Valves nya teknik förkollad
(oj vad folk inte kommer hålla med mig).
jag håller med!!
vad för tröst det nu kan vara x]
tycker sourcemotorn bjuder på rätt fin grafik, passar ändamålet, att återge (hyffsat) realistiska miljöer.
Grafiskt sett är det väl inte nått fel på den?
Det jag reagerade på i HL2 är att miljöer är så blockiga. Man rör sig i en krigshärjad miljö, men ändå så har husen knivskarpa hörn, och alla vinklar är perfekt 90-gradiga. Det finns för lite "liv" i de statiska objekten, vilket gör att miljöerna känns sytntetiska. På denna fronten har det tyvärr inte hänt särskilt mycket sedan HL1 (eller quake, för den delen), det stora skillnaden är att miljöerna nu fylls med mer skräp som till viss del bryter upp de raka, tråkiga linjerna.
....Men detta har nog mycket mer med sättet som banorna byggs på (både arbetsprocess och verktyg) snarare än själva motorn.
Och är det detta som man får betala för leveldesign och skripting som är så grymt bra som i Episode 1, så är det ett riktigt bra pris.
Latex: Jämfört med?
Alla "nya" motorer som inte har fräcka vatten-shaders som sitt främsta kort.
Känns som att en "snygg" motor måste vara orealistisk. Ta t.ex. Doom3-motorn, eller varför inte FarCry motorn. Bägge ser mindre ut som verkligheten än source ändå är de klassade som snyggare.
Ja, vissa gillar spel som är så ootimerade att man måste ha den nyaste hårdvaran att en få spelet att se som det kom ut 2003!! Fan kolla hitman bloodmoney. 2an och contracs tyckte jag hadde mycket mysigare grafikmotor. fan med bloodmoney får man ha på lägsta för att det inte ska hacka som satan men det hackar nog så mycket och ändo så ser det 100gånger sämre ut än contracs!!!
Jag personligen älskar hl2 grafik och hatar spel grafik som t.ex doom3 farcray och oblivion för att nämna några... Jag hatar den plastiga oljiga äkliga grafiken så mycket att jag spyr.
Den som vet vet.
Motorn är jävligt bra optimerad om man säger så.. Grafiskt sett är det väl inte nått fel på den? Gillar man att se gubbar insmörjda med vaselin/fett så dom blänker som en ny vaxad Ferrari ala Call of Duty 2/Oblivion så visst.
Den är varken bra eller dåligt optimerad. Visst, spelet (hl2) går att spela på rötna datorer, men så ser ju det ut därefter oxå.
Source förlitar sig alldeles för mycket på texturer, så kör man inte på höga inställningar så ser ju spelen helt åt helvete fula ut.
Doom 3, tycka vad man vill om grafiken i det spelet men skillnaden mellan allra högsta och allra lägsta är inte lika stor som mellan högsta och lägsta på tex hl2.
Felet som nästan alla gör (även jag antar jag) är att dom ofta jämför det estetiska och inte det tekniska när dom ska jämföra Doom 3 och hl2 och då "vinner" ju nästan alltid Hl2.
Sedan det där med fysik, source använder Havok likt 99% av alla andra spel, så NEJ source har inte alls bäst fysik. Sedan kan ni ju tycka om hur source spelen använder sig av fysik (oftast på ett löjligt sätt i mitt tycke) men det har ju inte så mycket med fysikmotorn at göra.
Men GAH! Kan de inte släppa TF2 separat då? Enda anledningen till att köpa Ep2. Surt att behöva vänta för att de ska trixa med uppdateringar. TF2 är ju färdigt att rulla utan dessa.
Motorn är jävligt bra optimerad om man säger så.. Grafiskt sett är det väl inte nått fel på den? Gillar man att se gubbar insmörjda med vaselin/fett så dom blänker som en ny vaxad Ferrari ala Call of Duty 2/Oblivion så visst.
Den är varken bra eller dåligt optimerad. Visst, spelet (hl2) går att spela på rötna datorer, men så ser ju det ut därefter oxå.
Source förlitar sig alldeles för mycket på texturer, så kör man inte på höga inställningar så ser ju spelen helt åt helvete fula ut.
Doom 3, tycka vad man vill om grafiken i det spelet men skillnaden mellan allra högsta och allra lägsta är inte lika stor som mellan högsta och lägsta på tex hl2.
Felet som nästan alla gör (även jag antar jag) är att dom ofta jämför det estetiska och inte det tekniska när dom ska jämföra Doom 3 och hl2 och då "vinner" ju nästan alltid Hl2.
Sedan det där med fysik, source använder Havok likt 99% av alla andra spel, så NEJ source har inte alls bäst fysik. Sedan kan ni ju tycka om hur source spelen använder sig av fysik (oftast på ett löjligt sätt i mitt tycke) men det har ju inte så mycket med fysikmotorn at göra.
Så du tycker vi ska jämföra motorernas kapacitet och inte hur de ser ut i spel? -.-
I see...
Motorn är jävligt bra optimerad om man säger så.. Grafiskt sett är det väl inte nått fel på den? Gillar man att se gubbar insmörjda med vaselin/fett så dom blänker som en ny vaxad Ferrari ala Call of Duty 2/Oblivion så visst.
Den är varken bra eller dåligt optimerad. Visst, spelet (hl2) går att spela på rötna datorer, men så ser ju det ut därefter oxå.
Source förlitar sig alldeles för mycket på texturer, så kör man inte på höga inställningar så ser ju spelen helt åt helvete fula ut.
Doom 3, tycka vad man vill om grafiken i det spelet men skillnaden mellan allra högsta och allra lägsta är inte lika stor som mellan högsta och lägsta på tex hl2.
Felet som nästan alla gör (även jag antar jag) är att dom ofta jämför det estetiska och inte det tekniska när dom ska jämföra Doom 3 och hl2 och då "vinner" ju nästan alltid Hl2.
Sedan det där med fysik, source använder Havok likt 99% av alla andra spel, så NEJ source har inte alls bäst fysik. Sedan kan ni ju tycka om hur source spelen använder sig av fysik (oftast på ett löjligt sätt i mitt tycke) men det har ju inte så mycket med fysikmotorn at göra.
Så du tycker vi ska jämföra motorernas kapacitet och inte hur de ser ut i spel? -.-
I see...
Vad menar du med kapacitet?
Dom borde lägga allt krut på att få motorn att bli helt eller delvis "seamless" (typ oblivion/boling point osv) så man slipper en massa laddningstider var 5:e minut. Jag menar det är ett moment som är rent störande både spelmässigt och inlevelsemässigt. Motorn kommer kännas helt förlegad tills de fixat detta.
Jag håller med Latex!
...och fysik-motorn i Source är överanvänd, övervärderad och övervintrad. Lite som HL2 alltså.
Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran
Vad menar du med kapacitet?
Sådana saker som är relevant för utvecklare men ganska ointressant för spelarna, kanske?
Tycker det börjar lite lite väl mycket penismätning nu.
The size of the ship doesn't matter, it's all about the motion of the ocean!
Vem tänker egentligen, "Spelet var ju inte så snyggt och det behövde dessutom ladda in en ny bana var 5:e minut. Men, det gör inget för motorn ska tydligen vara trevlig utveckla till"?
...Om det nu var så du menade.
Vem tänker egentligen, "Spelet var ju inte så snyggt och det behövde dessutom ladda in en ny bana var 5:e minut. Men, det gör inget för motorn ska tydligen vara trevlig utveckla till"?
Inte gör konsumenterna det iallafall, och det var lite det som var poängen.
Varför jämföra spelmotorer när det ändå är estetiken och spelglädjen i själva spelet som är viktigt?
Varför jämföra spelmotorer när det ändå är estetiken och spelglädjen i själva spelet som är viktigt?
Ett spel är aldrig bättre än sin motor typ. I många fall kan motorn förhindra det flyt som behövs för att göra spelet till en riktigt fullpoängare. HL2 är, imo, ett bra exempel på det.