Sid Meier's Civilization II

Robot
Sid Meier's Civilization II

Alla har vi väl haft våra favoriter bland alla de spel vi testat, annat vore väl konstigt? Om ens favoritspel har tio år på nacken är frågan naturligtvis om det fortfarande håller måttet. Jag har testat Sid Meiers klassiska Civilization II och vandrat långt in i min nördhjärna för att finna ett svar.


Medlem
Dagens retrorec - Civilization II

CiV 1 kommer alltid va bäst

Medlem

Civilization II var mitt andra spel till PC.
Mitt första var C&C:Red Alert men pågrund av alla buggarna i det så fick jag byta det mot Civ 2...
Och sen blev det många nätter framför datorn, fastän man bara var en liten pojkspoling då.

Medlem
Skrivet av Pumpa:

CiV 1 kommer alltid va bäst

Håller med, CIV1 kommer alltid vara kung.:up:

Medlem

hm var har jag lagt den där gobiten igen

Medlem

Nog för att CivII har prisats av många som det bästa Civ-spelet någonsin men man måste småflina lite när ett glin till recensent nostalgiskt drömmer sig tillbaka till mitten av 90-talet och CivII. Även om man sitter och lirar CivIV nuförtiden kommer CivII alltid vara nymodigt, den där nykomlingen. 8) Var man inte med när Civ 1 kom då räknas man inte, haha! Själv fick man 1:an till Amiga i julklapp när det kom och hade inte en blekaste om vad man skulle göra. Trodde först att jag hade fått nån belöning när mina städer spottade ur sig legionärer. Fattade inte att jag byggde dem. 8)

Medlem

Kan ni aldrig recensera retrospel som inte får full pott?

Inaktiv
Skrivet av BlackZam:

Civilization II var mitt andra spel till PC.
Mitt första var C&C:Red Alert men pågrund av alla buggarna i det så fick jag byta det mot Civ 2...
Och sen blev det många nätter framför datorn, fastän man bara var en liten pojkspoling då.

Vad kan det vara för buggar?

Medlem

Veckans sista retrorecension = Quake? :]


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Medlem

Ahhh... Civ 2... *saliverar kratigt*

Mycket bra betyg, allt under en 5a hade inneburit brevbomber och annat elakt för recensenten.

Inaktiv

Bästa spelet genom tiderna imo. Köpte det innan familjen fick sin första PC. Väntan var helt olidlig men lyckan när datorn äntligen kom och jag kunde installera mitt civ2 var fullkomlig.
Och det håller än. Körde det för några år sen när jag jobbade i butik som tidsfördriv. Passade perfekt vid det tillfället eftersom det är turbaserat.

Medlem
Skrivet av BlackZam:

Civilization II var mitt andra spel till PC.
Mitt första var C&C:Red Alert men pågrund av alla buggarna i det så fick jag byta det mot Civ 2...
Och sen blev det många nätter framför datorn, fastän man bara var en liten pojkspoling då.

Vilka buggar?

Medlem

Jag minns när jag var nåt runt 10 och spelade det första spelet i serien. Jag och en kompis tog över världen som USA och Abe Lincoln, om jag inte minns fel. Vilken känsla det var att gå i land med sina tanks på dom onda ryssarnas territorium!

Ett tag senare, när samma kompis visade mig civ2, var jag först något skeptisk. Dels så såg ju rutnätet annorlunda ut! Det kändes helt fel. Tre steg om man gick längs en flod? Låter mycket suspekt. Och vad fan är det där? En archer? Någon sådan kunde jag inte minnas från orginalet.

Men efter en kort stund kom jag att älska 2an mer än orginalet.
I början kändes spelet ganska komplext, och jag älskade det för dess utmaning.
Idag älskar jag det för att det är så enkelt.
Allt är så otroligt smidigt, innga fula symboler eller knappar att haka upp sig på. Även om reglerna kan kännas främmande för en nybörjare, så är det ju mycket enklare att komma igång med 2an än dom senaste spelen i serien.
Men samtidigt som det är, i mina ögon, ett ganska enkelt spel, så har det ett otroligt högt 'spela om'-värde.
Jag har tagit över världen som Aztec, nukat sönder Washington som den kommunistiska Stalin, rivit kinesiska muren (typ iaf) som ilsken Ghengis Khan, invaderat Storbritanien med mina horder av vikingar, etc etc.

För mig är det inte bara nostalgi, det känns som Civ2 alltid kommer vara lika aktuellt, även om det idag dröjer lite längre mellan dom olika spelsessionerna. Och ibland spelar man ju hellre den underbara 4an i serien!

Edit: var inte meningen att skriva så mycket, men det blir lätt så när man ska prata om något man håller kärt

Medlem

Det verkar som om alla retrorecensioner får 5/5 i betyg. (Har inte läst alla)

Så bra är de faktiskt inte. Jag hoppas inte de nostalgiska känslorna tar över vilket urholkar trovärdigheten i recensionerna.

Redaktör

Retrotexterna är en nostalgisk tillbakablick på spel skribenterna älskade för tio år sedan och fortfarande gillar. Varje skribent har själv valt sitt spel, så att betyget blir högt är rätt självklart - finns ingen större anledning att ta upp decenniegamla luftpastejer. Dessutom har inte alla fått full pott, exempelvis Diablo fick "bara" 4.


signatur
Medlem

Precis, ingen större idee att skriva om dåliga spel som kom för 10 år sen, ger inte så mycket nostalgi i dem eftersom ingen spelade dem Men att Diablo inte fick 5 är ju skandal! Inte för att jag vill påstå att Civ2 inte är värt 5 för det är det, men jag tycker nog att både Diablo och Civ2 är värda till och med mer än en 5:a. Otroligt bra spel och deras uppföljare har ju inte varit dåliga de heller!

Inaktiv

Civ 2 är fortfarande så grymt bra. Måste leta upp det ur garderobens mörka vrår till Julen

Colonization är ett annat grymt Sid Meier spel. Synd att det inte funkar att lira det i dagens läge utan DOS

Medlem

Civ2 är ett sådant där spel som gör sig bäst i minnet. Jag installerade det för ett tag sedan och blev riktigt besviken. Fast slav och byråkrat-enheterna är rätt så sköna, fast kanske en smula obalanserade.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Inaktiv

civ 2 är utan tvekan världens bästa strategispel (har iof inte testat civ 1 och 4) och som det stod i recensionen så går det inte att sätta fingret på det som gör spelet så magiskt...

kom för ett tag på att det kanske berodde på att jag knappt var 10 år när jag spelade det första gången så jag tänkte testa den ideen för ett tag sedan... men så var det inte utan jag fick tvinga mig själv att sluta för att äta mat, detta trots alla de nya "grymma" spel som finns ute nu...

det är nått med civ 2 som gör det så underbart helt enkelt...


signatur

Nej, jag har inte dyslexi... Det är bara du som inte kan läsa ;)

Inaktiv

Civilization 2 var helt klart ett superbt spel, men Civilization (1) var det jag spelade mest och längst av samtliga i serien.


signatur

Just Another Noob
Jocke

Medlem

Jag minns hur jag lirade CIV1 utan mus och det tog mig evigheter att inse att man kunde använda tab-tangenten för att öppna städerna och ändra enheterna som producerades... Oj, oj, oj, those were the days!

Civ2 ligger fortfarande på tio-i-topp över spel jag spelat mest genom åren. Jag känner verkligen igen mig i denna recension, ruggig nostalgi detta!


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Medlem

Vad sägs om en recension av UFO: Enemy Unknown också?

Inaktiv

Civ4 FtW!...Kan höra en uggla hoa...

Redaktör
Skrivet av Jokkocze:

Vad sägs om en recension av UFO: Enemy Unknown också?

Vi har ett par ess kvar i rockärmen innan jubileumsveckan är över på måndag. Vad som kommer testas avslöjar vi dock inte än, ett hett tips är att kolla in förstasidan ett gäng gånger under lördagen.


signatur
Medlem

Civ2 är otroligt bra, gör det som Civ1 gjorde fast introducerade nya system vilket gör spelet så mycket bättre. Civ4 gör bara samma sak som Civ2 och mer. Civ3 var spelseriens svarta får.

Medlem

Förstår inte riktigt tanken bakom att resencera gamla spel å ge alla maxbetyg fulländat och säkert köp osv. Bara fjantigt att alla ska tycka äldre spel är bättre än allt nytt...

Redaktör
Skrivet av xain:

Förstår inte riktigt tanken bakom att resencera gamla spel å ge alla maxbetyg fulländat och säkert köp osv. Bara fjantigt att alla ska tycka äldre spel är bättre än allt nytt...

Tanken är att lyfta fram spel som var stora och/eller bra när FZ föddes för tio år sedan. Det där med "bättre än allt nytt" är din egen något märkliga tolkning - vi gillar bra spel, oavsett ålder.


signatur
Medlem

För det ger så mycket att se 10 recensioner på retrospel med maxbetyg...

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Civ3 var spelseriens svarta får.

Tänk på vad du säger


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Redaktör
Skrivet av xain:

För det ger så mycket att se 10 recensioner på retrospel med maxbetyg...

Läs dem inte då. Vilket du uppenbarligen inte gjort - alla har inte fått maxbetyg.

Sista dan av jubileumet i morgon. Kommer upp lite nutida texter under nästa vecka - du får försöka stå ut.


signatur
12
Skriv svar