14-åring tvångsomhändertagen för spelmissbruk

Medlem
Skrivet av Mahone:

Om Sverige och resten av Europa förbjuder WoW så kommer nog datorberoendet att minska en hel del, har många kompisar som spelar WoW och de känns som att man inte känner dom längre. Många av dom jag känner skyller bort sig på att dom är trött eller har ont i huvudet när man frågar om dom vill hitta på nåt men lik förbannat så ser man att dom är "Upptagen" på MSN. Ärligt talat så hatar jag WoW pga denna anledning, jag spelar inte WoW men ändå så har jag förlorat så många vänner som jag tycker om, eller som jag tyckte om kanske man ska säga.

Känner igen det där. Folk liksom försvinner från verkligheten o allt är bara lvl hit o guild dit!

Medlem
Skrivet av Mahone:

Om Sverige och resten av Europa förbjuder WoW så kommer nog datorberoendet att minska en hel del, har många kompisar som spelar WoW och de känns som att man inte känner dom längre. Många av dom jag känner skyller bort sig på att dom är trött eller har ont i huvudet när man frågar om dom vill hitta på nåt men lik förbannat så ser man att dom är "Upptagen" på MSN. Ärligt talat så hatar jag WoW pga denna anledning, jag spelar inte WoW men ändå så har jag förlorat så många vänner som jag tycker om, eller som jag tyckte om kanske man ska säga.

Jag tycker inte att våldsamma spel som Postal och GTA och inte ens CS ska bannlysas men WoW tycker jag borde det.
1. Det kostar pengar.
2. Beroendeframkallande då du strävar att gå upp i level hela tiden
3. Tiden rinner iväg som inget annat spel, de har jag själv märkt då jag lirat
4. Det kan påverka dina betyg.
5. Det kan påverka ditt jobb.
6. Det kan påverka dina nära och kära
7. Det kan påverka din hälsa

Det är bara att inse att WoW är dåligt för alla, det är bara få som vill erkänna det.

det är dumt att bannlysa

Skrivet av RoGGe:
Skrivet av Mahone:

Jag tycker inte att våldsamma spel som Postal och GTA och inte ens CS ska bannlysas men WoW tycker jag borde det.

Ja förfan, förbjud på bara. Ta bort allt eget ansvar och individens rätt till ett eget liv.
Vill jag spendera all min fritid på ett spel är det mitt egna beslut och du ska som en god granne och medmänniska inte lägga din stora moralnäsa i blöt. Så länge sysselsättningen inte blir en direkt belastning för dig eller samhället dvs...(obs! att dina vänner väljer spelet före att umgås med dig räknas inte).

en liten nackdel, när man väl är beroende nekar man det hela tiden så man skulle nog behöva lite hjälp så att man kan klara sig i det framtida livet

sen så får man som sagt göra så man själv vill


signatur

Bengebolle

Medlem

Hmm tråkigt när sånt här händer .. Dock så är det vell inte så ofta : / .. Finns jue andra saker som e i värre tillstånd än spelvärdens och dess nackdelar : / Nog för att man inte ska skita i det . Man ska jue försöka hjälpa de som har det svårt med spel Men som sagt jag känner ingen som har det ..


signatur

Kan ej skriva åäö

Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:

Det du säger bevisar bara vad jag sagt. När jag var i den åldern fanns ingen dator att spela, möjligen någon Amiga men den var så dyr att jag inte hade tillgång till.
Det första lir jag köpte var Nintendo 8-bitars och Super mario bros :)!

Hur kan det bevisa? När jag var 10 började jag med c64 - sen gick det vidare till Amiga och sen på 90 talets mitt blev det pc. Jag har spelat ungefär lika mycket sen 1982 som jag gör idag. Typ mellan 3 och 24 timmar om dygnet beroende på hur mycket tid jag har. Gjorde en grundlig läkarkontrol i våras och det fanns inga fel överhuvudtaget på mig. Så jag är relativt säker att det är ofarligt att tillbringa sitt liv framför datorn...

...men jag är lite misstänksam över att det växt en puckel på ryggen och min ena fot börjar likna en klumpfot..jaja..lite små bieffekter dör man väl iofs inte av.

...men som sagt, det är nog rätt individuellt (även om jag nu har ett par polare som är i exakt samma situation som mig).


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv
Skrivet av RoGGe:
Skrivet av Mahone:

Jag tycker inte att våldsamma spel som Postal och GTA och inte ens CS ska bannlysas men WoW tycker jag borde det.

Ja förfan, förbjud på bara. Ta bort allt eget ansvar och individens rätt till ett eget liv.
Vill jag spendera all min fritid på ett spel är det mitt egna beslut och du ska som en god granne och medmänniska inte lägga din stora moralnäsa i blöt. Så länge sysselsättningen inte blir en direkt belastning för dig eller samhället dvs...(obs! att dina vänner väljer spelet före att umgås med dig räknas inte).

exakt.. du får göra vad fan du vill men när du vill ha mina jävla skattepengar för att finansiera ditt spelande 24/7 så kan du ta dig i dalen.

Skrivet av bleak:

exakt.. du får göra vad fan du vill men när du vill ha mina jävla skattepengar för att finansiera ditt spelande 24/7 så kan du ta dig i dalen.

haha bra sagt! Lite ovårdat kanske men ändå!


signatur
Inaktiv

Och det var det jag menade med "Så länge sysselsättningen inte blir en direkt belastning för dig eller samhället dvs...". Hoppas ni förstod det.

Inaktiv
Skrivet av MackZ:

kan förstå dig, men säg att du inte haft nån flickvän eller bra kompisar och fastnat vid datorn, vad tycker du då att din mamma skulle djort? låtit dig vara? det som gjorde det så uthärdligt för dig var väl i grund och botten att du fick prata med nån som lyssnade på dig, eller?

Det kanske jag inte beskrev så bra i meddelandet men jag fastnade mycket för mig själv, ej bara framför datorn. men tack vare min flickvän och mina kompisar som inte lät mig va ensam, så mår jag bättre.

Min mamma mådde inte så bra heller och om jag säger till någon att jag bara vill vara ensam respekterar dom flesta det, men andra kan genomskåda sådant.
Folk hanterar situationer olika så är det.

Min mening med detta är att bara för att "man" sitter framför datorn, så behöver man ej vara spelberoende det kan vara mycket annat som spelar in.
Jag skyddar inte datorspelandet då jag tror att man kan vara spelberoende, jag känner några som spelar WoW och det är allt jag behöver säga

Inaktiv

själv kan jag tycka att det är svårt att begränsa sitt spelande när man har väldigt roligt med ett spel, som tex quakeworld eller något ww2 fps eller rts
går hyffsat i skolan ändå och är inne på mitt 3e år på universitetet
det var värre förr när man var 15-18 och bara gled igenom skolan utan att anstränga sig, då blev det extremt mycket quakematcher på kvällarna och lan på helgerna, det var tider det

väntar som fan på medal of honor: airbone dock 8)

Skriv svar