Bevara Kärleken

Medlem
Bevara Kärleken

Just nu driver kristna en kampanj för att "Bevara Äktenskapet". Det handlar om att behålla äktenskapet för något som enbart en man och kvinna kan ha.

Bevara Äktenskapet
"Bevara äktenskapet
Mamma pappa barn"

Personligen finner jag detta budskap bättre:
Bevara Kärleken
Man kan göra mycket med lite tipex. ;D

Det är fruktansvärt hur vissa människor försöker diskriminera andra på grund av det man är. Förr i tiden fick svarta kämpa för sina rättigheter för att de hade en viss "onaturlig" hudfärg. Nu får homosexuella kämpa för sina rättigheter för att vi har en viss "onaturlig" sexuell läggning.

Visst... I Sverige har homosexuella det bra om man jämför med andra delar av världen, dock. Men folk blir fortfarande mobbade i skolor, kristna (främst) går fortfarande ut i media och kommer med hemska påståenden, det är fortfarande rätt tabu med homosexualitet och "bög" används fortfarande som något negativt. "Ååh så bögigt!"

Kristna, ja... de som ska älska sin nästa. Det främsta budet, enligt Jesus själv.

Joh 13:34
"Ett nytt bud ger jag er, att ni skall älska varandra. Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra."
"Så som jag har älskat er"? Det är ett enormt påstående... När soldaterna hade hängt upp honom på korset sa han "Gud förlåt dom, för dom vet inte vad dom gör"!

Kristna verkar dock tycka att döma är mycket viktigare än att visa kärlek - trots att Jesus sa detta så att ingen ska kunna döma. Precis som han sa "den som är utan synd kastar första stenen".

Synd... är homosexualitet ens en synd? Nej... det är en lång historia som går att göra hyffsat kort: Bibeln beskriver inte homosexualitet som baserar sig på ömsesidig kärlek två vuxna människor emellan. Bibeln fördömer såkallade "catamiter" - alltså homosexuella pedofiler. I de nya Bibelöversättningarna har man börjat skriva "catamiter" istället för "homosexuella". På 1800-talet när ordet "homosexualitet" uppfanns började det skrivas i Biblarna - men det är alltså fel ord. Kan argumentera om de olika Bibelställena ett i taget men jag tror inte att allt för många bloggläsare är intresserade av detta. Så åter till "Bevara Äktenskapet"-kampanjen:

Många tunnelbaneförare blir upprörda av den här "reklamen". Och många passagerare också. Inte minst de som reklamen är riktad mot. Visst... yttrandefrihet är viktig men när det handlar om att förkasta någon för vad den personen är så har man gått över gränsen för yttrandefrihet. Jag hade reagerat lika mycket om reklamen hade gällt "Bevara Tunnelbanespåren Vita!".

För er som vill filosofera på varför homosexualitet skulle vara fel så rekommenderar jag varmt denna länk. Snubben är filosofisk, smart, logisk och rolig. Dessutom har han en bra lösning på fördomsproblemet:
http://youtube.com/watch?v=SutThIFi24w

Tack för mig.

#blogg

Inaktiv
Bevara Kärleken

För mig är det självklart att homosexuella ska ha samma rättigheter som andra (kanske hjälper att jag inte är religiös, som sagt...). En positiv effekt som skulle kunna komma av den här reklamen är att en stark opinion tydligt tar avstånd från den och det föråldrade tankesätt som den försöker sprida.


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Inaktiv

Jag tycker att detta är löjligt. Hur kan man seriöst tro att homosexuallitet är en synd? Och namnet "Bevara Kärleken" får mig att spy.

Inaktiv

"If everyone were a Catholic Priest there wouldn't be a society either!" Fy fan vad rätt.

Medlem

Wiseguy: Må så vara.

Skrivet av Kibb:

Jag tycker att detta är löjligt. Hur kan man seriöst tro att homosexuallitet är en synd? Och namnet "Bevara Kärleken" får mig att spy.

Bevara Äktenskapet är det. Bevara Kärleken är det redigerade budskapet.

Om du kollar noga ser du att någon har kluddat över bevara äktenskapet och ändrat budskapet. ^^
http://mememe.files.wordpress.com/2007/10/5930085494723e1cf06...
Kan ta och lägga till den informationen i bloggen också.

Avstängd

Det är vid såna här tillfällen som man får en känsla av apati. Vad ska det tjäna till? Det är ändå ingen som lyssnar.

Problemet i det här fallet är just ett grovt missförstånd, eller begreppsförvirring. Vad innebär det att diskriminera? Det är när man gör åtskillnad på folk när de har samma förutsättningar och kapacitet. Ett exempel vore att neka en invandrare jobb bara för att han var invandrare.

Är det då diskriminering att neka någon att ingå ett förbund som gäller mellan man och kvinna bara för att den ena (eller båda?) råkar vara av fel kön? Nej. Äktenskapet är ett förbund mellan man och kvinna.

Ett annat förvirrat inslag i blogginlägget är att författaren menar att de gånger homosexualitet nämns i Bibeln används ordet catamit, vilket är fel. Det används av Paulus en gång i ett brev.

Det som talar starkast för att homosexualitet är en synd är att det i Bibeln, 3 Mosebok 18:22, står att det är något avskyvärt att en man ligger med en annan man som han ligger med en kvinna. Den versen syftar klart och otvetydligt på homosexualitet. Lite längre fram (i 20:e kapitlet tror jag) står det att straffet för detta är döden.

Vi är dock inte längre bundna av lagen, eftersom Jesus tog straffet och befriade oss från lagen och synden, om vi tar emot.

Vad innebär då allt detta rent praktiskt? Att vi ska avrätta alla homosexuella? Nej. Som jag nyss skrev så är vi inte bundna av lagen och så står det klart och tydligt i Bibeln att vi inte ska döma. Vad vi gör i livet är i slutändan en ensak mellan en själv och Gud. Det betyder dock inte att vi ska strunta helt i vad andra gör och blunda för synden. Som kristna ska vi fortfarande bekämpa synden och så vidare, men vi ska inte döma.

Det viktigaste i hela kristna tron är att älska Gud och ta emot förlåtelsen som vi får av Jesus. Det andra kommer på andra plats. När vi väl har uppfyllt det absolut viktigaste villkoret kan vi börja med att rensa ut det som är fel och dåligt ur våra egna liv och samtidigt hjälpa andra med det.

Något som tål att funderas på är varför nästan alla länder i världen, utom de mest liberala, fördömmer homosexualitet, samt hur det kommer sig att alla de stora världsreligionerna fördömmer det. Vad beror det på? Det är knappast en slump eller en tillfällighet.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Det är vid såna här tillfällen som man får en känsla av apati. Vad ska det tjäna till? Det är ändå ingen som lyssnar.

Problemet i det här fallet är just ett grovt missförstånd, eller begreppsförvirring. Vad innebär det att diskriminera? Det är när man gör åtskillnad på folk när de har samma förutsättningar och kapacitet. Ett exempel vore att neka en invandrare jobb bara för att han var invandrare.

Är det då diskriminering att neka någon att ingå ett förbund som gäller mellan man och kvinna bara för att den ena (eller båda?) råkar vara av fel kön? Nej. Äktenskapet är ett förbund mellan man och kvinna.

Ett annat förvirrat inslag i blogginlägget är att författaren menar att de gånger homosexualitet nämns i Bibeln används ordet catamit, vilket är fel. Det används av Paulus en gång i ett brev.

Det som talar starkast för att homosexualitet är en synd är att det i Bibeln, 3 Mosebok 18:22, står att det är något avskyvärt att en man ligger med en annan man som han ligger med en kvinna. Den versen syftar klart och otvetydligt på homosexualitet. Lite längre fram (i 20:e kapitlet tror jag) står det att straffet för detta är döden.

Vi är dock inte längre bundna av lagen, eftersom Jesus tog straffet och befriade oss från lagen och synden, om vi tar emot.

Vad innebär då allt detta rent praktiskt? Att vi ska avrätta alla homosexuella? Nej. Som jag nyss skrev så är vi inte bundna av lagen och så står det klart och tydligt i Bibeln att vi inte ska döma. Vad vi gör i livet är i slutändan en ensak mellan en själv och Gud. Det betyder dock inte att vi ska strunta helt i vad andra gör och blunda för synden. Som kristna ska vi fortfarande bekämpa synden och så vidare, men vi ska inte döma.

Det viktigaste i hela kristna tron är att älska Gud och ta emot förlåtelsen som vi får av Jesus. Det andra kommer på andra plats. När vi väl har uppfyllt det absolut viktigaste villkoret kan vi börja med att rensa ut det som är fel och dåligt ur våra egna liv och samtidigt hjälpa andra med det.

Något som tål att funderas på är varför nästan alla länder i världen, utom de mest liberala, fördömmer homosexualitet, samt hur det kommer sig att alla de stora världsreligionerna fördömmer det. Vad beror det på? Det är knappast en slump eller en tillfällighet.

Och vad beror det på då? Du verkar ha svaret.

Det är ju bara rent idiotiskt att inte låta en person vara den han/hon vill vara.
Vad gör homosexuella mindre värda än alla andra? Jag tror inte på gud själv, men om han nu existerar så tycker jag inte att det verkar vara någon vidare trevlig skapare vi har om det är hans tankar om homosexuella.

Vad som står och inte står i bibeln överlåter jag åt er kunniga. Å andra sidan så bryr jag mig inte om vad som står i bibeln, jag har egna åsikter om saker och ting och behöver inte en bok som säger åt mig vad jag ska tycka och hur jag ska bete mig.

Att homosexuella inte ska få ingå ett kyrkligt äktenskap är ren dårskap i min mening. What's the big deal? Att homosexuella inte får ingå ett kyrkligt äktenskap är diskriminering, vad kallas det annars? Omodernt kanske?
Jag tycker att det börjar bli dags för kyrkan att utvecklas i takt med samhället istället för att leva kvar i dåtiden.

Avstängd

Vad det beror på? Om jag ska svara med vad jag tror på den frågan så är det helt enkelt för att det är fel och något förvridet. När folk får alla sina behov uppfyllda börjar man ägna sig åt destruktiva saker, vilket leder till förfall för landet.

Alla människor har ett lika värde som är helt objektivt. Däremot betyder det inte att alla människor är likadana eller att alla människor ska få göra exakt samma saker.

Tänk dig att en rullstolsbunden man skulle ansöka om att få gå med i Sveriges landslag i hockey. Skulle han få det tror du? Nej. Vad beror det på? Han är ju människa och har alltså samma rätt att spela hockey som alla andra, eller hur? Nu får han emellertid inte det eftersom att han inte har de fysiska förutsättningarna som krävs, och troligen har han inte den kompetens som krävs.

Blir då personen i stycket ovan diskriminerad? Nej! Självklart inte. Han har som sagt inte de fysiska förutsättningarna och troligen inte den erfarenhet som krävs. Här kan vi dra en parallell till äktenskapet.
Vad är äktenskapet? Äktenskapet är ett förbund mellan MAN och KVINNA. Vad krävs för att ingå ett äktenskap i Sverige idag? Det krävs att makarna är myndiga, eller har ett särskilt tillstånd, samt att de är av olika kön. Det innebär att en man inte kan gifta sig med en man och en kvinna kan inte gifta sig med en kvinna, på grund av att de fysiska kraven inte uppfylls.

Ett solklart exempel på diskriminering är när två personer söker jobb. Den ena är gift och har två barn och den andra är homosexuell och bor tillsammans med sin partner. Kvalifikationerna för jobbet är att sökanden har körkort B och har fyllt 18 år. Det är bara dessa två personer som söker jobbet, men trots att den homosexuella har högre utbildning och bättre meriter blir denne nekad jobbet, samtidigt som den gifta personen får jobbet.

Ett exempel på ett fall där det inte är diskriminering är samma som situationen ovan, men den gifta personen har högre utbildning och bättre meriter än den homosexuella. Då är det inte diskriminering, eftersom den högst utbildade valdes.

Om jag ska vara ärlig så förstår jag inte riktigt vad det klagas över. Det finns redan partnerskap, som är nästan likadant som äktenskapet, men det duger tydligen inte. Det som är intressant är det att endast ett fåtal homosexuella är intresserade av att ingå partnersskap. Hur kommer det sig? Varför skriker de då om rätten att få gifta sig?

I Sverige måste man vara tolerant. Vad krävs för att bli kallad tolerant i Sverige? Tja, så länge du är tolerant mot det som är politiskt korrekt (som att vara homosexuell) så spelar det ingen roll hur intolerant du än är mot det som inte är politiskt korrekt (som att mena att homosexualitet är fel).

Medlem
Skrivet av EliasN:

Vad det beror på? Om jag ska svara med vad jag tror på den frågan så är det helt enkelt för att det är fel och något förvridet. När folk får alla sina behov uppfyllda börjar man ägna sig åt destruktiva saker, vilket leder till förfall för landet.

Coolt.

Orka kasta ur sig så drastiska saker. Vad tjänar du på att vara så hård mot homosexualitet? När jag var det (innan jag hade kommit ut) så var det för att dölja min egen homosexualitet. "Ingen misstänker mig om jag skriver negativa saker om homosexualitet. Ju hemskare - desto mindre misstankar!" Jag hade ju lovat mig själv att hellre dö än att komma ut.

Det var dock rätt lyckat med att förkasta homosexualitet så där. Alla fick en chock när jag kom ut.

Vad är ditt motiv? Rent statistiskt är de värsta homofoberna homosexuella själva. Det är rätt kul men samtidigt logiskt.

Skrivet av EliasN:

Tja, så länge du är tolerant mot det som är politiskt korrekt (som att vara homosexuell) så spelar det ingen roll hur intolerant du än är mot det som inte är politiskt korrekt (som att mena att homosexualitet är fel).

Det är som att säga att det är fel att vara svart. Man väljer inte att vara homosexuell precis som man inte väljer att vara svart, jude, utvecklingsstörd osv... Utvecklingsstörda borde ju vara väääldigt "abnormala" enligt dig och ditt nazisttänkande? Dom ser både ut på ett "onormalt" sätt och beter sig på ett "onormalt" sätt.

Ett av de värsta hoten mot mänskligheten är att inte acceptera varandras olikheter.

Medlem
Skrivet av EliasN:

bla. bla. bla.

Att en rullstolsbunden person troligen inte blir antagen i landslaget är ju ganska självklart då landslaget behöver bra och erfarna spelare, precis som du säger. Landslaget har däremot en anledning till att inte ta in den rullstolsbundna personen. Han har inte det som krävs.
Ett homosexuellt par är som vilket par som helst, det skulle inte förstöra för någon om ett homosexuellt par gjorde en kyrklig vigsel.

Din jämförelse håller inte precis...

Och angående att det skulle vara fel och förvridet med att vara homosexuell... Varför är det fel och förvridet? Det är något man föds med, inget man kan hjälpa. Du verkar tro att det är något man väljer att vara?

Avstängd
Skrivet av Mikaelh:

Vad är ditt motiv? Rent statistiskt är de värsta homofoberna homosexuella själva. Det är rätt kul men samtidigt logiskt.

Ja, vad är mitt motiv? Mitt motiv med vad, förresten?

Skrivet av Mikaelh:

Det är som att säga att det är fel att vara svart. Man väljer inte att vara homosexuell precis som man inte väljer att vara svart, jude, utvecklingsstörd osv... Utvecklingsstörda borde ju vara väääldigt "abnormala" enligt dig och ditt nazisttänkande? Dom ser både ut på ett "onormalt" sätt och beter sig på ett "onormalt" sätt.

Vad har det med saken att göra? Det var inte det jag talade om. Att vara tolerant i dagens Sverige handlar inte om att vara tolerant mot saker och ting, utan bara mot det som är politiskt korrekt.
Ett exempel på detta är det vansinniga systemet för kränkningar. Det enda som behövs för att kunna tvinga en person att betala tusentals kronor i skadestånd behöver man bara påstå att den personen kränkte en. Folk har fått igenom det där på de mest betydelselösa och absurda saker.
Vidare, om man är homosexuell kan man dessutom enkelt rubricera "kränkningen" som hets mot folkgrupp.
Däremot, om man är kristen så är det något man får tåla och saker tas inte upp för åtal. Visst, jag håller med dem om att det är något man får tåla, men det ska gälla ALLA.

Citat:

Ett av de värsta hoten mot mänskligheten är att inte acceptera varandras olikheter.

Rätt, men med fel formulering.

---

Eschricht, om det könsneutrala äktenskapet lagförs blir äktenskapet inte längre vad det är: ett förbund mellan man och kvinna som har flera religiösa och samhälleliga betydelser. Äktenskapet är bl.a. till för att säkra samhällets invånartillväxt och säkra barnens uppväxt.
Sedan, varför inte fortsätta när man väl har börjat? Varför inte låta folk gifta sig med djur också? Vi är ju ändå djur själva, åtminstone enligt evolutionsteorin. Tänk dig att King Kong gifte sig med tjejen vad-hon-nu-hette. Undrar hur deras barn skulle se ut. Kanske världens första neanderthalare skulle födas? ^^

Om vi säger att man föds som homosexuell - vad är det som säger att det ska vara något naturligt? Är det naturligt med handikappade och utvecklingsstörda barn? Om det är det - hur kommer det sig då att alla föräldrar vill ha friska barn?
Nu får ni inte misstolka mig. Jag menar inte att det är fel att ha ett fel i kroppen, men det är inte naturligt och det är nog ingen som vill ha det.

En annan parallell skulle kunna vara en person som föddes till mördare. Skulle vi då acceptera det för att han är född till det? Jag tror, på samma sätt som med mördare som med homosexuella, att det handlar om något slags psykiskt trauma som påverkar vissa delar av hjärnan (visserligen så mördar mördare av olika anledningar, men för att uppsåtligen kunna mörda en annan människa måste man ha ett fel).

Hur som helst, jag menar att alla homosexuella och handikappade och mördare och allt vad det kan vara ska ha all hjälp de kan tänkas behöva. Den som inte kan gå ska ha sin rullstol, och mördaren ska ha den psykiska vård han behöver.

---

Du Mikael; jag har tänkt lite på det här om att du kallar mig nazist. Är inte Gud också det då, med tanke på att det står i Bibelnl att homosexualitet är något avskyvärt och att det var belagt med dödsstraff? Eller håller inte ditt påstående, tro?

Inaktiv

"If a man lies with a male as with a women, both of them shall be put to death for their abominable deed; they have forfeited their lives." (Leviticus 20:13 NAB)

OBS. Citerat från bibeln. Tror ni mig inte så kolla upp det om ni vill.

Medlem

"Alla människor har ett lika värde som är helt objektivt. Däremot betyder det inte att alla människor är likadana eller att alla människor ska få göra exakt samma saker." <- Med den argumentationen kan du argumentera för vadsomhelst. Jag menar varför ska svarta få sjukvård? Eller Asiater få åka buss. Dom har samma värde som vi men dom får inte göra vissa saker.

Exemplet du använder med den rullstolsbundna handlar om vad man _KAN_ göra, inte vad man _får_ göra. Den rullstolsbundna personen kan ej spela hockey, eller vara brandman. Han får gärna söka men hans fysiska handikapp gör att han helt enkelt inte kan tävla eller utföra uppgifterna som krävs. Otroligt korkat exempel.

Men om vi nu inte måste lyda lagarna (som funnits långt längre än bibeln men skitsamma) så varför förespråkar du just de lagarna, och varför försöker folk tvinga dom på andra som inte tror på smörj..*host* bibeln.

Ja det är helt naturligt med missbildningar vid födsel, genetiska mutationer som sker spontant. Men folk vill att sina barn är lyckliga och lever ett långt friskt liv. Vilket ofta är svårt med handikapp. Dessutom är det klart enklare att ta hand om ett "normalt" barn. Men jag tror inte speciellt många föräldrar hatar sina handikappade barn...

"Dina friheter sträcker sig bara så långt som din nästas friheter". Dvs mörda är inte ok för det inkräktar på andras friheter, homosexualitet påverkar dock ingen annan än dig själv och din partner.

Argumentet om att säkra tillväxt är det dummaste jag någonsin hört från religösa. Då dom själva har präster, munkar, nunnor osv som lever i celibat och inte gör ett endaste skit för att "säkra" tillväxten. Samt att vi behöver inte säkra någon tillväxt, jordens befolkning växer för snabbt som det är. Läste någonstans att den uppskattade siffran för homosexuella är ca 5% jordens befolkning, dvs det har ingen eller väldigt marginell påverkan på jordens befolknings tillväxt. Men det är ju klart ni litar ju på att gud ska ta hand om jorden vad vi än gör med den...

Och varför härleder religösa direkt homosexualitet till sex med djur, pedofili, nekrofili eller andra saker där man utnyttjar någon eller något som är inkapabel till att förstå och fatta egna beslut i frågan. DET ÄR INTE ENS I NÄRHETEN AV SAMMA SAK. Och vad i hela friden har "säkra barnens uppväxt" med saken att göra? Finns det några bevis om att barn som uppfostras av homosexuella mår sämre, är mer benägna till brott?

Något som alla borde följa är: "I dont care who you fuck, when you fuck them or how you fuck them, as long as it is a consenting adult"

Fundamentalister... alltid lika underhållande.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Det enda jag har tid att kommentera för tillfället är detta:

Skrivet av Kinya:

"If a man lies with a male as with a women, both of them shall be put to death for their abominable deed; they have forfeited their lives." (Leviticus 20:13 NAB)

OBS. Citerat från bibeln. Tror ni mig inte så kolla upp det om ni vill.

Detta är Gamla Testamentet. Vi lever i Nya Testamentet.

http://www.youtube.com/watch?v=5-zhNiGlogQ

Medlem

Jag ser inget problem egentligen. Men om två personer av samma kön uppfostrar ett barn kan det kanske bli vissa negativa effekter. Som exempel att barnet automatiskt blir homosexuell om det är det enda hans/hennes föräldrar lär honom. Behöver inte vara så, men finns en risk att det blir så.

1
Skriv svar