Bäst grafikkort för pengarna enligt THG

Robot
Bäst grafikkort för pengarna enligt THG
Medlem
Bäst grafikkort för pengarna enligt THG

Skratt, gillar verkligen deras attityd. Kan säga att skulle jag sälja mina saker så skulle jag inte få ihop till en ny rigg och ett hyfsat grafikkort. Dom har uppenbarligen inte insett vilken inflation det är på datordelar (blocket undantaget).

Sitter idag med en 3500+, 2gb ram, 9800pro i en shuttle.
Skulle jag byta till en hyfsad PCI-e plattform skulle det kosta mig minst 10.000kr. Tror inte jag kan få ut 7500kr ur de antika delarna jag har.

Bättre att köpa mig ett x1950pro (som är ute sedan slutet av Nov och finns i lager på flera ställen). Så klarar jag mig ett år till innan det blir panik och då kommer Dx10 vara väletablerat ändå.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Inaktiv

Väldigt mycket Geforce och väldigt lite ATi...


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem

Surfar snabbt till "Bäst PCI Express-kort för runt 5000 kr"
Yepp som jag misstänkte


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem

Fan va najs. Kanske det blir att spara ihop till ett sånt graffekort. Det känns som om jag är från 1800-talet med trä-grafikkort i min lilla låda av "JÄRN", och små undulater till fläktar.

Om ni inte fattade så har jag ett AGP grafikkort. Och detta känns väldigt "naejsssss". Jag äger ingen dator själv... och har inte pengar till en heller, så de kanske blir att fråga om man kan uppgradera denna dator så att den får lite hopp iaf.

Inaktiv

Tyckte det där var en bra guide, så gott som allt stämde. Med en 3500+ cpu är det egentligen inte mycket dyrare att köpa ett pci-express moderkort och ett x1950pro pci-e istället för ett x1950pro till AGP. Då kan du vänta ett år med nästa uppgradering, behålla kortet och köpa Intels/Amds senaste, för att senare uppgradera till ett bättre kort.
Har själv varit i de tankarna eftersom jag har ett x800xt, vilket inte har fullt stöd för SM 3.0 och därmed inte kan lira de allra häftigaste spelen, som t.ex. Rainbow6: Vegas och Splinter Cell: Double Agent. Mina favoritserier...

nj
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Tyckte det där var en bra guide, så gott som allt stämde.

Vet inte helt om jag är villig att hålla med. Toms Hardware visar åter en gång med en ny upplaga av den här guiden att de bara tar den amerikanska artikeln och översätter direkt till svenska samt gångrar priserna med 10 (på ett ungefär), visst i den här upplagan av guiden så har de iaf tagit bort lite kort som inte verkar finnas på den svenska marknaden och ändrat priserna mer.

PCI-Express-kort för under 1800? Finns flertalet X1950Pro som säljs för under 1700 kr, samt minst lika många för under 1800 så där har de fel. För om de tar 8800GTS där någon enstaka tillverkares kort precis ligger under 4000 kr som det bästa i den prisklassen så borde de väl ändå utnämna X1950Pro som det bästa för under 1800 kr (när de i texten dessutom skriver att kortet är i orginalutförande snabbare än det 7900GS som de nominerat).

Hoppar man vidare till AGP så tycker jag det är lite intressant att de nämner ett grafikkort som knappt finns att köpa i butiker längre (och en del av de som finns kostar över tusenlappen med), Radeon X700 dvs. Visst, Geforce 6600 verkar fortfarande gå att hitta i hyfsat stor utsträckning.
Är även lite nyfiken varför 7600GS för AGP (som finns för rätt precis en tusenlapp) överhuvudtaget inte nämns med tanke på att det är ett riktigt prisvärt kort med tanke på prestandan man får.
För under 1400 så får man visst ett Geforce 7600GT, det var ju intressant för nästan alla 7600GT kostar över 1500 kr. Det finns ett enda kort som ligger under 1400, och det är ett från Club3D som även har långsammare minnen än övriga tillverkares (samt nVIDIAs referensdesign, Club3Ds kort har minnen som arbetar i 1.1GHz, standard är 1.4GHz).

För priser så har jag kikat runt på Buggy, Prisjakt och Pricerunner för att få hyfsad uppfattning om hur det ser ut.

Edit: Fixade några små skrivfel.

Inaktiv

Har 8800GTS och kan säga att den är värd pengarna. Hade 6800GT och det är en väldigt stor skillnad prestanda mässigt.

Har inte hittat ett ända spel där det laggar med 8800gts, har prövat FEAR, HL2, Rainbow Six Vegas, Armed Assault, G.R.A.W, NFS carbon, FARCRY, Dark Messiah MM.... Inget av dem laggar på högst kvalite!. (Några enstaka ställen på Rainbow six vegas dock.)

Sjukt bra kort...Men man bör ju ha bra processor och minne för att utnyttja kortet till max såklart.

Ska testa Microsoft Flight Simulator X, misstänker att det är spelet som kommer trycka ner 8800:an

Medlem
Skrivet av Luminal:

Har 8800GTS och kan säga att den är värd pengarna. Hade 6800GT och det är en väldigt stor skillnad prestanda mässigt.

Har inte hittat ett ända spel där det laggar med 8800gts, har prövat FEAR, HL2, Rainbow Six Vegas, Armed Assault, G.R.A.W, NFS carbon, FARCRY, Dark Messiah MM.... Inget av dem laggar på högst kvalite!. (Några enstaka ställen på Rainbow six vegas dock.)

Sjukt bra kort...Men man bör ju ha bra processor och minne för att utnyttja kortet till max såklart.

Ska testa Microsoft Flight Simulator X, misstänker att det är spelet som kommer trycka ner 8800:an

Vad innehåller resten av din burk om man får fråga?


signatur

AMD Dualcore +4400, 3GB Kingston, MSI 8800GT, 350GB WD, Windows XP

Medlem
Skrivet av Luminal:

Har 8800GTS och kan säga att den är värd pengarna. Hade 6800GT och det är en väldigt stor skillnad prestanda mässigt.

Har inte hittat ett ända spel där det laggar med 8800gts, har prövat FEAR, HL2, Rainbow Six Vegas, Armed Assault, G.R.A.W, NFS carbon, FARCRY, Dark Messiah MM.... Inget av dem laggar på högst kvalite!. (Några enstaka ställen på Rainbow six vegas dock.)

Sjukt bra kort...Men man bör ju ha bra processor och minne för att utnyttja kortet till max såklart.

Ska testa Microsoft Flight Simulator X, misstänker att det är spelet som kommer trycka ner 8800:an

Vad innehåller resten av din burk om man får fråga?


signatur

AMD Dualcore +4400, 3GB Kingston, MSI 8800GT, 350GB WD, Windows XP

Medlem

Man får ta THG med en nypa salt.. de är ju inte direkt opartiska.


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Inaktiv
Skrivet av Bill:
Skrivet av Luminal:

Har 8800GTS och kan säga att den är värd pengarna. Hade 6800GT och det är en väldigt stor skillnad prestanda mässigt.

Har inte hittat ett ända spel där det laggar med 8800gts, har prövat FEAR, HL2, Rainbow Six Vegas, Armed Assault, G.R.A.W, NFS carbon, FARCRY, Dark Messiah MM.... Inget av dem laggar på högst kvalite!. (Några enstaka ställen på Rainbow six vegas dock.)

Sjukt bra kort...Men man bör ju ha bra processor och minne för att utnyttja kortet till max såklart.

Ska testa Microsoft Flight Simulator X, misstänker att det är spelet som kommer trycka ner 8800:an

Vad innehåller resten av din burk om man får fråga?

Intel Duo 2 E6400
2GB Corsair XMS2 5400
1TB HD Sata
och lite lampor o fläcktar o annat smått o gott

Medlem

Segt att dom inte hade med X1950Pro korten eller sådant, har redan ett sådant hemma som ligger i ett fint litet paket, undrar om man lyckas hålla sig till julafton

Medlem

Jag är mest förvirrad..köpte ett 7800gts i somras om nu mer verkar den inte äns säljas mer. Lite irriterande faktiskt med tanke på att den kostade runt 5000:-. Är dom så dåliga eller?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Luminal:

1TB HD Sata

Personligen har jag nog hellre 2-3 mindre hårddiskar än en stor


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv
Skrivet av Ankh:

Jag är mest förvirrad..köpte ett 7800gts i somras om nu mer verkar den inte äns säljas mer. Lite irriterande faktiskt med tanke på att den kostade runt 5000:-. Är dom så dåliga eller?

7900GT kom inte så långt efter 7800GTX och var snabbare, svalare och billigare. Så det var länge sen ditt kort försvann.

edit: I somras kan du väl knappast ha köpt kortet förresten? Jag köpte ett 7900GT i april för ~3300kr. Fast du kanske menade sommaren -05?

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Luminal:

1TB HD Sata

Personligen har jag nog hellre 2-3 mindre hårddiskar än en stor

Roligt.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem

Ctrl, jag sitter i samma sits som du i stort sett, 2800+, 1gb ram, 9800pro i en sönderborrad chieftec.

Problemet är ju inte bara så enkelt som att skaffa ett moderkort. När man väl har gjort det så finns det ju inga komponenter som passar längre så då måste man ju även köpa processor och minnen också.
Nä, nästa rigg blir nog en serverlösning så att man vet att den hänger med ett tag

Skrivet av nj:

Edit: Fixade några små skrivfel.

Tack :heart:


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Inaktiv

Köpte själv ett Asus 7600GS AGP för några månader sedan, mest för testa om det skulle fungera att spela Oblivion med det och det gjorde det. För 1.100 kr går det nog inte att få mer prestanda för pengarna.

Resten av den blygsamma burken;

2.4 Intel P4
160 HDD IDE
1GB PC3200

I övrigt kan jag nog hålla med THG att köpa ett AGP-grafikkort för strax under 2.000 kanske inte är så prisvärt. Bättre att spara dom pengarna till en komplett uppgradering.

Medlem

Sitter med ett x800xt pe och funderat både länge och väl på att köpa bättre AGP kort eller vänta ett halvår till och köpa upp allt istället.. Det dryga är att jag måste betala 2000+ för att få ett kort som är lika bra fast har pixel shader 3.0 också.
Aja, det märks. Kul läsning iaf.

Inaktiv
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Luminal:

1TB HD Sata

Personligen har jag nog hellre 2-3 mindre hårddiskar än en stor

har 4 st 250GB, finns inte hårddiskar på en 1TB. Är väl 750GB som är max just nu.

1
Skriv svar