Nintendo Wii - en sammanfattning

Robot
Nintendo Wii - en sammanfattning

USA och Japan har redan fått den och från och med i dag, den 8 december, kan också vi svenskar sätta tänderna i spelkonsolen med det märkliga namnet. Det är givetvis Wii jag talar om, Nintendos femte spelmaskin för tv:n.


Medlem
FZ guidar till Nintendo Wii

Trevligt för många. Game ringde mig i förrgår och sa att Bergsala beslutat sig för att skicka ut Wii i två omgångar (Något som jag inte hittat nån information alls om på nätet...) och jag hamnade tydligen i andra omgången och får därför mitt Wii den 15:e. Kul värre eftersom jag bokade skiten i september och gått och längtat som en liten unge på julafton.

Borde man kunna kräva dom på nån form av ersättning eftersom jag lagt en deposition på 300 spänn för att boka det, och inte får det på releasedagen?

Inaktiv

Går att använda Wiimoten till PC också(kräver bluetooth). Man kanske ska fiska upp en Wiimote imorn och byta ut musen.

http://www.joystiq.com/2006/12/07/air-drumming-with-the-wii-r...
http://www.engadget.com/2006/12/07/wiimote-mouse-control-gets...

Medlem

Men vad du ska vara gnällig! DU ska vara glad att du bokade den där då alla andra återförsäljare har haft det BETYDLIGT svårare att få tag på Wii. Så du ska känna dig premierad och att dessutom kräva ersättning känns som ett barnsligt sätt att bete sig. GAME kan inte hållas ansvarig för att Nintendo inte kunde leverera tillräckligt till Sverige. Dessutom har de aldrig garanterat att det finns till alla. En van GAMER borde veta att det alltid finns färre konsoller ute än vad det finns köpare vid releaser.

GAME har dessutom fått flest maskiner av alla återförsäljare i Sverige så du ska vara glad att du har din bokning där. Elgiganten är ett stort skämt då de har endast 10 st vid releasen där jag bor och får inte fler för ens i slutet av jan, kanske feb. Detta är fakta jag fått bekräftat.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Mjo ersättning är kanske lite överdrivet, men irriterad som fan är jag. Banemig aldrig varit med om att inte få något på releasedagen förut när jag förhandsbokat det, men nån gång ska väl vara den första.

Edit: Varför finns det en Svara-knapp på forumet som jag trycker på hela tiden när jag vill skicka något?

Inaktiv

"Wii satsar hårdare på spelglädje och lågt pris." Kallar inte nästan tre tusen för lågt pris...


signatur

/_\_/_\
/_\

Medlem
Skrivet av raslon:

Mjo ersättning är kanske lite överdrivet, men irriterad som fan är jag. Banemig aldrig varit med om att inte få något på releasedagen förut när jag förhandsbokat det, men nån gång ska väl vara den första.

Edit: Varför finns det en Svara-knapp på forumet som jag trycker på hela tiden när jag vill skicka något?

Jo jag förstår dig fullt ut. Jag får ingen alls på två månader.
Du har haft blandad otur av att du inte bokade tidigare och att Nintendo inte lyckades leverera tillräckligt. Men det är inte så många dagar mellan första och andra sändningen så var tålmodig och håll ut :):up:


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Heh, jo jag fick ju faktiskt både SNES och NES på releasedagen, dock var det föräldrarna som fixade det på den tiden utan att jag var helt medveten om att det ens skulle släppas. Förutom SNES då, det var ju the shit på skolgården.

Aj fan, då förstår jag att du är irriterad på att jag gnäller över en vecka. Mest störande av allt är nog iofs att dom ringer 2 dagar innan release och berättar att jag inte kan få någon, speciellt eftersom vi har korridorsfest på lördag och jag bjudit hit halva systemvetarkåren för att dricka öl och spela Wii.

Den kostade bara 2700 här faktiskt. Lite missnöjd ändå, det är ju inte med en bra marginal billigast. Spelen är inte heller billiga, 650kr för Zelda i min butik. Det är väl vad 360-spelen går på? Eftersom RRP ska vara som förra generationen utgår jag ifrån att affären lägger till 100kr ren vinst :/

Edit: Haha, så glömmer jag att säga att jag haft kul med den hittills. Efter att ha vant sig vid kontrollen. Bara spelat Wii Sports och rullat runt i menyerna hittills, förstås.

Inaktiv

Fick hem Wiin nu ikväll. Imponerad helt klart. Men som peak har jag inte hunnit med mycket annat än att prova de spel jag fick med och att köpa retro sonic. Imorgon ska det nog snickras lite Miis så jag får spöa min uppsats handledare virituellt i boxning såväl som golf.


signatur

sibbor: [...]eller hävdar att 60GB PS3 skulle vara en svart, tung, het stekpanna...
Min Blogg: Noir

Medlem
Skrivet av raslon:

Heh, jo jag fick ju faktiskt både SNES och NES på releasedagen, dock var det föräldrarna som fixade det på den tiden utan att jag var helt medveten om att det ens skulle släppas. Förutom SNES då, det var ju the shit på skolgården.

Aj fan, då förstår jag att du är irriterad på att jag gnäller över en vecka. Mest störande av allt är nog iofs att dom ringer 2 dagar innan release och berättar att jag inte kan få någon, speciellt eftersom vi har korridorsfest på lördag och jag bjudit hit halva systemvetarkåren för att dricka öl och spela Wii.

NES släpptes samma år som du föddes, känns inte så troligt att du spela det innan du var minst 2½, så det räknas inte


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av raslon:

Heh, jo jag fick ju faktiskt både SNES och NES på releasedagen, dock var det föräldrarna som fixade det på den tiden utan att jag var helt medveten om att det ens skulle släppas. Förutom SNES då, det var ju the shit på skolgården.

Aj fan, då förstår jag att du är irriterad på att jag gnäller över en vecka. Mest störande av allt är nog iofs att dom ringer 2 dagar innan release och berättar att jag inte kan få någon, speciellt eftersom vi har korridorsfest på lördag och jag bjudit hit halva systemvetarkåren för att dricka öl och spela Wii.

NES släpptes samma år som du föddes, känns inte så troligt att du spela det innan du var minst 2½, så det räknas inte

Jag var faktiskt 3 år. Haha, det var ju päronen som köpte det. Men min kära mor har en film på mig när jag spelar det (Kanske inte med så mycket skills, men ändå ;D) så det borde räknas. Men iaf: vi fick det på releasedagen, det som är det viktiga.

Inaktiv

Jag och ett 50-60-tal glada entusiaster väntade spänt utanför Game i kupolen i Borlänge igårnatt. Jag väntade från 22:00 till midnatt och sen någon halvtimma till för att få mina flottiga små händer på denna konsol. Efter tre timmars spelande (Man får en liten söt och detaljerad tidrapport för varje dag i sin brevlåda på Wiin) föll jag i två timmars djupsömn innan det var dags att gå upp runt 07:00 och vara vuxen igen.

Kan bara säga att Wiin överträffade mina vildaste drömmar. Allt gick smidigt med det trådlösa nätverket och uppdateringarna rullade in som på räls. Flickvännen och en av hennes kompisar och jag lirade igenom Wii-sports-spelen och Wii-play-spelen i natt och Wii-sports kan jag säga kommer att vara ett bra förfestspel.

Jag är frälst!

Edit:
Game var fantastiska i många bemärkelser som hade öppet så sent och var trevliga och hjälpsamma och ringde mig och kollade av med förbokningar och öppettider flera gånger, men EN sak sög rejält: Man MÅSTE köpa Zelda för över 600 pix om man köper en Wii. Inte för att jag skulle vilja vara utan Zelda på något sätt, men det finns ju billigare alternativ, och det känns som om Game desperat försöker klämma lite dollar ur varje konsollköpare. Men som sagt, alla köpte Zelda och var glada. Man kände sig f.ö nästan som en gammal synthräv bland alla 16-åriga emo-kids i kön. Hihi! Det är skönt att se att det finns tv-spelsgeeks i den yngre ligan också!

Medlem
Skrivet av snyft:

"Wii satsar hårdare på spelglädje och lågt pris." Kallar inte nästan tre tusen för lågt pris...

sådant är ju relativt (likaväl som att Porsche Boxster S har lågt pris på 580.000 kr i standardutförande)

det är billigt till vad resten av marknaden har att erbjuda.

i framtiden kommer en vit Wii passa fint i min (och tjejens) framtida lägenhet med en framtida Mac mini som mediacenter samt en framtida LCD-TV på väggen
(åhh åhh åhh, bara några få dagar kvar tills jag får min prestanda-maxade MacBook Pro 17" kommer hem till mig)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv
Skrivet av raslon:

Heh, jo jag fick ju faktiskt både SNES och NES på releasedagen, dock var det föräldrarna som fixade det på den tiden utan att jag var helt medveten om att det ens skulle släppas. Förutom SNES då, det var ju the shit på skolgården.

Det där är något du måste digitalisera och lägga upp på youtube..

Inaktiv

wii < xbox360 & ps3.

Barnspel imo.

Medlem

Någon som vet om wii har stöd för SDHC, alltså den nyare standarden för SD?
Jag har googlat men det verkar inte vara någon som vet säkert.
Om det är någon som sitter med en wii och ett fett kort till en digitalkamera så kan ni väll göra en insats


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Skrivet av oggeman:

wii < xbox360 & ps3.

Barnspel imo.

Jajaja. Spela du ditt DoA Xtreme 2 och var nöjd

Medlem

vi får hoppas att det kommer fler bra spel till Wii längre fram så att Wii inte bara blir en konsol som är bra på förfester. Jag tycker mig känna igen det litet från Dreamcast (förvisso inte inovativt överhuvudtaget), som snabbt hade en del shyssta förfestspel (t.ex. Crazy Taxi) men där i princip inga (nåja, Shenmue var ju bra) spel med lite mer djup släpptes till...

I vilket fall så tycker jag problemet med Wii är att det bara är en ny handkontroll. Nintendo borde löpt linan ut och haft lite prestanda också. Det är inte rimligt att vi ska behöva gå tillbaja till simpla spel av 80-tals snitt, bara för att vi har en ny kontrollmetod.

Frågan är hur länge det dröjer innan Wii-konceptet portas till X-box 360, PS3 och/eller PC? Jag menar det finns ju redan "amatör"-försök att få den att fungera till PC. N64:ans analoga styrspak var ju inte unik så värst länge!

Din jämförelse med Dreamcast har jag inget emot, då många anser den vara världens bästa konsol. Men vilka -80-tals-spel jämför du Wii-spelen med?

Jag låter säkert som en stygg fanboy när jag säger det här också, men jag har tänkt mycket kring det här och enligt mig så är det bra att Wii inte har lika mycket kraft som konkurrenterna. Ifall utgivare ska riskera pengar för att testa något nytt är de inte villiga att lägga ner mycket pengar på det. En stor del av dagens spelbudgetar går till just grafik. Jag tror heller inte att utgivare gillar tanken att medvetet släppa spel med dålig grafik till en konsol, det anses också riskfyllt.

Enter Wii: låga utvecklingskostnader och ändå kan man tävla med konsolens andra spel på grafikplanet. Förhoppningsvis en kombination som kan leda till lite mer risktagande, spel som annars kanske inte hade gjorts. Nya spel. Skulle konsolen göra en Dreamcast fullt ut och dö i förtid pga. att inga bra spel släpps, ja, då blir det väl så. Nintendo försökte i alla fall (inte för att jag är naiv nog att tro att de försökte av osjälviska skäl).

Ifall Sony och MS släpper egna kontroller, då lyckades Nintendo göra en skillnad. För mig är det guld värt ifall skillnaden är åt ett bra håll. Dessutom kommer Wiis spel vara optimerade för kontrollen, medan 360 och PS3 måste optimeras för två olika.

Sammanfattning: vill man ha grafik är Wii inte den konsol man ska ha. Själv kommer jag att köpa 360 och en ny dator för att stilla mitt grafikbehov

Medlem

Till er som haft turen och redan "blivit med Wii", finns det någon optisk ljudutgång på maskinen den här gången? Äkta 5.1 ljud var i stort sett det enda jag saknade med GameCuben... fick plugga in RCA-kontakterna i recievern och emulera fram 4.0 ljud (vänster-fram, mitten, höger-fram och mono bak)

Inget 5.1-ljud nej. Dolby Pro-logic, precis som tidigare. Deras förklaring är att det är enklare att utveckla för och ändå låter bra.

Det är bra för att vara stereo, men kan inte jämföras med den riktiga varan.

Medlem

Äsch. Dolby Pro Logic II är väl helt OK... om nu min hemmabio klarat av att återge Dolby Pro Logic II ljud men det kan den ju såklart inte... här är det vanliga Pro Logic som gäller... därav 4.0. PLII kan ju emulera upp till 5.1

1
Skriv svar