Anime: Bleach

Medlem
Anime: Bleach

Idag ska jag knappa ner några rader om ännu en anime som slagit igenom stort och är tämligen välkänd här i väst, nämligen Bleach. Animen som hade premiär 2004 pågår fortfarande, i skrivande stund är avsnitt 161 det senaste som prånglats ut genom tv-masterna borta i Japan. Huvudpersonen i denna serie går under namnet Ichigo Kurosaki, en kille i tonåren med ett utmärkande orangefärgat hår. Ichigo har så länge han har kunnat komma ihåg besuttit den unika förmågan att kunna se döda människors spöken.

Tidigt i serien möter Ichigo den kvinnliga dödsguden (shinigamin) Rukia , som kommer till Ichigos hus för att leta rätt på en Hollow. En Hollow är en miserabel själ som förvandlats till ett monster/spöke, och som sedan livnär sig på andra själar - helst själarna från de närmaste anhöriga eller de människor som besitter speciella krafter, likt Ichigos förmåga. En shinigamis uppgift är således att jaga dessa spöken och ge dem ro genom att skicka dem till dödsriket Soul Society. Efter en rad olika omständigheter har Rukia inget annat val än att förvandla Ichigo till en dödsgud för att på så sätt kunna stoppa hollowen. Hon drar sitt svärd och hugger Ichigo i bröstet. Ichigos själ frigörs från kroppen och han tar form av en svartklädd Shinigami. Med sina nyvunna krafter förgör han därefter hollowen. Rukia förlorar dessvärre sina krafter tillfälligt och tvingas leva tillsammans med Ichigo tills dessa återvänder. Hon agerar i början av serien som en sorts mentor och lär upp Ichigo vad det innebär att vara en dödsgud.

Det är egentligen efter detta animen tar sin riktiga början, jag skulle kunna sitta här och skriva tills mina fingertoppar är bortnötta, men samtidigt vill jag inte avslöja för mycket. Jag kan inte annat säga än att detta är en av de absolut bästa animens jag sett. Både historieberättandet och tecknandet är för det mesta i toppklass, ett plus ges också till seriens oerhört varierande karaktär-flora som nog tillochmed får den gode Linné att hamna i parterrunderläge. En annan sak som jag också uppskattar är att man verkligen ser hur personerna växer och utvecklas i sina personligheter/stridsfärdigheter vartefter serien fortlöper.

Något jag kan irritera mig på angående denna annars så välgjorda anime är alla dessa "fillers". Alltså avsnitt som egentligen inte har något att göra med huvudhandlingen utan bara utgör sidospår i serien. Visst, de flesta animes har en viss del fillers, men i mitt tycke har Bleach nästan för mycket av denna vara. Bleach blandar ingredienserna action, drama, fantasy och även till en viss del japansk-barnslig-charmig-komedi. Denna anime, likt Naruto som jag tidigare skrivit om, hamnar inom genren Shonen no anime, alltså "killarnas anime" -där fighting mellan karaktärerna tar upp en stor del av seriens tid.

[http://www.bleachexile.com/] - För den som vill veta mera!
(Här finns också mangan att läsa online)

8/10 teknikbrains ger jag Bleach. Hade det inte varit så många fillers hade serien erhållit ett högre betyg. Men får absolut ej missas på grund av det - SE DEN!

#blogg

Medlem
Anime: Bleach

Hmm läser mangan Naruto samt Trigun just nu... och tittar på animen Naruto. Men efter att ha läst ditt inlägg om denna serien känns det som att man bör se / läsa denna också.

Medlem

Jo Bleach måste jag rekommendera dig att se. GIllar du naruto lär du nog gilla denna också!

Trigun har jag då aldrig hört talas om. Det är nästan det bästa med anime/manga, plötsligt kan det dyka upp någom guldklimp som man missat. Har du sett animen av den? Någat att se isåfall?

Medlem

Jag har sett hela Trigun, och den är faktiskt bra. Lite äldre ritstil och animationer, men annars så finns det inte så mycket att klaga på.

Bleach följer jag både som manga och anime, och den är helt klart en av de bättre serier jag följer. Och angående fillers så tycker jag att Bleach hade en helt ok filler arc. Till skillnad från Naruto så planerade de i alla fall ut hela arcen, så att det blev någelunda bra. Fillers är fortfarande inte kul, men det gick i alla fall att se på.

Medlem

Bleach är allt en riktigt bra serie.

Skälet till dessa "fillers" är för att i Japan så kommer Bleach på Manga först (En serietidning släper nyttkapitel i sin tidning varje vecka), skaparen Kubo Tite släpper som de flesta andra anime serier 1 kapitel manga i veckan, och 1 kapitel manga är 1/3 av ett helt avsnitt.
Problemet blir att när animen börjar komma ikapp mangan, då måste man få en paus så mangan får fart igen.
Synd nu är de så i japan att eftersom att de som får anime serierna att gå runt är sponsorer, och dom vill att något ska gå på den sändningstid som Bleach är som vanligt, därför kan man ej göra ett stop och pausa serien i säsonger som man gör i vanlig TV.
Då måste skaparna göra "fylla ut" storys som är löst baserade på random skit i serien, och dessa "fillers" kan ibland nästan förstöra en hel serie (t.ex Naruto LOOOOL)

Rekomenderar att om man gillar en mainstream serie där dom måste tillämpa fillers, läs mangan på samma gång som de ser serien, de funkar fin fint för mig.

Medlem

Priset för absolut sämst fillers någonsin måste väl ändå gå till Dragonball Z .. Det var inte så mycket extra handling som att man bara fick se karaktärerna skrika på varandra och "povvra up" i ett par avsnitt =/

Edit: Glömde ju, Bleach är en ganska rolig serie


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

1
Skriv svar