Tio retroäventyr listas

Medlem

Var är Grim Fandango?


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Dom andra i all ära men Rise of the Dragon var ett helt underbart spel och ett sjukt diskbytande på Amigan.

Det var bättre förr!

Medlem

Det verkar inte vara många som läser posterna på forumet, med tanke på hur få som noterat att minst två andra har noterat att det rör sig om äventyrs-spel som konverterats till konsol....

Inaktiv

Beneath a Steel Sky har en stark andraplats!


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem

Mitt favoritäventyrsspel är "The Journeyman Project" av Presto Studios (R.I.P.). Jag föll direkt för detta mästerverk när jag stoppade in skivan i min nyinköpta och dessutom allra första CD-ROM spelare och körde igång det. Spelet utspelar sig någon gång under 2300-talet då fred råder på jorden. Människan har dock lärt sig att behärska tidsresor och detta har gjort många nervösa eftersom det skulle kunna hota den fred som man nu äntligen lyckats åstakomma. Man spelar som Agent 5, som har som uppgift att skydda det förflutna från eventuella förändringar. En morgon när han anländer till sitt pass så går plötsligt ett larm som säger att historien är på väg att skrivas om. Detta inträffar på exakt samma dag som mänsklighetens första möte med varelser från en annan planet. En slump? Agent 5 måste genast skynda till tidsmaskinen, Pegasus, och sedan besöka flera olika tider och plater för att ta reda på vem eller vad som orsakat förändringarna i det förflutna. Spelet är ett peka-klicka spel fast det utspelas från ett första person perspektiv, liknande Myst serien. Den otroligt mysiga stämningen uppväger den mycket korta speltiden. Jag tror jag klarade hela spelet på en eftermiddag.

Ett par år senare släpptes "The Journeyman Project 2: Buried in Time" som faktiskt lyckas överträffa originalet med en mer intressant story, bättre grafik och en betydligt längre speltid. Agent 5, som vi får veta heter Gage Blackwood i uppföljaren, får en dag besök av...sig själv, från tio år in i framtiden. Han anländer i Gages vardagsrum i en speciell dräkt, en mobil tidsmaskin som gör det möjligt att resa fritt mellan olika tidsperioder, och förklarar att han fått skulden för ett brott han inte begått. Innan Gage hunnit reagera teleporterar framtids-Gage sin dräkt direkt på honom och aktiverar stealth-funktionen. Plötsligt anländer en annan agent från framtiden och fångar in framtids-Gage. Strax därefter transporteras Gage, som bevittnat det hela från dräkten, till sin framtida lägenhet. Nu är det upp till honom att lösa mysteriet och att få sin framtida version av sig själv friad från misstankarna. Givetvis visar sig det hela vara betydligt större än vad det till en början verkar.

Ytterligare ett par år senare släpptes även det tredje och sista spelet i serien, "The Journeyman Project 3: Legacy of Time". Här uppdagas det att flera gamla civilisationer som försvann under mystiska omständigheter i själva verket förstördes av utomjordingar. Tyvärr når detta spelet inte riktigt upp till samma nivå som föregångarna. Den största skillnaden är att "Legacy of Time" innehåller en massa dialoger. I föregångarna var det totalförbjudet för en agent att ens visa sig för människor i de olika tidsperioderna, men denna regeln har man tydligen helt glömt bort i denna uppföljare. Gage har nu en speciell dräkt som gör att han kan förklä sig med utseéndet av de personer han träffar på i de olika tiderna. Detta gör att han kan vandra runt bland människorna utan att väcka misstankar. Det kan faktiskt vara lite roligt eftersom det bemötande du får från folk du pratar med varierar beroende på vems utseénde man har aktiverat för tillfället. Tyvärr gör detta också att den mysiga och ibland även lite kusliga stämningen från föregångarna försvinner. Dock knyter man ihop lite lösa trådar från "Buried in Time" och serien får här ett ganska tillfredställande slut.

Oj då, nu malde jag på mer än jag hade tänkt göra. Om jag skulle välja ett av spelen på listan får det nog bli "Beneath a Steel Sky". Jag minns att man på den tiden tyckte det var mycket imponerande att ett spel hade fullt tal. Detta var när CD-ROM läsare var den senaste flygan. Förutom det faktum att alla pratade var även själva spelet och storyn riktigt bra och detta är ett av de bättre äventyrsspel jag spelat under åren.

Medlem

Full Throttle !

Inaktiv

Ah så svårt att välja bara välja ett spel.


signatur

- Jag Står Ensam Med Ett Rostigt Järnrör Omgiven Av Dysterhet I Ett Vitt Tyst Helvete -

Medlem

Monkey Island serien enligt mig. Fullständigt älskar 1-3. 4an kom jag aldrig in i pga 3D, men jag kanske borde ge det en ärlig chans någon gång.

Medlem

Discworld!

Sen finns det ju en massa andra också som folk redan har listat upp.. Men Discworld var/är en av mina favoriter

Medlem
Skrivet av peter_lovgren:

Det verkar inte vara många som läser posterna på forumet, med tanke på hur få som noterat att minst två andra har noterat att det rör sig om äventyrs-spel som konverterats till konsol....

tydligen inte, eftersom de fortsätter tjata även efter din post


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

Fan... kännde inte ens igen nåt av de där spelen som var listade där.


signatur

Submission is for the weak

Bab
Medlem

Jag röstade på Maniac Mansion för att det var grymt roligt, hade en stor valfrihet och många olika vägar som få andra äventyrsspel har ens idag. Sedan var det det första SCUMM spelet också och genom detta markerar Maniac Mansion början på Lucasfilm Games (LucasArts) storhetstid som äventyrsspelmakare. SCUMM-spelen är i princip min definition av vad ett äventyrsspel är.

Lite förvånad faktiskt att Beneath a steel sky får så många röster faktiskt. Det va inte på något sätt dåligt men jag blev aldrig speciellt imponerad av storyn/problemen i det.

Man får inte glömma Sierra heller. Jag vill nog slå ett slag för Space Quest serien som är riktigt, riktigt rolig om man spelar igenom alla spel i ett sträck. Det va ett tag sedan nu jag lirade det men som jag skrattade när man i ett av dom senare spelen gör en tidsresa tillbaka till ett av dom tidigare spelen i serien och då även drabbas av komplett grafikändring till gammal klassisk EGA/16-färgs grafik... DET är humor det.


signatur

-------
Du bär själv ansvaret för det du läser ovan.

Medlem
Skrivet av nudelsdesign:
Skrivet av peter_lovgren:

Det verkar inte vara många som läser posterna på forumet, med tanke på hur få som noterat att minst två andra har noterat att det rör sig om äventyrs-spel som konverterats till konsol....

tydligen inte, eftersom de fortsätter tjata även efter din post

Haha sanning...

12
Skriv svar