Robot
Quake

Kan en recension någonsin göra ett spel som Quake rättvisa? Det finns nog inte tillräckligt många superlativ i något språk. Säga vad man vill men det är svårt att ens förneka att Quake var den katalysator som startade allt som har med e-sport i alla format att göra. Hur bra är Quake egentligen? Svaret överraskar nog inte någon. Men vad skulle FZ:s tioårsfest vara utan en recension av kultspelet nummer ett?


Medlem
Sista retrorecensionen - Quake

Mmmmm Quake

Men jag lutar nog åt att DooM2 kommer förbli det bästa multiplayer spelet Speciellt E2M5, tror jag det var. Där man börjar med dubbel pumpgeväret i MP

Medlem

Dukenukem i mp slår dom flesta spelen trots sin höga ålder.

quake var också skoj men eftersom man redan lirat doom2 så mycket i mp så kändes quake utslitet .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Nostalgi! :heart:


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

hehe maxx igen, sätta maxx på Quake, är som att sätta Austin power i ett harem


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Kanske borde ta och installera Quake igen nästa gång man är på ett lan, bara blivit att man kört lite Q3 senaste åren.

Medlem

Ja Quake har ett speciellt ställe i de flesta gamers hjärtan, kan inte ens gissa hur många DM timmar man spenderade på det...

Dock så är jag lite kluven, kom inte Terminator Future Shock ut innan Quake, det var ju det första spelet som introducerade polygonmodeller och mouse look, inte Quake?
Dock hade quake en massa annat som FS saknade.


signatur

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops. On my desk, I have a work station....what more can I say..

Medlem
Skrivet av DreD:

Dock så är jag lite kluven, kom inte Terminator Future Shock ut innan Quake, det var ju det första spelet som introducerade polygonmodeller och mouse look, inte Quake?
Dock hade quake en massa annat som FS saknade.

Jupp, Future Shock kom ju ut innan Quake och var i full 3D, hade mouselook osv.

Quake är dock snyggare och märkbart mer finslipat.

Future Shock är fortfarande rätt skoj att spela. Körde igenom det igen i somras.

Vila i frid

Terminator Future Shock hade en värld i 3d, men modellerna var fortfarande sprites bland annat, var mer som 2,9D.

Edit: Eller har jag fel?


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Medlem

Varför görs inte spel med såna här soundtrack längre? Q I och Q II hade skitbra musik, adrenalinpumpande. Nuförtiden är det alltid den där standard hollywoodorkesterdramatiskastråkar-typen, tråkigt.

Skägg.
10 Chambers

frågan om vilket spel som var först med riktig 3d har dykt upp tidigare och svaret brukar bli att Descent var det första.


signatur
Medlem

Äglir!


signatur

http://www.kompaniet.nu :+: #kompaniet @ QuakeNet

Medlem

Bye bye quake, kommer sakna dig:(

Inaktiv
Medlem

musiken i Descent var sketgrym också, speciellt i 2an, Descent 2 destination Quartzon, har skivan i min hand nu, helt repfri,

grym blandning av bombastisk hårdroch med lite klassisk musik film musik stuk inblandat,

har ingen aning om vem artisten är.

musiken i Quake är suverän med, nine inch nails gjorde den musiken ?

Inaktiv
Skrivet av Knirk:

musiken i Quake är suverän med, nine inch nails gjorde den musiken ?

Jepp, det är ingen slump att det står NIN på ammoboxarna för nailgun

Medlem
Skrivet av Knirk:

musiken i Quake är suverän med, nine inch nails gjorde den musiken ?

Har för mig att det bara är Trent Reznor som gjort musiken.

PaZ
Medlem

trent reznor = nine inch nails

Vila i frid

Som PaZ säger, Trent är NiN, resten av "bandet" byts ut 2 gånger om dagen.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Inaktiv

för er som är intresserade av quake/quakeworld finns det aktiva ligor fortfarande.

www.nqr.nu (kommer antagligen starta i januari igen)
qw.fragzone.se/eql (avslutade precis sin 4e upplaga, startar igen i januari)

Medlem

Musiken i Quake och Doom ligger varmt om hjärtat, musiken skapade en underbar stämning som tyvärr inte fanns i varken Quake 4 eller Doom 3. Doom och Quake eran är det bästa som hänt inom spelvärlden

Quake id Software är och förblir genrens mästare, bland annat tack vare detta suveräna spel.

Medlem

Bra recension!!


signatur
Medlem

q2 var bättre!


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

QRT
Medlem
Inaktiv

Favvo bandet (en manna band ftw ) och om inte favvo spelet, Top 5 spel Quake är en del av spel historien så är det bara.

Redaktör

Kuriosa: Trent Reznor var på gång att göra musiken till #Doom 3 också, men av någon anledning hoppade han av eller blev kickad innan spelet blev klart. Väldigt synd, mannen har ju trots allt gjort ett av 90-talets absolut bästa album. (Johnny Cashs "Hurt" finns i originalversion på den plattan.)


signatur
Medlem
Skrivet av SoniC:

q2 var bättre!

Intressant att du skriver "var" då Quakeworld (även om det också var bättre från början) har sprungit ifrån Q2 (och de flesta andra spelen också för den delen) med hästlängder vad gäller teknik och moddande. Bara det faktum att det finns klienter som fortfarande utvecklas och lägger till nya features (som en radar när du är spectator till exempel) tycker jag är coolt.


signatur
Medlem
Skrivet av SoniC:

q2 var bättre!

Möjligt men Quake är Quake och kommer alltid att vara Quake och inget annat. Snabbaste, rörligaste gamet hittills med enormt genomslag i e-sportens världar....ser hellre en gammal Q1 demo från nån match än något annat.......
Quake är en milstolpe, och hittills har det inte kommit någon annan som berört oss på samma vis!


signatur

"nothing is always worth somthing too...."

Medlem

BTW: Köpte Q2 och Online kändes som en massa flinstskallar som hoppade 3 Meter och grymtade!


signatur

"nothing is always worth somthing too...."

12
Skriv svar