Quake
Jag tillhör dem som aldrig var någon riktig Quake-fantast. Visst spelade jag det mycket, men jag hade roligare i multiplayer med både Doom2 och Duke nukem. Fast det beror så klart på att jag på den tiden mest lirade 1vs1 över modem eller nollmodem eller lan (tokenring!) Tjusningen med att spela fler än två insåg jag nog först två år senare med Half-life och alla mods som snabbt kom till det...
Men man måste nog ge Quake den milstolpestatus det förtjänar.
Men en bra fråga är om hela den här utvecklingen med onlinespel hade hållt i sig om vi inte parallellt (förvisso till största delen något senare) med quake, såsom Starcraft och Ultima online, Meridian 59 och (min favorit så jag nämner det) The realm.
Håller med, underhållande läsning! Lite äldre spel skulle sitta fint också! 1990+ iaf...
Skön testdator f.ö! Våga vägra 3Dfx för den rätta oldschool-känslan! Har själv precis snurrat igång en DOS-only P200 burk. Måste ju kunna lira q1 i 640 iaf
Nä... Min uppfattning är att quake är och var ointressant och trist. Gillade det aldrig.
Visserligen bemästrade jag aldrig spelet, men å andra sidan såg jag heller inte någon poäng med att bli bra på nägot som inte var kul.
Känns som att man svär i kyrkan, men please... kom ner på jorden.
Quake ja... oj vad tid jag har slösat bort på det spelet Eller nej, det var så roligt att det var värt varenda minut.
Det är det enda jag spel jag suttit och slitit med speedruns i iaf.
"ja! jag klarade banan på 13 sek istället för 14!!!" - haha ja fan, då måste de ha gjort något rätt
Doom, quake och Duke... vilken treenighet.
Terminator Future Shock hade en värld i 3d, men modellerna var fortfarande sprites bland annat, var mer som 2,9D.
Edit: Eller har jag fel?
Världen och fienderna är i 3D. Men vapnen på marken och diverse annat är sprites.
frågan om vilket spel som var först med riktig 3d har dykt upp tidigare och svaret brukar bli att Descent var det första.
Det är ju ett flygspel och inte ett FPS. I så fall så är ju första Flight Simulator och andra från tidigt 80-tal 3D också, bara att det inte använder några texturer osv.
glöm inte command & conquer inom RTS
inte heller spel som baldurs gate och oblivion inom RPG
sen förstås de flesta spel av lucas arts
Inom RPGn tycker jag då hellre att Fallout ska väljas före de där två
Det är ju ett flygspel och inte ett FPS. I så fall så är ju första Flight Simulator och andra från tidigt 80-tal 3D också, bara att det inte använder några texturer osv.
Att säga att Descent är ett flygspel och inget annat är inte helt sant. Om man bortser från avsaknaden av gravitation så är det så gott som en fullfjädrad fps:are.
Hittade faktiskt en ganska intressant sak på vinden för några dagar sedan... "Hur du blir mästare i Quake" extremt fint exemplar (från teamet bakom PCGamer). från 1996 ;). blir att rama in och hänga på väggen
Jag har också kvar "Hur du blir en mästare i Quake", oläst!!! - Jag blev heller ingen mästare.
autograph