Spektatorspel

Medlem
Spektatorspel

För länge, länge sedan, fast inte så väldigt långt bort, jobbade jag på en mod till Quake 3 som gick under namnet Challenge Pro Mode. Tanken med modden var att skapa ett mer balanserat och - för åskådarnas skull - underhållande spel. Modden fick väldigt mycket slack för att vara för retro (för mycket air control och double-jumping a la Quake 1 och 2), så modden tog aldrig någon rejäl fart. Den finns dock kvar och har ett någorlunda aktivt community på http://www.promode.org/

Tanken var iallafall att spelet skulle underhålla de som såg på lika mycket som de som spelade. Problemet är att om man inte spelar själv, så förstår man inte riktigt varför spelare tar vissa strategiska beslut, som till exempel att megahealthen respawnar 20 sekunder efter att spelaren som tog den får 100 eller lägre hälsa. En annan grej är att förstaperson-perspektiv ger en väldigt dålig överblick över hur kartan ser ut och vad som egentligen händer, speciellt när det gäller lagspel.

För att råda bot på detta så snackades det mycket om att göra så att åskådare skulle få se en översiktskarta över hela spelet, och på sådant sätt få en bättre uppfattning om vad som hände. Detta genomfördes aldrig, men jag har sett att Counter-strike-tävlingar ibland har denna funktion (det hjälper förstås att CS-banor är rätt platta i jämförelse med Quake-banor). Counter-strike är tyvärr fortfarande galet tråkigt att titta på, så det verkar inte hjälpa. Att det är roligt för åskådare är vitalt för att e-sport ska ta fart på riktigt. Än så länge verkar de flesta spel endast följas av dem som spelar spelet själva.

Då är den logiska lösningen att man ska tävla i den sport som är mest populär. CS är oerhört populärt förstås, men inte i närheten så populärt som World of Warcraft. Med andra ord ska man alltså tävla i WoW, men det är förstås idiotiskt. Håller ni inte med? Kolla då på detta:

http://www.gomtv.net/videos/119

Till skillnad från det sömnpillret så håller fortfarande Starcraft som tur är god nivå när det gäller spektatorunderhållning. RTS-spel har bra överblick, inbyggd mini-map och relativt klara mål (till skillnad från deathmatch-spel). Man måste förstås vara insatt i spelet för att förstå skillnaden mellan att bygga en Zealot och en Dragoon, så det är fortfarande inte lika lätt som "den som har bollen kan passa den" i fotboll (och så blir man förvånad över att domaren "blåser offside", som är en regel för insatta). Det hjälper dock om man har en bra kommentator, som Nick Plott på GOMTV. Kolla här för ett exempel:

http://www.gomtv.net/videos/127

Men sen är det förstås så att bara för att man tittar på landhockey så behöver man inte följa innebandyligan. Olika spel skapar olika sporter, så att säga. I vilket fall som helst så är e-sport en växande trend, även om jag inte är lika insatt som jag var under CPM-tiderna (the raise and fall of the Cyber-athletics Pro League).

#blogg

Medlem
Spektatorspel

Jag följde Star Invitational turneringen och tyckte det var riktigt intressant, annars så känns det mesta tråkigt att kolla på. Men ändå, det är svårt för någon utanför att hänga med när någon säger "Gateway proxy" i SC turneringar.

FPS är väl ändå lättare att förstå, men svårt att hänga med i första person. Vet inte riktigt vad som funkar bra. Man får hoppas att TV7 lyckas nu när de är en spelkanal.

Medlem

Mm... Det är mycket terminologi... Det är nog många som inte förstår skillnaden mellan "rush" och "push", eller "main", "natural" och "expo". SC är fantastiskt... om man är insatt

FPS:er har fördelen med att alla fattar att det är dåligt att bli skjuten. Den taktiska biten går dock förlorad, ibland även då man själv vet hur spelet går till (t.ex. kan det vara svårt att märka att ett lag gör en "quad steal" om man inte ser från den spelarens perspektiv).

Medlem

de funkar bra i bf2 att hänga med när "the swede" kommenterar, han är asbra

Inaktiv

Intressant inlägg, det är en svår fråga hur man ska göra esport enklare att ta in för den bredare massan. Vi gamers är trots allt en minoritet

Medlem

Problemet med e-Sport som en åskådarsport är att det hela tiden kommer nya spel och det byts villt från spel till spel i flera turneringar. Det är därför det har gått bra för e-Sport i Korea, de har kört med samma spel hela tiden.

Ett spel som StarCraft är komplicerat att ta in och för mycket att hålla reda på för den vanlige tv-tittaren, men det handlar mycket om hur man presenterar det också.


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

1
Skriv svar