Bröd, det godaste man kan äta

Medlem
Bröd, det godaste man kan äta

Något som bekanta vet om mig är att jag är helt galen i bröd. Nybakat färskt bröd ÄR det godaste som finns att äta enligt mig, någonsin. Det senaste året har jag migrerat från "köpa i påse" bröd till det godare, "färskt från bageri". Nu hoppas på ännu en övergång som kan bli lite svårare (mer tidskrävande) men ännu godare, "hembakat färskt". Jag kan ytterst få brödrecept och brukar inte baka mycket bröd, men där ska det nog ändras. Så jag tänkte kanske skriva lite om mina recept-upptäckter här på bloggen, för att tipsa andra om bra recept. Om någon är intresserad dvs.

(random brödbild)

Brödet som jag gjorde idag kommer ifrån boken Bröd glädje av Anna Braw och är utgiven av Libris (och hittas i Libris Din Boks bokhandel). Receptet heter Kerstins Frukostbullar och är lite enklare i och med att det har ganska vanliga ingredienser. Det blev ett väldigt luftigt bröd som kanske inte mättar allt för bra men är helt underbart gott.

Det stod inte exakt hur mycket vetemjöl som skulle i, men 8dl som jag använde gav ett lite degigare bröd. Det varierar väl mycket från deg till deg också. Något att komma ihåg, desto mindre vetemjöl desto degigare blir degen och jag tror också att brödet blir degigare, så det är upp till en själv hur mycket vetemjöl man vill ha i. Använde dessutom bara brödkryddor, som finns att köpa i små påsar som heter just brödkrydda.

20 frukostbullar
Jäsning: 40 + 30 minuter
Ugn: 225 grader, 10-12 minuter

5 dl mjölk
50 g jäst
2 msk sirap eller socker
1 tsk salt
2-3 msk olja
½-1 dl grahamsmjöl
vetemjöl
ev. russin eller brödkryddor

Värm mjölken till fingertemperatur. Smula ner jästen i en bunke och rör ut den i lite av mjölken. Tillsätt resten av mjölken, sirap, salt, olja och eventuellt russin och kryddor. Rör ner grahamsmjöl och tillsätt vetemjöl tills degen känns lagom, inte alltför fast. Låt degen jäsa övertäckt i 40 minuter. Baka sedan ut runda bullar och lägg dom på en plåt. Skär ett snitt i bullarna och låt dem jäsa övertäckta i 30 minuter. Grädda i nedre delen av ugnen, 225 grader varm, i 10-12 minuter.

Lycka till!

#blogg

Medlem
Bröd, det godaste man kan äta

Ser jättegott ut.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Skägg.
10 Chambers

Bröd är verkligen fantastiskt och så mycket än vitt rostbröd. Jag kan rekommendera recept där mjölet mäts i vikt istället för deciliter och väga de ingredienserna. Det brukar bli mer exakt.

Överkursen senare är ju att sätta surdegar, som är fantastikt gott.


signatur
Medlem

Heh, bröd är verkligen gott om det är välbakat. Påminner mig om animen Yakitate!! Japan. En komedi anime som handlar om brödbakning låter kanske hur tråkigt som helst, men denna serie är f*n en av de roligaste jag sett. xD (Blev sugen på bröd efter varje avsnitt också...)

Medlem

Bilden har inte jag tagit, men skulle säga att det ser väldigt likt det brödet jag gjorde.

Mäta i vikt känns lite väl hardcore, blir gott ändå

Har hört om Yakitate!! Japan innan, har några animepolare som försöker få mig att se olika animer där den är en av dom.

Tack för responsen, blir nog fler brödinlägg!

Medlem
Skrivet av Dvorak:

Bilden har inte jag tagit, men skulle säga att det ser väldigt likt det brödet jag gjorde.

Mäta i vikt känns lite väl hardcore, blir gott ändå

Har hört om Yakitate!! Japan innan, har några animepolare som försöker få mig att se olika animer där den är en av dom.

Tack för responsen, blir nog fler brödinlägg!

Älskar du bröd ska du defenitivt se den serien! Alla som inte älskar bröd bör se den iaf, fyfan vad sugen på bröd man blir haha förbaskat rolig också


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Haha, efter jag såg det första avsnittet så gick jag ner och käkade bröd bara för att jag blev så förbannat sugen på det.

Medlem

Du är FZ:s alldeles egen Mat-Tina!


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

1
Skriv svar