Nintendo stämda för klent Wii-armband

Medlem

The Country where everyone sue everyone for everything!
GOD BLESS AMERICA!

Jösses, när ska dom inse i usa att dessa stämingar är ett problem? Och i många fall överdrivna.

Medlem

Jag skulle gjort samma sak. Det är ju bara dumt att strunta i det när det finns en chans att få pengarna tillbaka eller vad dom nu vill.

Medlem

Det handlar inte så mycket om att vara dum som att vara smaklös.
Ett minimalt ansvar för sina egna handlingar kan man ju ha i alla fall.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

Å ena sidan så kan vissa aspekter av amerikanst rättsväsen tyckas vara löjliga. Å andra sidan så har vi svenskar ett snävt perspektiv.

I Sverige (och i mycket av europa) har vi en väldigt stark konsumentlagstiftning. Vi har lagar och förordningar om produkters säkerhet, kvalitet osv. Vi har till och med myndigheter vars enda uppgift är att hjälpa oss konsumenter när vi blivit skadade eller lurade av produkter.

I USA har dom inte sån tur. Sen 80-talet har deras regering (som sitter helt i knät på storföretagen) konsekvent och brutalt gjort allt dom kan för att hacka och skära ner på lagar och regler som skall skydda konsumenter. Allt till företagens fromma. Amerikaner tar därför till den enda metod dom egentligen har för att få rätt gentemot ett företag, nämligen att stämma dom.

Visst, denna kultur har också lett till mängder av stämmningar som verkligen är löjliga och baslösa. Bush och kompani utnyttjar detta till sin propaganda, och försöker ständigt få igenom lagar för att begränsa stämmningarnas omfattning och mängd.

På ytan tycks det vara ett bra förslag va? Nej! Det dolda motivet är ju självklart att eliminera även rättmätiga stämmningar, av företag som luras eller säljer rent livsfarliga undermåliga produkter.

Tänk på detta nästa gång ni ondgör er över stämmningsglada amerikaner.

Inaktiv

Erenthal: Du vill att vi ska sitta och tycka synd om Amerikanarna? Det är väl bara att flytta om de känner att landet inte passar. Jag flyttade till england ett kort tag pga att jag tröttnade på sverige. Men de flesta i USA är ganska pantade och tänker inte så långt.
När jag var där var, min far (som är brittist egentligen) tvungen att säga att han var svensk och prata dålig brytande engelska för att få bra service. Om han sa att han var från London då blev vi förbisedda och fick skit dåliga attityder riktade mot oss. Skillnaden var som natt och dag.
Det är ett korruptland som har en ledare som gillar att se folk lida och är maktgalning. Men han kom inte till makten utan att ha stöd från folket som bor i landet.
Så om jag bodde i USA skulle jag flytta helt klart. Slippa stämma folk för att få rätt.
Ang snörena på Wii, så behöver man ju inte ta i så man spricker.


signatur

Tryck det på en T-shirt.
www.teazeart.se

Inaktiv
Skrivet av Jühan:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Tror nintendo behöver släppa en ny powerglove för att få Wii spelbar för dumma amerikaner. http://cache.kotaku.com/gaming/powerglove.jpg

Den verkar inte vara så bra den där powerglove..
http://www.gametrailers.com/umwatcher.php?id=24475

Go down! Go down! Go down! Stupid glove.... Go left go left!!!

This sucks monkeyballs!

ROFL, så jävla kult
Fast jag ville ha en sådan handske när jag var liten

Medlem
Skrivet av Novum:

Erenthal: Du vill att vi ska sitta och tycka synd om Amerikanarna? Det är väl bara att flytta om de känner att landet inte passar. Jag flyttade till england ett kort tag pga att jag tröttnade på sverige. Men de flesta i USA är ganska pantade och tänker inte så långt.
När jag var där var, min far (som är brittist egentligen) tvungen att säga att han var svensk och prata dålig brytande engelska för att få bra service. Om han sa att han var från London då blev vi förbisedda och fick skit dåliga attityder riktade mot oss. Skillnaden var som natt och dag.
Det är ett korruptland som har en ledare som gillar att se folk lida och är maktgalning. Men han kom inte till makten utan att ha stöd från folket som bor i landet.
Så om jag bodde i USA skulle jag flytta helt klart. Slippa stämma folk för att få rätt.
Ang snörena på Wii, så behöver man ju inte ta i så man spricker.

Va? Fanns det någon sammanhängande poäng i din post? Trots det ska jag försöka svara.

1. Jag gillar konsumentlagstiftning och konsumentskydd. Därför bor jag gärna kvar i sverige.

2. Det är jävligt lätt att dra alla människor över en kam. Det finns dumma, arroganta amerikaner, visst. Det finns också svenskar (nämner inga namn, men take a guess) som också är generaliserande, arroganta och går mig på nerverna.

Så, vad var din poäng? Jag påpekade en sociologisk och juridisk poäng med att det finns så mycket stämmningar i USA, och du svarade med personangrepp?

Medlem
Skrivet av SAOL:

AMERIKAN

ANMÄRKNING: Af de eg. liktydiga orden amerikan o. AMERIKANARE begagnas det förstnämnda, delvis på grund af RYDQVISTS förord SSL 2: 344, mest i det lärda språket o. andra högre stilarter, hvaremot det senare har bestämd öfvervikt i hvardagsspråk o. ledigare skriftspråk.I ssgr o. andra stående förb. samt härledda anv. (se AMERIKANARE 2, 3) har det ena l. andra ordet företräde, allt eftersom förb. väsentligen tillhör den förra l. den senare stilarten. - Se för öfr. anm. till AMERIKANER.


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

Ja, man blir ju mer mörkrädd för var dag som går.


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

Att hata USA verkar vara lite populärt som att hata microsoft.

Men Amerika i sig, och amerikaner är det inget fel på.
Hade det gått att stämma för dittan och dattan i sverige så hade vi gjort det här också.
Utan tvekan

Medlem
Skrivet av hansen:

Men Amerika i sig, och amerikaner är det inget fel på.
Hade det gått att stämma för dittan och dattan i sverige så hade vi gjort det här också.
Utan tvekan

Nja, nu var ju min poäng att i Sverige så har vi stark lagstiftning och myndigheter som ser till att vi inte behöver gå stämmningsvägen. Till skillnad från USA så har vi inte den juridiska kulturen, att det är en privatsak mellan dig och företaget. Vi har valt att gå den andra vägen och reglera sådant i lag.

Medlem

Nintendo är snälla och skickar ut ett nytt och tjockare snöre, GRATIS!
Och här kommer en amerikanare och stämmer dem? Usch på det landet... usch...

Medlem

Erenthal har en ofta förbisedd poäng som det ligger mycket i.
Bra skrivet


signatur

yolo

Skrivet av Erenthal:

Nja, nu var ju min poäng att i Sverige så har vi stark lagstiftning och myndigheter som ser till att vi inte behöver gå stämmningsvägen. Till skillnad från USA så har vi inte den juridiska kulturen, att det är en privatsak mellan dig och företaget. Vi har valt att gå den andra vägen och reglera sådant i lag.

Hela ditt resonemang hänger på att stämningarnas egentliga syfte är att rätta till felaktiga produkter och kompensera för skador dessa åstadkommer. Jag tycker det är ganska självklart att så är inte fallet, då man kan stämma hamburgerrestauranger på mångmiljonbelopp p.g.a. att deras kaffe är för varmt.
Det som detta egentligen handlar om är naturligtvis opportunister som försöker utnyttja lagen för egen vinning. Personer som misbrukar systemet finns det gott om även i sverige.

Så jag tror inte att det är inte helt orimligt att folk skulle kunna stämma varandra till höger och vänster på samma nivå som de gör i USA, oavsett hur stora rättigheter privatpersoner har. Det som saknas är möjligheten att tjäna stora summor pengar på det...

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Erenthal:

Nja, nu var ju min poäng att i Sverige så har vi stark lagstiftning och myndigheter som ser till att vi inte behöver gå stämmningsvägen. Till skillnad från USA så har vi inte den juridiska kulturen, att det är en privatsak mellan dig och företaget. Vi har valt att gå den andra vägen och reglera sådant i lag.

Hela ditt resonemang hänger på att stämningarnas egentliga syfte är att rätta till felaktiga produkter och kompensera för skador dessa åstadkommer. Jag tycker det är ganska självklart att så är inte fallet, då man kan stämma hamburgerrestauranger på mångmiljonbelopp p.g.a. att deras kaffe är för varmt.
Det som detta egentligen handlar om är naturligtvis opportunister som försöker utnyttja lagen för egen vinning. Personer som misbrukar systemet finns det gott om även i sverige.

Som sagt, det finns alltid opportunister och liknande som bara är ute efter att göra en hacka.

Detta förändrar på intet sätt grundtesen, nämligen att i USA så är det de facto så att den i stort sett enda möjligheten du har att få rätt emot ett företag är att stämma dem.

Kanske är en plump liknelse, men har du sett Erin Brockowich? Ytterligare ett exempel är ett stort däckföretag i USA (kan varit Goodyear), som tillverkade dirket livsfarliga däck som sprängdes och orsakade dödsolyckor. Inte ett skit gjordes förräns en massiv stämmning släpptes på deras huvuden, och då ändrade dom sig snabbt och lovade höjd säkerhet...

Medlem
Skrivet av peak_performance:

Det lustiga är att Nintendo enkelt hade kunnat undvika all sån här skit genom att inte skicka med något snöre alls. Då hade alla sagt "fan jag tappade kontrollen, så JÄVLA klantigt."

Nu när snöret är med, "fan, de skickar med ett snöre och så håller det inte."

Word!


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv

Arbee du är fan helt värdelös du. Usch fyfan du kan ingenting om Skyddvästar eller Handkontroller tydligen..


signatur

No weakness

Medlem

Lawsuit kaka.

1 st Slarv "får skylla sej själv" företag
1 Nötpåse (går oxo bra med en kontinent USA)

Blanda och låt jäsa ett tag.

Mycket gammalt och känt recept.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av Erenthal:

Ytterligare ett exempel är ett stort däckföretag i USA (kan varit Goodyear), som tillverkade dirket livsfarliga däck som sprängdes och orsakade dödsolyckor. Inte ett skit gjordes förräns en massiv stämmning släpptes på deras huvuden, och då ändrade dom sig snabbt och lovade höjd säkerhet...

Det var Firestone, dotterbolag till Bridgestone.

Intresant skrivet Erenthal, dock har min vän avrådit att kommenterar nyheten då jag har en tendens att balla ur när det gäller USA´s rättväsen.

Medlem
Skrivet av Xzet:
Skrivet av Erenthal:

Ytterligare ett exempel är ett stort däckföretag i USA (kan varit Goodyear), som tillverkade dirket livsfarliga däck som sprängdes och orsakade dödsolyckor. Inte ett skit gjordes förräns en massiv stämmning släpptes på deras huvuden, och då ändrade dom sig snabbt och lovade höjd säkerhet...

Det var Firestone, dotterbolag till Bridgestone.

Intresant skrivet Erenthal, dock har min vän avrådit att kommenterar nyheten då jag har en tendens att balla ur när det gäller USA´s rättväsen.

Tack för rättelsen, Firestone var det ju såklart.

Och jo, det är mycket man kan säga om USAs rättsväsende, och inte mycket av det jag har att säga är positivt...

Inaktiv
Skrivet av Erenthal:
Skrivet av Novum:

Erenthal: Du vill att vi ska sitta och tycka synd om Amerikanarna? Det är väl bara att flytta om de känner att landet inte passar. Jag flyttade till england ett kort tag pga att jag tröttnade på sverige. Men de flesta i USA är ganska pantade och tänker inte så långt.
När jag var där var, min far (som är brittist egentligen) tvungen att säga att han var svensk och prata dålig brytande engelska för att få bra service. Om han sa att han var från London då blev vi förbisedda och fick skit dåliga attityder riktade mot oss. Skillnaden var som natt och dag.
Det är ett korruptland som har en ledare som gillar att se folk lida och är maktgalning. Men han kom inte till makten utan att ha stöd från folket som bor i landet.
Så om jag bodde i USA skulle jag flytta helt klart. Slippa stämma folk för att få rätt.
Ang snörena på Wii, så behöver man ju inte ta i så man spricker.

Va? Fanns det någon sammanhängande poäng i din post? Trots det ska jag försöka svara.

1. Jag gillar konsumentlagstiftning och konsumentskydd. Därför bor jag gärna kvar i sverige.

2. Det är jävligt lätt att dra alla människor över en kam. Det finns dumma, arroganta amerikaner, visst. Det finns också svenskar (nämner inga namn, men take a guess) som också är generaliserande, arroganta och går mig på nerverna.

Så, vad var din poäng? Jag påpekade en sociologisk och juridisk poäng med att det finns så mycket stämmningar i USA, och du svarade med personangrepp?

Vart går jag till personangrepp? Jag frågade om du tyckte att vi i sverige skulle tycka synd om amerikanerna för att de har lagar som fungerar konstigt.
Om du vill kalla mig arrogant och generaliserande så gör för all del det ist för att skriva, jag nämner inga namn osv.

Jag kommer tycka såhär till dess att jag blir motbevisad av en amerikan.

Min poäng var att om folket väljer den regering som de har gjort så borde de inte klaga heller. Om wii gör ett klent snöre så tough luck, vifta inte så hårt med handen då. Om de inte trivs med landet de bor i så kan de flytta eller välja en regering som faktiskt vill annat, typ koncentrera sig på det egna folket, än att kriga och tjäna pengar på olja.

I övrigt så tycker jag att usa gör en hel del bra filmer. så tummen upp för det.


signatur

Tryck det på en T-shirt.
www.teazeart.se

Medlem
Skrivet av Erenthal:

Å ena sidan så kan vissa aspekter av amerikanst rättsväsen tyckas vara löjliga. Å andra sidan så har vi svenskar ett snävt perspektiv.

I Sverige (och i mycket av europa) har vi en väldigt stark konsumentlagstiftning. Vi har lagar och förordningar om produkters säkerhet, kvalitet osv. Vi har till och med myndigheter vars enda uppgift är att hjälpa oss konsumenter när vi blivit skadade eller lurade av produkter.

I USA har dom inte sån tur. Sen 80-talet har deras regering (som sitter helt i knät på storföretagen) konsekvent och brutalt gjort allt dom kan för att hacka och skära ner på lagar och regler som skall skydda konsumenter. Allt till företagens fromma. Amerikaner tar därför till den enda metod dom egentligen har för att få rätt gentemot ett företag, nämligen att stämma dom.

Visst, denna kultur har också lett till mängder av stämmningar som verkligen är löjliga och baslösa. Bush och kompani utnyttjar detta till sin propaganda, och försöker ständigt få igenom lagar för att begränsa stämmningarnas omfattning och mängd.

På ytan tycks det vara ett bra förslag va? Nej! Det dolda motivet är ju självklart att eliminera även rättmätiga stämmningar, av företag som luras eller säljer rent livsfarliga undermåliga produkter.

Tänk på detta nästa gång ni ondgör er över stämmningsglada amerikaner.

Sant det du skriver.

Men.

Detta har ju lett till att dessa amerikaner har stämt privata personer så de har gått i personlig KK. Det är helt jävla absurt.

Kan inte glömma den där gången när en person gör inbrott för att stjäla och sedan stämmer familjen när han halkar i trappen och bryter ett ben.

Han får igenom det...

Säger något.

PS: Ska inte heller glömma tanten som satte på "autopilot" i sin husbil och gick sedan bak och började laga mat, för det stod inte någonstans i manualen att bilen inte styrde sig sjäkv då.


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem
Medlem
Skrivet av peak_performance:

Det lustiga är att Nintendo enkelt hade kunnat undvika all sån här skit genom att inte skicka med något snöre alls. Då hade alla sagt "fan jag tappade kontrollen, så JÄVLA klantigt."

Nu när snöret är med, "fan, de skickar med ett snöre och så håller det inte."

word

Inaktiv
Skrivet av peak_performance:

Det lustiga är att Nintendo enkelt hade kunnat undvika all sån här skit genom att inte skicka med något snöre alls. Då hade alla sagt "fan jag tappade kontrollen, så JÄVLA klantigt."

Nu när snöret är med, "fan, de skickar med ett snöre och så håller det inte."

QFT

Medlem

Tror inte nintendo gör ett sådant misstag som att skicka med ett för klent snöre från början, de lär ha testat åtskilliga gånger innan leverans.
Men som alltid ska det fram personer som som vilken annan 6åring som helst ska testa gränser och då händer detta.
Kan också vara så att 6åringen ska ta i för kung och fosterland för han tror att bollen flyger längre, precis som förut när han tryckte ner den röda fina gasknappen på spelpaden.

När de testat gränsen och tror de är nåt så lägger de ut detta på youtube och verkar häftiga.

Nintendo är trots allt en snäll "pappa och mamma" och ger oss starkare leksak, men det kommer säkert gå att slita itu detta nyare med.

Det som händer i usa med stämningarna förvånar mig inte alls, finns många lustiga och mindre smarta personer där.
De stämde ju ffs en snabbmatskedja för att de bränt sig på kaffekoppen, och det gick igenom!. herregud.


signatur

Retro.

Medlem
Skrivet av Meshii:
Skrivet av Jühan:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Tror nintendo behöver släppa en ny powerglove för att få Wii spelbar för dumma amerikaner. http://cache.kotaku.com/gaming/powerglove.jpg

Den verkar inte vara så bra den där powerglove..
http://www.gametrailers.com/umwatcher.php?id=24475

Go down! Go down! Go down! Stupid glove.... Go left go left!!!

This sucks monkeyballs!

ROFL, så jävla kult
Fast jag ville ha en sådan handske när jag var liten

Samma här, men nu är man ju glad att man aldrig fick någon :). Kanonkul film iaf och som nån annan sa så kunde ju handsken vara rätt cool som Wiimote istället

/ LordDaimos

Skrivet av Golvis:

Det som händer i usa med stämningarna förvånar mig inte alls, finns många lustiga och mindre smarta personer där.
De stämde ju ffs en snabbmatskedja för att de bränt sig på kaffekoppen, och det gick igenom!. herregud.

Bränna sig på kaffet och tjäna miljontals dollar = osmart??

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Golvis:

Det som händer i usa med stämningarna förvånar mig inte alls, finns många lustiga och mindre smarta personer där.
De stämde ju ffs en snabbmatskedja för att de bränt sig på kaffekoppen, och det gick igenom!. herregud.

Bränna sig på kaffet och tjäna miljontals dollar = osmart??

Doh..nej men att det sker..det är idiotiskt


signatur

Retro.

Inaktiv
Skrivet av arbee:
Skrivet av Mysli:
Skrivet av Katana:

dom får väl fan skylla sig själva om dom står och viftar med kontrollen som galningar.. som att köpa en kniv, sticka den i magen och stämma dom för att den var för vass.. lär er använda prylarna, dumma amerikanare >_<

Det är väl ingen korrekt jämförelse. Det rätta vore att man köper någon form av skyddsväst och låter någon sticka en kniv på den medans man bär västen, och västen inte håller och man får kniven in i kroppen.

Din jämförelse håller inte för fem röda korvören. Som du säkert vet finns det en stor mängd skyddsvästar av olika sorter. Somliga skyddar mot splitter, andra mot kulor och så vidare. Tumregeln lyder att ju tyngre och tjockare skyddsväst (samt kvalitet på materialet), desto bättre skydd.

Samma sak gäller med Wii-kontrollens snöre. Den är avsedd just för att förhindra olyckor, men vilken idiot som helst kan få ett snöre att gå av om man så önskar. Precis samma gäller skyddsvästen, eftersom denna kanske skyddar väl mot ett knivhugg men mindre bra mot en atombomb.

Parallellen jag drar visar bara att båda objekten försöker förebygga olyckor på samma vis, men bara till en logisk och tänkbar grad.

Därmed håller argumentet som den du citerade uttryckte, eftersom alla föremål är potentiellt farliga om man överskrider gränsen för vad som anses vara vettigt. Talar du ens ur egen erfarenhet? Vet du hur stor kraft som krävs för att orsaka denna skada? Kanske är det så att vederbörande trodde att man faktiskt kunde drämma till med all kraft?

ZZZZzzZZzzZZzzzzz

tebax till nyheten....japanarna säger att man ska ta det lungt när man spelar...så...dom borde inte kunna bli stämda....det är jenkarna som använder produkten fel....


signatur

*9/11* är fejk....dom sprängde sig själva...
stackars osama...jagad för ingenting...

12
Skriv svar