Surfa på ljudvågorna

Medlem
Surfa på ljudvågorna

Indiespel har vuxit mig ganska nära det senaste året. Från att vara något lite "Meh, är kanske kul någon sekund" till "detta är ju nästan bättre än storbudgetspel!". Det är därifrån de mest innovativa idéerna kommer ifrån vilket gör att många indiespel är helt olikt allt annat tidigare. Men nu skriver jag inte för att prata om indiespelen generellt utan snarare ett indiespel som de senaste dagarna har fått mig att upptäcka mycket intressant i min musikmapp.

Audiosurf är, för de som inte vet, ett musikspel där man styr en liten farkost och plockar upp små brickor i takt med musiken. Det är den simpla förklaringen. Den mer avancerade förklaringen är att man ska få de olikfärgade brickorna i olika kluster av samma färg för att få de att försvinna (och få poäng), men det finns sex olika karaktärer, ett flertal med olika svårighetsgrader, som ändrar om det hela lite. T ex med Pointman kan man plocka upp och lägga till senare och Pusher kan trycka blocken till höger eller vänster. Störst skillnad har däremot Mono som bara har en färg att plocka men gråa att akta sig för.

Låter kanske inte så jättekul att spela med förinlagda låtar och plocka upp en massa block? Vem sa att det var förinlagda låtar? Nejdå, här kan man köra (nästan) vilken musikfil som helst, ljudspåret analyseras (ganska snabbt också) så att du kan surfa till den musik du tycker om. Det är detta som gör spelet extra intressant, förutsatt att man inte är tokkär i den musiken som brukar följa med i andra musikspel (vilket jag oftast inte är).

Så vad är det som gör spelet kul? Även om grafiken är underbar och komplementerar musiken superbt så kan det ändå inte göra det till ett bra spel. Men känslan av att svänga med i musiken (bokstavligt talat) och plocka upp blocken i takt känns bara så... skönt. Det är som en förbättring av att lyssna på musik. Sen finns det ytterligare en punkt som bidrar, Highscore lista på varje låt. Att poängtävla med en polare, vilket jag gjorde med @MrBanzaiman, gör det ännu ett snäpp bättre. Spänningen var riktigt hög när vi båda körde samma låtar samtidigt.

Om du gillar att lyssna på musik så borde du testa demo'n av spelet, behöver inte säga så mycket mer än så. Och för den låga summan pengar på ca 76kr (inkl moms) så får du förhoppningsvis lika mycket glädje som jag fått (14 timmar sen i fredags) och kommer att få framöver. Ett tips bara, kör Mono först.

Nu när FZ.tv finns så måste man hänga med (eller nja, kanske inte), så nu ska jag försöka börja med lite ingame klipp. Musiken som spelas är Reyn Ouwehands remix av C64 Garfield-spelets musik, använder mig av Mono Pro.
<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/FrOzE2Se2wY"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/FrOzE2Se2wY" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>

#blogg

Medlem
Surfa på ljudvågorna

Jag tycker att den vanliga speltypen är sjukt frustrerande, men att mono ser lite halvskoj ut. Den demoversion jag testade lät en bara spela 1 bana dock, så jag har inte fått chansen att spela mono

Medlem

Du vet att man kan lira Audiosurf radio låtarna hur många gånger man vill? Annars kan du installera om demon för att lira fem av dina egna låtar igen.

Tycker att de andra speltyperna blir lättare efter att man tränat med mono, tyckte själv att det blev väldigt virrigt när jag körde med t ex pointman först.

Medlem

Det är kul att ta en okänd låt och automatiskt bli världsmästare

1
Skriv svar