glad över att ni inte gjorde så!

Medlem
Skrivet av Fifty:

Kan man tycka, men i ärlighetens namn, hur mycket säger de egentligen?

För en audiofil kan de säga rätt mycket, t.ex om man tar hutlöst betalt för en produkt som har designfel. Creative har t.ex. släppt en dosa som ska magiskt förbättra mp3 ljudet och liknande men kollar man mätningar så märker man att det enda den egentligen gör är att höja diskant och bas samt addare extremt mycket distorsion till signalen, förvängring som inte bör vara önskad av någon som vill ha transparent neutral ljud.

Sen så är mätningar ifall de är korrekt gjorde klart mer objektiva än en eller flera personers subjektiva intryck.

Men men, tycker inte att ni ska behöva börja med det...ljudkort är generellt inte mycket att ha för en som vill ha ypperligt ljud, för mycket störningar och onödiga kretsar i datorbruk.

Redaktör

Det primära målet med recensioner av denna sort är att tala om för spelintresserade vad de får för pengarna. Ingen större mening med att leverera sju sidor ljuddetaljer när den absoluta majoriteten av läsarna inte bryr sig om sådant.

För övrigt: om man är audiofil, befattar man sig då med mp3-formatet? De är ju per defintion försämrat ljud.


signatur
Medlem
Skrivet av Kaleid:

...för mycket störningar och onödiga kretsar i datorbruk.

Jag har för mig att det bara var ett problem för länge sedan, men inte i något ljudkort värt namnet som har släppts de senare åren. Eller vadå? Hur skulle dessa störningar påverka ljudet egentligen? Jag har en rätt bra Nad reciever och jag hör inget brus, även om jag drar på max volym med mitt X-fi Xtreme Music kort. Man gör säkert det om man trycker örat intill högtalaren, men jag är genuint nyfiken på hur ett ljudkort skulle påverkas av att sitta i datorn.

Den där dosan använder Creatives "Crystalizer" funktion som X-fi korten också har och fy tusan vad fruktansvärt det låter när man aktiverar det alltså! X-fi korten är riktigt bra, men man gör verkligen sig än tjänst av att aldrig aktivera det. Jag har testat den många gånger med många olika typer av musik, filmer och spel så jag anser mig ha gett funktionen en rättvis chans.

Medlem

Den är väl ljudvärldens motsvarighet till bildvärldens interpolation? Hur som helst håller jag med dig, lite samma effekt som loudness på förstärkaren. Svulstigt och otäckt...


signatur

Bicycle races coming your way, so forget all your dutys oh yeah!

Medlem
Skrivet av Manko:
Skrivet av Kaleid:

...för mycket störningar och onödiga kretsar i datorbruk.

Jag har för mig att det bara var ett problem för länge sedan, men inte i något ljudkort värt namnet som har släppts de senare åren. Eller vadå? Hur skulle dessa störningar påverka ljudet egentligen? Jag har en rätt bra Nad reciever och jag hör inget brus, även om jag drar på max volym med mitt X-fi Xtreme Music kort. Man gör säkert det om man trycker örat intill högtalaren, men jag är genuint nyfiken på hur ett ljudkort skulle påverkas av att sitta i datorn.
...

Menade att självaste ljudkortet sitter bland massa oskärmade komponenter samt att digitala agg (därav effektiviteten) som datorer använder inte lämpar sig generellt för vissa sorters komponenter.

@ Xtrmntr

Angående mp3... nej, man kör bara mp3 ifall man måste, men det är så mycket ormoljeförsäljning inom ljudgrejer att man måste nästan påpeka det lite då och då inom datorsammanhang också, som t.ex. vad crystalizer gör.

Medlem
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av Fifty:

Kan man tycka, men i ärlighetens namn, hur mycket säger de egentligen?

För en audiofil kan de säga rätt mycket, t.ex om man tar hutlöst betalt för en produkt som har designfel. Creative har t.ex. släppt en dosa som ska magiskt förbättra mp3 ljudet och liknande men kollar man mätningar så märker man att det enda den egentligen gör är att höja diskant och bas samt addare extremt mycket distorsion till signalen, förvängring som inte bör vara önskad av någon som vill ha transparent neutral ljud.

Sen så är mätningar ifall de är korrekt gjorde klart mer objektiva än en eller flera personers subjektiva intryck.

Men men, tycker inte att ni ska behöva börja med det...ljudkort är generellt inte mycket att ha för en som vill ha ypperligt ljud, för mycket störningar och onödiga kretsar i datorbruk.

Som sagt, lyssnar man på mp3:or så är det knappast ett transparant och neutralt ljud man är ute efter...


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av Fifty:

Kan man tycka, men i ärlighetens namn, hur mycket säger de egentligen?

....

Som sagt, lyssnar man på mp3:or så är det knappast ett transparant och neutralt ljud man är ute efter...

Men varför förstöra ännu mer? :P8)

Medlem

Synd att det inte står något om det fungerar i Vista. Jag har ett X-Fi men det har lite trubbel i just Vista.

Men eftersom X-fi't är bättre så blire inge köp. Bra recension!


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

snygg som fan. men palla 7.1 ljud.


signatur

"Hellre lite kattpiss i salongen är en kasspitt i kalsongen"!

Medlem

Har ett X-Fi Platinum hemma och tycker verkligen mycket om det. Jag är ingen audifil men jag tycker att funktionen Crystalizer i X-Fi:n fungerar alldeles utmärkt, musiken och ljudet i spel och film blir mycket bättre och tydligare i mina öron hört.

Sen när det gäller elektriska störningar i datorn håller jag med om. Dock har jag nätaggregatet kopplat till ojordat så det kan ju vara en orsak, men oftast är det inga problem, bara ibland med små återkommande knäpp i högtalarna.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

X-FI - BULK - 550:-

Best bang for the buck.

Om du är dum eller har extra pengar kan du slänga 1500:- till för en fin XFI LED och lite 64 XRAM som är värdelöst.

För ännu 1000 spänn får du också en fjärrkontroll och en bra I/O panel.

Men som sagt. 550:- ....

Medlem
Skrivet av Manko:

Den där dosan använder Creatives "Crystalizer" funktion som X-fi korten också har och fy tusan vad fruktansvärt det låter när man aktiverar det alltså! X-fi korten är riktigt bra, men man gör verkligen sig än tjänst av att aldrig aktivera det. Jag har testat den många gånger med många olika typer av musik, filmer och spel så jag anser mig ha gett funktionen en rättvis chans.

Intressant, för jag får helt klart bättre ljud med den påslagen. Har ett 5.1 system och X-Fi platinum och vill inte spela musik utan den påslagen. Det är ingen speciell effekt egentligen, man kan lätt få samma effekt i t.ex. Winamp/WMP utan X-Fi. Men för mig blir musiken klarare och vissa instrument hör bättre och tydligare.

Skrivet av b0ne:

Synd att det inte står något om det fungerar i Vista. Jag har ett X-Fi men det har lite trubbel i just Vista.

Vill bara säga att anledningen till trubbel är att Creative inte släppt slutgiltiga versionen av drivrutinerna eftersom Vista inte släppts för hembruk ännu. De släpper dom riktiga samma dag som Vista släpps och då kommer allt funka, får vi hoppas.

nj
Medlem

En liten detalj som jag reagerade på när jag kikade på diagrammen över FPS-skillnaderna mellan Creatives X-Fi och Razers AC-1 är bristen på vad medelvärdet för varje kort presterade i varje test.
Visst, diagram är fina och visar att det är skillnad, men de kan även vara rätt missvisande och få mindre skillnader att se jättestora ut (beroende på vilken skala diagrammet ligger på).
Nu är det förvisso en rätt stor skala på diagrammet som används, men bristen av medelvärde för de olika korten gör ändå att man får gissa sig fram lite och det kan vara värt att tänka på tills nästa gång någon hårdvara testas där FPS kommer mätas.

Medlem

Har som jag tidigare skrivit haft problem med detta och Razers hörlurar, men när det väl fungerar så är det förstaklassigt ljud. Dock är det en besvikelse att kontakter ska glappa och ljud försvinna plötsligt, när man köper hörlurar för en tusing och ett ljudkort för det dubbla.


signatur
Medlem

Att datorbutiken och Fragzone har gått ihop för smygreklam märks. Kolla Datorbutiken.com/Gaming så förstår man.
FZ tjänar en hacka på att göra låtsastester med med tydlig reklaminnebörd.

Medlem

pissit ang sämre FPS, det är som ni skrev, välldigt viktig del, och som här, där det ritkar sig imot gamers. dåligt!


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Gör man ett "gamer" kort så ska man ju minst ha exakt samma prestanda som Creative korten, men vi får se om de bättrar sig med drivrutiner och framtida kort!

Crystalizern kanske kan låta bra om man har rätt billiga högtalare, men med mina Dali Concept högtalare och Sennheiser 595 lurar så överdrivs diskanten till den grad att man får ont i öronen efter ett tag, oavsett vilken procent man har den på. När den sedan framhäver trummor och liknande så sabbas även ljudbilden. Visst så kan det kanske låta "bättre", men det är knappast så det är meningen att det ska låta. Till och med 3d ljudet med CMSS blir sämre om man kör med det på.

När man aktiverar Crystalizern så höjs volymen med 3 db automatiskt, vilket kan ge illusionen att det låter bättre i början, men det är ju bara att höja lite för att få samma effekt utan!

Redaktör
Skrivet av Swedenrock:

Att datorbutiken och Fragzone har gått ihop för smygreklam märks. Kolla Datorbutiken.com/Gaming så förstår man.
FZ tjänar en hacka på att göra låtsastester med med tydlig reklaminnebörd.

Du tror alltså på allvar att en hårdvaruförsäljare skulle betala oss för att författa hårdvarurecensioner som vi ger mellanbetyg? Vi ägs av Hjemmet Mortensen, en av landets största förläggare med ett 20-tal publikationer i stallet. FZ:s position är unik - tror du vi skulle riskera allt - tio års spelnyheter och positionen som landets mest etablerade spelsajt - för några futtiga mutor? Om konspirationsteoretikern i dig inte kan ta till sig sunt förnuft är svaret - nej, inte en chans i helvete.


signatur
Medlem

Razor fortsätter att lansera "häftiga" produkter till överpris som ändå inte håller måttet.

Jaja, det finns väl dom som bara måste ha det också...

Inaktiv
Skrivet av Xtrmntr:

Det primära målet med recensioner av denna sort är att tala om för spelintresserade vad de får för pengarna. Ingen större mening med att leverera sju sidor ljuddetaljer när den absoluta majoriteten av läsarna inte bryr sig om sådant.

Lite roligt då att hörlurarna gavs en femma trots den omvittnat höga prislappen, när ljudkortet verkar ha fått sänkt betyg pga priset...

Redaktör
Skrivet av KazikluBey:

Lite roligt då att hörlurarna gavs en femma trots den omvittnat höga prislappen, när ljudkortet verkar ha fått sänkt betyg pga priset...

Högt pris var en av flera orsaker till betyget. Testerna gjordes dessutom av två olika personer och som bekant är recensioner subjektivt tyckande, inte absoluta sanningar. Som vanligt råder jag att läsa texten istället för att stirra sig blind på siffran.


signatur
12
Skriv svar