Skall du till DreamHack? Hjälp ögonforskningen!

Robot
Skall du till DreamHack? Hjälp ögonforskningen!
Medlem
Skall du till DreamHack? Hjälp ögonforskningen!

gogo prove them wrong.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Själv har man haft glajjer (närsynt) sen 7 års ålder och har suttit med datorer sen man var 11. Enligt optikern på senaste kollen så har synen förbättrats på höger öga avsevärt medans vänster har varit relativt oförändrad. Räknar med att kunna skippa glasögon/linser helt inför pensionen med fortsatt datornötande, i.a.f. på ena ögat.
Alltid tyckt monokeln bör göra återinträde i samhället.


signatur

http://www.kompaniet.nu :+: #kompaniet @ QuakeNet

Medlem

Haft glasögon sedan man var typ 8 eller så, tyvär blir det också värre hela tiden, senast jag bytte glas var i februari och redan nu börjar det kännas som om jag ser sämre igen, optikern konstatera detsamma när jag var innte för koll om linser... jobbigt

Kanske är datorns fel, men vad vet jag så denna undersökning är klart intressant.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Har också haft glasisar sen jag va 7, och blir konstant sämre hela tiden får komma glasögon med skärmar i snart.

(Wardancer, är det därför du stavar som du gör? )

Medlem

Kan du ge dig fan på att det är. Har aldrig haft så dålig syn som nu har jag märkt. Vad har jag gjort i mitt liv i princip?',

Jo, spelat dator!.

Inaktiv
Skrivet av treetrallen:

Kan du ge dig fan på att det är. Har aldrig haft så dålig syn som nu har jag märkt. Vad har jag gjort i mitt liv i princip?',

Jo, spelat dator!.

Korrelation/växelverkan visar inte nödvändigtvis orsaken.

Om man dör i sömnen så beror det förmodligen inte på att man sover. Om man äter bröd hela sitt liv och dör så beror det inte på brödet nödvändigtvis.

Medlem

Sedan jag började på allvar att spela och programmera har jag blivit otroligt närsynt. Det är sällan man får synfel i såpass hög ålder som jag (21) och troligtvis beror det på mitt datorsittande. Och så vitt jag vet finns det flera rön och forskningsresultat som konfirmerar detta.

Medlem

Har nog inte med själv strålningen att göra utan att man sitter och stirrar på ett objekt på nära håll konstant. Ögat ställer in sig på att vara närsynt då du använder ögat mest till de. Börja utnyttja långseendet lite mer så kan det kanske bli bättre.

Medlem
Skrivet av Nic2:

Har också haft glasisar sen jag va 7, och blir konstant sämre hela tiden får komma glasögon med skärmar i snart.

(Wardancer, är det därför du stavar som du gör? )

Pfft, jag stavar precis som man ska, sen att jobbiga skåningar inte kan läsa är väl inte mitt fel?


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Läste om nyheten. SKADLIGT för ögonen lär det ju inte vara. Däremot så ändras ögonens optiska fömåga till närsynthet.

Sen så förstår jag inte riktigt hur man får ut resultat av denna undersökninge. SJÄLVKLART kommer ögonen efter 3 dyngs datorsittande och ständig fokus på en datorskärm vara trötta och utslitna. Före/efter-testet kommer självklart peka negativt.
Naturligtvis kommer också ögonen återställas och bli pigga och krya igen efter ett par dagar av vanliga sysselsättningar utöver datorn.

Inaktiv

Tror knappast det kan vara skadligt men däremot har jag läst om folk som fått slappa ögon, dvs de tar tid på sig att byta fokus mellan långt/kort seende eftersom musklerna i ögonen aldig får jobba.

Men det beror ju inte på datorn/skärmen i sig utan att man inte gör andra saker emellan passen, tror det är minst lika skadligt för ögonen att läsa böcker 24/7.
Samma sak som med musarm, gamnacke, och allt annat läskigt man läser om på löpsedlarna.

Medlem

Musklerna blir förslappade om man bara focuserar på samma avstånd väldigt länge och ofta. Så börja träna ögonen.

-Håll upp handen framför ansiktet så nära som du kan utan att det blir suddigt. Titta på handen och titta sedan på något långt borta, titta tillbaka på handen och upprepa.

-En annan övning är att titta på en punkt och sedan focusera på den medans du vrider på huvudet fortsätt tills du inte längre kan se punkten du valt. Växla och gör samma sak åt andra hållet, och även upp och ner. Om du tycker att det gör lite ont i ögonen så beror det på otränade ögonmuskler.

Överdriv inte tränadet nu bara ^^

Medlem

Om det ni säger stämmer så behöver jag aldrig oroa mig, när jag är uttryckad så vrider har ögonen åt alla håll och kanter, kanske har hjälpt till att jag inte är närsynt efter skärmtittande sen 2½års ålder


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Twitch, jag var äldre än så då det sket sig. Jag jobbade nattpass och märkte att det helt plötsligt så fanns det dubbelt så många instrument att läsa av. Optikern sa att det kunde vara en hjärntumör så det blev en specialläkare som skrev ut prismor. Nu har det blivit rejält sämre så de ville inte skriva ut kraftigare glas. Förra vecka så opererade de bägge ögonen på ST Eriks. Ingen fjantig laser utan med kniv.

Man ser lite pissigt ett tag (är sjukskriven till på fredag) men det är nog enklare än att övertala FZ att designa sidan för synskadade
Helt klart värt det i alla fall, man slipper huvudvärk och numera har jag t.o.m noterat att jag har sådant där djupseende som jag har hört så mycket om (trodde att det bara var en myt ).

Eftersom jag har olika kraftigt synfel på olika avstånd så kan jag bara anta att idogt skärmstirrande har gjort sitt till, däremot tror jag inte att det är huvudorsaken utan snarare har förvärrat felet.

Hoppas att FZ gör en uppföljning på det här, det vore intressant att veta.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

1
Skriv svar