Spelföretag väntar med utveckling av Playstation 3-spel

Robot
Spelföretag väntar med utveckling av Playstation 3-spel
Medlem
Spelföretag väntar med utveckling av Playstation 3-spel

Gött mos, men lite tråkigt för sony lanseringen Man får hoppas att det kommer en dell sköna RPG´s därför mestadels jag vill ha en ps3 brukar komma en hel del bra RPG till Ps systemen


signatur

Nämen!

Medlem

Just pga det här så kommer flera spel bli sämre på ps3 än xbox360. Det är svårare att programmera, så spelen blir sämre optimerade. Kolla t.ex Call of duty 3, funkar superbt på xbox360:n, men mycket sämre på ps3 tydligen.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Blir en trööög start för PS3. Frågan är om Sony kan komma ikapp MS och Nintendo i slutändan.


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem

De skulle valt en processor som liknar en sådan man har i en PC. Som MS gjorde.
Just nu har de mycket kraft men svårt att utnyttja den.

En fördel kan ju vara att spelen blir mer genomtänkta och får högre kvalitet när det tar längre tid och kostar mer pengar att göra.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Detta kan få dagens mjölkningar att bromsa in, företagen blir nästan tvingade att göra spelen noggrann då det kostar mer pengar. Är mest synd om dom mindre företagen, dom får inte samma uppmärksamhet av Sony. Men så fort dom större företagen fått kläm på utvecklingen, vilket dom flesta har fått nu, så kommer Sony prioritera resten. Alla företag som anmäler sig på http://us.playstation.com/beyond/welcome.html får lektioner av Sony själva om att utveckla spel till PS3.

Jag skulle nog jämföra 360's devkit och PS3's devkit som Paint och Photoshop. Paint är lätt att använda och du behöver inga direkt kunskaper för att hantera det. Photoshop däremot är inget du lär dig på en dag, du jobbar med flera lager (Cell), men så fort du kan hantera det så kan du skapa i princip vad du vill.

Medlem

Mahone mycket bra talat, håller med dig fullständigt


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Mahone:

Detta kan få dagens mjölkningar att bromsa in, företagen blir nästan tvingade att göra spelen noggrann då det kostar mer pengar. Är mest synd om dom mindre företagen, dom får inte samma uppmärksamhet av Sony. Men så fort dom större företagen fått kläm på utvecklingen, vilket dom flesta har fått nu, så kommer Sony prioritera resten. Alla företag som anmäler sig på http://us.playstation.com/beyond/welcome.html får lektioner av Sony själva om att utveckla spel till PS3.

Jag skulle nog jämföra 360's devkit och PS3's devkit som Paint och Photoshop. Paint är lätt att använda och du behöver inga direkt kunskaper för att hantera det. Photoshop däremot är inget du lär dig på en dag, du jobbar med flera lager (Cell), men så fort du kan hantera det så kan du skapa i princip vad du vill.

Vackert jämfört

Men då "paint" i mina öron inte klingar så bra gämfört med Photoshop, så skulle ja vilja säga så här att det är som att gämföra Phsotoshop med Photoshop.
Skillnaden är bara den att på 360'n fick dom med en välskriven manual

Sedan ang att Sony borde valt en "enklare" processor.
Tja.. både ja och nej tycker jag. I dagens läge, så är just processorn egentligen (om man bortser ifrån att man blir påtvingad en blueray läsare) det ända som ger PS3 en liten fördel gämfört med x360 då PS3:an grafikkort faktiskt är sämre än det som sitter i x360.
Så skulle dom inte ha CELL processorn så skulle inte Sony slå x360 på fingrarna någon stans.

CELL processorn ÄR snabbare än PowerPC processorerna som sitter i x360 teoretiskt. Och utnytjar men dem rätt kan man även föra över detta till praktiken.
Men som det skrivs mycket om nu, så är detta lättare sagt än gjort och det går åt mycket mer tid och pengar för att göra de.
Tiden kommer utvisa hur vida programmeringsföretagen är villiga att plöja ned all denna extra tid för att finslipa och optimera liren till PS3 så pass att det verkligen blir en sådan stor visuell skillnad gämfört med x360, att folk kommer se förbi det dyra priset och välja deras konsol i stället.

Det är en spännande duell framför oss

Skrivet av Naraccas:

De skulle valt en processor som liknar en sådan man har i en PC. Som MS gjorde.

De skulle svalt sin stolthet och valt en nextgen-GPU...

Inaktiv

Vad trevligt att ni har lyckats jämföra grafikkorten på ett proffesionellt sätt trots att Sony har vägrat att släppa specifikationerna på kortet.

Däremot så har jag också läst Microsoft's rapport från E3 2005 där dom kommer fram till att ps3:an suger....

Medlem

^-- Det är väl processorer dom pratar om?Och konstigt att microsofts rapporter kom fram till att ps3an suger haha

Medlem
Skrivet av Mahone:

Jag skulle nog jämföra 360's devkit och PS3's devkit som Paint och Photoshop. Paint är lätt att använda och du behöver inga direkt kunskaper för att hantera det. Photoshop däremot är inget du lär dig på en dag, du jobbar med flera lager (Cell), men så fort du kan hantera det så kan du skapa i princip vad du vill.

Håller inte med om jämnförelsen direkt, eftersom ps2an var också väldigt svår att arbeta med men den var inte direkt revolutionerande i jämnförelse med sina konkurrenter.

Tror hellre på det som någon annan sa, att 360 devkit kom med en bra manuall och en "bättre" layout som gjorde det enklare att jobba med.

Skrivet av DrOnd:

Vad trevligt att ni har lyckats jämföra grafikkorten på ett proffesionellt sätt trots att Sony har vägrat att släppa specifikationerna på kortet.

Det är ganska känt att grafikkortet som Sony valt har en äldre arkitektur än det som sitter i X360. X360 använder en del intressanta features som är nya för DX10. Sony har dock valt ett grafikkort som bygger på gammal DX9-arkitektur, samt ett gammalt shader-språk(Cg) som Nvidia själva har valt att sluta supporta (eftersom det alternativa språket(HLSL) är utvecklat av Microsoft!).

Jag behöver inte kompletta specifikationer på grafikkorten för att göra denna jämförelse - jag sitter redan idag och gnisslar tänder över att jag i ett antal år framåt kommer att behöva optimera min grafik mot en gammal standard.

Medlem

cell cpu är en mardröm för programmerare. multi trådar etc.
angående unreal engine 3 ,jag tycker det ser mycket plastiskt ut
spel miljön i spel ser mycket gråa samma färg , trist.

får see om playstation 4 i framtiden dyker up och om det blir bättre.
jag har ingen förtroende till ps3 längre.

Inaktiv

Det är en äldre arkitektur, men är med det inte sagt vilket som ger bäst prestanda.
Finns flera exempel i datorvärlden där situationen har varit den motsatta.
Det är här det kan vara viktigt med specifikationer.
ps3 kan mycket väl ha ett sämre grafikkort - Jag argumenterar bara för att vi inte kan säga säkert utan egen tillgång till hårdvara + specifikationer.

CG:s senaste release var i september 2006 och kommer definitivt att fortsätta stödjas.

Skrivet av DrOnd:

Det är en äldre arkitektur, men är med det inte sagt vilket som ger bäst prestanda.

Nu var det ju användarvänlighet det handlade om.

Men å andra sidan, om Nvidia har lyckats klämma in tillräckligt med kraft i PS3-GPUn så att den kan köra min DX10-optimerade grafik utan problem, så har jag en anledning mindre till att vara bitter.

Medlem
Skrivet av DrOnd:

Det är en äldre arkitektur, men är med det inte sagt vilket som ger bäst prestanda.
Finns flera exempel i datorvärlden där situationen har varit den motsatta.
Det är här det kan vara viktigt med specifikationer.
ps3 kan mycket väl ha ett sämre grafikkort - Jag argumenterar bara för att vi inte kan säga säkert utan egen tillgång till hårdvara + specifikationer.

Anledningen till att Sony väljer att hålla specifikationerna hemliga är förståliga. Det beror helt enkelt på att MS kommer att använda specifikationerna mot P3:an, dvs för att försöka framhäva X360:ans fördelar.

Med tanke på att PS3:an i mångt om mycket bygger på NVIDIA:s G70-krets och X360:an bygger på föregångaren till R600 råder det inget tivel om att grafikkretsen i X360 är vassare än den i PS3, dvs. man kan skapa mer avancerade grafiska effekter.

PS3:ans styrka, i förhållande till X360, är inte grafikkretsen utan processorn. Därför gäller det för Sony att ser till att utbilda spelutvecklarna. En kvalificerad gissning är att cellprocessorn främst kommer att kunna ge spelutvecklarna möjlighet att använda sig av mer realistisk fysik, och till viss del även grafisk förbättring. Det lär dock vara det förstnämnda som ger PS3 något som man inte helt kan uppnå X360.

Medlem
Skrivet av fikabulle:

Med tanke på att PS3:an i mångt om mycket bygger på NVIDIA:s G70-krets och X360:an bygger på föregångaren till R600 råder det inget tivel om att grafikkretsen i X360 är vassare än den i PS3, dvs. man kan skapa mer avancerade grafiska effekter.

Ska man kolla på hur snabbt Xenos går i så motsvarar det ett X1800XL medan RSX motsvarar ett 7800GTX.

Du kan ju se själv hur dom kortet står emot varandra
http://www23.tomshardware.com/graphics.html?modelx=33&model1=...

Medlem
Skrivet av Mahone:
Skrivet av fikabulle:

Med tanke på att PS3:an i mångt om mycket bygger på NVIDIA:s G70-krets och X360:an bygger på föregångaren till R600 råder det inget tivel om att grafikkretsen i X360 är vassare än den i PS3, dvs. man kan skapa mer avancerade grafiska effekter.

Ska man kolla på hur snabbt Xenos går i så motsvarar det ett X1800XL medan RSX motsvarar ett 7800GTX.

Du kan ju se själv hur dom kortet står emot varandra
http://www23.tomshardware.com/graphics.html?modelx=33&model1=...

Tja, om man inte har någon koll så kan man ju alltid göra en sådan jämförelse. ^^

Om man har koll så gör man inte en sådan jämförelse pga. att Xenos/R500 inte har många arkitekturiska likheter med ett X1800XL. Det är ungefär lika genomtänkt som att jämföra en Intel P4 duo med en Intel Core duo och stirra sig blind på antalet MHz. Läs här så förstår du vad jag menar.

För övrigt är tomshardware en helt värdelös sida om man letar efter objektiva tester. Den sidan är mer lättköpt än USA:s president.

Medlem

Xenos ÄR ett X1800 (R520) fast med 48 shaderpipes och med andra minnen. Kan ju säga att det är mer jämförbart med ett X1800 än med ett X1900 då X1000-serien släpptes i samma veva som Xbox 360, det kanske inte mäter sig med XL men det är då inte mer kraftfullare än XT. Men för övrigt så spelar det ingen större roll då Xenon är grymt mycket sämre än Cell. Grafikmässigt märker man ingen större skillnad, men till antalet objekt/karaktärer som kan visas på bilden samtidigt så vinner PS3 då Cell-processorn kan hantera fler saker samtidigt, vilket kan ses i en E3-presentation då ett badkar fylls med flera hundra ankor samtidigt som vattnet reagerar till ankorna.

Skrivet av fikabulle:

För övrigt är tomshardware en helt värdelös sida om man letar efter objektiva tester. Den sidan är mer lättköpt än USA:s president.

Så du säger att detta test är dåligt? Hur kommer det sig då att så gått som ALLA använder sig av detta test då dom ska införskaffa ett nytt grafikkort?

Skrivet av Mahone:

Xenos ÄR ett X1800 (R520) fast med 48 shaderpipes och med andra minnen.

Det är en annan arkitektur! Underskatta inte unifierad shader-arkitektur och eDRAM!

...Sen är det en lite skillnad mellan att fylla ett badkar med ankor och att göra ett spel.

Medlem

jisses, är ps3 an också svår att proggramera ?
det va väl så också med ps2 ?

Medlem
Skrivet av Mahone:

Xenos ÄR ett X1800 (R520) fast med 48 shaderpipes och med andra minnen. Kan ju säga att det är mer jämförbart med ett X1800 än med ett X1900 då X1000-serien släpptes i samma veva som Xbox 360, det kanske inte mäter sig med XL men det är då inte mer kraftfullare än XT. Men för övrigt så spelar det ingen större roll då Xenon är grymt mycket sämre än Cell. Grafikmässigt märker man ingen större skillnad, men till antalet objekt/karaktärer som kan visas på bilden samtidigt så vinner PS3 då Cell-processorn kan hantera fler saker samtidigt, vilket kan ses i en E3-presentation då ett badkar fylls med flera hundra ankor samtidigt som vattnet reagerar till ankorna.

Skrivet av fikabulle:

För övrigt är tomshardware en helt värdelös sida om man letar efter objektiva tester. Den sidan är mer lättköpt än USA:s president.

Så du säger att detta test är dåligt? Hur kommer det sig då att så gått som ALLA använder sig av detta test då dom ska införskaffa ett nytt grafikkort?

Men härr-eh-gud!!
jag tycker verkligen du ska sätta dig ned, läsa på och framförallt FÖRSTÅ innan du yttrar dig så utomordentligt korkat.

Du kan inte på ljusår mäta dessa PC kort med grafikkortet i x360, för dom är uppbyggda på helt olika sätt precis som föregående talar sa.
En av de saker som gör x360 grafikkort mycket snabbare än din lilla gämförelse är tex att den har 10 MB inbyggd minne direkt på GPU'n. Detta minne har en bandbredd på 256 GB/sek.
Och i dagsläget finns det inget, ja repeterar INGET PC-grafikkort som är uppbyggt på liknande sätt.

Så sätt dig ned.. leta lite fakta på nätet istället för att stirra dig blind på några fjantiga grafikkortstester.
Och anledningen till att så MÅNGA använder sig och går efter Tom's Hardware tester är av den enkla anledningen att folk överlag inte förstår bättre. De kan vara en bra "måttstock" och kanske peka folk i rätt riktining, men det är absolut inte, på lååånga vägar, någon slutgiltig och gudalik test.

Medlem

För det första så är dom där 10MB eDRAMena inte inbyggt i GPUn utan sitter brevid och det är bara 32GB/s som skickas till GPUn. Den enda funktionen den har är att få Anti-Aliasing att flyta då det är aktiverat tillsammans med 720 och 1080, den används även för z-buffering. För det andra så har ATI själva sagt att Xenos motsvarar ett R520 med pyttelitet övertag, så du kan ju ta din dåliga attityd och stoppa upp i björngrottan.

Och ang Toms Hardware, Både ATI och nVidia har sagt att Xenos och RSX motsvarar R520 och G70 så det var därför jag tog med dessa kort i detta test, iofs valde jag den högsta upplösningen vilket kanske var fel då R520 inte är så värst bra på höga upplösningar. Och 3dmark testet har inget med CPU eller fart på minnen att göra, utan det jämför endast grafikkortens kraft, och med tanke på vad både ATI och nVidia har sagt så är detta test de bästa man kan göra idagsläget.

Skrivet av Mahone:

För det första så är dom där 10MB eDRAMena inte inbyggt i GPUn utan sitter brevid

Nu kanske vi börjar bli löjligt petiga här, men eDRAMet nämns som en del av GPU-chippet trots att det sitter på en egen kiselplatta.

Medlem
Skrivet av Mahone:

För det andra så har ATI själva sagt att Xenos motsvarar ett R520 med pyttelitet övertag, så du kan ju ta din dåliga attityd och stoppa upp i björngrottan.

Då sitter du på hemlig info som majoriteten av de väl insatta inom grafikkortsbranchen (dvs. inte Toms Hardware) gör. Får jag be om en bra länk.

Skrivet av Mahone:

Och ang Toms Hardware, Både ATI och nVidia har sagt att Xenos och RSX motsvarar R520 och G70 så det var därför jag tog med dessa kort i detta test, iofs valde jag den högsta upplösningen vilket kanske var fel då R520 inte är så värst bra på höga upplösningar. Och 3dmark testet har inget med CPU eller fart på minnen att göra, utan det jämför endast grafikkortens kraft, och med tanke på vad både ATI och nVidia har sagt så är detta test de bästa man kan göra i dagsläget.

Vet inte vad du får denna info ifrån. Alla som är insatta i grafikkortsbranschen är fullt medvetna om att det finns ytterst få arkitekturiska likheter mellan ett R520 och ett R500. Om du ska jämföra R500:as arkitektur med något så ligger nvidias G80-arkitektur närmre än ATI:s R520-arkitektur. R520 bygger i grunden på en evolution av R300-arkitekturen och R500 bygger i grunden på en vidareutveckling av R400-arkitekturen; kom aldrig till pga. att MS ändrade sin DX-strategi ganska så kraftigt för ett antal år sedan. ATI snurrade därför till det med siffrorna, som vanligt, genom att döpa alla sina vidareutvecklingar av R300 för R420/R480 samt R520/580. R400-arkitekturen gjordes om och blev stommen det som vi idag kallas för R500. Samma arkitekturiska grund kommer även att återfinnas i ATI:s kommande R600-krets.

Om du fortsätter att hävda att R520 bygger på samma princip som R500 så har du antingen inte läst den artikel jag länkade till eller så har du inte förstått dess innehåll.

Gällande 3DMark så har det sedan version 2003 visat sig vara ett helt värdelöst program när det kommer till att avgöra grafikkorts framtida potential. Tex. fick NVIDIA:s FX-kort bra resultat i 03:ans DX9-test, men när spelen kom så visade det sig vara riktigt värdelös på DX9-funktioner, vilket ledde till att alla tillverkare valde att köra det i DX8-läge, dvs. för att få spelbar prestanda. Historiskt sett har 3DMark i princip bara varit bra på att förutspå hur bra grafikkort kommer att vara i just 3DMark-miljö och inget annat. Det har blivit bevisat gång på gång sedan version 2003 dök upp. Att 3DMark bara skulle testa grafikkortet är för övrigt inte sant. 3DMark06 lägger stor vikt vid systemets processorkapacitet i slutresultatet. Du kan ju alltid läsa på Futuremarks hemsida om du inte tror mig

Medlem
Skrivet av Mahone:

För det första så är dom där 10MB eDRAMena inte inbyggt i GPUn utan sitter brevid och det är bara 32GB/s som skickas till GPUn. Den enda funktionen den har är att få Anti-Aliasing att flyta då det är aktiverat tillsammans med 720 och 1080, den används även för z-buffering. För det andra så har ATI själva sagt att Xenos motsvarar ett R520 med pyttelitet övertag, så du kan ju ta din dåliga attityd och stoppa upp i björngrottan.

Och ang Toms Hardware, Både ATI och nVidia har sagt att Xenos och RSX motsvarar R520 och G70 så det var därför jag tog med dessa kort i detta test, iofs valde jag den högsta upplösningen vilket kanske var fel då R520 inte är så värst bra på höga upplösningar. Och 3dmark testet har inget med CPU eller fart på minnen att göra, utan det jämför endast grafikkortens kraft, och med tanke på vad både ATI och nVidia har sagt så är detta test de bästa man kan göra idagsläget.

Men ge dig. Vad ska vi säga till dig för att du ska förstå att dessa gämförelser du kommer inte INTE går att lita på?

Och ja, det är "bara" 32GB/sek bandbredd till eDRAM'en. Men du vet (eller det verkar du ju faktiskt inte göra) att en liten mängd data som skickas till en processor kan ta lång tid att berarbeta. Och för att GPU'n i det här fallet INTE ska behöva accessa denna information gång på gång via denna "slöa" 32GB lina, så har man lagt till detta snabbare eDRAM minne och trot eller ej, så vinner man prestanda på detta. Konstigt va?
Och att den "ända" funktionen detta eDRAM minne har är för att beräkna AA!? De är rent BS.

Och dessa gämförelser. Alltså, kan man inte göra en korrekt och likvärdig gämförelse mellan två l-i-k-vä-r-d-i-g-a kort, så ska man inte göra någon gämförelse alls.
Eller du kanske tycker att äpplen och päron är samma sak?
Eller vänta.. nu när jag tänker efter så måste ju apelsin och klementin vara samma med!
Och ja.. en Audi A4 1.8t måste ju vara samma som en Audi RS4! Ja menar.. dom har ju samma "bottenplatta"!

Äpplen åh päron, äpplen åh päron, äpplen åh päron...

1
Skriv svar