Sommarjobb = ny dator

Avstängd
Sommarjobb = ny dator

Om jag får ett sommarjobb så ska jag köpa en ny dator. Jag har redan plockat ihop den:

Processor: Intel Core 2 Duo E6750
Grafikkort: MSI GeForce 8800GT OC 660MHz GPU 512MB DDR3 SLI-ready
Moderkort: MSI P6N SLI-F V2 nForce 650i SLI
Minne: Corsair 2GB 6400
Hårddisk: Western Digital 500GB
Chassi: Arctic Cooling T2 Miditower 500W Nätagg
Skärm: Asus 19" Wide

+ floppy, DVD-brännare och billig sidoutrustning

Jag ska köpa ett modurkort och grafikkort som stöder SLI, men bara ett grafikkort. När det behövs ska jag köpa ett till kort bara så slipper jag uppgradera hela datorn.

Hela kalaset kostar 8559 kr.

#blogg

Medlem
Sommarjobb = ny dator

Schysst dator, men har några rekommendationer, förutom att du borde vänta med att sätta ihop en dator för allt ändras hela tiden på hårdvarumarknaden:
1. Kör 4GB minne istället för två, minne är sjukt billigt och 2GB är i det mindre laget, 4GB går att få för 640kr.
2. Både ATI och nVidia kommer med nya grafikkort till sommaren, kolla in dom när de kommer. Speciellt ATIs nya 4000 serie som ska vara en helt ny arkitektur.
3. 650i chipsetet må vara bra, men det finns bättre t ex P35 har jag för mig ska vara snäppet vassare.

Allra bästa tipset jag kan ge är att kolla en massa recensioner på delarna.

Annars blir det en grym dator

Inaktiv

Jag hade köpt ett kort från 4xxx serien som ATi släpper till sommaren. 4850 kostar bara 269dollar läste jag på sweclockers.
Jag hade även köpt en 10000rpm HDD. Det underläter som bara den när man spelar, really.

Men det är en riktigt bra datorn du plockat ihop dock

Medlem

Skippa floppyn bara
Behövs inte alls nuförtiden. Slöseri med kronor att köpa, och t.o.m. slöseri med tid att koppla in en gammal.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Avstängd

Mm, jag funderade också på 4GB. Sedan kände jag till ATIs nya, men inte Nvidias. 4000-serien är redan under produktion, så den kommer typ i maj. Det kan (läs: lär) ju vara värt att vänta. 9900 däremot blir nog lite för dyr för min smak.

10000rpm hade varit trevligt, men dels har de inga 500gigare i den hastigheten och så kostar det lite för mycket för min futtiga studentlön.

Floppyn är kanske inte direkt nödvändig, men de kan komma till nytta. Sen kostar de ju inte mycket heller. ^^

Det är ju både för- och nackdelar med de ständigt sjunkande priserna. Fördelen är att datorerna blir billigare och bättre men det blir samtidigt dyrt att hålla tempot uppe. Det går åt mycket pengar.

Medlem

SChysst dator. Nvidia är grejer det :). Har själv ett 8800 GTS hur nöjd som helst.

Avstängd

Jo, men jag gillar egentligen ATI mer, men i dagsläget är Nvidia bättre, tyvärr.

1
Skriv svar