Race släpps via Steam

Medlem
Race släpps via Steam

Rackarns vad STEAM ångar på!
Kul att folk börjat uppskatta det nu, var ju mycket gnäll i början och inte bara över buggarna. Men nu verkar de flesta mest positiva. Undra hur mycket cash EA har erbjudit Valve för STEAM? De lär ju försökt köpa det nu när det verkligen tagit fart i tjänsten.


signatur

Gaming since 1986 and still going strong!

Medlem

Vadå? ska alla spel släppas via steam snart? Varför gör dom detta? Är det inte bara Valve relaterade spel och spel i source motorn som ska släppas via steam?

Dåligt.


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem
Skrivet av Laxen:

Vadå?

Vadå "Vadå"?

Skrivet av Laxen:

ska alla spel släppas via steam snart?

Det är inte speciellt troligt. Flera andra företag har ju konkurrerande plattformar för digital distribution och exklusivitetsavtal lär binda specifika spel till plattformar som konkurrerar med Steam.

Skrivet av Laxen:

Varför gör dom detta?

De företag som väljer att distribuera sina spel via Steam gör det förmodligen för att det är en billig distributionskanal. Dessutom lär det finnas möjlighet för dessa företag att få ta del av marknadsföringsmässigt intressant information om de som köper spelen. Valve tar med all säkerhet ut någon form av kommission för de spel som säljs via Steam.

Skrivet av Laxen:

Är det inte bara Valve relaterade spel och spel i source motorn som ska släppas via steam?

Nej, det vore väl dumt att skapa en så pass avancerad plattform för digital distribution och sen inte erbjuda den till kunder som är beredda att betala för tjänsten?

Skrivet av Laxen:

Dåligt.

Vad är det du tycker är dåligt? Och på vilket sätt tycker du det är dåligt?


signatur

Jag skriver dom eftersom dom flesta som skriver de och dem ändå inte kan göra det på korrekt sätt.

Medlem
Skrivet av Laxen:

Vadå? ska alla spel släppas via steam snart? Varför gör dom detta? Är det inte bara Valve relaterade spel och spel i source motorn som ska släppas via steam?

Dåligt.

Med tanken på hur många som använder Steam (Alla cs och dod spelare framför allt) gör att det är en utmärkt kanal att släppa spel via. Det är miljontals potentiella kunder som du når direkt i deras hem. Mycket kraftfull platform som en utvecklare/utgivare vore dum om de inte använde.

Dåligt? På vilket sätt? Det är enklare att få tag på spelen, gissningsvis så går större delen av förtjänsten till utvecklaren istället för utgivare. Det kunde dock vara billigare tycker man, att ta samma pris som i butik för en digital version av ett spel känns lite sniket. De kunde lagt sina priser 100:- under vad spelen kostar i butik tycker man. Iofs så har vi ju inte alla fakta om kostnader och de kontrakt som Valve erbjuder, bandbredden till Steam lär ju inte vara billig och de har ju inga fasta inkomster som månadsavgift att luta sig tillbaka på. Överlag tycker jag Steam är en rejäl hit, en mycket bra och kraftfull platform som inte bara underlättar för oss gamers men även för de som som faktiskt gör spelen


signatur

Gaming since 1986 and still going strong!

Inaktiv

Ja, Valve tar ut en ersättning. Det är möjligt att kontrakten ser olika beroende på beräknad volym och vem som frågar, men att köra en per-copy-commision av 35% av försäljningssumman är inte omöjligt att tala om.

Medlem

Men ändå, det är inte alla som har kredit kort av alla dessa cs kids och andra som spelar på steam...

Därför tycker jag det är onödigt, steam kommer bli över sållat av massa spel, inte samma enkla ordning som förut. Och man vill kanske kunna ha spelet i handen och om alla spel släpps på detta sätt så kommer till slut ingen att kunna göra det...


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

Själv föredrar jag utan tvekan att ha dvd/cd framför att ladda ner.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Laxen:

Men ändå, det är inte alla som har kredit kort av alla dessa cs kids och andra som spelar på steam...

Därför tycker jag det är onödigt, steam kommer bli över sållat av massa spel, inte samma enkla ordning som förut. Och man vill kanske kunna ha spelet i handen och om alla spel släpps på detta sätt så kommer till slut ingen att kunna göra det...

Va? Vadå översållat? Det kommer ju inte hindra programmet från att patch dina redan inköpta "Steam"-spel, de lär inte på något annat sätt göra din steam upplevelse sämre. Du sitter väl inte och läser steamnews och liknande via självaste programmet? Så hur kan det "störa" dig på något sätt? Att ha en mindre spelbutik som aldrig är längre bort än ett mus-klick kan ju aldrig vara fel.. Speciellt då du får spelen på direkten, behöver inte åka in till närmaste butik och behöver inte sitta och vänta på att posten kommer med det!

Att alla inte har kreditkort är ju något Valve inte kan göra något åt. De vill ju självklart att pengarna före du får spelet och det finns inget snabbare eller säkrare sätt att göra det via än just Kredit-kort. Hade det funnits ett sätt som funkat för alla, även ungdommar som inte är gamla nog för kreditkort så skulle de med största säkerhet erbjuda det, tyvärr finns det inte.

Det är nog många år till dess att alla spel säljs digitalt, men det är dit vi är på väg. Det är billigare, snabbare och enklare. Visst är det synd att man inte kommer ha en snygg box i hyllan (för dem som ställer upp dem där). men sånt är livet.

Skrivet av Ankh:

Själv föredrar jag utan tvekan att ha dvd/cd framför att ladda ner.

Själv tycker jag det är omständigt att måsta ha en massa stora bökiga cd-fickor/böcker som man måste ha näratill hands. Mycket skönare att starta spelet på en gång utan att måsta hitta skivan, stoppa i den, vänta på att skivan ska snurra upp och dess långsammare lästid jämnfört med en HDD.


signatur

Gaming since 1986 and still going strong!

Medlem

Kommer endå att tycka bästa om att ha ett snyggt cd/dvd fodral i handen, och stoltsera med i hyllan. Älskar min spelsamling, Far cry, Doom 3, Half-life 2 mm...

Dessutom är steam segt, ter fet lång tid att ladda ner ett spel på flera gig...


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem
Skrivet av LocSin:

Själv tycker jag det är omständigt att måsta ha en massa stora bökiga cd-fickor/böcker som man måste ha näratill hands. Mycket skönare att starta spelet på en gång utan att måsta hitta skivan, stoppa i den, vänta på att skivan ska snurra upp och dess långsammare lästid jämnfört med en HDD.

Smak sak, jag vill inte behöva ladda ner flera gigabytes vartenda gång jag installerat om + jag vill inte iheller vara beroende av internet för att kunna spela mina spel. Sitter jag utan internet och installerar om min dator vill jag bara kunna slamdunka in min skiva och installera. Sen finns det även nocd cracks om du nu stör dig på att leta upp skivan (för just den delen kan jag iofs hålla med om..lite trist att ha i skivan helatiden).


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

1
Skriv svar