UFO: Afterlight

Robot
UFO: Afterlight

Utomjordingarna vann matchen och den lilla skara av överlevande människor tvingas leva som indianer i reservat, dock inte på jorden utan på Mars. Men nu har tiden kommit för att resa sig ur askan, slå tillbaka inkräktarna och återupprätta vår en gång så stora civilisation, fast på Mars då förstås.


Medlem
Förspelat - UFO: Afterlight

Har XCOM: Apocalypse hemma. Riktigt bra spel men orkade inte spela igenom det. Hoppas verkligen att detta spel är bättre. Men är besviken på att det inte finns turordningsbaserat spel, om jag uppfattat det rätt. Hoppas dom lägger in det som val, precis som Apocalypse.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

gah, de har helt förlorat stilen från UFO, ser det ut som


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Inaktiv

Gillade det första UFO. riktigt skönt spel. Man får väl hoppas att det här kan bli något den här gången,men ärligt talat är jag osäker.

Inaktiv

"Afterlight" felstavat i artikeltiteln (står "Afterligth").


signatur

Just Another Noob
Jocke

Inaktiv

Som vanligt när det kommer ett UFO-spel ifrån Altair måste man påpeka att dom här tre spelen inte har något med X-Com-serien att göra.
Mer än att dom snott i princip hela upplägget, men jag klagar inte!

Medlem

Va?? Är det inte rond baserat???


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

För fans av det absolut första spelet, UFO: Enemy Unknown eller som det hette i Staterna, X-Com: UFO Defence finns det en hemsida som kan vara värd att kolla in med långa mellanrum.

http://www.projectxenocide.com/

Det är ett open sourceprojeckt som går ut på att återskapa nämnda spel fast med lite hetare grafik då givetvis.


signatur

Bicycle races coming your way, so forget all your dutys oh yeah!

Bab
Medlem
Skrivet av Ankh:

Va?? Är det inte rond baserat???

Rond baserat är gammalt och faktiskt ett dåligt system nu när det finns bättre. Utan att ha läst förtitten här så utgår jag ifrån att dom har liknande/samma system som i Aftershock. Jag spelade otroligt mycket X-Com (orginalet) men jag måste säga att det här nya systemet där man blandar realtime med time units är överlägset. Det blir mycket roligare strider.

I Xcom var det ju liksom "Oj! Nu är det min tur! Spring in i ladan, kasta en High Explosive ladning på golvet och spring ut i skydd igen medans aliens står som statyer där inne."
Det nya systemet som alla sådanahär typer av spel har börjat köra med är mycket bättre. D.v.s allt tar tid att göra, nu mätas det väll oftast i sekunder och tiondelar men allt sker samtidigt. Nu måste man hela tiden flytta gruppen taktiskt så att dom hela tiden kan täcka varandra om nått plötsligt börjar hända. Man kan givetvis pausa och köra allt i slowmation men fighterna blir MYCKET mer realistiska och MYCKET roligare.


signatur

-------
Du bär själv ansvaret för det du läser ovan.

Medlem

Fan Rickard, om uppdragen inte vore enformiga så skulle det vara ett gigantiskt kliv från orginalet, hur många sket inte totalt i uppdragen efter sisådär 200 encounters?


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Inaktiv
Skrivet av Bab:
Skrivet av Ankh:

Va?? Är det inte rond baserat???

Rond baserat är gammalt och faktiskt ett dåligt system nu när det finns bättre. Utan att ha läst förtitten här så utgår jag ifrån att dom har liknande/samma system som i Aftershock. Jag spelade otroligt mycket X-Com (orginalet) men jag måste säga att det här nya systemet där man blandar realtime med time units är överlägset. Det blir mycket roligare strider.

I Xcom var det ju liksom "Oj! Nu är det min tur! Spring in i ladan, kasta en High Explosive ladning på golvet och spring ut i skydd igen medans aliens står som statyer där inne."
Det nya systemet som alla sådanahär typer av spel har börjat köra med är mycket bättre. D.v.s allt tar tid att göra, nu mätas det väll oftast i sekunder och tiondelar men allt sker samtidigt. Nu måste man hela tiden flytta gruppen taktiskt så att dom hela tiden kan täcka varandra om nått plötsligt börjar hända. Man kan givetvis pausa och köra allt i slowmation men fighterna blir MYCKET mer realistiska och MYCKET roligare.

Jag tycker realtid är ganska tråkigt och förlegat system för strategispel. Turbaserat manar till mer logik och mindre reflexer.

Medlem

tyckte grafiken var lite lustig ;D

Medlem

calle_: det pausar ju hela tiden så du behöver ju inte ha några reflexer juh!

Inaktiv
Skrivet av MaXMC:

calle_: det pausar ju hela tiden så du behöver ju inte ha några reflexer juh!

Öh, ja. Det är just därför du behöver mindre reflexer...

Medlem
Skrivet av Bab:
Skrivet av Ankh:

Va?? Är det inte rond baserat???

Rond baserat är gammalt och faktiskt ett dåligt system nu när det finns bättre. Utan att ha läst förtitten här så utgår jag ifrån att dom har liknande/samma system som i Aftershock. Jag spelade otroligt mycket X-Com (orginalet) men jag måste säga att det här nya systemet där man blandar realtime med time units är överlägset. Det blir mycket roligare strider.

I Xcom var det ju liksom "Oj! Nu är det min tur! Spring in i ladan, kasta en High Explosive ladning på golvet och spring ut i skydd igen medans aliens står som statyer där inne."
Det nya systemet som alla sådanahär typer av spel har börjat köra med är mycket bättre. D.v.s allt tar tid att göra, nu mätas det väll oftast i sekunder och tiondelar men allt sker samtidigt. Nu måste man hela tiden flytta gruppen taktiskt så att dom hela tiden kan täcka varandra om nått plötsligt börjar hända. Man kan givetvis pausa och köra allt i slowmation men fighterna blir MYCKET mer realistiska och MYCKET roligare.

Det håller jag inte med om, kolla på Combat Mission - absolut bästa systemet någonsin. Det är rondbaserat, båda sidorna ger sina orders och sen är det 1 minut speltid där du inte kan påverka striden (mer än snurra kameran). Oslagbart!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av sno0zer:

Fan Rickard, om uppdragen inte vore enformiga så skulle det vara ett gigantiskt kliv från orginalet, hur många sket inte totalt i uppdragen efter sisådär 200 encounters?

Sant, jag minns inte riktigt hur det var i "originalet" men här kan man inte strunta i uppdragen. Tar man inte tag i dem annekterar utomjordingarna dina landmassor. Min önskan vore nog att utomjordingarna anföll lite mer sällan så att jag kunde ägna mig åt mer R&D.

Skrivet av HardRenaLine:

tyckte grafiken var lite lustig ;D

Hur så? Jag gillar grafiken riktigt mycket. De har i och för sig gått ifrån sina två tidigare titlar som försökte gestalta världen på ett mer realistiskt sätt. Tyckte man om den tidigare stilen kan jag förstå att detta är gräsligt.

Sen det där med rondbaserat vara eller inte vara. Det är helt enkelt en smaksak, det nuvarande systemet fungerar absolut, striderna går, om inte annat, betydligt snabbare, vilket ibland är en fördel.


signatur

Bicycle races coming your way, so forget all your dutys oh yeah!

Medlem

x-com - terror from the deep är bäst tycker jag


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Inaktiv
Skrivet av Dinskugga:

x-com - terror from the deep är bäst tycker jag

Håller med fullständigt, spenderade många nätter med det.


signatur

Summon the big gnome!

Medlem

det jag gillade med det första ufo:aftermath eller vad det hette var att man började med nutida vapen som man hittade lite här och var. Blev mest segt när man fick fram alla dessa railguns och grejjer, kändes lite mer som en "riktig" fight mot aliens när man hadde lite skrotiga vapen man hittat. Så tror inte riktigt detta faller mig i smaken, men annars är det ju rätt hyffsade "remakes" av de gammla orginalen som spelades flitigt här i huset. Terror from the deep var riktigt trevligt.... förutom de där terror uppdragen på skeppen *ryser* 2 miljoner rum och annat man var tvungen att leta igenom


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

PaZ
Medlem

Jag förstår fortfarande inte hur man kan föredra rundbaserade strider när realtid finns som alternativ. Kanske blev det lite läskigare i de första två xcomspelen av det, men spelmässigt blir rundbaserat bara fånigt.

Medlem

Jag tyckte att ronbaserat gjorde att man tvingades tänka till lite extra innan man delade ut sina order. Nu kan man korrigera efter hand vilket jag tycker förtar lite av den strategiska biten.


signatur

Bicycle races coming your way, so forget all your dutys oh yeah!

Medlem

första scom spelet var heltklart en vinnare av de andra titlarna. Detta ser ut att kan bli rolig. ser fram emot ett till av de ärade ufo spelen


signatur

strippklubb dåligt, vapenaffär bra!

Inaktiv

För er som vill ha gamla UFO med turnbaserade strider verkar ju UFO: Extraterrestials vara något. Från deras hemsida kan man ladda hem en film med gameplay. Bered er på 100% nostalgi

Har testat UFO: Afterlight ett par dagar, och det är riktigt kul. Grafiken har lite "cartoon" över sig, men inte så mycket som skärmdumparna kan ge intryck av. Som strategispel är det verkligen bra, däremot blir uppdragen snart rätt trista. Kameran är kass och det är allmänt knepigt att få sina soldater att göra rätt saker. Och kartorna återanvänds skamlöst..

1
Skriv svar