Avstängd
Svorak!

Nu har jag bytt till Svorak. Smart grejl mun så här i början går det väldigt segt att skriva. Därför kanske ni förstår varför jag fattar mig kort. ^^

#blogg

Medlem
Svorak!

I don't get it, vad är det för smart med det där? skall det vara lättare eller vad? tycker inte det ser lättare ut. Fast jag är en mycket van tangentbordsmänniska som inte behöver titta på tangenterna men.. Nej. Orka byta till någonting som är svenskt. Det är vad jag tycker iaf.. Våga vägra svenskt

Medlem

Fast egentligen är det inte svenskt... Svorak har bara lagt till åäö till Dvorak, som är en amerikansk design. Håller med om att Svorak är grymt

Avstängd

Qwerty uppfanns till de första skrivmaskinerna för att man skulle skriva saktare så pinnarna inte skulle korsa varandra. Bara det är ett bra skäl till att byta.

Med Svorak/Dvorak behöver du bara flytta händerna 1/30 jämfört med Qwerty. Det är råskönt att skriva med. Längtar tills jag får upp farten.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Qwerty uppfanns till de första skrivmaskinerna för att man skulle skriva saktare så pinnarna inte skulle korsa varandra. Bara det är ett bra skäl till att byta.

Det är inte riktigt sant, QWERTY delade på de vanligaste digraferna till varsin sida av tangentbordet, och därmed minskade kollisionsrisken. Men att det var en helt ny uppsättning på tangenterna förrvirrade det säkert många till en början så det gick också långsammare att skriva på. Men det tog inte lång tid innan det fanns skrivmaskiner som klarade att man skrev snabbt på dom, men då var alla redan vana vid QWERTY.

Men det är mycket skönare att skriva på Dvorak tycker jag också. Mest för att de mest använda knapparna vilar man fingrarna på.

Avstängd

Jaja, nästan sant var det i alla fall. ^^

Medlem

Har blivit rätt sugen att testa på det där, men det känns inte som rätt tillfälle när man har en massa inlämningar som ska bli klara...:P

1
Skriv svar