Grafikjättar pressar upp priserna?

Medlem

Dom kanske utvecklar kort till en viss prisklass, genom att försöka få så bra teknik och prestanda in i korten till en acceptabel kostnad.

Om 5000 kr är smärtgränsen för konsumenter för ett verkligt bra kort så är det en sund strategi att tillverka kort för den prisklassen, det är ju rätt dumt att tillverka kort som är så dyra att nästan ingen köper dom.

Det skadar inte från konsumentens synvinkel att myndigheter utreder misstänkta kartellbildningar, vad jag har hört i alla fall


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem

alla med liten allmänbildning vet att karteller existerar även om det är förbjudet enlig lagen likaså piratkopiering

att elektroniktillverkare bildar karteller det förvånar mig inte alls. Det har man redan sett när man ska köpa tv/stereo att hälften av alla elprylar innehåller andra tillverkares komponenter. det påverkar priser.

Att masstillverka grafikkort är nog inte dyrt men skulle företag inte tjäna massa extra pengar så skulle dom inte ha råd och utveckla nya kort eller få bra chefer som tjänar miljoner med dollars..

money talks och konsumenterna förlorar alltid så länge tills dom börjar bojkotta och det är inte lätt att få 100 000 tals människor och bojkotta en grafikkortstillverkare så inte mycket vi kan göra åt det innan media börjar med en bojkottskampanj..

Inaktiv

Priserna håller ju på att gå om processorer, och då är det nåt som är helt galet.

Att sedan köpa dom allra dyraste grafikkorten känns nödvändigt när billigare grafikkort klarar av samma uppgifter i nya spel.


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Inaktiv

Jag är inte förvånad av en eventuell priskartell. En helt uppenbar priskartell är vår kära spelindustri. Där kostar alla spel lika mycket även om de har olika utvecklingskostnader. Denna verksamhet har skett under längre tid utan att någon har ifrågasatt priserna. Kan inte någon sätta dit spelindustrin så vi kan få vettiga priser på spel?

Medlem
Skrivet av SgtKelly:

Priserna håller ju på att gå om processorer, och då är det nåt som är helt galet.

Det ligger ju en hel del forskning bakom bägge chippen så det är inte så märkligt. Dessutom så har ju grafikkort en hel massa extra junk runt omkring som minnen och dylikt. Jag vet inte hur marknaden är men jag misstänker att processormarknaden är större än grafikkortsmarknaden, det kan ju också påverka prissättningen.

Tycker i alla fall att det är märkligt att priserna är som de är, helst om man tittar till avsaknaden av prisfall på kort som har varit ute ett tag.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

Detta är anledningen till att jag köper en PS3 och en HDTV i mars istället för en ny dator ...

Medlem

ja till slut så skiter folk i vilket å köper konsoller istället för nuförtidne verkar 70% av alla spel ports från 360 ändå så. och för 5000 kan man få en 360 och några spel som dessutom ser bättre ut än något pc spel ute nu.

Medlem

Jag tror inte det handlar om en kartell, snarare säljer båda företagens kort så bra att de sattsar på att överglänsa med teknik istället för att pressa ner priserna. Folk vill ju ha så bra grafik som möjligt och då kör båda företagen på det.

Inaktiv
Skrivet av SWEBarb:

ja till slut så skiter folk i vilket å köper konsoller istället för nuförtidne verkar 70% av alla spel ports från 360 ändå så. och för 5000 kan man få en 360 och några spel som dessutom ser bättre ut än något pc spel ute nu.

Det finns ju konsolhatare på båda sidorna av branschen...


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

12
Skriv svar