Rätt kabel för bättre grafik till Wii

Robot
Rätt kabel för bättre grafik till Wii
Medlem
Rätt kabel för bättre grafik till Wii

Samma sak gäller ju för alla konsoler. Att använda kablarna man får med är en förolämpning mot alla spel. Det är verkligen värt det att köpa en RGB kabel från någon billig tillverkare för ~100kr om man har en vanlig TV som jag då skillnaden är natt och dag.

EDIT: Detta gäller även för dvd:er. RGB är utan tvekan bättre än S-Video, men det gäller att ni sätter in den i den primära scart kontakten på tv:n, annars blir det knappt någon skillnad på bilden då den andra brukar vara gjord för S-Video och inte har stöd för RGB. Ni har inte sett hur bra er TV egentligen är förrens ni har kört med RGB kablar.

Medlem

Ser bra ut, tarvligt att det inte är standard dock!

Inaktiv

Fan vilken skillnad det va!

Bästa var att Super Monkey Ball bilen bytte färg också!!

Medlem

Skillnaden man får på gamla PS2, Gamecube och Xbox när man byter från komposit (det man får med) till RGB är densamma som bilderna på Gamespot visar. Jag antar att det är samma sak med 360:n och PS3 om de också ger en komposit skit med apparaten.

Medlem

komposit/scart/s-video = old ass TV
komponent/d-sub/hdmi = HDTV

Mycket enkelt.

Mig veterligen är det bara Xbox360 som skickar med komponentkabel som standard.


signatur

Patrick
Producer@DICE

Inaktiv

De man får med är t ex PS2 & Gamecube, är de komposit- eller komponentkablar? :S


signatur
Medlem

komposit

komposit = 1 gul kabel (+1 röd + 1 vit för ljud) = 3

komponent = 1 röd + 1 blå + 1 grön (+1 röd + 1 vit för ljud) = 5


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem

Hmm när man ser att det är så stor skillnad kanske man skulle kosta på sig att köpa rgb-kablar för några hundringar till sitt gamla ps2... Blir det lika stor skillnad även fast man har en vanlig lcd-tv alltså inte HD?

Bt
Medlem
Skrivet av mongi:

komposit

komposit = 1 gul kabel (+1 röd + 1 vit för ljud) = 3

komponent = 1 röd + 1 blå + 1 grön (+1 röd + 1 vit för ljud) = 5

Det här var något helt nytt för mig. Har nog aldrig sett en tv som har 5 uttag, bara 3.

Är säker på att min TV inte har 5, finns det inte någon scart-lösning som funkar lika bra till Wii?

Måste jag köpa ny TV för att få 5 uttag (röd+blå+grön(röd+vit))?


signatur

[http://palmblad.inara.nu] Min webbsida...

Medlem
Skrivet av forzo:

Hmm när man ser att det är så stor skillnad kanske man skulle kosta på sig att köpa rgb-kablar för några hundringar till sitt gamla ps2... Blir det lika stor skillnad även fast man har en vanlig lcd-tv alltså inte HD?

"rgb-kablar" ??? Komponent och RGB-scart är inte samma sak. Men oavsett om du köper komponent-kabel eller RGB-scart så blir det definitivt bättre än den medföljande kablarna. Kvittar också vilken tv du har.

Medlem

Jo så mycket har jag förstått men eftersom första posten lovordar rgb-kablar och jag inte har någon component ingång på min tv så får jag hålla mig till rgb. Kollade lite på min tv och upptäckte att den har en VGA-ingång för pc, går det att använda den till något annat än just en pc? TVn klarar upplösningen 1024x768 så om man på något sätt kunde få in någon konsol i den ingången borde det ju bli bättre bild än med rgb/scart eller?

Medlem
Skrivet av Bt:
Skrivet av mongi:

komposit

komposit = 1 gul kabel (+1 röd + 1 vit för ljud) = 3

komponent = 1 röd + 1 blå + 1 grön (+1 röd + 1 vit för ljud) = 5

Det här var något helt nytt för mig. Har nog aldrig sett en tv som har 5 uttag, bara 3.

Är säker på att min TV inte har 5, finns det inte någon scart-lösning som funkar lika bra till Wii?

Måste jag köpa ny TV för att få 5 uttag (röd+blå+grön(röd+vit))?

Eftersom du inte skriver vilken tv du har så är det svårt att avgöra om du behöver köpa ny

Komponent-ingångarna sitter på baksidan av tv:n i 9,9 fall av tio. De tre uttagen du nämner sitter oftast på framsidan eller på sidan och är som sagt "komposkit" + ljud.

Förmodligen kommer det någon RGB-scart, om det inte redan är en sån som följer med. Följde det inte med en RGB-scart till Dreamcast?

Komponent-ingångar finns på de flesta lcd -och plasma-apparater som säljs idag.

Medlem
Skrivet av forzo:

Jo så mycket har jag förstått men eftersom första posten lovordar rgb-kablar och jag inte har någon component ingång på min tv så får jag hålla mig till rgb. Kollade lite på min tv och upptäckte att den har en VGA-ingång för pc, går det att använda den till något annat än just en pc? TVn klarar upplösningen 1024x768 så om man på något sätt kunde få in någon konsol i den ingången borde det ju bli bättre bild än med rgb/scart eller?

Eftersom Wii inte skickar ut annat än 480p så tror jag inte att det skulle bli nån skillnad, sen är ju frågan var du skulle få tag på en sån kabel.

Medlem

En grej till angående komponent. Kablarna har visserligen färgmärkningen röd, grön och blå men de tre grundfärgerna skickas (vanligtvis) inte utan det är krominans och luminans...osv etc etc...äh orkar inte skriva kolla länken istället.

http://en.wikipedia.org/wiki/Component_video

Medlem

Xbox360 har ju iaf PC-ingång (d-sub), det kör jag med. Kvalitetsmässigt tycker jag det är i nivå med HDMI (som jag har på dvd-spelaren). Båda är ju digitala, så det är nog rimligt.

Som sagt, de flesta lcd- och plasamaskärmar har komponentingång (5 st pluppar).


signatur

Patrick
Producer@DICE

Bt
Medlem
Skrivet av peter_lovgren:

Eftersom du inte skriver vilken tv du har så är det svårt att avgöra om du behöver köpa ny

Komponent-ingångarna sitter på baksidan av tv:n i 9,9 fall av tio. De tre uttagen du nämner sitter oftast på framsidan eller på sidan och är som sagt "komposkit" + ljud.

Förmodligen kommer det någon RGB-scart, om det inte redan är en sån som följer med. Följde det inte med en RGB-scart till Dreamcast?

Komponent-ingångar finns på de flesta lcd -och plasma-apparater som säljs idag.

Jag har en vanlig CRT. Som jag fattar det så är RGB-scart bara lite sämre än komponent och att s-video och komposit är mycket sämre.

Vad jag tycker är mest farligt är att jag vet inte skillnaden på RGB-scart och komposit. Är inte de båda tre sladdar med samma färger?


signatur

[http://palmblad.inara.nu] Min webbsida...

Medlem

Komposit är tre separata sladdar som man trycker in i en scart adapter, medan äkta Scart RGB ser ut så här: http://www.webhallen.com/prod.php?id=52595

Nu rekommenderar jag inte att man köper Monster Cable grejjer, joytech räcker gott och väl, jag länkade bara dit för att bilden var tydlig.

Inaktiv

Vilken j**la skilland.


signatur

Mycket Bly I Terrängen...

Medlem

Seriöst, skillnaden i alla spel med bättre kablar är att det ser ut som om man spelar i högre upplösning och att det plötsligt har dykt upp ett helt nytt spektrum av färger i spelet.

Medlem
Skrivet av Outzider:

Vilken j**la skilland.

indeed


signatur

Bengebolle

Inaktiv

Kanske borde skaffa en komponentkabel, men passar det till Gamecube och PS2? Så man inte behöver köpa två olika? :$


signatur
Medlem

Eftersom det är olika video-utgångar på själva konsollen mellan PS2 och GC (tar jag för givet iaf) så måste den kabeln du köper passa din PS2/GC t.ex. i ena änden och i andra änden ha komponent som du kopplar in på TVn/Projektorn, eller kortfattat, bildvisaren.

Medlem
Skrivet av mongi:

Xbox360 har ju iaf PC-ingång (d-sub), det kör jag med. Kvalitetsmässigt tycker jag det är i nivå med HDMI (som jag har på dvd-spelaren). Båda är ju digitala, så det är nog rimligt.

Som sagt, de flesta lcd- och plasamaskärmar har komponentingång (5 st pluppar).

D-sub är analogt......

Medlem
Skrivet av Manko:

Komposit är tre separata sladdar som man trycker in i en scart adapter, medan äkta Scart RGB ser ut så här: http://www.webhallen.com/prod.php?id=52595

Nu rekommenderar jag inte att man köper Monster Cable grejjer, joytech räcker gott och väl, jag länkade bara dit för att bilden var tydlig.

Eller så kopplar man in de tre sladdarna i front-ingångarna som finns på de flesta tv-apparater.

Lite kul att kabeln du länkar till kallas Monster Gamelink PGLS 100 Composite AV Cable

Medlem
Skrivet av aar88:

Kanske borde skaffa en komponentkabel, men passar det till Gamecube och PS2? Så man inte behöver köpa två olika? :$

Ska du ha en Wii får du köpa komponent-kablar till den också eftersom det inte är samma utgång på den som på Gamecube.

Medlem

Blev väl ungefär samma skillnad när jag bytte från RGB Scart till Komponent till Xboxen.

Medlem

I låga upplösningar (480i/576i) är det egentligen ingen större skillnad mellan scart-rgb eller component eller för den delen vga.

Komposit och s-video har per definition lägre upplösning då bandbredden är så pass begränsad. S-video är ljusår bättre än komposit men rgb/component/vga är mycket bättre.

Stora fördelen med component kontra rgb vid låga upplösningar är progressiv bild. När det gäller tv-spel på en progressiv display (lcd/plasma/projektor/nyare crt - fast de har sällan ingång) är skillnaden inte sällan enorm.

Component stödjer dessutom höga upplösningar.

VGA (via d-sub) av bra kvalitet är att (åtminstone t o m 720p) att betrakta som likvärdigt med HDMI/DVI. Där dock analogt så det är svårt att förneka att man förlorar något vid digital-analogt-digital omvandlingen.

Tyvärr är det i slutändan tv:n/konsolen som sätter gränserna snarare än kablarna själva. Vissa tv-apparater har rent ut sagt usla component-ingångar. Och ingångarna kan ha olika funktioner. Inte alltid VGA fungerar optimalt i de upplösningar man vill t.ex. Så det rör sig inte sällan om individuella skillnader.

VGA-ingångarna på tv-apparater är inte sällan optimerade för PC-bruk snarare än tv-spel och tv/film. Detta kan innebära att vissa funktioner inte finns över dessa ingångar t.ex.

Men komposit är otäckt dåligt under alla omständigheter. S-video är inte mycket att hurra för heller.. Men jag tror att man i de flesta fall kommer lika långt med scart-rgb som med component (om man inte kan få en progressiv bild dvs, det är absolut att föredra)

1
Skriv svar