ZDNet förklarar flerkärniga processorer

Robot
WeX
Medlem
ZDNet förklarar flerkärniga processorer

känns tryggt att vara rustad för framtiden! ^_^


signatur

Boom headshoot!

Medlem

känns bättre att vänta att uppgradera tills man har nytta av det

Medlem

alltså teknologin är inget nytt. alla utvecklare som gör spel till 360 och PS3 har ju haft det ett tag...


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem

Men blir det inte en djungel nu för både spelutvecklare och spelare?

"Ska vi göra det här spelet för 1 (vanlig pc) 2 (X2 eller duo), 3 (Xbox 360), 4 (Quad), 6 (PS3) eller 8 (framtida CPU:s) kärnor?", osv?


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

Nej, men att de mentala propparna börjar släppa så att vanligt folk får tillgång till teknologin, det är nytt.
Annars så kan man ju gå tillbaka en herrans massa år om man inte är så nogaräknad med vilka chip det är. Jag har fått för mig att X360 har ett antal "allmänna" kärnor medan PS3:an har nio (?) stycken specialiserade kärnor. Har dock inte skrivit för dem, så skillnaden är för mig rent akademisk.

noaxark:
En vanlig propp klarar att hantera flera trådar så det är inga problem. Lasthanteringen kan däremot vara problematisk om inte operativsystemet sköter den biten bra av sig själv.

ED: Lade till för att slippa dubbelpostning


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Inaktiv

Det som blir positivt är att företagen börjar koda på allvar för flerkärniga processorer/fler processorer. Stöd för sådant har varit minst sagt uselt hittills (för hobbyanvändare=vi iaf)


signatur

"Some peoples' internet should be made read-only"
http://pesnwiki.servehttp.com/

Medlem

Fler trådar åt folket!

Medlem

ID har haft stöd för smp sen Quake3 om jag inte minns fel.

Gällande PS3 så är cell cpu inte en 9 kärning processor. Cell har en vanlig kärna och 8 arbetarkärnor.


signatur

There are few problems that cannot be solved with the usage of high explosives

1
Skriv svar