Playstation 3 kostar över $800 att tillverka

Robot
Playstation 3 kostar över $800 att tillverka
Inaktiv
Playstation 3 kostar över $800 att tillverka

billigt billigt, underar hur dom kom fram till dom där kostnaderna, orkade inte läsa allt som stod.
tråkigt för sony att dom säljer konsollerna med så mycket förlust, men bra för konsumenten

Inte konstigt att de vill markera att det är en lyxvara.

Medlem

Blue-ray spelare är ju dyra i dagsläget antar att den måste ta upp en stor del av summan.


signatur

"It aint about power, it's about balance!" InitialD

Medlem

en blue-ray kostar lika mycket att tillverka nu som senare för dom...
komponenter kostar lika mycket, det är tillgänglighet/pris som styr priset för konsumenter ...
Dvs en cpu för intel kostar runt 300kr att tillverka som säljs senare dyrare..

Medlem

Och se hur billig den är, att folk inte förstår vad de går miste om när dom köper sig en 360 istället med föråldrad teknik!


signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av StarCroW:

Blue-ray spelare är ju dyra i dagsläget antar att den måste ta upp en stor del av summan.

Kostnaden för Blue-rayspelaren utgör ungefär 15% av totalkostnaden.


signatur

Jag skriver dom eftersom dom flesta som skriver de och dem ändå inte kan göra det på korrekt sätt.

Medlem
Skrivet av landy:

en blue-ray kostar lika mycket att tillverka nu som senare för dom...
komponenter kostar lika mycket, det är tillgänglighet/pris som styr priset för konsumenter ...
Dvs en cpu för intel kostar runt 300kr att tillverka som säljs senare dyrare..

Ovanstående är korrekt ifall man bara ser till materialkostnaden i tillverkningsprocessen (och bortser från att priserna från underleverantörer kan röra på sig). I början av produktens livscykel vill tillverkaren få betalt för utvecklingskostnaden. När utvecklingskostnaden är betald kan tillverkaren sänka priset på produkten till en nivå som styrs av tillverkningsprocessen.


signatur

Jag skriver dom eftersom dom flesta som skriver de och dem ändå inte kan göra det på korrekt sätt.

Medlem
Skrivet av Phobo:

Och se hur billig den är, att folk inte förstår vad de går miste om när dom köper sig en 360 istället med föråldrad teknik!

Och blueray är otestad och osäker teknologi, So?

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av Phobo:

Och se hur billig den är, att folk inte förstår vad de går miste om när dom köper sig en 360 istället med föråldrad teknik!

Och blueray är otestad och osäker teknologi, So?

Inte efter att de har prånglat ut det via ps3, då blir det standard 8)


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av Phobo:

Och se hur billig den är, att folk inte förstår vad de går miste om när dom köper sig en 360 istället med föråldrad teknik!

Och blueray är otestad och osäker teknologi, So?

Inte efter att de har prånglat ut det via ps3, då blir det standard 8)

Fortfarande mycket oprövad, och osäker tycker jag också. Eftersom sony aldrig har lyckats ta övertag med sina egna format, betamax någon?

länk Kolla in denna, ganska roande.

Inaktiv
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av Phobo:

Och se hur billig den är, att folk inte förstår vad de går miste om när dom köper sig en 360 istället med föråldrad teknik!

Och blueray är otestad och osäker teknologi, So?

otestad? har ju funnits tillgänglig i över 3 år i japan så vill inte säga att det är något direkt oprövat.

osäker? ja, det håller jag med om. sonys grejjer brukar aldrig slå, minidisc? letar man lagringskapasitet så kommer väl pioneer snart med din nya disc, upp till 500gb på en skiva. det lär slå rätt bra för backup, kanske flera spel/filmer på en skiva. tänk er bara gudfadern collection eller startwars, alla filmer i högupplöst film på samma skiva

Medlem

De fick inte ut betamax i samma omfattning( ett antagande från min sida såklart). Säljer PS3 som smör så har de en bra förutsättning för blueray. Mitt inlägg syftar på att de genom ps3 får en skjuts och är lite fula och skickar konsollen med ett "påtvingat" format. Klart, det är ju valfritt att köpa.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av jimmi:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av Phobo:

Och se hur billig den är, att folk inte förstår vad de går miste om när dom köper sig en 360 istället med föråldrad teknik!

Och blueray är otestad och osäker teknologi, So?

otestad? har ju funnits tillgänglig i över 3 år i japan så vill inte säga att det är något direkt oprövat.

osäker? ja, det håller jag med om. sonys grejjer brukar aldrig slå, minidisc? letar man lagringskapasitet så kommer väl pioneer snart med din nya disc, upp till 500gb på en skiva. det lär slå rätt bra för backup, kanske flera spel/filmer på en skiva. tänk er bara gudfadern collection eller startwars, alla filmer i högupplöst film på samma skiva

Den är otestad som media till spel då om det låter bättre. Plus den kanske har funnits i tre år, men varför är det då så dåligt utbud på blueray filmer även i japan? Så för mig är den otestad i många avseenden.

Inaktiv

jag kanske missförtog dig lite. men jag håller med om att det är en otestad teknik för spel antagligen är den väldikgt dyr att börja trycka då tillverkarna behöver köpa på sig mycket ny hårdvara till skollnad från vid hd-dvd.

men jag tycker det är smart av sony att lansera sin "nya" teknik på det sättet dom gör. ska dom lyckas med något nytt medium så är det nu, men jag tror inte blue-ray kommer bli så stort. men det återstår väl att se.

Medlem
Skrivet av Phobo:

Och se hur billig den är, att folk inte förstår vad de går miste om när dom köper sig en 360 istället med föråldrad teknik!

Föråldrad teknik säger du. Xbox 360 är mer eller mindre precis lika kraftfull som PS3 enligt flertalet utvecklare, däribland John Carmack t.ex. Sony har än så länge kvar att visa ett spel som är snyggare än 360:s snyggaste spel.

Men just själva Blue-ray-spelaren tackar man inte nej till...


signatur

system: online

Medlem

Så ni jämför bluray med betamax? Jag ser inte likheten.


signatur

Meep!

Medlem

Men lägg ner blueray argumentet, det är bara fånigt och skriker sony fanboys lång väg. En bluray spelare kanske kostar 10-12 tusen jsut nu, men skulle den bli standard kan du ge dig fan på att den inte kommer kosta det sen, eller rättare sagt den kommer inte bli standard om priset inge sjunker. Tror inte folk är beredda att betala 10-12 tusen för en "ny" dvd spelare där du knappast lär märka särskilts tor skillnad i kvalité.

Så går man på att man får en super billig blueray spelare i ps3'n så bör man ta en reality check. Om du det skulle bli "krav" på att ha en blueray spelare, så som det är "krav" att ha en dvd idag, och det fortfarande kostar 10-12 tusen så kanske man kan börja använda argumentet. Just nu är det bara dumt


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Om jag skulle få välja format skulle det bli Blu-Ray. HD DVD måste köras i dual layer för att få ok lagrings kapacitet medand Blu-Ray redan kan lagra den datan på ett lager. Blu-Ray är imo bättre för framtiden då dessa skivor har en högre max kapacitet

Medlem

Det va bara Sony själva som tillverkade Betamax vilket gjorde att priset hamnade på högsta ribban, och det är inte ens Sony som äger Blu-Ray så varför jämföra den med Betamax? Sony marknadsförde även Betamax på ett dåligt sätt, vilket man inte kan påstå att dom gjort med PS3.

Xbox 360 är inte lika kraftfull, kanske grafikmässigt men när de kommer till processorkraft så vinner PS3 utan problem, vilket leder till inte snyggare grafik, utan mer smådetaljer, ungefär som om du använder en PPU då du spelar Graw, de blir inte snyggare grafik men de är mer detaljer i explosioner m.m. Och de kommer spel som inte 360n skulla klara av, t.ex. Warhawk och Lair på grund av att det är så många karaktärer på samma bild, vilket kräver en kraftfull processor att hantera.

Medlem

[quote=Mahone]Det va bara Sony själva som tillverkade Betamax vilket gjorde att priset hamnade på högsta ribban, och det är inte ens Sony som äger Blu-Ray så varför jämföra den med Betamax? Sony marknadsförde även Betamax på ett dåligt sätt, vilket man inte kan påstå att dom gjort med PS3.

Tycker du att de har marknadsfört PS3an på ett bra sätt? Ta en realitycheck.

Medlem

Blu-ray må vara ett nytt koncept, men teknologin bakom den tycker jag ändå inte är så cutting/bleeding edge. Det är fortfarande laseroptisk lagringsmedia, och i stort sett DVD på steroider.

Varken Blu-ray eller HD-DVD kommer lyckas på det vis som DVD gjorde, eftersom hoppet mellan DVD och Blu-ray/HD-DVD inte är så stor som mellan VHS och DVD.

När något av formaten väl får ett någorlunda fotfäste kommer det nog vara för sent, och vi använder oss av digital distribution istället, och litar mer på on demand.

Men, man kan ju bara spekulera, och jag kan lika gärna ha helt fel

Medlem
Skrivet av RozZy:
Skrivet av Mahone:

Det va bara Sony själva som tillverkade Betamax vilket gjorde att priset hamnade på högsta ribban, och det är inte ens Sony som äger Blu-Ray så varför jämföra den med Betamax? Sony marknadsförde även Betamax på ett dåligt sätt, vilket man inte kan påstå att dom gjort med PS3.

Tycker du att de har marknadsfört PS3an på ett bra sätt? Ta en realitycheck.

Med tanke på att dom påverkat jävligt många med deras välgjorda reklamer, lockar blu-ray intressenter, och erbjuder ett bra spelutbud så kan jag inte påstå att dom misslyckats direkt med sin marknadsföring, har sett många undersökningar på vad folk mest önskar sig i julklapp av aktuella konsoller och majoriteten vill ha PS3, däremot så ligger dom inte lika högt upp få "vilken konsoll ska du köpa"-frågan. Om den kommer slå lika hårt här i Europa är något man får se, men i både USA och Japan kommer de nog bli en säljarhit då konsollen är mycket billigare i dessa länder.

Den släpps ju i USA idag så vi lär nog få reda på bra mycket mer om konsollen än vad vi fick veta av japanerna.

Medlem
Skrivet av Mahone:

Med tanke på att dom påverkat jävligt många med deras välgjorda reklamer, lockar blu-ray intressenter, och erbjuder ett bra spelutbud

Erbjuder ett bra spelutbud? Skämtar du? Multiplats och ett par titlar som genji och gundam som har fått urusla betyg överallt utan i japan.

Resistance är det ända som är värt att ens köpa konsollen för nu ur spelsynpunkt. Och Prefect dark zero fick bättre betyg vid release på många ställen än vad resistancen har fått nu. Och det ger väldigt tydliga signaler iallafall till mig.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av Mahone:

Med tanke på att dom påverkat jävligt många med deras välgjorda reklamer, lockar blu-ray intressenter, och erbjuder ett bra spelutbud

Erbjuder ett bra spelutbud? Skämtar du? Multiplats och ett par titlar som genji och gundam som har fått urusla betyg överallt utan i japan.

Resistance är det ända som är värt att ens köpa konsollen för nu ur spelsynpunkt. Och Prefect dark zero fick bättre betyg vid release på många ställen än vad resistancen har fått nu. Och det ger väldigt tydliga signaler iallafall till mig.

Och vad spelar de för roll om det är multiplatform? Det är ju ändå ett spel. Bara så du vet så ser inte release-titlarna likadan ut i Japan som i USA, och verkligen inte som de kommer se ut här i Europa.

Här är release titlarna i USA:

* Call of Duty 3
* Fight Night: Round 3
* flOw
* Genji: Days of the Blade
* Madden NFL 07
* Marvel: Ultimate Alliance
* Mobile Suit Gundam: Crossfire
* NBA 07
* NBA 2K7
* NHL 2K7
* Need for Speed: Carbon
* Resistance: Fall of Man
* Ridge Racer 7
* Tiger Woods PGA Tour 2007
* Tom Clancy's Rainbow Six: Vegas
* Tony Hawk's Project 8
* Untold Legends: Dark Kingdom

Sen så kommer bland annat dessa titlar:

#=exklusivt

* Battlefield: Bad Company
* Killzone #
* Mercenaries 2: World in Flames #
* Resident Evil 5
* Unreal Tournament 2007
* Warhawk #
* Assassin's Creed
* Devil May Cry 4 #
* Heavy Rain
* Lair #
* Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots #
* The Getaway 3 #
* Eight Days #
* Grand Theft Auto IV
* MotorStorm #
* Formula 1 #
* Tekken 6 #
* Virtua Fighter 5 #
* Final Fantasy XIII #
* White Knight Story #

Så inga bra och exklusiva spel är pure bullshit.

Medlem

Ja! Buh för Blu-ray, buh för utveckling! Varför kunde inte utvecklingen stannat på VHS och floppydisks? Fan för alla företag som försöker utvecklas och bli bättre!

...eller?

Angående spelutbud. Playstation har alltid haft övertaget på den fronten om man jämför direkt med Xbox. Men det är ju dock min högst personliga åsikt och det är väl ingen mening att diskutera det här.

Inaktiv

[quote=RozZy]

Skrivet av Mahone:

Det va bara Sony själva som tillverkade Betamax vilket gjorde att priset hamnade på högsta ribban, och det är inte ens Sony som äger Blu-Ray så varför jämföra den med Betamax? Sony marknadsförde även Betamax på ett dåligt sätt, vilket man inte kan påstå att dom gjort med PS3.

Tycker du att de har marknadsfört PS3an på ett bra sätt? Ta en realitycheck.

ja eller? nu är jag inte största fanet av PS3, men nog har det skapats mycket hype tack vare fin marknadsföring av sony. alla förseningar och problem har inte med sonys marknadsföring att göra utan på andra faktorer, dessutom har de flesta nya konsollerna råkat ut för samma sak.

Inaktiv
Skrivet av Normy:

Om jag skulle få välja format skulle det bli Blu-Ray. HD DVD måste köras i dual layer för att få ok lagrings kapacitet medand Blu-Ray redan kan lagra den datan på ett lager. Blu-Ray är imo bättre för framtiden då dessa skivor har en högre max kapacitet

finns många fördelar med båda medierna, men de som talar för privat konsument är väl:
- HD dvd klarar 4 timmar HD film i singel layel och 8 timmar i double, det torde räcka för det mest i filmväg. BD lär väl klara mer, men jag har inga siffror i huvudet på det.
- Priset, mycket billigare för konsument och tillverkare med HD-dvd.
- båda formaten har jättar inom teknikbranchen på sin sida.
- blueray kan spela in på bd samtidigt som du tittar på en film på den, koppla upp dig på nätet och dra ner subs och lägga till på din film.

de jag kan i huvudet såhär på fredagseftermiddagen. men hur det blir återstår att se.

Jh
Medlem
Skrivet av Phobo:

Och se hur billig den är, att folk inte förstår vad de går miste om när dom köper sig en 360 istället med föråldrad teknik!

Skrivet av Mahone:

Det va bara Sony själva som tillverkade Betamax vilket gjorde att priset hamnade på högsta ribban, och det är inte ens Sony som äger Blu-Ray så varför jämföra den med Betamax? Sony marknadsförde även Betamax på ett dåligt sätt, vilket man inte kan påstå att dom gjort med PS3.

Xbox 360 är inte lika kraftfull, kanske grafikmässigt men när de kommer till processorkraft så vinner PS3 utan problem, vilket leder till inte snyggare grafik, utan mer smådetaljer, ungefär som om du använder en PPU då du spelar Graw, de blir inte snyggare grafik men de är mer detaljer i explosioner m.m. Och de kommer spel som inte 360n skulla klara av, t.ex. Warhawk och Lair på grund av att det är så många karaktärer på samma bild, vilket kräver en kraftfull processor att hantera.

Maskinerna är i stort sett lika kraftfulla.

Läs bla. denna artikel - http://dpad.gotfrag.com/portal/story/35372/


signatur

*Beeping**beeper*beep*you up the*beep*you*beeping**beep*of a*beep*!

Medlem

Tycker ragumenten mot Blueray låter exakt samma som dom argumenten mot DVD när den skulle lanseras, och titta var vi är nu.

Som det ser ut nu så verkar Blueray vara på väg framåt, men inte tackare ps3, utan pga porrindustrin, som har sagt att man kommer använda sig av Blueray, som om jag inte missmnner mig var också en avgörande faktor till att DVD slog igenom bland de stora filmföretagen i hollywood.

Jag kommer skaffa mig en wii och vänta till slaget om det nya mediaformatet är över, gjorde misstaget att skaffa en minidisc när alla andra skaffade Mp3 spelare.
så mig spelar det ingen större roll vilken mediaformat som vinner.

12
Skriv svar