När pengajakten går för långt

Redaktör
När pengajakten går för långt

Företag startas för att tjäna pengar, inget konstigt med det. Men ibland går pengajakten så långt att produkten blir både dyrare och sämre. Entré #Microsoft. Xbox 360 är, trots en del irritationsmoment, en grymt trevlig maskin; jag gillar inte att tvingas pröjsa 5-600 kronor per år för att lira online. Det kan jag ändå ta eftersom Xbox Live funkar förträffligt.

[fright][ia=3127 400 spänn skräp][/fright]Däremot har jag jäkligt svårt att acceptera att Microsoft tar bort befintliga funktioner för att tvinga mig att köpa skit jag inte behöver. Jag har lirat #GTA IV på jobbet och vill ta med mig mina sparade spel hem och fortsätta från var jag var istället för att börja om. Det går inte, maskinen tar inte emot vanliga USB-minnen. Istället måste jag köpa ett i övrigt totalt onödigt minneskort på 500 MB för smått absurda 400 kronor. En liknande grej gällde för den första xboxen: där tvingades vi köpa fjärrkontroll för 300 kronor för att kunna kolla
DVD-film.

Vad är det egentligen jag betalar för? I min bekvämlighetstörstande hjärna vill jag se möjlighet att föra över sparade spel via Live-kontot (inte för mycket begärt med tanke på kostnaden). Men det ska uppenbarligen tas betalt för varenda jävla pinal, även såna som alldeles uppenbarligen borde ingå i konsolens grundfunktioner.

Snålhet när den är som fulast...

#blogg


signatur
Vila i frid
När pengajakten går för långt

Hehe, så går det när microsoft får bestämma. Så länge du inte har något val kan de ju i princip kräva vad som helst för den minsta lilla ynkliga grejen.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Medlem

Just därför jag alltid är lite tveksam till konsoler, till PC så finns det nästan alltid andra möjligheter.

Det är därför man bör stödja de som gör saker för att de gillar det och inte bara för att tjäna sina pengar, t ex Valve och Steam vs Microsoft och Games for Windows Live där GFW Live ligger dåligt till just nu.

Medlem

Det säger väl inte så mycket om att MS är giriga, mer att du är villig att lägga ut fyra hundra spänn för att spela GTA på jobbet

Medlem

Plocka ur hårddisken, fungerar alldeles utmärkt, sen att det är bekvämare med ett minneskort är en annan sak.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Redaktör
Skrivet av Bukload:

Det säger väl inte så mycket om att MS är giriga, mer att du är villig att lägga ut fyra hundra spänn för att spela GTA på jobbet

Det är just det detta inlägg handlar om, att jag inte är villig att pröjsa för det. Än så länge har de inte fått mina pengar. Tur att GTA IV är så bra, annars hade mina åtta, tio timmar hemmavid känts en aning tunga.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:

inte är villig att pröjsa för det.

Det är bra, för du vet, man ska jobba på jobbet, inte spela spel!
Vänta lite nu, det går inte ihop, ditt jobb är att spela spel. Du borde få jobbet att betala för minneskortet, det är ju arbetsmaterial.

Medlem

Betala för onlineläget; skyhöga priser för, som du påpekar, onödiga atteraljer. Konsollen har inte utvecklats som koncept sedan NES...

Ändå sugen på en 360 för GH3 :/


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

Must Resist ....
PS3 owns

Vilket vanligt usb minne somhelst funkar utmärkt till Ps3.

Och Microsoft är för snålla, greedy bastards ..

Förlåt kunde inte motstå ..


signatur

42

Redaktör

Som konsol är PS3:an i mitt tycke smått fantastisk - grymma menyer, gratis nätlirande. Men 360:n vinner på ett avgörande plan - spelen.

De tre nuvarande konsolerna har alla sina för- och nackdelar.
- 360: Fett spelutbud, underbar handkontroll, bra inköpspris. Kassa begränsningar
- PS3: Bluray, prestanda. Oskönare pad, få spel
- Wii: Kontrollen. Få utvecklare vet hur den ska användas, få bra spel, dyr


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:

Som konsol är PS3:an i mitt tycke smått fantastisk - grymma menyer, gratis nätlirande. Men 360:n vinner på ett avgörande plan - spelen.

De tre nuvarande konsolerna har alla sina för- och nackdelar.
- 360: Fett spelutbud, underbar handkontroll, bra inköpspris. Kassa begränsningar
- PS3: Bluray, prestanda. Oskönare pad, få spel
- Wii: Kontrollen. Få utvecklare vet hur den ska användas, få bra spel, dyr

Klart att PS3 har färre spel om dom inte släpptes samtidigt.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av mosoloa1:
Skrivet av Tompa:

Som konsol är PS3:an i mitt tycke smått fantastisk - grymma menyer, gratis nätlirande. Men 360:n vinner på ett avgörande plan - spelen.

De tre nuvarande konsolerna har alla sina för- och nackdelar.
- 360: Fett spelutbud, underbar handkontroll, bra inköpspris. Kassa begränsningar
- PS3: Bluray, prestanda. Oskönare pad, få spel
- Wii: Kontrollen. Få utvecklare vet hur den ska användas, få bra spel, dyr

Klart att PS3 har färre spel om dom inte släpptes samtidigt.

Under den tiden innan PS3 släpptes satt MS och pilla sig i naveln ja.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem
Skrivet av Tompa:

- Wii:... ...dyr

Dyr?


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

Wii är ju riktigt dyr imho. Inte då bara konsollen, tänk på alla tillbehör som måste införskaffas, extra kontroller, extra nunchuks osv osv. De genererar nog enorma summor pengar på alla tillbehör.

Redaktör
Skrivet av Shimo:
Skrivet av Tompa:

- Wii:... ...dyr

Dyr?

Ja, dyr. 2500 för konsolen (finns kanske lite billigare) är överkomligt, men ändå rätt mycket med tanke på vilken prestanda man får för pengarna. Sen handlar Wii väldigt mycket om socialt spelande med polare. En uppsättning wiimote och nunchuk kostar ungefär 700 spänn; om fyra pers ska lira ihop är det en merkostnad på minst 2000 spänn.


signatur
Inaktiv

Håller med Dig till fullo, Tompa. En av de anledningarna till att jag inte ville skaffa en 360 utan köpte en PS3 istället är just att det inte finns något tredje-parts stöd, vare sig usb minnen, tangentbord eller andra komponenter, och precis som du vill jag inte betala för att kunna spela online.

EDIT: Håller med Dig till viss del att spelutbudet är det som gör att 360n verkligen sticker ut, även om jag tycker att det nu finns faktiskt riktigt många heta titlar till PS3, nu senast GRID, och MGS4 på intågande, de kommande halvåret kommer nog ps3an fortsätta skjuta i höjden, det är jag faktiskt övertygad om, och jag är inte på något vis en fanboy.

Oskön kontroll till ps3 vill jag faktiskt inte hålla med om, jag tycker faktiskt precis tvärtom, att 360 kontrollen är väldigt jobbig jämfört med ps3ans, men det är såklart en smaksak!


signatur

SinnicaHax.se presenting Controversy, signed on Conspiracy Ltd. - Release Summer 2009.

1
Skriv svar