Playstation 3 rasar i pris på amerikanska eBay

Medlem

Teamxbox är en del av IGN.

Inaktiv

Wii värkar ha så Barnsliga spel =/


signatur

No weakness

Medlem

Än så länge har det väl inte släppts något barnsligt spel till Wii. Bara våld- och partyspel.

Är man bara intresserad av spelen kan jag förstå att PS3:an inte känns så farligt lockande. Däremot borde möjligheten att använda den som Media-PC i princip "out-of-the-box" och dess oändliga möjligheter via hemmatillverkad mjukvara (tack vare Linux OS) göra den till ett attraktivt köp. Det finns till exempel redan diverse emulatorer av gamla Nintendo-konsoller.

Medlem

Alla säger att nintendo har barnsliga spel men kollar man i det stora hela så har alla konsoler lika mycket "barnsliga spel".


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det är för att folk verkar tro att simplicitet är ekvivalent med barnslighet. I själva verket är det raka motsatsen. Spel som är enkla men som ändå erbjuder stort speldjup blir oftast de spel som folk börjar tävla i.

Medlem
Skrivet av W2k:

PS3 är inte ens så värst bra rent hårdvarumässigt. Host. Jag minns när nya konsoller åtminstone var hårdvarumässigt överlägsna PC vid lansering .. nu ligger de ett år efter.

Den största kraften sitter inte i GPUn utan i Cell-processorn och de är tack vare den dom den är de den kraftfullaste konsollen på marknaden. Sen att sitta och jämföra 360s och PS3s kraft mot en PC är bara fånigt. Ska man jämföra dom så vinner en PC, men då är det en PC för 30000kr med 8800GTX vi snacka om också.

Och tack vare att man med en konsoll kan optimera ett spel som bäst så kan man utan problem få ett spel att se bättre ut än t.ex. Crysis, DX9 då förstås.

Se bara på The Getaway till PS3, det ser bra mycke mer realistiskt ut än Crysis.
Också har vi ju Heavy Rain som även de ser mer realistiskt ut

Medlem
Skrivet av asker:

Än så länge har det väl inte släppts något barnsligt spel till Wii. Bara våld- och partyspel.

Är man bara intresserad av spelen kan jag förstå att PS3:an inte känns så farligt lockande. Däremot borde möjligheten att använda den som Media-PC i princip "out-of-the-box" och dess oändliga möjligheter via hemmatillverkad mjukvara (tack vare Linux OS) göra den till ett attraktivt köp. Det finns till exempel redan diverse emulatorer av gamla Nintendo-konsoller.

Är den verkligen bra som media-PC? Har läst att man inte får någon hårdvaruacceleration och bara tillgång till en framebuffer. Räcker det till HD material?

Någon som har en bra länk?

Inaktiv
Skrivet av Sito:

Om nåt är gammalt är det ju Wii, Upphottad gamecube med ny handkontroll, hade varit billigare för konsumenten om dom bara släppt handkontrollen som ett tillägg för GC istället för en helt ny konsoll.

Ursäkta?

The GameCube has a single-threaded PowerPC processor running at 485 MHZ. The Wii's processor, running at 729MHz, will be faster.

The GameCube has 24 MB of RAM. The Wii will have 88 MB of RAM.

The graphics card in the GameCube runs at 162 MHZ. In the Revolution it runs at 243 MHZ.
The GameCube is able to paint about 20 million polygons per second. The Wii will be able to create many more per second and they will be realistically shaded.

The Wii will also use completely redesigned wireless game controllers.

Medlem
Skrivet av LantisBo:

Är den verkligen bra som media-PC? Har läst att man inte får någon hårdvaruacceleration och bara tillgång till en framebuffer. Räcker det till HD material?

Någon som har en bra länk?

Behöver väl inte hårdvaruacceleration för att kunna visa HD-material. Det går alldeles ypperligt på en vanlig PC så det kommer nog gå som smort.

Medlem

Wii presterar nog likvärdigt som Xbox, kollar man på screenshots från t.ex. Far Cry till Wii så är de ganska likt Far Cry: Instincts till Xbox.

W2k
Medlem
Skrivet av redmac:
Skrivet av W2k:

PS3 är inte ens så värst bra rent hårdvarumässigt. Host. Jag minns när nya konsoller åtminstone var hårdvarumässigt överlägsna PC vid lansering .. nu ligger de ett år efter.

Men kom igen! Och du tror på det? "Team xbox" Knappast en oberoende källa....du måste gå på allt.

Googla en smula så ser du att de är långt ifrån ensamma om storyn. Du gör rätt i att inte blint tro på allt du läser (det gör inte jag heller!) men ett minimum av undersökning visar att detta inte är nåt som "Team Xbox" själva har hittat på.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Tur man sålde sin direkt i fredags då *host*

8)

Det blir flera Wiis och kontroller åt mig för de pengarna gott folk!

W2k
Medlem
Skrivet av Mahone:

Den största kraften sitter inte i GPUn utan i Cell-processorn

Har du sovit de senaste 10 åren? Spelprestanda beror fortfarande i högsta grad på grafikkortet. Visst, man behöver också en snabb CPU, men grafikkortet sätter nästan alltid den övre gränsen.

Skrivet av Mahone:

Sen att sitta och jämföra 360s och PS3s kraft mot en PC är bara fånigt. Ska man jämföra dom så vinner en PC, men då är det en PC för 30000kr med 8800GTX vi snacka om också.

30 kkr är en löjlig överdrift, men när jag köper en PC använder jag den till mycket mer än att spela spel. Min PC har betalat sig själv flera gånger om, och den har kostat sammanlagt betydligt över 30 000 kr i inköp under de fyra år jag haft och uppgraderat den. Omöjligt med en konsol. Ändå ger PC:n en på många sätt överlägsen spelupplevelse. Och har man konsol behöver man ändå en PC för att göra allt som konsolen inte klarar. Vi bör därför jämföra att köpa en PS3 för 6 kkr med att spendera 6 kkr extra på sin dator. Sen får vi inte glömma hur mkt billigare spelen till PC är heller.

Skrivet av Mahone:

Och tack vare att man med en konsoll kan optimera ett spel som bäst så kan man utan problem få ett spel att se bättre ut än t.ex. Crysis, DX9 då förstås.

Att jämföra två helt olika spel säger inget om hur bra en viss plattform är, det säger bara något om hur duktiga spelutvecklarna är på att utnyttja hårdvaran. På PC utvecklar man även med äldre plattformar i åtanke, men spelen ska samtidigt se bra ut på det nyaste och bästa. Dessutom patchas många spel i efterhand för att få bättre grafik allteftersom datorerna blir bättre. Finns det några spel gjorda för PS3 som funkar lika bra på PS2, fast med sämre grafik och ljud? Tänkte väl inte det.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

W2k
Medlem
Skrivet av peak_performance:

Tur man sålde sin direkt i fredags då *host*

Det blir flera Wiis och kontroller åt mig för de pengarna gott folk!

*Applåderar*
Hur mycket fick du?


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Inaktiv

Wii verkar vara den konsol som är mest hypad. Seriöst vad har den att erbjuda mer än den nya kontrollen? Xbox 360 och PS3 är mer nextgen eller vad man ska säga.


signatur

War never changes.

Medlem
Skrivet av W2k:
Skrivet av Mahone:

Den största kraften sitter inte i GPUn utan i Cell-processorn

Har du sovit de senaste 10 åren? Spelprestanda beror fortfarande i högsta grad på grafikkortet. Visst, man behöver också en snabb CPU, men grafikkortet sätter nästan alltid den övre gränsen.

Har du sovit senaste tiden? Jag snackade om Cell och inte om vilken svensson CPU som helst. Klart att t.ex. en AMD X2 3800+ är en flaskhals om man jämför den med G80. Men kör du med G70 och samtidigt Cell så kommer du nog kunna spela spel som Crysis och Alan Wake på högsta grafik utan större problem, men nu går de ju inte att köpa Cell-processorn och då måste man satsa på grafikkort istället.

Skrivet av Mahone:

Sen att sitta och jämföra 360s och PS3s kraft mot en PC är bara fånigt. Ska man jämföra dom så vinner en PC, men då är det en PC för 30000kr med 8800GTX vi snacka om också.

30 kkr är en löjlig överdrift, men när jag köper en PC använder jag den till mycket mer än att spela spel. Min PC har betalat sig själv flera gånger om, och den har kostat sammanlagt betydligt över 30 000 kr i inköp under de fyra år jag haft och uppgraderat den. Omöjligt med en konsol. Ändå ger PC:n en på många sätt överlägsen spelupplevelse. Och har man konsol behöver man ändå en PC för att göra allt som konsolen inte klarar. Vi bör därför jämföra att köpa en PS3 för 6 kkr med att spendera 6 kkr extra på sin dator. Sen får vi inte glömma hur mkt billigare spelen till PC är heller.[/quote]Ska du ha samma grafik på din dator som på en PS3 så måste du köpa en dator i denna prisklass http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10208

Om du behöver en 6000kr dator för att kolla mailen och surfa så är du nog rätt ensam om de.

Skrivet av Mahone:

Och tack vare att man med en konsoll kan optimera ett spel som bäst så kan man utan problem få ett spel att se bättre ut än t.ex. Crysis, DX9 då förstås.

Att jämföra två helt olika spel säger inget om hur bra en viss plattform är, det säger bara något om hur duktiga spelutvecklarna är på att utnyttja hårdvaran. På PC utvecklar man även med äldre plattformar i åtanke, men spelen ska samtidigt se bra ut på det nyaste och bästa. Dessutom patchas många spel i efterhand för att få bättre grafik allteftersom datorerna blir bättre. Finns det några spel gjorda för PS3 som funkar lika bra på PS2, fast med sämre grafik och ljud? Tänkte väl inte det.[/quote]Med tanke på att PS2 är 6år gammal så går de inte att spela PS3 spel på den pga att PS2 är på tok för gammal, du kan ju drömma om att spela Crysis på ett Geforce 2 med en P3. Och med tanke på att Crysis är de snyggaste spelet som är under utveckling till PC just nu så har jag väl inget val än att jämföra de?

Medlem
Skrivet av zaphiren:

Wii verkar vara den konsol som är mest hypad. Seriöst vad har den att erbjuda mer än den nya kontrollen? Xbox 360 och PS3 är mer nextgen eller vad man ska säga.

Det beror ju på hur man ser på next-gen. Gameplay eller grafik.
Man kan ju vända på fråga, vad har Xbox/Ps3 att erbjuda än bätttre grafik?.

Medlem

PS3 erbjuder ju Sixaxis som kanske inte är lika revolutionerande som Wii's handkontroll, men de är ju helt klart next-gen enligt mig.

Inaktiv
Skrivet av Ophe:
Skrivet av zaphiren:

Wii verkar vara den konsol som är mest hypad. Seriöst vad har den att erbjuda mer än den nya kontrollen? Xbox 360 och PS3 är mer nextgen eller vad man ska säga.

Det beror ju på hur man ser på next-gen. Gameplay eller grafik.
Man kan ju vända på fråga, vad har Xbox/Ps3 att erbjuda än bätttre grafik?.

Visst det är en definitionsfråga. Jag tror att det kommer att släpps mycket mer spela till 360 och Wii , det är iallafall en känsla jag har.


signatur

War never changes.

Medlem
Skrivet av W2k:

Och har man konsol behöver man ändå en PC för att göra allt som konsolen inte klarar.

Skrivet av Ophe:

vad har Ps3 att erbjuda än bätttre grafik?.

Fel fel fel. Det enda en PC kan som inte en PS3 kan är att spela PC-exklusiva spel. Allt annat kommer man i slutändan kunna använda PS3:an till. En billig monsterdator, kort och gott.

Jag är egentligen Nintendo-fanboi men börjar sakta men säkert acceptera att Sony antagligen vinner denna generations konsollkrig.

W2k
Medlem

Dina quotes är trasiga, fixade till lite...

Skrivet av Mahone:

Jag snackade om Cell och inte om vilken svensson CPU som helst. Klart att t.ex. en AMD X2 3800+ är en flaskhals om man jämför den med G80. Men kör du med G70 och samtidigt Cell ...

Cell kan inte göra något som en vanlig "svensson-CPU" inte kan. Visst, den är snabb -- men det beror också på hur duktiga programmerarna är på att utveckla för den (Cell är erkänt jobbig att programmera för). Men PS3 har en dedikerad GPU av en anledning, samma som i PC: CPU:n är inte särskilt bra på grafik i förhållande till en dedikerad GPU. Dessutom är hastigheten med vilken data kan överföras mellan CPU och GPU begränsad. All grafik går via GPU:n, alltså blir den automatiskt flaskhalsen.

Skrivet av Mahone:

Ska du ha samma grafik på din dator som på en PS3 så måste du köpa en dator i denna prisklass (länk)

Nej, det går bra med betydligt billigare. Den där burken har en massa prylar som inte alls behövs om det enda man är ute efter är att matcha spelupplevelsen hos en konsol. I den prestandaklassen är det för övrigt ett slöseri med pengar att inte sätta ihop grejerna själv.

Skrivet av Mahone:

Om du behöver en 6000kr dator för att kolla mailen och surfa så är du nog rätt ensam om de.

Läste du vad jag skrev. Jag skrev att man bör jämföra att lägga 6 000 kr extra på en ny dator med att köpa en PS3 för 6 000 kr (exklusive spel) som inte kan användas till hälften av alla de saker som en dator kan, och som inte kan betala sig själv. Att en PS3 kostar mindre än en komplett dator med motsvarande prestanda är fullständigt irrelevant.

Skrivet av Mahone:

Med tanke på att PS2 är 6år gammal så går de inte att spela PS3 spel på den pga att PS2 är på tok för gammal, du kan ju drömma om att spela Crysis på ett Geforce 2 med en P3.

Nej, men det finns tusentals andra spel som funkar lika bra på min nuvarande dator som den jag hade för 4-5 år sen, och som anpassar grafik och effekter efter datorn. Faktum är att så gott som alla bättre PC-spel gör detta. Jag skiter fullständigt i Crysis (det är inte ens släppt ännu!), vilket modernt PC-spel som helst duger bra att jämföra med. Alla PS3-spel är inte heller särskilt snygga. Tag Mobile Suit Gundam t ex, en av launchtitlarna. Sägs lida både av lagg(!) och usel grafik.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

W2k
Medlem
Skrivet av asker:

Fel fel fel. Det enda en PC kan som inte en PS3 kan är att spela PC-exklusiva spel. Allt annat kommer man i slutändan kunna använda PS3:an till. En billig monsterdator, kort och gott.

Säg mig, var hittar jag Windows-drivrutiner till Playstation 3? Om jag inte kan använda några vanliga Windowsprogram och det enda operativsystemet som funkar är Linux, då är PS3 värdelös som persondator.

(Om Linux inte kan ersätta Windows på PC, vilket det bevisligen inte har lyckats med ännu, kommer det svårligen att kunna ersätta Windows på den kraftigt begränsade hårdvaruplattform som PS3 utgör.)

Andra saker som PS3 saknar: Möjlighet att bränna skivor (CD eller DVD). Uppgraderbarhet (annat än hårddisken eller via externa enheter). Det går inte att ansluta en riktig bildskärm (ingen VGA eller DVI). Ingen FireWire. Ingen HD-DVD (på PC kan man välja HD-DVD eller Blu-Ray, eller båda!) Maximal skärmupplösning 1920x1080. Ska jag fortsätta...?


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Inaktiv
Skrivet av iramirion:

Creative Desctruction, slå upp begreppet!

FF is ON

Jh
Medlem

..ah vad mysigt att läsa lite 'Konsoll(ps3) vs PC' snack

För att elda på lite till: vad har PS3 som max upplösning?
vad har min PC som max upplösning?


signatur

*Beeping**beeper*beep*you up the*beep*you*beeping**beep*of a*beep*!

Medlem

W2k = winn0r helt enkelt. Men PS3 verkar ju helt klart erbjuda flest möjligheter till annat än spel av de 3 konsollerna men kommer fortfarande inte att kunna nosa vid vad du kan göra med en pc eller mac. Sen är det väl inte riktigt klart hur hårda sony kommer vara med sin mjukvara heller? På PSP'n började det ju bra men nu kan man väl oftast inte göra så mkt eget utan måste köra deras senaste vad jag hört?

Sen kan du nog köpa en adapter till DVI till ps3, finns ju till xbox306'n så borde kommer förr eller senare till ps3'an med.

Men föraktet för folk som försöker köpa och sen sälja dyrt på ebay eller blocket finner inga gränser, hoppas dem förlorar grovt på affären så man kan skratta gott.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv

*Tar med sig hink och spade*

W2K: Att man inte använder Linux till vanliga kontorsysslor är enbart ett PR-problem.
Faktiskt så använder du eventuellt samma program på windows som Linux(Firefox, openoffice).
Spel däremot har det funnits väldigt lite, men det kommer ps3:an att stå för.

"skärmupplösning 1920x1080. Ska jag fortsätta...? :)"
Är detta negativt?

Firewire är inget som jag ens har på min dator idag.
HD-dvd ska jag inte ens kommentera.
Du kan ansluta "en riktig bildskärm".

Möjlighet att koppla in i princip vad du vill på usbportarna är väldigt trevligt. cd/dvd brännare, hårddisk,tvkort...

Jag förstår dock vad du menar med ditt inlägg.
PS3 är inget komplett alternativ för alla dator användare.
Men kan eventuellt vara bra nog för väldigt många.
Om du enbart vill ha en dator, så köp en dator.
Men om du även vill ha en konsol, så överväg att köpa en ps3.

Opengl stödet behövs inte för film - jag använder det inte på min dator iaf.
Det kommer antagligen att skrivas en mjukvaru opengl på de 7 SPE då de är relativt lämpade för den typen av arbete.

Medlem
Skrivet av W2k:
Skrivet av asker:

Fel fel fel. Det enda en PC kan som inte en PS3 kan är att spela PC-exklusiva spel. Allt annat kommer man i slutändan kunna använda PS3:an till. En billig monsterdator, kort och gott.

Säg mig, var hittar jag Windows-drivrutiner till Playstation 3? Om jag inte kan använda några vanliga Windowsprogram och det enda operativsystemet som funkar är Linux, då är PS3 värdelös som persondator.

Windows-drivrutiner? Det finns fullgoda Linux-alternativ till så gott som alla Windows-applikationer. Den kommer att fungera alldeles utmärkt som persondator.

Att konvertera HDMI till DVI är inga bekymmer med en adapter. Det är självklart att det kommer finnas hårdvara till PC som inte kommer att kunna köpas till PS3 men ska man jämföra prestanda och användningsområden i en dator för 6k mot en Ps3 så kan nog även du inse att Ps3:an ger mycket mer valuta för pengarna, något som folk ofta verkar missa.

Skrivet av W2k:

Ska jag fortsätta...?

Gärna.

Medlem

Istället för att ha dessa aggressiva argumentationer så kan vi väl alla erkänna att konsoler börjar likna datorer mer och mer. När en konsol kan göra allt som en PC kan göra så är den väl helt enkelt en PC? Vi är inte där än men det verkar gå åt det hållet.

Förresten, hur bra funkar linux till PS3? Lika bra som till PC? (vill veta, ingen retorisk fråga)

Inaktiv

Det ska fungera väldigt bra... kan nog vara lite buggar de första månaderna dock.

Problem: Ganska lite ramminne, ingen grafikacceleration

Medlem
Skrivet av Jocke:

Det bästa med "Den och den är skit"-kommentarerna måste nog vara att de troligtvis aldrig spelat på konsollen de hackar ner på. Jag har aldrig i hela mitt liv spelat på Playstation, det betyder inte per automatik att jag tycker den är skit.

Speciellt med tanke på att vissa av konsolerna inte ens är släppta.....

123
Skriv svar