Hur bra är Blu-ray-spelaren i en PS3?

Robot
Hur bra är Blu-ray-spelaren i en PS3?
Medlem
Hur bra är Blu-ray-spelaren i en PS3?

Förmycket teknisk mumbo jumbo för mig det där haha kan någon förklara för mig vad som är fel med ljudet? för det är ju en ganska stor del av upplevelse när man ser på film nu för tiden

Medlem

vadä fel på ljudet ?
är ljudet kass på ps3 eller vad ?

Inaktiv

Det är inget fel på ljudet?

Läs texten.

Medlem

^-- "Istället är det gränssnitt och ljudet som faller kort." Och jag läser artikeln och fattar inte vad det är som faller kort. Därav jag frågar.

Medlem

Tja.. vad han säger är väl på ett ungefär detta:

1. Han klanka ned på att PS3:an inte starta videon per automatik när man stoppar i skivan (och PS3:an är igång). Utan man måste gå i en meny och klicka sig fram till filmen. Plus att filmen i sig "inte" presenteras med titelnamn, utan enbart som BD-ROM

2. Han tyckte de va lite snålt att Sony inte skeppade med en fjärrkontroll till PS3:an, då de va lite klumpigt att "styra" (starta, stoppa, spola osv osv) med handkontrollen.

3. Han tyckte dock att bildkvaliten va något bättre på PS3:an gämfört med Samsung BD-P1000 externa spelare. En nackdel PS3:an har här dock, är att den visar 1080p i 60 FPS. Då en video är inspelad i 24 FSP kan det bli "motion artifacts" i långsammre partier i filmen. Detta pga att 60 FPS kontra 24 FPS inte är synkat. Hade PS3:an levererat 72 FPS tex, så hade detta fenomen inte uppstått.

4. Sedan klagar han på att ljudinställningarna för DVD-uppspelningen är luddig. Det finns inget dokumenterat i manualen för vad de olika inställningarna betyder. Han va tvungen att kontakta Sony för att få reda på vad dessa gjorde. Det du har är Linear PCM & Bitstream. Linear PCM används tex om du har en HDMI tv med inbyggda högtalare, men vill du koppla den till din hemmaförstärkare, så får man slå om till Bitstream. I detta läge, så skickar PS3:an bitstreamen på disken direkt till stärkaren (ex. Dolby Digital, Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, DTS, eller DTS-HD) och stärkaren dekodar signalen. Sedan om du använder dig av Liner PCM och har en skiva som stödjer DTS-HD 7.1, så kommer PS3:an bara skicka en 5.1 signal. Och om du istället använder dig av en optisk kabel för ljudet, så kan du enbart välja mellan 2-kanals ljud (stereo), eller 5.1 ljud. Använder du dig av en componentkabel eller composite kabel för bilden, så kan du enbart köra 2-kanal (stereo).

De va de typ.. kortfattat så tycker han att den är bra med tanke på vad den kostar.

Edit: Hmm.. de som gjorde mig mest fundersam här va just raden som sa att man bara kan få 2-kanals ljud med component kabel!?
Va fan.. de måste ju vara en hel del som använder sig av en sådan fortfarande?

Toxic
"som kör component och 5.1 ljud på sin x360"

Skägg.
10 Chambers

Kanske var vagt skrivet i nyheten, men det är som Toxic skriver, för dåliga inställningar/möjligheter helt enkelt.


signatur
Medlem

själv anser jag att sony har gått på djupt vatten med sin blu ray spelaren. det är inte ens säkert om blue ray kommer o bli ny standard inom film. även om det kommer att bli så kommer inte filmer bli massproducerade till blue ray förrens efter 2010 om den följer samma utveckling som dvd:n..
då kommer det att finnas mycket billigare blue ray spelare och ps3:an kommer och vara mycket billigare..

då tror jag att playstation redan utveckar nästa generations konsoll. det gör även xbox och nintendo då.

1
Skriv svar