DRM, ondskans verktyg

Medlem
DRM, ondskans verktyg

Hittade denna nyhet genom en polares blogg, där det står om MSN Music tjänsten som Microsoft verkar lägga ner nu. Efter den 31'a Augusti 2008 så kommer det vara omöjligt att flytta den musik man betalt för mellan olika datorer eller ens byta operativsystem eftersom MS stänger ner veriferingsservrarna. Microsofts kommentar? Att de börjat fokusera på Zune tjänsten och att kunderna borde börja använda det istället...

Seriöst, hur har man ens mage att säja: "Hej, vi tar tillbaka all musik ni köpt, ni får inte använda den längre, men kom och köp allt igen på våran andra nya tjänst!". Folk borde skjutas för sånt.

Så det är detta som jag är rädd för när jag köper över Steam eller när jag skulle köpa #BioShock (BioShocks online verifiering och antal upplåsningar), vad händer ifall servrarna lägger ner och man inte kan verifera spelen man köpt? Och MS var inte första fallet, Google Video och MLB har gjort liknande saker. Att jag är något av en samlarperson är nog orsak till den oro jag har, för jag vill kunna ha tillgång till saker som jag köpt tidigare, oavsett om det gått 1 till 20 år.

Just nu är det bara Steam som oroar mig efersom jag spenderat en del pengar där, andra spel jag köpt som t ex #Harvest: Massive Encounter eller #Sam & Max: Season One kräver inte internetuppkoppling för att kunna köras. Någon som vet vad Steam har för planer om de någonsin går under?

#blogg

Medlem
DRM, ondskans verktyg

Det går ju att spela Steam-spel utan uppkoppling ifall man väljer offline läge. Jag har ingen aning om ifall de har någon plan för vad som händer ifall deras tjänst tvingas lägga ner, antar att de gör vad de kan för att det inte ska hända i första hand.

En sak är i alla fall säker, DRM och dylikt är bland det sämsta som någonsin har drabbat den digitala världen. Är hur märkligt som helst att inte utgivarna/tillverkarna har märkt det själva än.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Jo, jag vet om offline läget men det funkar bara en vecka i taget sen måste man koppla upp sig igen. Det jag menar är när man installerar spelen så måste man vara uppkopplad. Hoppas verkligen att Steam aldrig dör... för då förlorar jag en hel del.

Medlem

Vavle har lovat att om Steam någonsin dör ut, vilket de påpekar om och om igen är otroligt osannolikt, så kommer alla spel man äger låsas upp permanent i de sista uppdateringarna.

Om dom nu verkligen håller sitt löfte, är ju omöjligt att veta. Krävs ju nästan att företaget går under vid det här laget. Så kanske inte så konstigt att dom spottar ur sig såna saker.

Medlem

Skitbra, tack Fletchett, känner att Valve är några man kan lita på. Får shoppa loss lite mer på Steam då!

1
Skriv svar