Sååå 2007.

Medlem
Sååå 2007.

Ja ni kommer väl alla ihåg förra årets format-krig, HD-DVD vs Bluray. och hur det avgjordes på fel sätt (Sony köpte till sig segern).
Nu är jag varken HD-DVD - eller Bluerayfan av den enkla anledningen att även om nu Bluray kommer att bli standard så kommer segern vara kortvarig. Why? jo ni förstår, det finns något som slår Bluray i, utrymme, hållbarhet, hastighet och smidighet, nämligen SSD.

Nuvarande SSD kan komma upp i 128 Gb och en 256 Gb är under utveckling, jag menar vad kommer folk att föredra, en skiva på 50 Gb som kan repas, tar tid att ladda och är dyr att tillverka, eller ett smidigt, snabbt och billigare minneskort?

Men visst, en filmsamling som enbart består av SSD kanske inte är så imponerande som en Bluray-samling, så där vinner väl skivformatet.

Sen så vet jag att filmbolagen inte kommer att vilja byta till SSD nu när det nyss har bytt till Bluray, men jag hoppas att någon av de större filmbolagen tar sitt förnuft till fånga och överväger planer att gå över till SSD.

När det gäller tv-spels marknaden så hoppas jag vi får se nästa generation konsoler med SSD läsare som format, och det företag jag skulle sattas min pengar på att vara den som överväger detta är Nintendo och kanske (notera kanske) Microsoft. Sony vill nog inte överge sitt kära Bluray i första taget.

Over an out.

#blogg

Medlem
Sååå 2007.

Dock har vi problemet att ett SSD-minne både är dyrare och svårare att tillverka. Dessutom så är det mycket lättare att kopiera ett ssdminne.

Medlem

Som Jokkocze säger så är SSD sjukt dyrt och jag tror aldrig att det kommer att kunna släppas som ett spel/filmmedium som man köper i affär. Varför? De typerna av medium måste ha sjukt låga produktionskostnader, något jag inte tror vi kommer se hända med SSD eftersom den bör jämföras med en vanlig hårddisk.

Istället kommer de förhoppningsvis konkurrera ut vanliga mekaniska hårddiskar så länge som de fixar de problemen som finns med SSD (och priset måste gå ner enormt mycket). Men jag tror det kommer ta många år innan SSD har tagit över, om det gör det dvs.

Medlem

Jo jag såg nu kostnadsskillnaden mellan de båda formaten efter att Jokkocze påpekade det, my bad

Men att det skulle vara lättare att kopiera från ett SSD minne än ett skivformat kan fixas och jag tror inte att det kommer ta så himla lång tid innan vi ser något som ersätter skivformatet, utvecklingen går ju så jävla snabbt framåt att något som kommer ut idag kommer vara på rea hyllan om ett halvår.

Vad jag menar är att med tanke att det finns redan 64 gb SSD och att 256 Gb kommer släppas senare i år så kommer kostnaden för 64 Gb SSD minne att sjunka i pris ganska snabbt då har vi ett format som är 14 Gb större än en Bluray DL skiva och man kan fixa ett sjysst kopieringsskydd om man bara vill.

Jag skulle tippa på mellan 2-3 år att ett nytt media format kommer att konkurrera med Bluray.

Kolla bara på striden MiniDisc och Mp3-Spelare, MiniDisc hade försprånget men Mp3-Spelare kom ikapp och gick om.

Det här är något jag tror och hoppas på.

Sen att SSD kommer att ersätta vanlig HDD är det väl ingen talan om att det kommer att göra.

Men ingen av oss kan ju förutse vad som kommer att händ vi kan ju bara gissa (och hoppas)

Medlem

Du har helt rätt på att något kommer ersätta skivformatet. Det stavas digital nerladdning, det har funnits ett tag men det växer hela tiden. Att behöva ha många separata lagringsmedium för olika produkter, dessutom såna du måste transportera (köpa i affär) är nog på utgång.

Only time will tell, som jag brukar säga.

Medlem

Jo digital nerladning är jag bekant med har nämligen en Mac( ja det finns till Pc ochkså, så jag vet), dock måst vi lösa film släppen här i europa så att man samarbetar inför ett film släpp, för det är den största hindret för att filmer och serier släppas på den europeiska marknaden.

1
Skriv svar