Sony och Microsoft kritiseras av Nintendo

Robot
Inaktiv
Sony och Microsoft kritiseras av Nintendo

Möjligtvis att Sony gör det. MS planerar ju göra HD-läsaren som en extern enhet som då funkar som en exansion till konsolen. Helt friviligt att köpa en sån men frågan är hur bra det blir.

Medlem

Jag håller delvis med MS/Sony och delvis med Nintendo.

Visst, MS och Sony vill pröva en ny teknik som kan ge upphop till många nya och bra saker inom spelvärlden. Men sen å andra sidan så har Nintendo också rätt, det är en oprövad teknik, jag har aldrig i hela mitt liv sett en blu-rayspelare irl, jag har ingen aning om hur den fungerar och jag vet inte vad den har för bra respektive dåliga sidor.

Sen så höjer den också konsolprister rejält. Jag väntar helst ett tag innan jag köper Ps3, eftersom blu-ray är oprövat, och vem vet, blu-ray kanske floppar helt, typ ooops-moment om man har slösat massa pengar på det då

Medlem
Skrivet av rille_001:

Möjligtvis att Sony gör det. MS planerar ju göra HD-läsaren som en extern enhet som då funkar som en exansion till konsolen. Helt friviligt att köpa en sån men frågan är hur bra det blir.

Tja.. dom "planerar" inte att göra en. Dom har gjort en redan

Och den fungerar alldeles utmärkt.
En bra grej med den är att du kan kopppla den till datorn (read PC) och köra den där med. Så du MÅSTE inte ha en x360. Du kan även koppla den till Mac men dom har för närvarande inget DVD-program som stödjer uppspelandet av HD-DVD. Men den hittas av OS'et.

Så om man vill ha en HD-DVD spelare till ett rimligt pris (ca 2000:-) så är denne manick en ypperlig maskin.

Men för att hålla sig till topic. Som du säger.. Sony tvingar på sina kunder Blueray vilket ja håller med Nintendo att de är fel.
Men Sony vill ju desperat vinna HD/Blueray-DVD kriget så vad ska dom göra? De kanske är ända sättet?
Men att säga att MS tvingar på sina kunder HD-DVD är väl ändå att vara ute på lite djupt vatten!?

Medlem
Skrivet av Famest:

Jag håller delvis med MS/Sony och delvis med Nintendo.

Visst, MS och Sony vill pröva en ny teknik som kan ge upphop till många nya och bra saker inom spelvärlden. Men sen å andra sidan så har Nintendo också rätt, det är en oprövad teknik, jag har aldrig i hela mitt liv sett en blu-rayspelare irl, jag har ingen aning om hur den fungerar och jag vet inte vad den har för bra respektive dåliga sidor.

Tja.. jag skulle vilja säga att Nintendo är lite ute och cyklar när dom säger så där.
Dels för att om INGEN skulle testa en oprövad teknik. Vart skulle vi då vara idag rent teknikmässigt?!? Ingen stans förmodligen.
Dels för att om vi backar och tittar lite på vad Nintendo har gjort tidigare. Dom har till SAMTLIGA sina konsoller gjort ett "oprövat" format, med sina cardrigar och Cubens mini-diskar.
Så det argumentet dom kör med är lite motsägande. Men allt handlar om "rävspel" m.m. i denna branch. Alla 3 vill ju vinna kriget.

Skrivet av Famest (igen):

Sen så höjer den också konsolprister rejält. Jag väntar helst ett tag innan jag köper Ps3, eftersom blu-ray är oprövat, och vem vet, blu-ray kanske floppar helt, typ ooops-moment om man har slösat massa pengar på det då

Sedan är dom inte helt ute och cyklar heller.
Jag håller som sagt med om att det är dumt av Sony att tvinga på alla som köper en PS3 en Blueray-spelare just för att det höjer priset rejält på konsolen. Och (som jag nämnt i andra inlägg ang detta väl diskuterande ämne) så har Nintendo rätt i en annan sak. En konsol är till för en grej, och det är att spela spel på den. Jag ser ingen annan anledning till att köpa en sådan annars faktiskt.

Medlem

På vilket sätt är jag tvingad att köpa en HD DVD till min 360? Lär definitivt inte göra det.


signatur

1338 - One Step Above

Inaktiv
Citat:

Toxic78 skrev

Dels för att om INGEN skulle testa en oprövad teknik. Vart skulle vi då vara idag rent teknikmässigt?!? Ingen stans förmodligen.
Dels för att om vi backar och tittar lite på vad Nintendo har gjort tidigare. Dom har till SAMTLIGA sina konsoller gjort ett "oprövat" format, med sina cardrigar och Cubens mini-diskar.

Det var väl mest för att de inte ville att alla skulle piratkopiera deras spel. Samt GC spelen kosta ju lika mycket som vilket annat spel på marknaden.
Bara för man kan chippa och "låna" spel hjälper ju inte konsol marknaden.

Nääää....

Lansera Blue-Ray på datorn så brats kan köpa skiten... se bara på CD/DVD brännare.. Ett antal år sen kunde de gå lös för 4 - 5 TUSEN! Idag får man en schysst för bara en tiondel.

Massproduktion är svaret, innan dess kan Sony ha kvar sin sak.
För med det priset kan man uppgradera sin nuvarande dator ganska hårt ^^

Medlem

Jag ställer samma fråga om och om igen... varför är det ingen som gnäller på dom SVINDYRA grafikkorten som släpps? Jo för att inga köper dom..... speciellt inte nu när det snart inte går att köpa en hem-pc med förmån via jobbet.

Nu får man kanske en ypperlig grafik OCH en fullt fungerande blue-ray spelare för samma pris.... men då ska det gnällas.

Men för fasen... vänta och köp en gammal produkt om ett par tre år för kanske halva priset istället.

Själv tycker jag det dessutom är vansinnigt att handla t ex märkes jeans för 2000-3000 spänn...... Men ni lär ju inte få se ett par sånna på mig... det är en sak som är säkert!


signatur

Den som har flest prylar när han dör vinner!

Medlem

verkar som nintendo mer är avundsjuka.

Medlem

Jag hade hållit med Nintendo om Nintendokonsolen hade varit mycket billigare. Nu får man betala ett högre pris (Wii) för en konsol som hårdvarumässigt är fullständigt underlägsen (Xbox 360 Core). Dom hade absolut kunnat säga det där med all rätt om Wii skulle vara billig. Nu är den dyrare än X360 Core och därmed fungerar det inte riktigt...

Inaktiv

X360 Core är bara maskinen.....
Wii så får du med ett spel
Samt att köpa core är som att köpa en bil utan motorn....

Core = sladdkontroll, ingen HDD
Wii = sladdlös kontroll som riktiga paketet och ett spel.

Medlem

Nintendo ftw!
Billig konsol = bra.
Dyr konsol med "finesser" jag inte vill ha = dåligt.


signatur

yolo

Inaktiv
Skrivet av Döbringer:

Nintendo ftw!
Billig konsol = bra.
Dyr konsol med "finesser" jag inte vill ha = dåligt.

Medlem

*plockar fram popcorn* Kan bli underhållande, detta är ju många gånger bättre än alla dokusåpor tillsammans


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Va gör folket när de sitter där med sin dyra blue-ray spelare medans formatet som vinner ser ut än så länge att gå imot HD-DVD?

Blue-ray är enligt min åsikt bättre rent teknisk men många många av jätteföretagen vill heldre använda HD-DVD formatet som standard och Sony försöker gå förbi detta och tvinga sin teknik in i varje hem.

Inget fel i den taktiken men varför skulle du som konsument vilja köpa en spelkonsol och få betala över 6000kr för att få en blue-ray spelare? Är det då inte smartare att köpa spelkonsolen för 1/3 av priset och sedan kunna välja själv vart resten av pengarna ska gå till? Kan ju invänta och se vilket medium som blir standard och sedan köpa en sådan spelare när det väl är dags för de. Eller lägga mellan skillnaden på att köpa spel till din nya konsol(eller spara?=).

Dessuton känns det lite väl begränsat att spelaren enbart stödjer 1 av formaten. Särskilt när flera tillverkare redan skapat sådana som stödjer både HD-DVD och Blue-ray.

När det gäller MS så tycker jag de är bra mycket smartare än Sony. De får ner priset på sina konsoler och låter konsumenten välja själva ifall de vill ha tillägg.
Att de sedan väljer HD-DVD tyder på att det är öppet krig imellan tillverkarna :).


signatur

"It aint about power, it's about balance!" InitialD

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Nintendo ftw!
Billig konsol = bra.
Dyr konsol med "finesser" jag inte vill ha = dåligt.

LOL! Hör du hur du låter(skriver)??? Om nån är fanboy här så måste det vara du? Man för gärna tycka om ett företag, extra mycket även om man vill. Men man behöver ju inte dum förklara sig själv på samma gång?? Wii kostar lika mycket som core x360, då är den inte billig. Och det där me att core är inte fullständig, visst är den det om du bara tänker spela. Vill du ha xbox live, m.m så måste du ha hårddisk. Men det kan man ju alltid köpa senare om man vill. Core kommer man nog långt med ändå. Sen om några månader när alla tröttnat på wii kontrollen, och den usla grafiken på wii. Så kommer alla ändå köpa antingen 360 eller ps3!? Jag garanterar det...


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Klart att man kan kritisera sony för att dem valt att tvinga på en bluray. Däremot eftersom vissa spel faktist utnyttjar det större utrymmet så är det ju inte så att bluray i PS3 används enbart till att se på filmer utan den har som sagt en annan kanske viktigare funktion. Hellre ser jag spel med 1 bluray skiva än spel med 2 DVD skivor, enbart jobbigt att behöva byta.

Få se nu, Microsoft hoppade på Sony, Sony på Microsoft, Microsoft sen på Nintendo, Nintendo nu på båda. Vems tur är det nu?
Shees, gör den produkt ni tror på själva och låt kunderna rösta med plånboken. Eller som man säger, Man ska inte kasta bajs i uthus.

Skrivet av HaZe303:

Sen om några månader när alla tröttnat på wii kontrollen, och den usla grafiken på wii. Så kommer alla ändå köpa antingen 360 eller ps3!? Jag garanterar det...

Ja, för den större delen av alla gamers skiter totalt i spelmekaniken och tittar hellre på fin grafik...

Jaja, välkända faktum som att en konsoll med underlägsna grafikmöjligheter vann förra generations konsollkrig, bland de bärdara konsollerna är det den som ligger en generation efter i grafik som utklassar konkurenten och att försäljningslistorna toppas av spel som ligger åratal efter de snyggaste PS3 och 360-spelen, får mig starkt att betvivla dina garantier...

Medlem
Skrivet av NiS.StarCroW:

Blue-ray är enligt min åsikt bättre rent teknisk men många många av jätteföretagen vill heldre använda HD-DVD formatet som standard och Sony försöker gå förbi detta och tvinga sin teknik in i varje hem.

Tja.. jag skulle nästan vilja veta vad det är du tycker är bättre med Blueray!? Rent tekniskt

Så vitt ja vet.. och ni får gärna rätta mig om ja har fel så är det något i denna stil.

Blueray idag rymmer 25GB. Tanken är att den med dubbla lager sedan ska rymma 50GB, men den "skivan" ligger fortfarande på ritbordet för att den är så svårt att ta fram.

HD-DVD rymmer idag 30GB.

1-0 : HD-DVD / Blueray

Blueray: Skyddslagret på blueray skivorna är endast 0.1mm tunt. VIlket kommer medföra i att skivan i sig är mycket känsligare för repor än dagens skivor. Anledningen till att lagret är så tunt är för att blueray packar datat tätare. För att lasern skall ha en chans att läsa detta, så måste dels skyddslagret vara så tunt, plus att läsarhuvudet måste sitta mycket nära skivan. Detta gör också spelaren ännu kännsligare mot vibrationer.

HD-DVD: Skyddslagret på detta media är 0.6mm. Samma som övriga DVD-media.

2-0 : HD-DVD / Blueray

Blueray: Läshastigheten är ca 36Mbps. Det kommer en 2x läsare sedan som klarar de dubbla. 54Mbps Video BP-ROM. Så här har den en liten fördel.

HD-DVD: Läshastigheten är ca 36Mbps

2 - 1 : HD-DVD / Blueray

Blueray kostar mer att tillverka. Läste någon stans att det tar dubbelt så lång tid att "pressa" en blueray skiva än en en HD-DVD skiva och det är dyrare att ställa om produktionen ifrån nuvarande media till Blueray.

HD-DVD tar ca halva tiden att tillverka gämfört med Blueray. Det låter kanske inte mycket, men tänk er att ni ska pressa miljontals skivor, så är det MYCKE tid. Det är också mycket billigare att ställa om dagens utrustning som pressar DVD till att pressa HD-DVD.
Mao så kommer HD-DVD (iaf till en början) vara billigare än blueray.

3 - 1 : HD-DVD / Blueray

Tja.. finns säkert MASSA mer saker att ta upp.. men MIN personliga åsikt är att HD-DVD är bättre.
Jag baserar det på att 1. Säkrare och 2. Billigare.

SOm sagt.. min personliga åsikt..

Tjohoo!! 8)

Medlem
Skrivet av Cane:

Däremot eftersom vissa spel faktist utnyttjar det större utrymmet så är det ju inte så att bluray i PS3 används enbart till att se på filmer utan den har som sagt en annan kanske viktigare funktion. Hellre ser jag spel med 1 bluray skiva än spel med 2 DVD skivor, enbart jobbigt att behöva byta.

Hmm.. blev lite undrande här. Vilka spel idag (på någon konsol) änvänder mer än 9 GB!?

Jag känner iaf inte till något. Har sett någon siffra på att den genomsnittliga utrymmet som idag används på DVD9 formatet är runt 4-5 GB. De vill säga ca 60% av utrymmet.
Så om utvecklarna av spel idag behövde mer utrymme så borde dom väl redan ända det!? Eller?

Så ja ser inte varför ytter
ligare 20 GB ledigt utrymme skulle göra ett spel bättre!?
Aja.. vad vet jag?

Medlem
Skrivet av Toxic78:

Tja.. jag skulle nästan vilja veta vad det är du tycker är bättre med Blueray!? Rent tekniskt

Så vitt ja vet.. och ni får gärna rätta mig om ja har fel så är det något i denna stil.

Blueray idag rymmer 25GB. Tanken är att den med dubbla lager sedan ska rymma 50GB, men den "skivan" ligger fortfarande på ritbordet för att den är så svårt att ta fram.

HD-DVD rymmer idag 30GB.

1-0 : HD-DVD / Blueray

Blueray: Skyddslagret på blueray skivorna är endast 0.1mm tunt. VIlket kommer medföra i att skivan i sig är mycket känsligare för repor än dagens skivor. Anledningen till att lagret är så tunt är för att blueray packar datat tätare. För att lasern skall ha en chans att läsa detta, så måste dels skyddslagret vara så tunt, plus att läsarhuvudet måste sitta mycket nära skivan. Detta gör också spelaren ännu kännsligare mot vibrationer.

HD-DVD: Skyddslagret på detta media är 0.6mm. Samma som övriga DVD-media.

2-0 : HD-DVD / Blueray

Blueray: Läshastigheten är ca 36Mbps. Det kommer en 2x läsare sedan som klarar de dubbla. 54Mbps Video BP-ROM. Så här har den en liten fördel.

HD-DVD: Läshastigheten är ca 36Mbps

2 - 1 : HD-DVD / Blueray

Blueray kostar mer att tillverka. Läste någon stans att det tar dubbelt så lång tid att "pressa" en blueray skiva än en en HD-DVD skiva och det är dyrare att ställa om produktionen ifrån nuvarande media till Blueray.

HD-DVD tar ca halva tiden att tillverka gämfört med Blueray. Det låter kanske inte mycket, men tänk er att ni ska pressa miljontals skivor, så är det MYCKE tid. Det är också mycket billigare att ställa om dagens utrustning som pressar DVD till att pressa HD-DVD.
Mao så kommer HD-DVD (iaf till en början) vara billigare än blueray.

3 - 1 : HD-DVD / Blueray

Tja.. finns säkert MASSA mer saker att ta upp.. men MIN personliga åsikt är att HD-DVD är bättre.
Jag baserar det på att 1. Säkrare och 2. Billigare.

SOm sagt.. min personliga åsikt..

Tjohoo!! 8)

*Möjlig Max kapacitet 200GB (HD-DVD 60GB)
*Bättre prestanda 1080p som standard)1080P direkt från början (Många HD-spelare klarar bara 1080i)
*Fler filmbolag,
*Nyare teknik - längre livstid i regel


signatur

"It aint about power, it's about balance!" InitialD

Medlem

Go get 'em Tiger.

Inaktiv
Skrivet av Toxic78:
Skrivet av Cane:

Däremot eftersom vissa spel faktist utnyttjar det större utrymmet så är det ju inte så att bluray i PS3 används enbart till att se på filmer utan den har som sagt en annan kanske viktigare funktion. Hellre ser jag spel med 1 bluray skiva än spel med 2 DVD skivor, enbart jobbigt att behöva byta.

Hmm.. blev lite undrande här. Vilka spel idag (på någon konsol) änvänder mer än 9 GB!?

Jag känner iaf inte till något. Har sett någon siffra på att den genomsnittliga utrymmet som idag används på DVD9 formatet är runt 4-5 GB. De vill säga ca 60% av utrymmet.
Så om utvecklarna av spel idag behövde mer utrymme så borde dom väl redan ända det!? Eller?

Så ja ser inte varför ytter
ligare 20 GB ledigt utrymme skulle göra ett spel bättre!?
Aja.. vad vet jag?

Högre kvalitet på texturerna eller ljudet, mer innehåll är några få saker som ytterligare 20 GB ledigt utrymme skulle kunna leda till. Vet dock inte om PS3 eller 360 klarar av att rendera bättre texturer än de som idag utan att förlora för mycket prestanda. Vet inte heller om någon eller några utvecklare lyckats skapa tillräckligt mycket innehåll för att rättfärdiga mer utrymme.

Medlem
Skrivet av Toxic78:
Skrivet av [NiS:

StarCroW"][

Tja.. jag skulle nästan vilja veta vad det är du tycker är bättre med Blueray!? Rent tekniskt

Så vitt ja vet.. och ni får gärna rätta mig om ja har fel så är det något i denna stil.

Blueray idag rymmer 25GB. Tanken är att den med dubbla lager sedan ska rymma 50GB, men den "skivan" ligger fortfarande på ritbordet för att den är så svårt att ta fram.

HD-DVD rymmer idag 30GB.

1-0 : HD-DVD / Blueray

Blueray: Skyddslagret på blueray skivorna är endast 0.1mm tunt. VIlket kommer medföra i att skivan i sig är mycket känsligare för repor än dagens skivor. Anledningen till att lagret är så tunt är för att blueray packar datat tätare. För att lasern skall ha en chans att läsa detta, så måste dels skyddslagret vara så tunt, plus att läsarhuvudet måste sitta mycket nära skivan. Detta gör också spelaren ännu kännsligare mot vibrationer.

HD-DVD: Skyddslagret på detta media är 0.6mm. Samma som övriga DVD-media.

2-0 : HD-DVD / Blueray

Blueray: Läshastigheten är ca 36Mbps. Det kommer en 2x läsare sedan som klarar de dubbla. 54Mbps Video BP-ROM. Så här har den en liten fördel.

HD-DVD: Läshastigheten är ca 36Mbps

2 - 1 : HD-DVD / Blueray

Blueray kostar mer att tillverka. Läste någon stans att det tar dubbelt så lång tid att "pressa" en blueray skiva än en en HD-DVD skiva och det är dyrare att ställa om produktionen ifrån nuvarande media till Blueray.

HD-DVD tar ca halva tiden att tillverka gämfört med Blueray. Det låter kanske inte mycket, men tänk er att ni ska pressa miljontals skivor, så är det MYCKE tid. Det är också mycket billigare att ställa om dagens utrustning som pressar DVD till att pressa HD-DVD.
Mao så kommer HD-DVD (iaf till en början) vara billigare än blueray.

3 - 1 : HD-DVD / Blueray

Tja.. finns säkert MASSA mer saker att ta upp.. men MIN personliga åsikt är att HD-DVD är bättre.
Jag baserar det på att 1. Säkrare och 2. Billigare.

SOm sagt.. min personliga åsikt..

Tjohoo!! 8)

*Möjlig Max kapacitet 200GB (HD-DVD 60GB)
*Bättre prestanda 1080p som standard)1080P direkt från början (Många HD-spelare klarar bara 1080i)
*Fler filmbolag,
*Nyare teknik - längre livstid i regel

Fel, dubbellagriga BD finns redan ute.
Dessutom kan HD-DVD INTE lagra 30 gig per sida utan 15, de 30 gigare som är ute nu är duallayer, de planerar även en triple layer på45G, men hur "skrapsäker" tror du den skivan blir?

Glöm inte, fler hårdvarutillverkare i ryggen oxå.
Varför alltid satsa på det säkra och billigare?
Hade man haft den attityden för 10 år sen när dvd var på gång så hade vi fortf suttit med VHS.
Filmerna är ju marginellt dyrare så de högre tillverkningskostnaderna märks knappast av.

Att ha tillverkningsprocesser som ett skäl till att INTE göra ngt är fucked up, hade alla varit rädda för sånt skulle vi inte kunna köpa lcdtevar för 15 papp styck, utan vi skulle fortf var tvugna att betala 250000 för en 37 tummare.

Nej, det är dags att alla nostalgiker går och drar ngt gammalt över sig, MS har bidragit till HDDVDs dåliga start genom att inte bygga in ngn sådan spelare i 360n från början, just nu har sony sålt iväg en 90000 bluerayspelare, och det finns miljontals människor till som bara väntar på sin

Blueray är BÄTTRE på alla tekniska vis, och för egen del hoppas jag att kampen dör ut när ngn tillverkare släpper den första spelaren som klarar av båda.


signatur

Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!

Medlem

Exakt!
Därav förstår jag inte hans påstående att HD-DVD skulle vara tekniskt sätt bättre :).
Men alla får tycka vad de vill men Blue-ray är tekniskt sätt den bästa tekniken av de båda hands down.


signatur

"It aint about power, it's about balance!" InitialD

Medlem

Är fortfarande tveksam på båda alternativ. När massproduktionen av Blu-ray blir så massiv att priserna är hanterbara så kommer vi förmodligen att använda oss av annan lagring än just optisk sådan. Jag ser hellre att infrastrukturen byggs ut så digital distribution ersätter fysiska skivor som man köper, och digital lagring har ju blivit så billig nu att jag inte behövt bränna ut en skiva på ett halvår.

Mina pengar är på att båda format misslyckas, och även om det inte misslyckas helt så kommer de aldrig få samma slagkraft som DVD fick. Är helt enkelt för få skillnader mellan DVD och HD-DVD/Blu-ray, jämfört med DVD och VHS.

Microsoft gjorde rätt i att inte sätta in en HD-DVD-spelare från början. Deras vision pekar mot digital distribution, vilken är framtiden.

Medlem
Skrivet av simulacra:

*Bättre prestanda 1080p som standard)1080P direkt från början (Många HD-spelare klarar bara 1080i)

Fel, dubbellagriga BD finns redan ute.
Dessutom kan HD-DVD INTE lagra 30 gig per sida utan 15, de 30 gigare som är ute nu är duallayer, de planerar även en triple layer på45G, men hur "skrapsäker" tror du den skivan blir?

Blueray är BÄTTRE på alla tekniska vis, och för egen del hoppas jag att kampen dör ut när ngn tillverkare släpper den första spelaren som klarar av båda.

HD-DVD klarar 1080p

Har ej sett någon dubbelsidig Blueray skiva. Vart har du sett den infon?

Har inte påstått att den lagrar 30GB per sida, eller "lager" om vi skall vara petiga.
Idag lagrar den 15GB per "lager" alltså 30GB precis som du säger.
Och varför skulle den bli mer kännslig bara för att den lagrar på 3 lager? Please explain.
Skyddet är fortfarande 0.6mm konstra 0.1mm.

Det finns såååå mycket tekniskt mumbojumbo här som vi kan grotta ner oss i.
BÅDA formaten använder tex blå laser. Den ena har fördelar och nackdelar över den andra.
Jag har tex läst ett flertal tester där faktiskt HD-DVD kvallitet på filmer OCH ljud har varit bätter än bluerays motsvarighet.
Detta kan ha varit tester på tidiga spelare och saker åh ting kan ha ändrats, men anledningen till att HD-DVD vann i dessa tester (enligt testarna) är att HD-DVD använder sig av en nyare komprimeringsteknik, medans Blueray använder sig i stora delar av vanlig mpeg2 komprimering.
Så visst, skivan rymmer mer "okomprimerad" data, men om man så att säga "packar upp" datat från bägge dessa media, så rymmer faktiskt HD-DVD skivan mer.
Ska väl poängtera att detta är NU och inte sedan. Saker åh ting kommer säkerligen ändras (och kanske redan har!?).

Men ja står kvar vid mitt tyck åh tänke med dagens fakta att i mina ögon vinner just nu HD-DVD spelaren.

Jag betalar hellre ca: 2000:- för en HD-DVD spelare som klarar HDTV än 7-8000:- för en Blueray spelare ÄVEN om den är bättre på många punkter.

Medlem
Skrivet av dosman:

Högre kvalitet på texturerna eller ljudet, mer innehåll är några få saker som ytterligare 20 GB ledigt utrymme skulle kunna leda till. Vet dock inte om PS3 eller 360 klarar av att rendera bättre texturer än de som idag utan att förlora för mycket prestanda. Vet inte heller om någon eller några utvecklare lyckats skapa tillräckligt mycket innehåll för att rättfärdiga mer utrymme.

Ja förstår ditt resonemang. Men som sagt.. Det finns ju inget spelbolag idag som fyller dessa "futtiga" 9 GB ens!?
Självklart så betyder MER utrymmer att det finns plats för MER data. Ganska logiskt.
Men om man idag har möjlighet till att fylla upp en skiva med ytterligare 3 GB data, varför gör man inte de då?

Har läst en "studie" på detta med (om man kan kalla det de), där dom har räknat ut hur mycket spelen har vuxit ifrån xbox-ens första år till idag. Och fortsätter spelen att växa i samma takt som de hitintills har gjort, så kommer DVD9-formatet klara sig i ytterligare 4-5 år.

Flakmonkey
Skrivet av Toxic78:

Ja förstår ditt resonemang. Men som sagt.. Det finns ju inget spelbolag idag som fyller dessa "futtiga" 9 GB ens!?
Självklart så betyder MER utrymmer att det finns plats för MER data. Ganska logiskt.
Men om man idag har möjlighet till att fylla upp en skiva med ytterligare 3 GB data, varför gör man inte de då?

Har läst en "studie" på detta med (om man kan kalla det de), där dom har räknat ut hur mycket spelen har vuxit ifrån xbox-ens första år till idag. Och fortsätter spelen att växa i samma takt som de hitintills har gjort, så kommer DVD9-formatet klara sig i ytterligare 4-5 år.

Det är redan spel som tar upp 15GB till Playstation 3. Och de lär bara bli större... Kan bara tänka mig hur stort Final Fantasy XIII kommer vara, speciellt nu när de vet om att de inte behöver oroa sig för utrymmet.

12
Skriv svar