Värdet i en ljudbok

Avstängd
Värdet i en ljudbok

I fredags gick jag till Biblioteket och lämnade igen en bok som jag läst ut på några dagar (Bara Du Kan Rädda Mänskligheten av T. Pratchett) och blev sugen på att låna en ny bok och kom att tänka på Katherine Kerr. I nian blev jag tipsad om henne av en kompis och jag började läsa första boken var efter jag stannade av någon anledning.
I somras fortsatte jag läsa men slutade efter halva tredje boken av någon ännu mer mystisk anledning. Hur som helst - i fredags lånade jag den tredje boken i serien och fortsatte läsa.

Jag delar ut reklam på helgerna för att få in lite extra pengar, men det är drygt som sirap, så jag fick idén att lyssna på boken på min mp3. Sagt och gjort. Tiden gick mycket fortare och helt plötsligt gjorde det inte längre någonting, nä förresten, det blev till och med roligt! Just den här helgen hade jag tagit på mig att dela ut ett extra distrikt, så jag delade ut 2 timmar på lördagen och 3 på söndagen. På kvällarna läste jag boken i sängen och idag läste jag ut den ca 450 sidor tjocka boken och lånade nästa bok i serien.

Det är otroligt vad mycket roligare alla tråkiga grejer - som att dela ut reklam och vänta på bussen - blir när man lyssnar på en bok samtidigt. Dessutom går det mycket fortare att läsa ut böckerna.

Det finns förstås nackdelar med en ljudbok. I somras lyssnade jag på Sökaren (av T. Goodkind) och där var bokens filer uppdelade i kapitel. Ljudfilerna blev över 1 timme långa, så det var mer än en gång som jag fick lyssna på kapitlet från början.
Den här boken däremot, Draktronen, var uppdelad i ca 5 minuter långa filer, vilket blev oändligt mycket mer lätthanterligt.

Dessutom kräver ljudboken förstås ganska mycket fokus. Du måste koncentrera dig på boken, annars får du lyssna om när du helt plötsligt påminner dig om boken. Därför passar en ljudbok bäst med simpla aktiviteter.

Det kräver även att man kan koncentrera sig på två saker samtidigt. En kompis till mig sa att när han lyssnade på en ljudbok samtidigt som han cyklade blev han en allvarlig trafikfara. ^^
Fördelarna är dock mycket större än nackdelarna.

Gör som jag - skaffa en ljudbok!

#blogg

Medlem
Värdet i en ljudbok

Det går ju bra mycket snabbare att läsa en bok än att lyssna på den! Fast det beror självklart på hur snabbt man läser.

Annars är ljudböcker trevligt när man åker bil och liknande.

Avstängd

Jo, nog går det snabbare att läsa en bok, men samtidigt är det lätt att tappa koncentrationen, i alla fall för mig, om det inte är väldigt spännande.

Jag föredrar hur som helst att läsa boken när jag kan läsa den, men just när åker bil och går och cyklar o.s.v. är det fruktansvärt bra.

Medlem

Ja, verkligen! Ser ljudboken mycket som en kompletering till den vanliga boken.

Sen beror det på vad man känner för;)

1
Skriv svar