Gates: "Xbox är en PC"

Medlem

handla på game = betala överpris


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem
Skrivet av r1k:

Låt konsoller vara konsoller :[ I will never buy XBOX!

Motståndare sedan dom lanserade, räcker att dom har pc/windows

Vad gör Xbox-maskinerna mer lika datorer än t.ex. PS3? Bara för att man kan koppla samman de med Windows? Det är ju bara ett plus enligt mig.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

Konsolspel säljs definitivt till överpris. Och visst argumentet att spelen har halverad kvalitet håller inte alltid men ibland så blir man chockad: Halo, världens bästa FPS? Aldrig i livet!

Och kontrollerna till konsoller/PC-konsoller (i Xbox's fall ) är totalt värdelösa till vissa genrer som tex FPS och RTS.


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Skrivet av SgtKelly:

Konsolspel säljs definitivt till överpris. Och visst argumentet att spelen har halverad kvalitet håller inte alltid men ibland så blir man chockad: Halo, världens bästa FPS? Aldrig i livet!

Och kontrollerna till konsoller/PC-konsoller (i Xbox's fall ) är totalt värdelösa till vissa genrer som tex FPS och RTS.

Jag skulle nästa vilja påstå att PC-spelen ofta har halverad kvalitet och att tangentbord och mus är värdelösa i visa genrer.

Det beror ju helt på vilka spel man köper.
Rent statisktiskt sett är dock det genomsnittliga pc-spelet av lägre kvalitet än det genomsnittliga konsollspelet.

Inaktiv
Skrivet av mr.bear:
Skrivet av r1k:

Låt konsoller vara konsoller :/ I will never buy XBOX!

Motståndare sedan dom lanserade, räcker att dom har pc/windows

Vad gör Xbox-maskinerna mer lika datorer än t.ex. PS3? Bara för att man kan koppla samman de med Windows? Det är ju bara ett plus enligt mig.

Och vi som INTE kör Windows då

Medlem
Skrivet av SYNERGiST:
Skrivet av mr.bear:
Skrivet av r1k:

Låt konsoller vara konsoller :/ I will never buy XBOX!

Motståndare sedan dom lanserade, räcker att dom har pc/windows

Vad gör Xbox-maskinerna mer lika datorer än t.ex. PS3? Bara för att man kan koppla samman de med Windows? Det är ju bara ett plus enligt mig.

Och vi som INTE kör Windows då

Ni sitter i skuggan och gråter för att ni inte kan koppla ihop 360n med datorn:P


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Inaktiv
Skrivet av mr.bear:

liknar en PC mer än vad t.ex. ett Playstation (1) gjorde men de har fortfarande en lång väg att gå för att bli en äkta PC, och jag tror inte de kommer "utvecklas" mycket mer. De kommer stanna på det användningsområdet de har nu - som ett media center.

En xbox är en pc.
Den har x86-processor, den har ide-hdd, den har ddr-ram, den har agp-grafikkort. Enda som skiljer är bios som inte tillåter dig att boota från annat än inbyggda operativsystemet. Men det går komma förbi och det går köra både windows och linux på den utan några problem.

Inaktiv
Skrivet av Zelaxe:
Skrivet av SYNERGiST:
Skrivet av mr.bear:
Skrivet av r1k:

Låt konsoller vara konsoller :/ I will never buy XBOX!

Motståndare sedan dom lanserade, räcker att dom har pc/windows

Vad gör Xbox-maskinerna mer lika datorer än t.ex. PS3? Bara för att man kan koppla samman de med Windows? Det är ju bara ett plus enligt mig.

Och vi som INTE kör Windows då

Ni sitter i skuggan och gråter för att ni inte kan koppla ihop 360n med datorn:P

Jag äger inte ens en Xböx, och har inga planer på att skaffa heller! Men det var det jag undrade att dom som inte kör Windows är dom i skiten då eller kommer Microsoft att utveckla något för Linux eller Mac? (jkanske redan finns något vad vet jag)

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Jag skulle nästa vilja påstå att PC-spelen ofta har halverad kvalitet och att tangentbord och mus är värdelösa i visa genrer.

Köp en noobkontroll och plugga in då. Det är lite det som är det fina med PCn. Den är din att anpassa efter dina behov.

PCn är och har varit den drivande kraften bakom utvecklingen av bättre grafik och teknologi för spel, och kommer med stor sannolikhet alltid vara det. Konsollen är för den stora massan, och det förstår vem som helst att en produkt ämnad för att göra det lättare för fler människor att använda den kommer förlora något när den slipas ner från dess ursprungliga form. Huruvida dessa förlorade bitar är bra eller dåliga kommer alltid att skapa debatt.

Inaktiv

wii spelen är svindyra med, dom flesta jag sett ligger på 600 spänn. några få kostar 400

Skrivet av hest:

PCn är och har varit den drivande kraften bakom utvecklingen av bättre grafik och teknologi för spel, och kommer med stor sannolikhet alltid vara det. Konsollen är för den stora massan, och det förstår vem som helst att en produkt ämnad för att göra det lättare för fler människor att använda den kommer förlora något när den slipas ner från dess ursprungliga form. Huruvida dessa förlorade bitar är bra eller dåliga kommer alltid att skapa debatt.

"Drivande kraften" är ganska stora ord. Har du något som backar upp dina påståenden eller sitter du bara och gissar? Visst, vem som helst kan se att de flesta av de spel som fungerat som milstolpar inom grafikutvecklingen är pc-spel (doom, quake, half-life och dess uppföljare, etc.) och att nya tekniker alltid utvecklas först på datorer, men att PCn skulle vara den drivande kraften bakom grafikutvecklingen? Min gissning är att pengar är drivkraften, och i en tid där försäljningen av pc-spel rasar, så ligger pengarna bland konsollspel och teknikutveckling.
Detta stämmer även väl överens med mina egna erfarenheter innifrån spelbranschen, när man utvecklar multiplattform-spel så ses PC-versionen oftast som en bonus som man får på köpet när man gör konsollspel, den egentliga målplattformen är den som som man sannolikt kommer tjäna mest pengar på.

Angånde nerslipning och anpassan till den stora massan, detta sker till lika stor del med PC-spel. Här har vi även ett intressant fenomen där gameplay, fysik och AI (och andra komponenter som inte är lika skalbara som grafik), begränsas av de sämsta datorer som spelet måste fungera på.
Tror ni att ni får det mesta möjliga ur de nya PC-spelen med en ny DX10-rigg? Då har ni ingen aning om vilka features som cuttades från den ursprungliga spelvisionen för att ävan kalle, tio år, ska kunna köpa spelet och lira på mammas köksdator med nedskalad grafik.

Den enda gången du får något som inte är nedslipat för den stora massan är när du kör grafikdemos eller indieprojekt.

Vilka spel som är bäst (PC- eller konsoll-spel) låter jag vara osagt, men tro inte att PC-marknaden driver utvecklingen och att PC-spel inte är grymt nedslipade för att passa den stora massan.

Inaktiv

"Note that these sums do not include the concurrent revenue from MMORPG subscriptions and sales via digital delivery, market segments that have been achieving significant annual gains."

7 miljoner x vad 120 kr i månaden? spelar inte wow själv men det är en ganska betydande summa och det är bara ett spel

Medlem

Mycket spekulationer här från partiska pc användare. Fördelar med konsoler är väldigt många fler än med pc, och i slutändan är priset mer fördelaktigt med konsol. Nya grafikkort och minnen och allt annat är dyrare till dator än konsol, då den tänkta livslängden bör vara c:a 3-5 år.

Själv spelar jag FPS och Strategi samt WoW på dator, medans jag spelar alla andra spel på nån av mina konsoler. Stor tv, soffa och duntäcke knäcker vilken datastol som helst.

Inaktiv
Skrivet av Chimme:

En xbox är en pc.
Den har x86-processor,

Nej, xbox360 har en 64 bitars PowerPC baserad processor designad av IBM, som Microsoft har köpt alla rättigheter till. Jag antar att det går att köra Linux på den processorn med lite hack, men hurvida Windows fungerar vet jag inte.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

"Drivande kraften" är ganska stora ord. Har du något som backar upp dina påståenden eller sitter du bara och gissar? Visst, vem som helst kan se att de flesta av de spel som fungerat som milstolpar inom grafikutvecklingen är pc-spel (doom, quake, half-life och dess uppföljare, etc.) och att nya tekniker alltid utvecklas först på datorer, men att PCn skulle vara den drivande kraften bakom grafikutvecklingen? Min gissning är att pengar är drivkraften, och i en tid där försäljningen av pc-spel rasar, så ligger pengarna bland konsollspel och teknikutveckling.

Din poäng är mao. att PCn har varit den främsta värden för den senaste teknikutvecklingen inom spel och att PC-spelsförsäljningen rasar när konsollernas dito ständigt ökar. Oj, visst ja, och att man behöver pengar för att utveckla saker, det visste ju ingen förut, bra gissning. Luktar Nobelpris i Ekonomi!

Skrivet av slartibartfast:

Detta stämmer även väl överens med mina egna erfarenheter innifrån spelbranschen, när man utvecklar multiplattform-spel så ses PC-versionen oftast som en bonus som man får på köpet när man gör konsollspel, den egentliga målplattformen är den som som man sannolikt kommer tjäna mest pengar på.

Bara för att du jobbar på ett företag som i första hand släpper konsollspel innebär det inte att alla andra gör det. Blizzard, Valve, IDsoftware, Crytek osv. har nog ett och annat att säga om saken. De skulle nog snarare se en portning av deras spel till konsoll som en bonus.

Skrivet av slartibartfast:

Angånde nerslipning och anpassan till den stora massan, detta sker till lika stor del med PC-spel. Här har vi även ett intressant fenomen där gameplay, fysik och AI (och andra komponenter som inte är lika skalbara som grafik), begränsas av de sämsta datorer som spelet måste fungera på.
Tror ni att ni får det mesta möjliga ur de nya PC-spelen med en ny DX10-rigg? Då har ni ingen aning om vilka features som cuttades från den ursprungliga spelvisionen för att ävan kalle, tio år, ska kunna köpa spelet och lira på mammas köksdator med nedskalad grafik.

Den enda gången du får något som inte är nedslipat för den stora massan är när du kör grafikdemos eller indieprojekt.

Klart att PC-spelen kan skalas ner, men de kan även skalas upp, det beror på din hårdvara. Det är just denna möjlighet att kunna skala upp och ner som främjar utvecklingen. Äldre datorer är inget hinder för en utvecklare som vill skapa något som pressar existerande hårdvara till gränsen av vad som är möjligt. Vissa spel har tom. levererats med inställningar som väntar på att hårdvaran skall hinna ikapp. HDR var en sån sak som testades och implementerades i spel allt efter att datorerna bler kraftigare. Så att förekomsten av äldre hårdvara skulle hämma utvecklingen går verkligen inte ihop. Då är det ju snarare konsollerna som lider av detta då utvecklare är fast med samma hårdvara i ca 5 år.

Och tack och lov för indieprojekt, en hel del av dessa kan senare blir fullfjädrade speltitlar och tillför på så sätt nya idéer, vilket bara är till vår(spelare) fördel. Sånt existerar inte bland konsoller, inte vad jag vet åtminstone.

Skrivet av slartibartfast:

Vilka spel som är bäst (PC- eller konsoll-spel) låter jag vara osagt, men tro inte att PC-marknaden driver utvecklingen och att PC-spel inte är grymt nedslipade för att passa den stora massan.

Låt mig då citera dig med följande:

Skrivet av slartibartfast:

Rent statisktiskt sett är dock det genomsnittliga pc-spelet av lägre kvalitet än det genomsnittliga konsollspelet.

Jag får intrycket av att du anser att antalet sålda titlar är lika med hur bra kvalité det är på spelet. Det ligger ingen sanning i det. Det är skillnad mellan Crazy Frog och riktiga musiker.

Nu framstår jag nog som en konsollhatare. Jag vill bara att folk ska förstå hur viktigt det är att PC-spelsmarknaden fortsätter att existera.

Inaktiv
Skrivet av dearme:
Skrivet av Chimme:

En xbox är en pc.
Den har x86-processor,

Nej, xbox360 har en 64 bitars PowerPC baserad processor designad av IBM, som Microsoft har köpt alla rättigheter till. Jag antar att det går att köra Linux på den processorn med lite hack, men hurvida Windows fungerar vet jag inte.

Var skrev jag 360?

Skrivet av hest:

Bara för att du jobbar på ett företag som i första hand släpper konsollspel innebär det inte att alla andra gör det. Blizzard, Valve, IDsoftware, Crytek osv. har nog ett och annat att säga om saken. De skulle nog snarare se en portning av deras spel till konsoll som en bonus.

nyckel orden är "när man utvecklar multiplattform-spel", som du tycks ha missat.

Skrivet av hest:

Klart att PC-spelen kan skalas ner, men de kan även skalas upp....

Jag tror inte du förstår skillnaden på skalbara och icke skalbara komponenter inom speldesign. Antal polygoner, skärmupplösning och texturstorlek är skalbart då det inte påverkar spelbalansen. Såvitt jag vet är det dock få (om några) spel som låter dig skala gameplayfysik, fiendernas AI, antalet NPCer, etc. Dessa faktorer sätts av den datortyp som minimumkraven anger.

Skrivet av hest:

Låt mig då citera dig med följande:

Skrivet av slartibartfast:

Rent statisktiskt sett är dock det genomsnittliga pc-spelet av lägre kvalitet än det genomsnittliga konsollspelet.

Jag hoppas du inser att smileyn markerar ett skämt. Påståendet var baserat på att det släpps en massa små skitspel (typ Big Rigs) till PC vilket sänker den genomsnittliga kvaliten. Både du och jag vet dock att detta inte är något seriöst sätt att bedömma en plattforms spelutbud på.

Inaktiv
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av hest:

Klart att PC-spelen kan skalas ner, men de kan även skalas upp....

Jag tror inte du förstår skillnaden på skalbara och icke skalbara komponenter inom speldesign. Antal polygoner, skärmupplösning och texturstorlek är skalbart då det inte påverkar spelbalansen. Såvitt jag vet är det dock få (om några) spel som låter dig skala gameplayfysik, fiendernas AI, antalet NPCer, etc. Dessa faktorer sätts av den datortyp som minimumkraven anger.

Med i princip alla någorlunda seriösa pc-spel följer det leveleditor, SDK, MDT och allt vad det heter. Och följer det inte med spelet är det alltid någon som lyckas skapa en egen editor på något sätt

Utan det skulle varken CS, RedOrchestra eller Forgotten Hope funnits.

Inaktiv
Skrivet av Chimme:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av hest:

Klart att PC-spelen kan skalas ner, men de kan även skalas upp....

Jag tror inte du förstår skillnaden på skalbara och icke skalbara komponenter inom speldesign. Antal polygoner, skärmupplösning och texturstorlek är skalbart då det inte påverkar spelbalansen. Såvitt jag vet är det dock få (om några) spel som låter dig skala gameplayfysik, fiendernas AI, antalet NPCer, etc. Dessa faktorer sätts av den datortyp som minimumkraven anger.

Med i princip alla någorlunda seriösa pc-spel följer det leveleditor, SDK, MDT och allt vad det heter. Och följer det inte med spelet är det alltid någon som lyckas skapa en egen editor på något sätt

Utan det skulle varken CS, RedOrchestra eller Forgotten Hope funnits.

Precis, i slutänden är det ALLTID PC'n som vinner.

Det dröjer dessutom inte länge innan konsoller är som spel-specialiserade tunna klienter, dvs wannabe-pc's. Jag är säker på att mr Gates är av samma åsikt, men tanke på hans uttalande.


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Skrivet av SgtKelly:

Precis, i slutänden är det ALLTID PC'n som vinner.

Vinner vad?
Jag viste inte at vi hade en tävling...

12
Skriv svar