Håll koll på next gen-konsolerna

Skrivet av the wookiee:

Hur många kungadömen måste man inte byta bort för att vara en speljournalist?

Jobba hårdare mot att bli utvecklare istället, branschen behöver folk.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av the wookiee:

Hur många kungadömen måste man inte byta bort för att vara en speljournalist?

Jobba hårdare mot att bli utvecklare istället, branschen behöver folk.

Oh I am...

Medlem
Skrivet av the wookiee:
Skrivet av SWEBarb:

wii är visst inte så billig det är egentligen ruskit dyr jämtört me 360 core.

Höh?

2700 för baskonsoll, du får med ett spel och en handkontroll. Lägg till en 700-800 spänn för ett spel (Zelda, mm) och en extra kontroll, och den är fortfarande mycket billigare än en 360 med två spel och två handkontroller.

Och internet-delen är gratis i ett år. Och alla spel/tillbehör är betydligt billigare, och kan bara bli billigare.

Spel och tillbehör är ju inte alls billigare på WII snarare tvärt om:GOW 579 Zelda 599 räknar du med begangnat marknaden så är 360 det klart prismässigt bästa alternativet. Håller med att Wii är alldeles för dyr för det man får för pengarna, i princip en 6 år gammal konsoll med ny handkontroll.
Skulle tippa att Nintendo är det enda av företagen som tjänar pengar på hårdvaran när dom säljer WII


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Skrivet av Sito:

Skulle tippa att Nintendo är det enda av företagen som tjänar pengar på hårdvaran när dom säljer WII

Bravo, du fick iallafall ett påstående rätt!

Skrivet av the wookiee:

Oh I am...

Blev lite skraj när du började prata så drömmande om journalistyrket.

Medlem

Wii är kanske barnslig, men barnsligt rolig.

MFC
Medlem

6000 spänn för PS3 och då går Sony ändå med c:a 1700 spänn i förlust.. dvs 7700.. wtf!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Har funderat länge på Wii: Men det känns inte framtiden på något sätt. Jag menar, den är knappt bättre än gamecuben i prestanda.
GAmecuben har ju alla de där roliga spelen redan och Zelda twiligt kommer ju till cuben också.

Att man får betala 2700 för en wii känns faktiskt otroligt dyrt jämför med 360 core.

Jag kommer spara min Cube och köpa en 360 till jul.
HAr varit så sugen på Wii så länge, men har ändrat uppfattning totalt.
PS3 är ju inget att tänka på ens i dagsläget.

Medlem

Swedenrock, haha du är i exakt samma situation som mig, kommer köpa 360 istället för Wii jag med:)
Sen får man börja spara till en HD-tv^^

Inaktiv

Jag undrar bara varför alla jämför Wii och PS3 med 360 core istället för premium.. det är ju den som har hårddisk (som PS3) och trådlös kontroller.. Annars måste man ju köpa hårddisk alt. minneskort ändå, så det blir ju ändå dyrare än initialpriset med core..

Har själv en 360 premium och är väldigt nöjd, sitter och spelar Gears of War som en besatt så fort jag har tid

Medlem
Skrivet av the wookiee:
Skrivet av SWEBarb:

wii är visst inte så billig det är egentligen ruskit dyr jämtört me 360 core.

Höh?

2700 för baskonsoll, du får med ett spel och en handkontroll. Lägg till en 700-800 spänn för ett spel (Zelda, mm) och en extra kontroll, och den är fortfarande mycket billigare än en 360 med två spel och två handkontroller.

Och internet-delen är gratis i ett år. Och alla spel/tillbehör är betydligt billigare, och kan bara bli billigare.

Nu tänkte jag mer på hårdvaran inuti 360 är ju ljusår före wii som egentligen bara är en trimmad gamecube alltså en generation bakom ps3 och 360 så darför står jag fast vid att den är på tok för dyr oavsett vad man får med, runt 2000 hade varit perfekt.

Medlem

Blir nog en 360 för mig också. Har förhandsbokat en Wii men när jag kollar på alla spel som kommer ut nu i vinter/vår så finns det knappt något spel som intresserar mig. 360 på andra sidan har många spel jag vill köra.

Jag väntar nog till i sommar, så slipper man kanske alla första generations problem som den har nu (om den har några).

Skrivet av the wookiee:

Och alla spel/tillbehör är betydligt billigare, och kan bara bli billigare.

Alltså, tillbehören (kontroller) är inte billiga. En Wiimote kostar ca 479kr (som billigast enligt pricerunner) bara den. Sen om man vill lira spel som Red Steel med kompisar så behövs också en Nunchuck vilket är 249kr (som billigast) till. Alltså en Wiimote + Nunchuck kostar ca 700-750kr. Jag förstår varför dom är så dyra men dyrt är det iaf. Kontrollen drar mycket batterier också från vad jag förstått så man kanske borde räkna in lite batterikostnader?

EDIT: Swebarb, glöm inte att dom har subventionerat 360 medans Nintendo går +-0 på Wii'n. Spelen till Wii SKA vara billigare (10 USD) på grund av det men än sålänge har jag inte märkt så mycket prisskillnad mot t ex 360.

Medlem
Skrivet av the wookiee:
Skrivet av SWEBarb:

wii är visst inte så billig det är egentligen ruskit dyr jämtört me 360 core.

Höh?

2700 för baskonsoll, du får med ett spel och en handkontroll. Lägg till en 700-800 spänn för ett spel (Zelda, mm) och en extra kontroll, och den är fortfarande mycket billigare än en 360 med två spel och två handkontroller.

Och internet-delen är gratis i ett år. Och alla spel/tillbehör är betydligt billigare, och kan bara bli billigare.

En Xbox 360 premium med GoW och en extra handkontroll kostar 50kr mer än om man väljer ett Wii med Zelda och en extra kontroll, glöm inte att en extra handkontroll till Wii kostar runt 750kr om du ska ha nunchucks+wiimote

Och väljer du Core med ett minneskort så kommer du undan med flera hundra, men de är väl kanske inte att rekommendera om man vill utnyttja 360'n och Live! fullt ut

Skrivet av Dvorak:

Kontrollen drar mycket batterier också från vad jag förstått så man kanske borde räkna in lite batterikostnader?

Glöm då inte att räkna in batterikostnaderna till 360.

Medlem
Skrivet av Mahone:
Skrivet av the wookiee:
Skrivet av SWEBarb:

wii är visst inte så billig det är egentligen ruskit dyr jämtört me 360 core.

Höh?

2700 för baskonsoll, du får med ett spel och en handkontroll. Lägg till en 700-800 spänn för ett spel (Zelda, mm) och en extra kontroll, och den är fortfarande mycket billigare än en 360 med två spel och två handkontroller.

Och internet-delen är gratis i ett år. Och alla spel/tillbehör är betydligt billigare, och kan bara bli billigare.

En Xbox 360 premium med GoW och en extra handkontroll kostar 50kr mer än om man väljer ett Wii med Zelda och en extra kontroll, glöm inte att en extra handkontroll till Wii kostar runt 750kr om du ska ha nunchucks+wiimote

Och väljer du Core med ett minneskort så kommer du undan med flera hundra, men de är väl kanske inte att rekommendera om man vill utnyttja 360'n och Live! fullt ut

Äh 360n har iaf spel som passar folk över 10 år!

Medlem

Fattar inte varför alla ska hänga upp sig på prestanda och grafik. För mig är spelupplevelsen det viktigaste, inte hur snygga spelen ser ut. Gamecuben har mer än nog bra grafik för att göra spelen snygga och njutningsfulla men det är inte det viktigaste. Är spelet ett tomt skal som gömmer sig bakom snygg grafik så är det inget jag vill ha.

Det jag går efter är intressanta spel och just nu är Wii den enda konsollen som ger mig något som jag inte kan få billigare till PC. Tacka vet jag nytänkande istället för att bara öka prestandan på samma konsoll.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

wii är visst inte så billig det är egentligen ruskit dyr jämtört me 360 core.

man betalar för kontrollen. Den är dyrare att tillverka än traditionella kontroller.


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem

Hur kan ni vara så säker på att kontrollen är något att ha? Jag har kollat på olika spelforum i USA och ingen tycks påpeka något om kontrollen, alla verkar snacka mest om Zelda. Jag tvivlar inte på att kontrollen kan vara bra, men man ska inte hoppas på för mycket bara. Och det är jävligt många som har klagat på Wii Sports, spelet som ska visa upp kontrollens möjligheter.

Medlem

Tycker att "Pee" skulle inte ens vara med i matchen. De spelar ju i en annan liga/division.

Läs om total Wii besvikelse --->
H Ä R

Här har man den senaste debaten om 360 vs ps3 daterad från 13 Nov på 11 sidor.

[http://dpad.gotfrag.com/portal/story/35372/?spage=1]


signatur

"True knowledge exists in knowing that you know nothing" /Socrates

Medlem
Skrivet av yonaz:
Skrivet av SWEBarb:

wii är visst inte så billig det är egentligen ruskit dyr jämtört me 360 core.

man betalar för kontrollen. Den är dyrare att tillverka än traditionella kontroller.

Var har du sett de siffrorna?

Medlem

Och här har vi en artikel till med x360 vs PS3 ifrån en programmerares synsätt..

PS3 vs XBOX360: A Game Developer's Perspective

Medlem
Skrivet av Toxic78:

Och här har vi en artikel till med x360 vs PS3 ifrån en programmerares synsätt..

PS3 vs XBOX360: A Game Developer's Perspective

Som jag kan se de så verkar någon vara förbannad på PS3ans dev-kit och favoriserar 360n Om man nu ska anta att han är en utvecklare dvs, jag tar allt som står i denna artikel med en nypa salt

Medlem

Schysst med en sammanställning!

Inaktiv

Tycker inte man ska jämföra de på det här sättet...

XB360 är mer en pc... fast mycket sämre då
PS3 är mer åt det hållet också.

Wii däremot är den enda som har något att komma med. Även om grafiken inte är den vassaste så verkar den helr klart mest inovativ och kul jämfört med de andra.

Vill jag spela med hög upplösning osv... nyttjar jag hellre min dator som för övrigt slår en XB360 hårt på fingrarna gällande prestanda.

Tack för mig.

Inaktiv

Jag funderar lite på hur det är att som utvecklare bli tvingad att jobba med Wii. Speciellt om man sysslar med grafik.

Sen saknas det lite information som inte kan ges i rådata. Jag tycker t.ex. att 360ns live service underskattas något. Speciellt om man läser Times och vad de tycker om PS3:ans.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av the wookiee:

Oh I am...

Blev lite skraj när du började prata så drömmande om journalistyrket.

Inte då!

Utveckla spel > Recensera spel

W2k
Medlem

För information: Microsoft går nästan plusminus noll på Xbox360. Konsolen är fortfarande subventionerad (men inte med lika mycket som tidigare) och inkomster från spel och tillbehör väger nästan upp. Enligt Microsoft själva räknar de med att börja gå med vinst i början av 2007. Det kan man tro så mycket man vill på, men det kan nog säkert sägas att Microsoft förlorar mycket mindre på Xbox360 än vad Sony gör på PS3...


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Inaktiv
Skrivet av natashero:

Tycker inte man ska jämföra de på det här sättet...

XB360 är mer en pc... fast mycket sämre då
PS3 är mer åt det hållet också.

Wii däremot är den enda som har något att komma med. Även om grafiken inte är den vassaste så verkar den helr klart mest inovativ och kul jämfört med de andra.

Vill jag spela med hög upplösning osv... nyttjar jag hellre min dator som för övrigt slår en XB360 hårt på fingrarna gällande prestanda.

Tack för mig.

Tror jag inte då 360 har ett grafikkort som motsvarar ett ati R600

Medlem
Skrivet av eMPii:

Tror jag inte då 360 har ett grafikkort som motsvarar ett ati R600

Det tror jag eftersom det var ATI (eller AMD) som står bakom både XB-graffen och R600. Krysslådan släpptes ju för ett år sedan, gott om tid för att hitta på nya hyss. Det är ju inte så att de slänger ritningarna bara för att de ger en kopia till ms.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem
Skrivet av eMPii:
Skrivet av natashero:

Tycker inte man ska jämföra de på det här sättet...

XB360 är mer en pc... fast mycket sämre då
PS3 är mer åt det hållet också.

Wii däremot är den enda som har något att komma med. Även om grafiken inte är den vassaste så verkar den helr klart mest inovativ och kul jämfört med de andra.

Vill jag spela med hög upplösning osv... nyttjar jag hellre min dator som för övrigt slår en XB360 hårt på fingrarna gällande prestanda.

Tack för mig.

Tror jag inte då 360 har ett grafikkort som motsvarar ett ati R600

Den motsvarar verkligen inte R600, den motsvarar R520.

123
Skriv svar